Bukefalos 28 år!

Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

*delvis knapplån*

På motorväg?! Snacka om livsfarligt. Iaf om man kör hyfsat fort.
Iof, livsfarligt att åka i hästtransport om man så kör på en 90-väg. Tycker verkligen man ska försöka undvika det så långt som möjligt, & inte bara för att det är olagligt!

Till trådskaparen: Erbjud lite fint att hon kan få låna din transport att lastträna med (Om du nu vill låna ut den förstås ;) ).
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

vi undviker absolut att åka med i transporten i största möjliga mån. men att ha en häst som slår runt över bommen på en motorväg tycker jag är ett sämre alternativ ;)

dom gånger jag åkt med är när vi hämtat hem nyinköpt häst (man måste ju liksom hem innan man kan börja "träna":angel: och har inte anat att den ska börja klättra heller), och ställt mig i om/när den börjat "klättra" på bommen.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

*KL*

DET ÄR OLAGLIGT OCH FARLIGT!!!

Man får inte stå bak i trailern pga risken för skada och dödsfall. Man kan förlora körkortet om man är vårdslös i trafiken!
Utöver skuldkänslorna man som förälder/chaufför får om nåt skulle hända.
Man får inte ens åka i husvagn, sittande på ett säte pga olycksrisken.
Skall man transportera en skadad häst kan man kontakta djurambulans!
Det är mer farligt att köra släp än att åka bil utan släp och att stå bak är idioti! Vill man riskera 500 kg häst i knät??

/Lockan (som ofta ser trafikolyckor och tar hand om skadade i jobbet)

:bow: :bow:

Begriper inte att folk ens fundrar på att utsätta sig för en livsfarlig situation. Aldrig kunde jag ens tro att någon skulle vilja utsätta sig för det? Men det verkar ju vara vanligt! :eek:

Norrland
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

ja jag har läst att du skrev att det var förbjudet
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

balansproblem?nu vet jag inte vart du vill komma men nej, det är nog inte det smartaste man kan göra att sitta i en hästtransport.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Ja som rubriken lyder får man verkligen åka som männsika inne i transporten med hästen????:confused: Det är en "kompis" som lånar min transport, men den hästen är väldigt bökig i transporten står och sparkar och kan nästan lägga sig ner.. men i morse hade jag morgonfodringen och hon skulle iväg och tävla, hon fick knappt in hästen, en massa linor och piska, dom fick in hästen efter en stund, men dom hade bara piskan i luften då.

Men sen så stannade hon då kvar inne i transporten, och mamman och pappan satte sig i bilen och åkte iväg!!

Mamma och jag blev helt chockade, får man verkligen åka med i transporten med hästen???!! Olagligt? Böter? indraget körkort??

/Jenny

Och henne vågar du låna ut transporten till!? Måste bli massor med små skador ju.

Skulle aldrig våga åka med en stor orolig häst i transportn, för min egen säkerhet. Kan förstår de som åker med föl och liknanade...

Viss kan det vara jätte bra att åka bak i transporten för att prova på, men glöm inte att hästarna har fyra ben. de funderar och ser inte ut som oss heller.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

I ditt inlägg #16 så bemöter du det jag skrev i #13.
Om du tittar vad jag skrev redan i #2, så ser du att jag tyckte "... din kompis borde ägna sig lite åt att lära sig hästhantering." Det borde ha varit svaret på din första mening.

Sedan skrev du att "en människa har mkt sämre balans i en transport då vi har 2 ben att stå på, hästarna har 4."
På det svarade jag "Varför skulle vi ha problem med balansen i en trång transport?" Undrar fortfarande.

Slutligen skrev du: "Jag tycker inte att sitta i en transport med en stressad häst ..."Och jag undrade: "Varför stressad häst?"

Småsaker, men jag undrar över resonemangen.

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Det är inte i första hand en balansfråga utan mer ett allmänt obehag, som blir värre ju "mindre rätt" man kör. Då spelar inte antalet ben någon roll.

Dom funderar inte som oss, alldeles rätt, och ibland begriper man inte alls vad dom tänker på. Men jag tror nog att även dom trivs bättre om vi minskar obehagen i transporten så mycket som möjligt.

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

skulle du ställa en unghäst inne i en transport med en häst som är livrädd?? Jag gjorde inte det.. och jag skulle inte göra det i dagens läge heller..
Jag gjorde det jag ansåg bäst.. hästen höll sej lugn så länge jag pratade med den.. klappade henne över ryggen.. Jag va oerhört lugn men bestämd så hon började trampa..

sen tror jag olyckan hade varit framme om vi försökt lasta en till häst som skulle krångla i 30 minuter då en annan häst va orolig inne i transporten..
Det hade garanterat tagit längre tid än 30 minuter då..
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

jag håller med dig. och skulle olyckan vara framme så räcker det gott med en häst i släpet. dom får åka själva tills dom är trygga i situationen.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

kl

Jag har, mycket ofrivilligt, varit tvungen att åka med i transport med häst. Det var på mitt dåvarande jobb och jag var rätt nyanställd med en chef som jag inte satte mig upp mot bara sådär. Inte till en början iaf.

Det var inte särskilt lång väg, kördes "bara" i 30 km/h. Transport lastad med sto på ena sidan och föl på andra sidan. Där inne stod jag och en arbetskamrat med dessa hästar. Flera rundor (hästar skulle till bete). Släpet kunde inte öppnas inifrån, Ifor Williams.

Det var lite av en nära döden upplevelse när sto var nervöst över sitt föl och föl ville helst stå intill sin mamma. Det gick ganska vilt till där inne med andra ord.

Ja, jag må vara korkad som gick med på det men vågade inte annat just då. Hade det varit någon månad senare hade jag blåvägrat och kontaktat facket för att ha någon bakom mig vid konflikt.

Jag rekommenderar INGEN vare sig det är orolig häst eller vad, att stå med i släp. Det ÄR och FÖRBLIR livsfarligt! Det behöver inte vara hästen som ställer till det. Föraren av bilen kan faktiskt tappa kontrollen över släpet också. Eller bli påkörd etc.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Skulle en stor vuxen häst få panik, så tror jag tyvärr att man skadar sig själv före hästen gör illa sig :crazy:

En mindre häst, speciellt då ett föl, är Lite lättare att kunna bestämma över om något skulle hända.

Vi åkte ofta transport och badade under ridlägrena :) Så jag har åkt i "skruttiga" gamla släp på småvägar.

Det skulle krävas MYCKET innan jag kliver in tillsammans med en häst i en transport. Hästen slår mig medvetslös innan jag ens hinner tänka tanken att ta upp mobiltelefonen.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

liten miss i mitt förra inlägg:angel: .. inte menade jag lugn men bestämd SÅ hon började trampa:D .. Utan DÅ hon började trampa runt.. Hon slutade då jag markerade med lugn o bestämd röst.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Tyckte väl att resonerade lite konstigt... :D

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Det märks att alla som tycker det är okej att åka med hästen i transporten, aldrig har fått se konsekvenserna av vad som kan hända. Det fick jag och min sambo bevittna när vi var på bilsemester i Danmark, där det stod en liten hästlastbil på vägen med en man som låg inne och blivit klämd. Mamman hade svimmat och döttarna var så klart hysteriska. Synen som mötte oss när vi tittade in i lastbilen kommer jag aldrig att glömma... Han var trampad i ansiktet och på halsen och brutit ett X antal ben i hela kroppen. Det var blod överallt och jag trodde ärligt talat att han var död. Vi hjälpte till att ta ut hästarna så att mannen kunde ligga kvar till ambulansen kom. Familjen ringde och tackade oss någon månad senare och då mådde han bra. En häst med rejäl panik går inte att föreställa sig, än mindre göra något åt, dom här hästarna hade dessutom krossat hela inredningen i lastbilen...

Så, snälla, var försiktiga! Kram, :love:
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Det märks att alla som tycker det är okej att åka med hästen i transporten, aldrig har fått se konsekvenserna av vad som kan hända. Det fick jag och min sambo bevittna när vi var på bilsemester i Danmark, där det stod en liten hästlastbil på vägen med en man som låg inne och blivit klämd. Mamman hade svimmat och döttarna var så klart hysteriska. Synen som mötte oss när vi tittade in i lastbilen kommer jag aldrig att glömma... Han var trampad i ansiktet och på halsen och brutit ett X antal ben i hela kroppen. Det var blod överallt och jag trodde ärligt talat att han var död. Vi hjälpte till att ta ut hästarna så att mannen kunde ligga kvar till ambulansen kom. Familjen ringde och tackade oss någon månad senare och då mådde han bra. En häst med rejäl panik går inte att föreställa sig, än mindre göra något åt, dom här hästarna hade dessutom krossat hela inredningen i lastbilen...

Så, snälla, var försiktiga! Kram, :love:

Jag tycker inte alls det är okej.. men kände vid tillfället att jag inte vågade göra annat..
Det va därför jag la till att jag last tränademin efter ca 3 veckor.. då va det inge mer fjant för henne.. ocg idag åker hon själv.. det va första gången för att hålla hästarna lugn..
Och jag vet inte om jag skulle göra om det.. Jag ångrar att jag åktemed..
men idag har jag nog tagit mej tiden att träna hästen.. men det hade jag inte då..
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Egentligen, borde ingen få köra ett ekipage med häst i, innan man själv åkt med en runda.

LIA

Håller också med. Jag åkte med min unghäst några ggr i början, för hon var livrädd. Kändes rätt obehagligt. mellanväggen skramlade och det kändes som det gick snabbare än vad det egentligen gjorde. Inbromsningarna känns rätt bra för att inte tala om såna där farthinder. Nyttig erfarenhet som fick mig att tänka på hur jag själv kör.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 867
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 584
Senast: Korven
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 768
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp