Bukefalos 28 år!

Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

jag håller faktiskt med LIA om att alla borde åka en sväng i släpet innan man kör själv. inte bara pga. balansen utan även för att få upplevelsen där bak som inte är helt igenom trevlig äns med en försiktig chafför. själv får jag grymt ont i knäna, även vägar man tycker är såå jämna och fina är inte det när man står i släpet.

men jag håller med dig att det inte ska vara under sådana omständigheter som beskrivits. dom ggr. jag behövt stå med så har det varit med nyinköppta hästar som givetvis ska lasttränas när dom kommit hem (och hanteras). och det har varit först när och om hästen börjat "klättra" på bommen. för visst är det en stor risk man tar
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Jag har åkt med första gångerna (smårundor) med unghästar och
och då min häst gick omkull i transporten i december och sen inte åkte förän i mitten av februari, så valde jag att åka med henne första gången till å' från vår träning.

Man blir nog duktigare på att köra släp om man har vart med där inne när man åker på guppiga och krokiga vägar... :D
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Ja verkligen. Jag åkte med i en VV och då jag hoppade ut igen sa jag till mamma som körde (i 15kmt på grusväg), Fy f*n vad hemskt det är, inte undra på att hästen är rädd! Han ska inte åka mer i den transporten!
Nu har vi en Böckmann och den är iaf lite mindre skramlig..
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Va? Ingen djurambulans? Så gräsligt! :eek: Då finns det ju verkligen förbättringsmöjligheter..

Jag kan uppskatta idén att provåka själv för att få en känsla för hur det är, men då menar jag på egna gårdsplanen utan häst i släpet...

Och jag tror att det är en bättre idé att låta hästen åka med en annan trygg häst än att utsätta sig själv för fara. Även detta är ju en filosofisk diskussion till viss del, som grundar sig i om man tycker det är OK att djur åker "osäkert" men inte människor, (utöver det lagen säger).
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Det må så vara men det försvarar inte att man måste åka med en häst som är så rädd/stressad att den inte kan åka själv bara för att amn inte ids lastträna hästen.
Kanske du kan läsa mitt första inlägg?

Men tänk även på en annan sak, en människa har mkt sämre balans i en transport då vi har 2 ben att stå på, hästarna har 4.
Så sätt dig ner. :)
Varför skulle vi ha problem med balansen i en trång transport?

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Nej, man får enligt lagen inte åka med i transporten.
Vad "straffet" blir vet jag inte, men knappast mer än böter.

Så kan det finnas omständigheter som gör att man ändå gör det. Kanske var det så för din kompis? Vi har turats om att åka med i transporten då vi fraktat skadat föl, och jag misstänker att polisen skulle sett mellan fingrarna om dom stoppat oss.

På din beskrivning låter det som att din kompis borde ägna sig lite åt att läsra sig hästhantering.

LIA

På väg till skara djurkilnik så stoppade polisen ett par för ett par år sedan. Där åkte en tjej i transporten med en skadad häst. Dessutom så körde dom lite för fort. Vad blev då resultatet? Jo poliseskort till kliniken. MYCKET snälla poliser dom där.

Vi skall installera kamera i våran transport. Mycket säkrare än att ha någon i transporten. Dessutom så kör vi ju sto med föl och det skulle kännas tryggt att kunna kolla på dom. Dom är inte dyra heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Jag har åkt med i transporten vid 2 tillfällen på 2 dagar..

Jag och en vännina köpte våra hästar från samma ställe.. Båda var i princip ohanterade. Klappad o gosad på va dom.. Men inte hanterad mer än så..:smirk:

Då vi åkte och hämtade en häst i taget så blev det på 2 dagar.. Min kompis häst uppskattade inte läget:cool: .. Hon va sjövild:bump: .. Det tog många dagars träning innan vi fick in hästen i transporten..
Då vill jag oxå tillägga att inga piskor eller rep användes:banana: ..
Bara pussigullprat:love: ..

Men efter mycket om och men fick vi in hästen. Och jag åkte med o hade godis o hö med..

Dagen efter hämtade vi min lilla tös:love: .. Hon va oxå skeptisk och krånglade.. Men hon gick in efter ca 20-30 minuter.. Jag åkte med henne oxå.. 3 veckor efter köpet va det last träning..
Och idag har jag för det mesta inga problem med henne..
Låter ju smart att stå inlåst ed en ohanterad häst.:confused: Varför tog ni inte båda samtidigt så dom hade varandra?
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Egentligen, borde ingen få köra ett ekipage med häst i, innan man själv åkt med en runda.

LIA

Och varför inte det? Har man hästvana så kör man försiktigt med sina djur. Inte fasen åker jag i kofferten bara för att få se hur det är att vara hund lixom. Självklart kör man försiktigt då man har djur i transport/bilen.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Håller med dig LIA. Alldeles för många kör alldeles för villt utan att ha en aning om hur det känns att åka transport.

Vår ridlärare körde min klass i transport på skoalns område, hon körde inte ens fort (långt under de godkända hästigheten) och det var inte det minsta bekvämt. Vi skumpade omkring som små vantar därinne.


Sedan ser man bilar som kör som om de stulit transporten, det kan inte vara särskillt roligt för pållarna.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

På väg till skara djurkilnik så stoppade polisen ett par för ett par år sedan. Där åkte en tjej i transporten med en skadad häst. Dessutom så körde dom lite för fort. Vad blev då resultatet? Jo poliseskort till kliniken. MYCKET snälla poliser dom där.

Vi skall installera kamera i våran transport. Mycket säkrare än att ha någon i transporten. Dessutom så kör vi ju sto med föl och det skulle kännas tryggt att kunna kolla på dom. Dom är inte dyra heller.

Har du några länkar till kameror? Jag är intresserad av att köpa en men har ingen koll på var eller hur man hittra dom.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Finns en kamera som heter "nattugglan"

vet att Böckman och Fautras säljer dom så man kan säkert köpa av dom eller så finns den på ludawebshop.se

Kostar runt 3000-3500kr på det sistnämnda fast jag fick uppgift på GHS-mässan att den låg runt 2500kr så det kan nog löna sig att kolla runt lite, den är trådlös och bilden var klar, dessutom ser den i mörker (jag ska köpa en sån och ha som övervakare när stona ska föla :) )
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Japp, det blir nästan lite chockartat när man står där i ett skramlande, krängande plastskåp medan golvet lever under fötterna på en. Precis som flera andra skrivit här, så får man den upplevelsen TROTS att chauffören kör sakta och i sitt tycke lugnt och försiktigt.
Men det räcker inte, utan man måste planera varje meter av sin körning med tanke på transporten, vilket inte är så lätt alla gånger. Det här gäller fr a på mindre vägar. En rak och slät 110-väg är inte alls lika kritisk.

Den som tycker det är onödigt att åka med i transport, har aldrig gjort det. ;)

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Allt är relativt. :smirk: Självklart är det bättre att hon håller hästen sällskap om den är rädd för att åka!!!

Och vad vet du, det kanske just är ÅKA som den är rädd för, då kan du lastträna till du blir BLÅ och varje gång hästen åkt så är du tillbaks på noll. Så var det med min, tills jag bytte till en bättre transport.

Håller dock med om att det inte är schysst att åka iväg men en häst som är så rädd om det inte är absolut nödvändigt...

Det var din sista mening jag var ute efter=)
Visst kan hästar vara rädda att åka men då ska man fundera över om man ska utsätta dem för det.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Jag tycker inte att sitta i en transport med en stressad häst överensstämmer det minsta med vad man som hästmänniska får lära sig i säkerhet under sina år inom hästbranchen:smirk:

Hursomhelst tror jag att de flesta med medkänsla för djuren är överens om att amn inte släpar med en så pass transport/åk rädd häst för att tävla, då ska det vara lite viktigare anledningar för att utsätta hästen för den stressen.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Jag tycker inte att sitta i en transport med en stressad häst överensstämmer det minsta med vad man som hästmänniska får lära sig i säkerhet under sina år inom hästbranchen
Varför stressad häst?
Kanske fel på "lärdomarna"?
Hur var det förresten med balansproblemen?

Du har fortfarande inte läst mitt första inlägg va?

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Japp, det blir nästan lite chockartat när man står där i ett skramlande, krängande plastskåp medan golvet lever under fötterna på en. Precis som flera andra skrivit här, så får man den upplevelsen TROTS att chauffören kör sakta och i sitt tycke lugnt och försiktigt.
Men det räcker inte, utan man måste planera varje meter av sin körning med tanke på transporten, vilket inte är så lätt alla gånger. Det här gäller fr a på mindre vägar. En rak och slät 110-väg är inte alls lika kritisk.

Den som tycker det är onödigt att åka med i transport, har aldrig gjort det. ;)

LIA
Glöm bara inte att stå på alla 4 i transporten. Att jämföra en häst och människa i transport är som att be en människa hoppa en oxer på 160. Lite löjligt. Ja, jag har åkt i en transport.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

jag har åkt i hästsläp på motorväg (tom. ganska nylagd) jag fick en chock över hur ont i knäna jag fick av det. minsta lilla ojämnhet slår förfärligt i knäna. ojämnheter som inte känns alls när man sitter i bilen. :crazy: visserligen ett enkelaxlat släp. vårt förra med ledad boggi va inte riktigt så "stötigt"

har dock bara ställt mig bak då risken för att hästen ska klättra över varit överhängande. liite kan man ju mota tillbaks genom att stå där. dessutom har vi vid sådana tillfällen "bara" haft en häst i så då finns det ju en tom spilta att "ta skydd i" om det skulle krisa.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 475
Senast: Korven
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 768
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp