Bukefalos 28 år!

Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

G

ginzan

Ja som rubriken lyder får man verkligen åka som männsika inne i transporten med hästen????:confused: Det är en "kompis" som lånar min transport, men den hästen är väldigt bökig i transporten står och sparkar och kan nästan lägga sig ner.. men i morse hade jag morgonfodringen och hon skulle iväg och tävla, hon fick knappt in hästen, en massa linor och piska, dom fick in hästen efter en stund, men dom hade bara piskan i luften då.

Men sen så stannade hon då kvar inne i transporten, och mamman och pappan satte sig i bilen och åkte iväg!!

Mamma och jag blev helt chockade, får man verkligen åka med i transporten med hästen???!! Olagligt? Böter? indraget körkort??

/Jenny
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Nej, man får enligt lagen inte åka med i transporten.
Vad "straffet" blir vet jag inte, men knappast mer än böter.

Så kan det finnas omständigheter som gör att man ändå gör det. Kanske var det så för din kompis? Vi har turats om att åka med i transporten då vi fraktat skadat föl, och jag misstänker att polisen skulle sett mellan fingrarna om dom stoppat oss.

På din beskrivning låter det som att din kompis borde ägna sig lite åt att läsra sig hästhantering.

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Omständigheter vet jag inte, dom tror la att han blir lungnare om någon åker med. Hästen är ca 11år tror jag. Ja hästhantering tycker jag med att hon borde ägna sig mer åt, men jag vågar inte öppna min munn :/
Tack för svaret :)
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Hon borde fundera på att skaffa en annan tävlingshäst, denna häst måt ju inte bra av att transporteras & att behöva stå i transporten är inte acceptabelt eller tillåtet, den hästen är helt enkelt inte lämplig som tävlingshäst då den inte klarara att åka transport.
Hon borde börja lastträna hästen så den blir van, men går den inte att "bota" är det ju faktiskt djurplågeri att hålla på & fara runt med den.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Nej han såg inte direkt harmonisk ut när hon lastade imorse, det blir ju bara värre när hon har ovana hästföräldrar. Men hon borde som sagt börja lastträna, men jag kan tyvär inte säga å mkt, för då blir hon bara kinkig/tjinkig och arg:/
/jenny
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Värre hästhantering har väl hänt, om hon har en häst som är rädd och osäker under transport och vill åka med inne i trailern för att inbjuda lugn och säkerhet ngra gånger för hästen så är väl det inte en dödsynd. Har man mobil telefonen med sig i trailern och kan ringa ögonblickligen om det blir problem så tycker väl jag att även om det egentligen inte är tillåtet, så kan det knappast innebära en värre säkerhetsrisk än en rädd häst som åker ensam där och sen ställer till med ngt. det är ju inget man långsiktigt ska göra, men en gång skadar som sagt knappast om du frågar mig.

öppna hellre munnen och fråga kompisen och kanske få lite inblick i tänket, än starta en tråd på internet....... :crazy:
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Håller med. deras lastningsmetod är under all kritik men att åka med var ju iaf snällt...

jag skulle göra det själv!! men pappa vägrar att köra då tyvärr.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Men eftersom det är din transport hon lånar så finns ju ett bra sätt att "tvinga" henne att lastträna... tala bara om för henne att er försäkring inte täcker skador på transporten som har orsakats av hästen (det vill säga utan samband med en trafikolycka) och att du därför vill att hon skall träna sin häst både på själva lastningen och även på att köra korta små sträckor med jämna mellanrum för att säkerställa att hästen är lugn under transporten.

Då har du ju ett helt ok skäl - och slipper ta en konflikt som du verkar vara rädd för.

Fast jag är så dum att jag hade sagt till henne att hennes sätt att hantera hästen inte är acceptabelt över huvud taget... ok om man måste använda linor i värsta fall för att få in en häst som är ovan att transporteras och det är någon form av nödläge... men jag skulle aldrig slå in en häst i transporten - OM det inte var så att hästen bara var dum men det är ju ändå ganska ovanligt.

/Jenny
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Vadå snällt?om inte hästen klarar att tranporteras på andra än olagliga sätt samt är så stressad att amn måste göra på detta sättet är det väl inte snällt mot hästen?nej låt den stå hemma på gården tills man tränat lastning istället alt2 skaffa en annan tävlingshäst som inte har ångest varje gång den ska åka iväg.
Jag fattar inte hur vissa människor tänker:crazy:
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

nej det är inte lagligt att åka med i transporten, påföljden har jag ingen aning om (frågade bara polisen om det va lagligt).

fast jag har vid flera tillfällen valt att göra det (med mob. tel) då har det inte gällt tävlingshästar utan snarare unghästar som vi köpt som varit väldigt ohanterade, men som på resan hem rest sig på frambommen. har då tyckt att det kännts bättre att stå med och mota ner för att sedan träna vidare när vi fått hem hästen. skulle det hända något som man inte kan förhindra och hästen går över så får man ju "ta skydd" i den "lediga" spiltan jämte. inte optimalt, men ett alternativ. dock verkar det ju vara helt andra omständigheter i detta fallet :crazy:
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Jag har åkt med i transporten vid 2 tillfällen på 2 dagar..

Jag och en vännina köpte våra hästar från samma ställe.. Båda var i princip ohanterade. Klappad o gosad på va dom.. Men inte hanterad mer än så..:smirk:

Då vi åkte och hämtade en häst i taget så blev det på 2 dagar.. Min kompis häst uppskattade inte läget:cool: .. Hon va sjövild:bump: .. Det tog många dagars träning innan vi fick in hästen i transporten..
Då vill jag oxå tillägga att inga piskor eller rep användes:banana: ..
Bara pussigullprat:love: ..

Men efter mycket om och men fick vi in hästen. Och jag åkte med o hade godis o hö med..

Dagen efter hämtade vi min lilla tös:love: .. Hon va oxå skeptisk och krånglade.. Men hon gick in efter ca 20-30 minuter.. Jag åkte med henne oxå.. 3 veckor efter köpet va det last träning..
Och idag har jag för det mesta inga problem med henne..
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Jag åkte med första gångerna vi lasttränade Peia som fölunge. Hennes mamma kan inte användas för lastträning och vi ville helt enkelt ha lite koll på henne.
De gångerna jag eller pappa stod i släpet åkte vi bara på våra egna småvägar och i typ 40-50 km/h. När vi sen åker på riktiga vägar har vi ingen människa bak i släpet.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Egentligen, borde ingen få köra ett ekipage med häst i, innan man själv åkt med en runda.

LIA
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Tack för alla svar, det gav mig lite mer kött på benen angående detta :)
/Jenny
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Det må så vara men det försvarar inte att man måste åka med en häst som är så rädd/stressad att den inte kan åka själv bara för att amn inte ids lastträna hästen.
Men tänk även på en annan sak, en människa har mkt sämre balans i en transport då vi har 2 ben att stå på, hästarna har 4.
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

*KL*

DET ÄR OLAGLIGT OCH FARLIGT!!!

Man får inte stå bak i trailern pga risken för skada och dödsfall. Man kan förlora körkortet om man är vårdslös i trafiken!
Utöver skuldkänslorna man som förälder/chaufför får om nåt skulle hända.
Man får inte ens åka i husvagn, sittande på ett säte pga olycksrisken.
Skall man transportera en skadad häst kan man kontakta djurambulans!
Det är mer farligt att köra släp än att åka bil utan släp och att stå bak är idioti! Vill man riskera 500 kg häst i knät??

/Lockan (som ofta ser trafikolyckor och tar hand om skadade i jobbet)
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Egentligen, borde ingen få köra ett ekipage med häst i, innan man själv åkt med en runda.

LIA

:bow:
Håller absolut med, jag åkte med min bäbis första gången han åkte till hingstbetet (han var 8 månader då och hade knallat in och ut ur transporten men aldrig åkt förut). Efter en liten stund var jag tvungen att ringa min mor som körde och fråga "Hur fort kör du egentligen?!" "Jag håller 30 km/h" sa hon...

Det är ju hur otäckt som helst att åka där bak, men hästen brydde sig inte det minsta, varken den gången eller nuförtiden när vi åker ;) .
 
Sv: Människa står med inne i transporten Till Tävling!!!!

Allt är relativt. :smirk: Självklart är det bättre att hon håller hästen sällskap om den är rädd för att åka!!!

Och vad vet du, det kanske just är ÅKA som den är rädd för, då kan du lastträna till du blir BLÅ och varje gång hästen åkt så är du tillbaks på noll. Så var det med min, tills jag bytte till en bättre transport.

Håller dock med om att det inte är schysst att åka iväg men en häst som är så rädd om det inte är absolut nödvändigt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 475
Senast: Korven
·
Hästhantering Det var det här med rubriker. Men alltså, jag åker nästan alltid själv med min häst till träning en gång i veckan. Att lasta honom...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 768
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp