Bukefalos 28 år!

Märken på mineralfoder?

Rimfaxe

Trådstartare
Vad för olika märken på mineralfoder finns det?
Finns det vitaminiserade mineralfoder? Vilka är de i så fall?

Finns det generellt sett ett behov av att ge vitamintillskott till hästar om de till största delen äter hö?

Jag har läst lite i trådar här om att mineraler till kor går bra att använda till hästar, och att de dessutom ska vara billigare. Smakligheten ska dock skilja sig åt.
 
Sv: Märken på mineralfoder?

Eller, jag kanske ska omformulera mig:

Vilka är de vanligaste märkena på mineralfoder? Vilka är mest "prisvärda"?
 
Sv: Märken på mineralfoder?

Finns det generellt sett ett behov av att ge vitamintillskott till hästar om de till största delen äter hö?
Det beror på kvaliten på höet.
Man får räkna på det där.
Det kan behövas A-vitamin, E-vitamin och vitamin B1.
Eller om man bara anväder ensilage - vitamin D.

Jag har läst lite i trådar här om att mineraler till kor går bra att använda till hästar, och att de dessutom ska vara billigare. Smakligheten ska dock skilja sig åt.

Då så måste man verkligen kunna räkna.
Det är inte samma balans i de mineralerna.
Så man måste räkna ut exakt vad hästen behöver och sedan räkna så att den inte får något för mycket.
Det är främst Jod som finns i Komineraler som det kan bli för mycket utav så att hästarna inte mår bra.
Särskilt då fölen i magarna på dräktiga ston.

Jag ger komineraler - men jag har räknat på allt då.
Hästarna behöver 20g/dag.
 
Sv: Märken på mineralfoder?

Jag har tillgång till hö som är lagrat x antal år, ganska gammalt med andra ord men inget hygieniskt fel på det. Dock ingen analys på det. Jag förmodar att vitamininnehållet är lägre än i nyskördat hö? Även mineralinnehållet?

Hästarna är två Nordsvenskar. En 5-årig lättfödd valack, ett tvåårigt ungsto som växer. De går på fri tillgång på hö. De har även en mineralbalja i hagen, Wiroslick, samt saltsten.

Nu har hästarna fått Hippos Mineral Avel. Jag har för mig att de är vitaminiserade. Dock har jag fått lära mig att det är bra att byta mineralfoder ibland ifall balansen inte är helt rätt, så att den i alla fall växlas.

Det jag är ute efter är ett mineralfoder som har en skaplig balans på mineralerna så att hästarna inte får någon direkt brist eller överkonsumtion. Jag vill även säkerställa vitamntillgången.
 
Sv: Märken på mineralfoder?

Jag har vitafor som jag tycker funkar bäst. Sen finns det ju mustang o självklart kraffts. Finns säkert många fler.
 
Sv: Märken på mineralfoder?

Vitaminerna försvinner, det stämmer, men mineralerna blir kvar oförändrade.
Det är därför bättre att ge ett vitamintillskott än att lägga till mineraler som man inte vet om hästarna behöver.

Gör en analys på höet så vet du vilka mineraler som du behöver.
Räkna sedan med att alla A-, B-, E- och D-vitaminer är borta och måste tillsättas, så hamnar du nog rätt.
 

Liknande trådar

Fritid Är det någon som har eluppvärmda skosulor? Vilken sort/vilket märke använder ni och hur tycker ni de är? Hur fungerar de? Framförallt...
Svar
7
· Visningar
452
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 403
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 740
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp