Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag är inte speciellt bekymrad för egen del, min utrustning är nog i princip godkänd även utan förtydliganden.Jag tänker mer på den som ska börja tävla eller börja om och läser TR om ett halvår eller år och förtydligandena inte längre ligger som första nyhet på förbudets hemsida. De måste ju också ha en chans att veta vad som gäller.
 
Sv: Märken på tävling

*kl*

Nån som har koll på om detta nu bara var rekommendationer? Såg det i nån annan tråd:/...

Det är parenteserna som är rekommendationer. Det står t.ex. "3cm2 (3x1cm)".
Man kan alltså lika gärna ha ?x?, så länge det totalt blir max 3cm2.
 
Sv: Märken på tävling

Det är parenteserna som är rekommendationer. Det står t.ex. "3cm2 (3x1cm)".
Man kan alltså lika gärna ha ?x?, så länge det totalt blir max 3cm2.

Jag tolkar de som max 3 kvadratcentimeter= du kan ha 1x1 cm eller 1x3 cm eller 1x2.
 
Sv: Märken på tävling

kl

Nu har jag undrat alltför länge för att inte fråga. Ni som tycker den här regeln är bra, varför? För jag antar att det på sin höjd är 10% av er som har sponsorer i ryggen. För att det är korkat att gå omkring med gratis reklam? Varför får man inte göra det om man vill? Sticker det så i ögonen att se att någon har dyraste sakerna? Spelar det någon roll för tävlingens skull? För att ni inte gillar kingsland ska ingen få ha det? Varför mysa i andras olycka? Majoriteten av alla som dabbas är ju inte snobbar direkt. Varför man nu inte kan få vara snobb.


Hela grejen är väl i grunden att sponorerna ska få synas mer än reklam och det tycker jag är helt rätt.
Idag vet du inte vem som är sponsrad eller vem som köpt sina märken. Sas.
Såklart sponsorerna drar örona åt sej när de ändå inte syns därför att reklamloggorna syns lika mycket som ders sponsorloggor kanske gör.

För min egen del struntar jag i vad andra har för märken, stora loggor som små. JAG köper det jag trivs i och tycker om och tycker är snyggt, oavsett loggstorleken. Vad andra köper är upp till dom och det är inget jag ens reflekterar över. det handlar inte om nån märkestävling ändå. Det är ridningen som bedöms.
 
Sv: Märken på tävling

Jag tolkar de som max 3 kvadratcentimeter= du kan ha 1x1 cm eller 1x3 cm eller 1x2.

Ja precis, upp till 3 kvadratcentimeter. Men dom behöver inte vara en rektangel på just 3x1 cm :) Kan lika gärna vara en cirkel som totalt blir max 3cm2.
Det är alltså utformingen 3x1cm som är rekommendationen (dvs det som står inom en parentes).

Antar att dom skrivit sånna parenteser för att folk ska ha ett hum om hur stor ytan blir. Nu spelar det ju visserligen större roll när det gäller sponsorloggor på schabrak t.ex. som får vara 200cm2 - vilket kan låta jättestort, med hjälp av parentesen ser man då rekommendationen på 10x20cm och får lite bättre hum om den verkliga storleken.
 
Sv: Märken på tävling

kl

Nu har jag undrat alltför länge för att inte fråga. Ni som tycker den här regeln är bra, varför? För jag antar att det på sin höjd är 10% av er som har sponsorer i ryggen. För att det är korkat att gå omkring med gratis reklam? Varför får man inte göra det om man vill? Sticker det så i ögonen att se att någon har dyraste sakerna? Spelar det någon roll för tävlingens skull? För att ni inte gillar kingsland ska ingen få ha det? Varför mysa i andras olycka? Majoriteten av alla som dabbas är ju inte snobbar direkt. Varför man nu inte kan få vara snobb.

För min del handlar det inte om att mysa över huvud taget, dock måste jag säga att jag tycker hypen som utbrutit runt detta är rent absurd. Vaddå "drabbas"?det låter som det är otroligt grav tragedi som skett, i det att hästens luva, schabrak samt ryttarens klädsel inne på banan inte får vara reklampelare. Det finns INGEN annan sport där det är tillåtet! Jag tycker hysterin är helt absurd. För det första så har reglerna funnits i högsta grad under 2011, och förtydligas nu, och helt plötsligt hoppar alla igång som det är värsta revolutionen, för de har aldrig ens tagit fasta på paragrafen tidigare.

vad är skillnaden mellan denna paragraf med mått angivelser och restriktioner, mot regleringen av maxlängd på spö i dressyr inom tävlings området? eller längden på sporrarna om man tävlar ponny? eller typen av bett som får användas i dressyr? Jag tycker hysterin som sagt är helt sjuk. Snacka om att gå igång över saker ungefär 10.000 växlar över vad som är befogat.
 
Sv: Märken på tävling

Om man tänker ett steg längre -- så blir det nu mer gynnsamt att gå in och sponsra för då får man större utrymme att synas!! Lokala företag kan gå in och sponsra lokala idrotsutövare som tävlar på en lokal marknad, en billig reklaminvestering, men för en ryttare kan det vara guld värd att exempelvis få jackor, schabrak o.s.v..kanske småsaker för vissa men guld värt för andra!! Det blir med andra ord´lättare för "vilken ryttare som helst" att kanske kunna få bli sponsrad, man måste ej vara Malin Bayard e.t.c.

Tänk ett steg längre!. Hur ser det ut i andra sporter e.t.c? Tänk efter och fundera lite på det!

"Varför kommer det här förtydligandet nu?
Svaret har två delar. Dels att ridsporten har få exponeringsutrymmen för sponsorer på ryttare och häst, dels att Svenska Ridsportförbundet får många frågor både från aktiva, sponsorer och tillverkare när det gäller regleringen av dessa. Reglerna har varit där tidigare, men det har varit oklart vad som gäller.
Inom alla idrotter är matchkläder och utrustning exponeringsplatser för sponsorer och det finns regelverk för vilka ytor som får och kan användas. Inom ridsporten har tillverkningsindustrin sett till att synas på kläder, utrustning för hästar samt vagnar i körningen. Genom att reglera utrymmet för exponering finns mervärden som ryttarna kan erbjuda de sponsorer som är intresserade av att satsa på ridsporten."

kopierat från ridsport.se
http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2011/12/IngenTR-andring/
 
Sv: Märken på tävling

Jag läste någonstans att det var förslag på att det skulle gälla på nationella tävlingar och uppåt, och det låter i mina öron rimligt. För på lokal/regional nivå lyser sponsorerna med sin frånvaro.
 
Sv: Märken på tävling

Nej, men det finns ju dem som inte har ont öht av det här men ändå ska hylla det till skyarna, för att allt som är "fult" och "dyrt" förbjuds. Det var dem frågan var riktad till. Nu blir inte jag lidande som inte tävlar enligt Svrf, men inte sitter och gottar mig i att mina vänner måste köpa ny tävlingsgarderob.
 
Sv: Märken på tävling

Jag ser en väldig potential på den lokala tävlingsplatserna sponsra lokala ryttare för ett lokalt företag. Är väl jättebra investering för "Lovisas häst och hund" att sponsra ngn ryttre med schabrak, jacka e.t.c, hennes varumärke syns för en liten peng...

Men det gäller ju att få de lokala företagen att också se vilken bra investering det är! Och det är klart att om de då får större utrymme än vad köpta märken får så blir det ju mer gymsamt. Blir lättare att övertyga att det är en bra och billig reklaminvestering ;)
 
Sv: Märken på tävling

Nu har jag undrat alltför länge för att inte fråga. Ni som tycker den här regeln är bra, varför? För jag antar att det på sin höjd är 10% av er som har sponsorer i ryggen. För att det är korkat att gå omkring med gratis reklam? Varför får man inte göra det om man vill? Sticker det så i ögonen att se att någon har dyraste sakerna? Spelar det någon roll för tävlingens skull? För att ni inte gillar kingsland ska ingen få ha det? Varför mysa i andras olycka? Majoriteten av alla som dabbas är ju inte snobbar direkt. Varför man nu inte kan få vara snobb.

Om jag helt bortser för min personliga smak att jag inte gillar de stora loggorna-eftersom min smak i frågan är rätt oviktig så handlar det för mig om en överdriven produktexponering som gör att ridsporten på låg nivå blir helt ointressant för sponsorer. Som mackan skriver finns det ingen annan sport som tillåter denna produktexponering.

Sen finns det ett mycket större perspektiv som ridsporten konstant brottas med-snobbstämpeln. Tävlingsplatser har idag förvandlats till modeplatser där det inte längre handlar om att vara snygg, hel, ren och prydlig. Det handlar om att visa upp hur mycket ens dyra jacka har kostat genom att ha märkets text över hela ryggen/ärmen. Nu skriker förstås en hel del högt om att det verkligen inte alls handlar om märket när de köper kläder med stora loggor-men det visar bara hur effektiv marknadsföring och reklam det är tillverkarna använder. Den är mördande effektiv. En tävlingsplats är idag inte olik en skolgård där din status mäts efter hur du ser ut och vilka kläder du har på dig. Om inte annat visar upprördheten i märkestrådarna här i dagarna hur viktiga märkena har blivit för folk.

Sen kan jag väl inte heller påsta att någon drabbas av "olycka" för att de måsta byta schabrak? Olycka som definition är något helt annat i min värld. För mig handlar det heller inte om snobbighet-jag är själv nog så mycket snobb även om jag inte gillar Kingsland:D. Jag ser fram emot att diverse tillverkare börjar designa snygga saker istället för att bara göra nåt basic och trycka dit en jättelogga. Så nej det sticker inte i ögonen på mig-jag gillar dyra saker lika mycket som vemsom:). Däremot kryper det i kroppen på mig att många av loggorna är skitfula-men som sagt-i frågan är det helt oviktigt;).
 
Sv: Märken på tävling

Nej, men det finns ju dem som inte har ont öht av det här men ändå ska hylla det till skyarna, för att allt som är "fult" och "dyrt" förbjuds. Det var dem frågan var riktad till. Nu blir inte jag lidande som inte tävlar enligt Svrf, men inte sitter och gottar mig i att mina vänner måste köpa ny tävlingsgarderob.

Äsch, finns rätt mycket ironi i det jag skriver iaf. Framförallt för att det verkligen är helt vansinnigt hur upprörda folk blir för att de inte ska få springa runt som reklampelare. Stackars stackars dom liksom:D.

(En av mina bästa vänner har skrivit här i tråden och hon är en av dom upprörda, men inte blir vi ovänner för det och jag gottar mig knappast i att hon måste byta ut en del av hennes nya fina schabrak som jag vet att hon gått och suktat efter länge. Men hon kommer att vara ursnygg på träningar;). Är glad att hon får använda sitt nya Schöckemöhletäcke på tävling nu dock!)
 
Sv: Märken på tävling

Nej, men det finns ju dem som inte har ont öht av det här men ändå ska hylla det till skyarna, för att allt som är "fult" och "dyrt" förbjuds. Det var dem frågan var riktad till. Nu blir inte jag lidande som inte tävlar enligt Svrf, men inte sitter och gottar mig i att mina vänner måste köpa ny tävlingsgarderob.

det där med att gotta sig är nog din egen tolkning, men du är tydligen inte ensam. som Fiorano skriver har tydligen märkes hysterin blivit så viktig att det känns som att förlora sin egna arm för en del, att inte få visa sina märken. Det är väl knappast det som ska significera svensk ridsport, eller belysa ett bra ekipage? Jag har svårt att se att folk skulle sitta och gotta sig, det strider liksom lite emot argumentet, de som är positiva till regeln är väl snarare folk som kan bortse från märken och se regeln för vad den är avsedd för sporten i ett för sporten givande perspektiv. Inte på individ nivå där det känns som det är en begravning eller man amputerat sitt egna ben för att man inte får rida runt i ett schabrak med en stor märkeslogga man köpt för egna pengar?
 
Sv: Märken på tävling

Nä jag läser inte jättenoga. Har svårt att få ut information av texter som ser ut som i TR, alltså svårt att tolka vad texten "säger".
 
Sv: Märken på tävling

Hysterin handlar ju knappast om att folk är beroende av att rida runt med märkesloggor för att skryta den handlar ju inte ett dugg om det utan det faktum att folk står med utrustning för tusentals kronor som plötsligt inte får användas. Du hade nog tyckt det var jättekul om du sparat och köpt tex en kavaj för 5000:- och pang bom får du inte använda den för att märkningen på den är för stor eller finns två gånger på den (tex animo kavajen som är väldigt vanligt förekommande idag).
Det finns tex nästan inte en hjälm på marknaden som klarar måttkraven på märkning, konstigt om folk reagerar när de lagt ut tusentals kronor för att ha de säkraste hjälmarna och så skulle de inte få använda dem för att märkningen är 5cm stor omärkta hjälmar tillhör sällan de säkraste men sådana tycker alltså ridsportsförbundet att folk skall hoppa med.
Från början handlade det ju också om att ingen utrustning var specificerad och det handlade ju då om all utrustning såväl sadel, träns, benskydd, täcken osv och det handlade långt ifrån att någon såg ut som en reklampelare för att det skulle vara förbjudet och det handlar om stora pengar för att byta ut utrustning till likvärdig. För det är liksom inte bara så att folk har vissa dyra utrustningar för att skryta med märket utan de används för att de är bra, de flesta människor använder liksom inte dyra saker för att skryta utan för kvaliteten.
 
Sv: Märken på tävling

Maxlängd på spön, sporrar och sådant har ju betydelse för hästarnas välmåga, när det börjar gälla loggor på utrustning är det ju inget som har med hästarnas välmåga att göra. Så i min värld är det är rejäl skillnad på att inte ha fri längd och form på sporrarna och att inte få ha blaffiga sponsorloggor på utrustningen!
 
Sv: Märken på tävling

Om man på gräsrotsnivå skulle lyckas få en sponsor, får man ha ett företagsnamn på tex schabraket?
 
Sv: Märken på tävling

läser man runt på diverse bloggar och även i denna tråd och de 2 relaterade så handlar det precis lika mycket om att det älskade kingsland eller scapa schabraket inte får exponeras. det handlar knappast inte om tusentals kronor när vi nu etablerat förtydligandet av reglerna heller för den delen. och även om så vore så kvarstår faktumet att TR styrs inte av sveriges gemene hobbyryttares oppinion hur gärna man än vill tro det vilket man tydligen starkt tror på just ang. detta ämne. Lika lite som att spöets längd på en dressyr framridning eller sporrarna på ponny i fråga om längd, eller typen av bett du får tävla på, styrs av sveriges gemene hobbyryttares personliga oppinion.

det mest intressanta i just detta ämne är väl däremot att regeln som sagt i sin grundform funnits i högsta grad under 2011 men ingen har tagit fasta på den utan hoppar igång i hundraelva nu som om allt vore nytt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp