Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Jag tycker det känns lite som att du inte vill förstå problemen folk ser?

Jag tillexempel, har verkligen inte fetaste plånboken. Jag offrar en hel del för att kunna ha min häst och, när vi båda är fullt igång, kunna tävla. Jag har spart, fyndat på rea, fått i present etc. tävlingsutrustning som jag tycker är snygg och bekväm. Däribland ridbyxor, kavaj, hjälm.
En kavaj som, enligt mina mått mätt, var ganska dyr. Jag är inte bra på att sy, så att jag ska börja sy över märken och hålla på är den dummaste idén någonsin. Att lämna in den till en professionell sömmerska och låta denne göra jobbet antar jag blir rätt dyrt, med tanke på att jag inte vill förstöra min dyra, fina kavaj genom att sy på ett fult märke på den. För ja, jag anser att det blir fult med en påsydd tygbit för att dölja märken.

Jag tror det mest handlar om att folk inte vill lägga massa pengar på att ändra sin befintliga utrustning/köpa nytt, inte att folk prompt vill skryta med sina stora, dyra märken.
 
Sv: Märken på tävling

Men Champion terränghjälmen lär väl inte vara godkänd utan överdrag?
Så då är ju hjälmen i sig inte godkänd, utan överdraget döljer det icke godkända så att det blir okej att använda.
 
Sv: Märken på tävling

Men eftersom överdraget följer med hjälmen när man köper den är det ju en del av hjälmen? Sedan att jag inte använder det till vardags för att inte slita på det är en annan sak! Man kommer ju inte på tävling med en sån kruka utan överdrag :rofl:
 
Sv: Märken på tävling

Nä, jag rider inte terräng så jag vet inte hur man brukar se ut ;)
Men jag tänkte bara att du skrev att den var godkänd, och jag tyckte märket såg stort ut. Därför jag frågade! :)
 
Sv: Märken på tävling

Jag tänkte på terränghjälmarna, du vet de där det står champion framme i "pannan"? (såg nu att du hade en sån hjälm på en bild så då vet du ju vilken jag menar :D)De är ju sååå sköna, och hjälmövertraget har ju en tendens att kasa upp i pannan :( Blir till att hitta någon annan skärmlös nu, eller så får man ta fram tejpen! :D

Din hjälm (den översta) var skitsnygg, finns den modellen fortfarande? Borde ju passa mitt huvud eftersom terränghjälmen gör det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Märken på tävling

Jag tänkte på terränghjälmarna, du vet de där det står champion framme i "pannan"? (såg nu att du hade en sån hjälm på en bild så då vet du ju vilken jag menar :D)De är ju sååå sköna, och hjälmövertraget har ju en tendens att kasa upp i pannan :( Blir till att hitta någon annan skärmlös nu, eller så får man ta fram tejpen! :D

Borde man inte kunna använda någon form av fästkudde/dubbelhäftande tejp för att få hjälmöverdraget att stanna på plats? Det syns ju inte på utsidan heller :)
 
Sv: Märken på tävling

jag tror knappas knapparna räknas med :idea:
och när jag googlar på aminokavajerna så tycker jag alla ser likadana ut, med en liten logga på högerärmen.

Det ni inte ser är att detta på sikt gynnar ridsporten. Vi kan gå in och övertyga företag, såväl på en lokal marknad för en ryttare som håller sig på regionala tävlingar, som en större ryttare. Så att även vi som inte är Malin Baryard kan få med oss ett företag genom att övertyga hur bra en sådan liten investering är för dem i reklamsyfte :idea: och med sponsor då menar jag kanske inte att de ska punga ut en massa pengar till en utan kanske bistå med lite schabrak å prylar som kan vara guld värt för en som inte är Malin Baryard el motsvarande :p
 
Sv: Märken på tävling

Det ni inte ser är att detta på sikt gynnar ridsporten. Vi kan gå in och övertyga företag, såväl på en lokal marknad för en ryttare som håller sig på regionala tävlingar, som en större ryttare. Så att även vi som inte är Malin Baryard kan få med oss ett företag genom att övertyga hur bra en sådan liten investering är för dem i reklamsyfte :idea: och med sponsor då menar jag kanske inte att de ska punga ut en massa pengar till en utan kanske bistå med lite schabrak å prylar som kan vara guld värt för en som inte är Malin Baryard el motsvarande :p


Och får man tag i en sån sponsor så behöver man ju heller inte oroa sig över vad en helt ny tävlingsgarderob skulle gå på :D
 
Sv: Märken på tävling

Har faktiskt svårt att tro att detta kommer göra det lättare att skaffa sponsorer, och knappast för det normala ryttaren som tävlar på lokal/regional nivå.
Tycker inte att ge ett schabrak egentligen räknas som "riktig" sponsring och då känns regeln ännu mera menigslös (nej jag gillar inte regeln, och ja jag är pessimistisk).
 
Sv: Märken på tävling

Bara ut å jaga och övertyga :p klart dom inte kommer till en man får ju ligga i å ut å "sälja sig själv" och övertyga.

Nä men på sikt tror jag att detta kommer att gynna ridsporten. Sen hade jag haft en hjälm, med lite för stort märke, eller märke två ggr som jag vet en del av charles owenhjälmarna har hade jag fortsatt tävla i det. Tror faktiskt inte ngn kommer säga ngt om det. Men däremot kanske bytt ut schabrak å luva å byxor som är fulla av köpt reklam. Jag tror man får tänka med sunt förnuft och inte dra hela regeln på sin spets, på sikt kommer ju tillverkarna göra hjälmar med bara en logga å i godkända mått o.s.v. eftersom de måste ju anpassa sig efter de internationella och nationella reglerna
 
Sv: Märken på tävling

jag skulle tycka det vore skitbra att bli sponsrad av snygga schabrak e.t.c. sen att det står "Kirunas bilcentrum" på eller ngt spelar mig ingen roll. Jag får sakerna gratis och det skulle jag tycka vara jättebra!

Och jag ser en stor potential av att sponsra ryttare som tävlar på en lokal region. Är väl jättebra för lokala företag att synas bland massa människor i idrottssammanhang på en potentiell marknad!. Billig reklaminvestering!
 
Sv: Märken på tävling

Fast är så många utomstående så intresserade av att sponsra oss? Tycker dom flesta klubbar klagar över att det är så svårt att fixa sponsorer till tävlingar.
Tror som sagt inte att felet ligger i t ex CO-hjälmarnas 2små loggor, men hoppas jag har fel - det får gärna komma in mer folk och pengar i sporten.
 
Sv: Märken på tävling

Det är ju det man vill få dom till med denna regel. Att de som sponsrar syns mest och inte köpt reklam.

Det är nog mer gynnsamt att sponsra en ryttare än en tävling. En tävling är ju bara en gång. En aktiv ryttare är ute på flera tävlingar i månaden oftast och syns därmed ofta bland folk. Att gå in och sponsra en sådan ryttare, om än det bara är på regionala tävlingar och en ryttare som tävlar på en lokal del av landet ca 20 mil åt vardera håll för att ta exempel så finns det ju potential för lokala företag att sponsra en sådan ryttare med diverse grejer med deras logga/affärsnamn på.

Men man får ju hjälpa dem på traven och övertyga vilken bra och billig reklaminvestering det är :idea:
 
Sv: Märken på tävling

Har faktiskt svårt att tro att detta kommer göra det lättare att skaffa sponsorer, och knappast för det normala ryttaren som tävlar på lokal/regional nivå.
Tycker inte att ge ett schabrak egentligen räknas som "riktig" sponsring och då känns regeln ännu mera menigslös (nej jag gillar inte regeln, och ja jag är pessimistisk).

Jag tror inte heller att det blir så lätt att få en sponsor utan det kommer även fortsättningvis vara de med mest pengar som får sponsorer. Eftersom de har råd att köpa de bästa hästarna och anlita de bästa tränarna vilket också gör att de blir mer framgångsrika på tävlingsbanorna. Det är självklart dessa sponsorerna vill ska bära deras grejer.
 
Sv: Märken på tävling

Jag ska absolut testa ditt förslag! brukar tejpa ett varv tejp på utsidan av hjälmöverdraget så det inte ska åka av helt, men det brukar kasa lite, kanske är din idé lösningen på "kasningen" :D
 
Sv: Märken på tävling

Det ni inte ser är att detta på sikt gynnar ridsporten. Vi kan gå in och övertyga företag, såväl på en lokal marknad för en ryttare som håller sig på regionala tävlingar, som en större ryttare. Så att även vi som inte är Malin Baryard kan få med oss ett företag genom att övertyga hur bra en sådan liten investering är för dem i reklamsyfte
Nej, det ser jag faktiskt inte. Jag har extremt svårt att föreställa mig att den största svårigheten för en tävlingsryttare på lokal eller regional nivå att skaffa sponsorer beror på att befintlig köpt utrustning har tillverkarloggor större än 3 cm2. När Benkes Bilverkstad överväger om man skall stötta en av byns dressyrtjejer med några täcken med Benke-logga på, så tror jag inte att man reflekterar särskilt mycket över hur många av hennes kavajknappar det finns kavajtillverkarlogga på, utan övervägandena handlar om helt andra saker.

Men visst handlar det om pengar, och åtminstone i mina ögon om makt och inflytande. Ridsportförbundet vill "äga" all dressyr, hoppning och körning, och lägga grunden för bättre möjligheter att knyta centrala övergripande sponsor-, reklam- och rättighetsavtal. Precis samma utveckling som inom motorsport, fotboll och ishockey för att bara nämna några exempel.
Lyckligtvis sorterar westerngrenar inte under Svenska Ridsportförbundet... :angel:
 
Sv: Märken på tävling

Förbundet kan ju sponsra oss gräsrots-ryttare :D Ett schabrak till alla som tävlar i Sverige upp till internationell nivå och som inte redan har sponsor!

kl

Sen undrar jag hur många av er som säger att det underlättar för lokal/regional-ryttare att skaffa sponsorer som faktsikt försökt hitta en sponsor? Det är inte alls så lätt som det låter. Det är inte bara att ringa till första bästa butik och höra. Kan ju säga att det inte heller komma bli lättare att hitta villiga sponsorer när antalet ryttare som letar ökar imed denna regel.

Mitt lag i TC är svenska mästare, vi tävlar på tex Falsterbo och Malmö City Horseshow, vi syns bra mycket mer än vad jag gör som "hobby-ryttare" i tex dressyr eller banhoppning. Ändå var det inte direkt lätt att hitta en sponsor. Visst sporten må vara liten, men vi syns! En fartfylld sport med 3 ekipage samtidigt är en bra reklampelare. Vi får dessutom längre exponeringstid än i banhoppning, och större publik än i dressyr.
 
Senast ändrad:
Sv: Märken på tävling

Nu är ju detta inte Svenska ridsportförbundets regler. Gå in och läs på FEIs regler så ska du se att de anammat dessa.

Och jag förstår inte hur man kan tro att knapparna på en kavaj kan vara otillåtna. Det är verkligen att dra en regel på sin spets, men rätta mig om jag har fel! Jag tycker bara det blir löjligt. Och jag tror INGEN kommer att ge ngn tillrättavisande/varning etc pga knappar på en kavaj om de nu inte skulle vara otroligt onormalt stora knappar....men jag betvivklar att ngn vill ha så stora knappar på sin kavaj...
 
Sv: Märken på tävling

Du missar en väsentlig sak i din tro att sponsorerna skulle komma skuttande för denna ändring. Det här modet med loggor på shabrak o luvor och kläder o dyl är bara några år gammal innan dess fanns inget sådant utan det var helt fritt fram för sponsorer att exponera sig. Inte ens i högkonjuktur när det gick bra för företagen så skulle något företag få för sig att sponsra någon "icke närstående" på den nivån, tror du på fullt allvar att när landet istället är i en rejäl lågkonjuktur där i stort sett alla företag vänder på slantarna för att få det att gå runt speciellt inom hästbranchen så skulle de hoppa av glädje och börja sponsra ekipage på den nivån som ingen "ser upp" till och i stort sett bara närmast sörjande tittar på, nej kom tillbaka till verkligheten. Utomstående sponsorer kan du glömma innan du befinner dig i det högre skiktet i tävlingsnivå. Tvärtom kommer denna regel göra att det kommer att bli färre utdelade gratis shabrak odyl för detta kommer istället innebära att de tex försäkringsbolag odyl som delat ut gratis shabrak kommer att sluta med det nu när de inte kommer att bli exponerade på tävlingar. Så nej med stor insyn i tävlingsvärlden under 30 år så är jag realist och nej det finns ingen som helst win i detta för den normala ryttaren bara en massa extra kostnader för att skaffa ny utrustning.
 
Sv: Märken på tävling

Men du får du gratis reklamschabrak från ditt försäkringsbolag är det ju en sponsring! (även om man betalar dyrt för föräkring ;) men du betalar ju inte för schabrak e.t.c utan dessa får du ju!!) Å dessa torde vara okej att använda så länge det klarar sig inom måttet för det som gäller sponsrade saker. :p detsamma med sponsrade saker som man vinner på en tävling..!!

Det behövs ju som sagt inget skrivet sponsoravtal inom sverige.

Så där har du nog fel, det kommer kanske bara leda till fler utdelade sponsrade gratisschabrak :P
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp