Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Maxlängd på spön, sporrar och sådant har ju betydelse för hästarnas välmåga, när det börjar gälla loggor på utrustning är det ju inget som har med hästarnas välmåga att göra. Så i min värld är det är rejäl skillnad på att inte ha fri längd och form på sporrarna och att inte få ha blaffiga sponsorloggor på utrustningen!

det är ingen som helst skillnad i fråga om att det inte har ett dyft med din personliga oppinion att göra utan det är en regel och en stadga som ngn annan utfört, oavsett anledning. Jag tror knappast ditt argument håller om du skulle släppa oppinionen fri, för det finns en stor majoritet av folk som gärna skulle ha synpunkter med diverse motiveringar till varför x typ av bett eller x typ av sporre är befogat och helt rimligt just i deras personliga fall och därmed borde vara tillåtet enligt regelverket.
 
Sv: Märken på tävling

imgres
vad jag kan se ser jag bara EN liten logga på animokavajen??borde rimligtvis vara i godkända mått??, här är en bild på peder i den.(om länken funkar..) Å har han den å tävlar med den internationellt utan att vara sponsrad av dem så är den nog godkänd ;)

http://www.google.com/imgres?hl=sv&...tbnw=90&start=29&ndsp=28&ved=1t:429,r:11,s:29
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Märken på tävling

Hysterin handlar ju knappast om att folk är beroende av att rida runt med märkesloggor för att skryta den handlar ju inte ett dugg om det utan det faktum att folk står med utrustning för tusentals kronor som plötsligt inte får användas. Du hade nog tyckt det var jättekul om du sparat och köpt tex en kavaj för 5000:- och pang bom får du inte använda den för att märkningen på den är för stor eller finns två gånger på den (tex animo kavajen som är väldigt vanligt förekommande idag).
Det finns tex nästan inte en hjälm på marknaden som klarar måttkraven på märkning, konstigt om folk reagerar när de lagt ut tusentals kronor för att ha de säkraste hjälmarna och så skulle de inte få använda dem för att märkningen är 5cm stor omärkta hjälmar tillhör sällan de säkraste men sådana tycker alltså ridsportsförbundet att folk skall hoppa med.
Från början handlade det ju också om att ingen utrustning var specificerad och det handlade ju då om all utrustning såväl sadel, träns, benskydd, täcken osv och det handlade långt ifrån att någon såg ut som en reklampelare för att det skulle vara förbjudet och det handlar om stora pengar för att byta ut utrustning till likvärdig. För det är liksom inte bara så att folk har vissa dyra utrustningar för att skryta med märket utan de används för att de är bra, de flesta människor använder liksom inte dyra saker för att skryta utan för kvaliteten.

En sak jag inte förstår-eftersom jag föreslaget det flera gånger är varför man inte kan täcka över märket? Jag vet inte exakt hur märket på Animo kavajerna ser ut, men inte är det väl omöjligt att antingen ta bort märket utan att det blir fult eller sy över märket. Är man rädd att det ska bli fult lämnar man in det till en proffessionell sömmerska (eller vad det heter;)).Kostar betydligt mindre än att köpa en ny. Och jag ANTAR att man köpt kavajen för den snygga deignen/perfekta passformen och då spelar det väl ingen roll om märket tas bort eller täcks över? Vad det gäller andrahandsvärdet spelar det heller ingen roll eftersom INGEN för tävla med kavjen i orginalutförande.

När det kommer till hjälmen går det med all sannolikhet att täcka märket snyggt med en bit tejp i samma färg som hjälmen. Man får vara noggrann för att få det snyggt bara.

Men inte sjutton behöver man byta ut allt!
 
Sv: Märken på tävling

Googlade också runt på Animokavajerna och med mitt ögonmått sett är märket ungefär i samma storleks som Pikeurs. Och det är godkänt. Som sagt används dessa kavajerna flitigt internationellt och vartenda en av ryttarna kan ju inte vara sponsrade av företaget:).
 
Sv: Märken på tävling

Det finns tex nästan inte en hjälm på marknaden som klarar måttkraven på märkning,.

jag har en charles owen, ingen logga på mer än på insidan (där modellen jhon withaker står) och syns alltså inte. Vet inte vilka hjälmar med loggor som finns som är av dyrare modell som inte är godkända internationellt? För detta är internationella regler, inget svenska ridsportförbundet hittat på för enbart lilla sverige.
 
Sv: Märken på tävling

Schabrak eller kavajer med logga påverkar ändå inte hästen ett dugg. Däremot så påverkar bett och spön hästen, oavsett vad ryttaren tycker är bra eller dåligt.
 
Sv: Märken på tävling

Eller också täcker man över loggorna så det inte blir ett dugg snyggt! På med silvertejp och sy på blommiga lappar lite snett och vint över loggan på kavajen! :angel: Allt godkänt enligt TR! ;)
 
Sv: Märken på tävling

Jo jag har förstått det ypperligt väl, ang ditt resonemang. Faktum kvarstår fortfarande att det inte håller som anledning i ditt resonemang varför det skulle vara mer befogat än ngn annan regel eller lättare för gemene man att ta till sig. Reglementet är som sagt inte unikt uppfunnet för sverige, utan det är internationella regler. så oavsett vad som väger tyngst i din egen värld, - sporrar, spö, bett eller loggor så är det ett reglemente som är format av anledningar och med motiveringar. Oavsett vad du personligen anser.
 
Sv: Märken på tävling

Då jag inte förens nu kommer in i disskusionen orkar jag tyväär inte läsa genom varenda inlärr endast frsta sidorna. Enligt de i början så gäller dessa reglem på hela tävings området, så är det inte. Kollade idag och det stod att detta endast gäller på tävlingbanan, så tex reglerna var ju inte så farliga som man kan tro när man läser det (tex eskadrons fleece täcken med namnet över hela sidan) dessa använder man ju ändå bara i transporten. Dock har jag en fråga om något har koll. Tänkte beställa lite schbrak nu under mellandags resn, förmodligen är vissa så otroligt billiga bara för att det är loggor på, men till exempel ett schbrak med jättestor logga men märket syns endast pyttelitet, är dessa spå inte tillåtna? Till exempel detta från Hv polo, som är min absoluta favorit!

imgres
 
Sv: Märken på tävling

Jag har för mig att all form av logotype, inklusive färgfält osv klassas som loggor. Överstiger det 1*3 cm så är det inte godkänt, tyvärr.
 
Sv: Märken på tävling

självklart räknas det som en logga. en logga betyder inte bokstäver med text. en logga vare sig den består av en bild eller text, är ett varumärke. dvs en logga : )
 
Sv: Märken på tävling

Eller också täcker man över loggorna så det inte blir ett dugg snyggt! På med silvertejp och sy på blommiga lappar lite snett och vint över loggan på kavajen! :angel: Allt godkänt enligt TR! ;)

Mem vem drabbar det mer än en själv? Så hade jag inte velat se ut när jag tävlar.
 
Sv: Märken på tävling

Jag hade CO fram tills jag krashade med den och den krossade kindbenet på mig sen blev man lite noggrannare med vilken hjälm man använder och väljer de säkrare hur skön CO hjälmen än är så skulle jag faktiskt aldrig ha en sådan på mig på en hoppbana igen eftersom jag också fick reda på vid efterforskning att det är långt ifrån första gången den typen av hjälmar har orsakat dylika skador, den blodiga fina hjälmen ligger faktiskt här hemma som en fin påminnelse fortfarande.
Just nu har jag EQ2 och GPA Titium som hopphjälmar och ingen av dem klarar måttgränserna och EQ2 skulle jag inte ens få för mig att börja klistra tejp på då den har ett specialskikt som utlöser för att minska friktionen och loggan sitter i detta så never ever jag skulle riskera funktionen på en säkerhetssak för att dölja en logga. GPAn är defintivt omöjlig att hitta någon tejpfärg som smälter in pga dess färg som det inte finns någon tejp som är. Det får liksom vara någon måtta på tramset också.
 
Sv: Märken på tävling

På animokavajerna så består alla knappar av loggan så alla knappar måste bytas, plus att flera av dem har tryckt animo märke på mer än ett ställe på kavajen alltså inte ditsydda lappar. Har en vän som köpte en sådan i Falsterbo i somras som inte är helt lycklig nu.
Att ta Peder tex som exempel är väl inte så talande hans kavaj är naturligtvis specialbeställd och då naturligtvis gjord enl internationella regler han har säkerligen inte animologgan på alla knappar.

Det är det som är det lustiga för när man kollar lite noggrannare nu så har många av de stora tillverkarna vissa modeller som du kan beställa som specifikt följer internationella regler, för saken är det att det finns ingenting som tvingar nationella regler att följa de internationella och i de flesta länder så görs inte heller det utan det är olika regler som gäller nationellt och internationellt precis som det varit här i alla år. Och det är inget annat än trams när ridsportsförbundet kommer dragande med en ändring för att det inte skall vara så stor skillnad när man går över till att tävla internationellt, hur många procent av ryttarna på de svenska tävlingarna kommer någonsin att starta internationellt. Den lilla procent som gör det och har råd att tävla internationellt har utan vidare råd att köpa ny utrustning den dagen det är dags att starta internationellt. Undra hur länge det dröjer innan vi helt skall följa internationellt reglement, så bered er på att snart är det väl bla 6 mån vaccinationer som gäller, undra om de även anser att det är bra att följa FEI när det gäller inget hjälmkrav vid ridning, inget hakband behövs på hjälmen osv.
 
Sv: Märken på tävling

Men det är ju just det, ofta verkar det inte sitta i just reklamen, utan ridsporten har den mentaliteten att kolla snett på hon med den där Bruno Delgrangesadeln med Jinstygbyglar. Men vad är det för fel med att se ut som en "snobb" om man nu vill det? Man vinner ju inte tävlingen för det så det bör inte spela någon roll.

Känner inte en kotte som bara måste byta schabrak. Ang. animokajaven så har en stor bloggare mätt sin och den var inte tillåten. 5 laxar i sjön. Då tycker jag sannerligen man är olycksdrabbad, för jag har då inte de pengarna över, särskilt inte efter att ha betalt licensen.
 
Sv: Märken på tävling

På animokavajerna så består alla knappar av loggan så alla knappar måste bytas, plus att flera av dem har tryckt animo märke på mer än ett ställe på kavajen alltså inte ditsydda lappar. Har en vän som köpte en sådan i Falsterbo i somras som inte är helt lycklig nu.
Att ta Peder tex som exempel är väl inte så talande hans kavaj är naturligtvis specialbeställd och då naturligtvis gjord enl internationella regler han har säkerligen inte animologgan på alla knappar.

Det är det som är det lustiga för när man kollar lite noggrannare nu så har många av de stora tillverkarna vissa modeller som du kan beställa som specifikt följer internationella regler, för saken är det att det finns ingenting som tvingar nationella regler att följa de internationella och i de flesta länder så görs inte heller det utan det är olika regler som gäller nationellt och internationellt precis som det varit här i alla år. Och det är inget annat än trams när ridsportsförbundet kommer dragande med en ändring för att det inte skall vara så stor skillnad när man går över till att tävla internationellt, hur många procent av ryttarna på de svenska tävlingarna kommer någonsin att starta internationellt. Den lilla procent som gör det och har råd att tävla internationellt har utan vidare råd att köpa ny utrustning den dagen det är dags att starta internationellt. Undra hur länge det dröjer innan vi helt skall följa internationellt reglement, så bered er på att snart är det väl bla 6 mån vaccinationer som gäller, undra om de även anser att det är bra att följa FEI när det gäller inget hjälmkrav vid ridning, inget hakband behövs på hjälmen osv.

Pikeurkavajerna har också emblem på varje knapp, men det lär inte bli något problem. Även om Animos emblem är tryckta kan en proffessionell synisse med all sannolikhet fixa det. Man kan ju sätta ett Batmanmärke över till exempel om man vill vara kreativ. Man kan välja att fokusera på allt det dåliga och man kan välja att fokusera på det positiva. För mig överväger det positiva för sporten som helhet mer än det negativa att folk måste byta sin kavaj. Det är ju knappast så att kavajen är oanvändbar.

Att reglerna blir internationaliserade ser jag inte alls som ett problem. Inte heller skulle det vara ett problem att vaccinera var sjätte månad.

När det kommer till hjälmanvänandet tror jag mer att det kommer att bli förändringar i det internationella reglementet angående säkerheten. Säkerheten och hjälmanvändandet har helt klart gått upp de senaste åren. Där dressyrryttarna verkligen tar sitt ansvar:bow:!
 
Sv: Märken på tävling

Men det är ju just det, ofta verkar det inte sitta i just reklamen, utan ridsporten har den mentaliteten att kolla snett på hon med den där Bruno Delgrangesadeln med Jinstygbyglar. Men vad är det för fel med att se ut som en "snobb" om man nu vill det? Man vinner ju inte tävlingen för det så det bör inte spela någon roll.

Känner inte en kotte som bara måste byta schabrak. Ang. animokajaven så har en stor bloggare mätt sin och den var inte tillåten. 5 laxar i sjön. Då tycker jag sannerligen man är olycksdrabbad, för jag har då inte de pengarna över, särskilt inte efter att ha betalt licensen.

Fast jag tror att du missförstår lite vad jag menar? Även om folk inte har stora loggor kan de betala massor för snyggt designade schabrak osv. Men med de stora loggorna skapar märkena en egen övertydlig status för sina märken. Det ska helt enkelt inte gå att missa för någon som ser produkten var den kommer ifrån. Det är den mest effektiva marknadsföringen av dom alla-att spela på status. Jag tycker det därför är bra att SvRF sätter ner foten till att utövarna i deras sport går runt som betalande reklampelare. Om tillverkarna vill ha den exponeringen av sina produkter ska DE betala ryttarna och inte tvärtom.

Vad det gäller Animokavajen så går den att göra tillåten. Det medför förstås att sy och fixa. Men än igen antar jag att man köpt den hiskeligt dyra kavajen för perfekt passform och design och inte för märkets skull. Därför spelar det heller ingen roll om märket inte syns längre.
 
Sv: Märken på tävling

Champion Showring deluxe - godkänd
DSC08797.jpg


LAS - godkänd ( edit: nej fan, såg att det var ett märke på hakknäppet också! spritpenna dårå ;) )
DSC01771.jpg


Champion terränghjälm - godkänd, om inte annat så med överdrag över
PICT7574.jpg


Euro-Lite - godkänd
DSC01251.jpg


Sedan är det klart att inte alla som gillar de här modellerna på hjälm, men om jag lyckats att helt utan att tänka på märkning köpa 4 godkända hjälmar går det nog att hitta andra godkända också om man letar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp