Märken på tävling

Sv: Märken på tävling

Nu tillhör ju ingen av de hjälmarna de säkraste som finns på marknaden, champion showringen speciellt hade jag passat mig noga för att använda den är en av de hjälmar som orsakat allra värst skador i alla fall i det utförande den hade för några år sedan.
 
Sv: Märken på tävling

Jag håller med. Jag medger att jag inte tidigare läst regeln angående sponsring i TR I eftersom jag inte trott mig vara påverkad. Jag har dock i annat sammanhang läst regeln om storlek på tryck på schabrak och även kontrollerat att de nya brallor jag köpta förra året inte hade tryck på låret som denna byxa har i andra färger utan endast en liten logga - men som sagt var, sponsringskapitlet har jag inte läst. Lika lite som jag läser voltige-TR eller distans-TR. :o

Däremot tror jag, som är aktiv inom förbundets tävlingssektion på distriktnivå och bland annat är delansvarig för sponsring för våra cuper och divisioner att det snarare kommer bli svårare att hitta sponsorer. De sponsorer vi fått vill gärna skänka tävlingsutrustning för att användas vid senare tillfällen, såsom vita schabrak med logga på (betydligt större än gränsen för exponering) från våra försäkringsbolag exempelvis. Vi vill ofta äska täcken och annat, men det som varit enklast att få är helt klart tävlingsutrustning. Med skärpta regler och ändrade storlekar tror jag snarare att det kommer bli svårare, men ingen blir gladare än jag om vi istället för att få schabrak kommer få ökade sponsringsanslag och därmed få dyrare produkter. ;)

Att Pikeur, Eskadron, Animo, Equiline, Mia RS o.s.v. genom denna ändring kommer få ökat intresse i att sponsra mig exempelvis som privatperson tror jag är rent ut sagt b.s... Att den lokala ridsportbutiken eller bilmecken vill sponsra med saker innebär ju bara att andra typer av schabrak exempelvis får köpas in och sedan brandas av någon sådan firma - inte att företaget bakom produkten får synas.

Jag kan förstå syftet - och med ändringen av omfattning från tävlingsområde till tävlingsbana så lindras ju givetvis omfattningen, men jag bävar för att sitta i sekretariatet och behöva ta emot protester. Här blir inga ponnytävlingar nästa år - den saken är klar. ;)

Regler av denna typ (som i tråden där framgått att tolkningen av loggor och igenkänningstecken utesluter knappar - why?) blir godtyckliga i bedömningen och leder därmed till osäkerhet. Skall det vara konsekvent skall alla igenkänningstecken för produkter från en viss tillverkare räknas. Dit hör så klart knappar, sömnad på kragen i visst mönster, sömnad på fickor som är karaktäristisk för tillverkaren o.s.v. - allt annat leder till för stor frihet för ö.d. och därmed risk för orättvisa bedömningar.

Jag förstår att en uppskärpning kan komma att leda till att det underlättas för förbundet att teckna större sponsoravtal som främst kommer gynna våra elitryttare, men nej, jag tror inte att denna uppstramning kommer leda till annat än på sin höjd ökade kostnader initialt för ryttarna och större belastning på våra ö.d. och arrangörer. Vet redan ö.d. som exempelvis kräver att arrangören skall märka ut olika avstånd i silvertejp eller tusch på staketen för att denna lätt skall kunna mäta spölängd, sporrar o.s.v. - skall nu arrangörerna bistå ö.d i mätning och kontroll av all slags utrustning så undrar jag vilken klubb som är funktionärstät nog för detta.

Nej, min önskan är att förbundet återkallar ändringen, skriver om och förtydligar vad som egentligen menas och sedan utkommer med en ny version som inte kräver tolkning i samma utsträckning. Det är en sak att lagar och regler kräver tolkning, men det är å andra sidan något som människor utbildar sig i tiotals år för att klara av - lägg inte den belastningen på hobbyryttare som ofta har häcken full ändå för att hinna med att jobba tillräckligt mycket för att ha råd att hålla på... Med viss insikt i hur många problem som faktiskt uppstår på tävling redan idag där exempelvis ö.d. anser sig ha tolkningsföreträde eller arrangörer som inte klarar av att hålla uppretade deltagare eller föräldrar stången eftersom TR inte är tydligt nog så känner jag inte att ytterligare förvirring är direkt önskvärt - om syftet nu är att underlätta tävling på gräsrotsnivå. :(
 
Sv: Märken på tävling

Tillägg: Det jag funderar på är: skall ö.d bära med sig kontaktnummer till sponsansvariga på alla större tillverkare? Eftersom inget skriftligt avtal krävs menar jag så är det ju - egentligen - bara att hävda att jag råkar vara viktig och bra nog att vara sponsrad av från topp till tå Cavallo, KL, Pikeur, Björn borg (om troskanten råkar sticka upp vid något tillfälle), CO o.s.v.? Vem skall kontrollera det? Och hur skall ö.d. få tid över till att kontrollera det som faktiskt är Viktigt på en tävling - alltså hästarnas väl och ve och framför allt: säkerheten?
 
Sv: Märken på tävling

Men vilka är det som skänker tävlingsutrustningen då? Inte är det de stora märkena som gör det utan det väl oftast den lokala hästsportbutiken på orten som sponsrar med täcken å dyl....och det är väl nog så viktigt!!! Sådan sponsring där namnet på den lokala hästsportbutiken kommer fram på ett schabrak tycker jag verkligen ska hyllas, för sådan sponsring behövs!! Då ska ju givetvis den lokala hästsportbutikens namn kunna få större utrymme att synas än en köpt logga! Rätta mig om jag har fel??
 
Sv: Märken på tävling

Skall det vara konsekvent skall alla igenkänningstecken för produkter från en viss tillverkare räknas. Dit hör så klart knappar, sömnad på kragen i visst mönster, sömnad på fickor som är karaktäristisk för tillverkaren o.s.v. - allt annat leder till för stor frihet för ö.d. och därmed risk för orättvisa bedömningar.


. :(

Nja det där är väl snarare en designefråga. Vill ngt företag ha en speciell typ av sömnad så är ju det ingen reklam. Precis som alla annnan tänkbar designe på kläderna (förutom rena loggor å reklam). Och jag förstår inte hur man kan tolka det som står i TR så.
 
Sv: Märken på tävling

Är det någon som vet säkert om det är ok med större företagslogga än 1x3cm om utrustningen är sponsrad? Jag har t ex fått schabrak med sponsorns namn på men som det även står Hansbo sport på två ställen och lite större än 1x3.
Har mailat förbundet men inte fått något svar. I den första förklaringen läste jag det som att det var ok, men efter alla turer och som det står i TR nu är jag osäker.
 
Sv: Märken på tävling

Ja, men det som skänks som pris i en tävling är ju per definition sponsring till den arrangerande klubben. Ryttaren som får schabraket är ju inte mer sponsrad än den vars sambo köper ett par nya ridbyxor där det står Equiline på bakfickan. Det är den poängen som missas i diskussionen tycker jag.

Vilken tävlingssponsor vars syfte är att synas i tävlingssammanhang vill skänka grejor som på sin höjd kommer synas hemma i ett lokalt ridhus?
 
Sv: Märken på tävling

Företagsloggan är ju okej per definition. Tillverkarloggan inte. Det är det sponsrande företaget som får synas, inte tillverkaren av sponsringsprodukten. :)
 
Sv: Märken på tävling

Ordet logotyp är i allra högsta grad en tolkningsfråga. Tänk den specifika sömnaden på bakfickan av vissa designerjeans - alla vet direkt vilken tillverkaren är utan att en enda bokstav används, men tillverkaren identifieras omgående oavsett.

Det är just denna osäkerhet som jag är rädd kommer skapa problem - eller så fortsätter alla (inkl. ö.d) som tidigare och skiter i det. Vem vet? Jag tycker att man inte skall ha fler regler än vad som går att kontrollera och följa, annars riskerar alla regler urholkas.
 
Sv: Märken på tävling

Företagsloggan är ju okej per definition. Tillverkarloggan inte. Det är det sponsrande företaget som får synas, inte tillverkaren av sponsringsprodukten. :)

Det här blir ju lite lustigt om tanken med regeln är att det ska bli attraktivare att sponsra. Jag är som tur är sponsrad av familjeföretaget så detta är ju inte så pinsamt för min del. Men lagom kul om man nyligen blivit sponsrad av ett företag som lagt en del pengar på att trycka/brodera på schabrak eller liknande. Nu kan dom plötsligt bli omöjliga att använda på tävling (i stort sett alla mina scabrak av olika märken är förbjudna pga reglerna), inte tusan skulle jag som företagare vara intesserad av att sponsra denna bransch igen. Vem vet vad nästa regel blir?
 
Sv: Märken på tävling

Ordet logotyp är i allra högsta grad en tolkningsfråga. Tänk den specifika sömnaden på bakfickan av vissa designerjeans - alla vet direkt vilken tillverkaren är utan att en enda bokstav används, men tillverkaren identifieras omgående oavsett.

Det är just denna osäkerhet som jag är rädd kommer skapa problem - eller så fortsätter alla (inkl. ö.d) som tidigare och skiter i det. Vem vet? Jag tycker att man inte skall ha fler regler än vad som går att kontrollera och följa, annars riskerar alla regler urholkas.

"En logotyp (från engelskans logotype), ofta förkortat till logo eller logga, är en symbol eller grafisk bild som symboliserar ett företag, en organisation eller representerar ett varumärke. En logotyp består oftast av en symbol kombinerad med företagsnamnet i en specifik stil och färg; ibland endast av en stiliserad version av företagsnamnet." http://sv.wikipedia.org/wiki/Logotyp


Ja men det gör väl inget om du och jag vet vem som gjort byxorna det vet ingen som inte är insatt bara för den skulle ha en annorlunda sömnad. Alla vet hur charles owenhjälmarna JW ser ut utan ngn logotyp som syns. Bara för att de tillverkar en hjälm i ett visst utseende är det inte en logotyp! Då skulle alla hjälmar behöva se likadana ut med din teori...design är inte lika med logotyp
 
Sv: Märken på tävling

den lokala butiken på orten?? Så fungerar det här iaf...inte går ngt stor märke in och sponsrar en regional tävling här inte, utan det är lokala företag som gör..
 
Sv: Märken på tävling

Det beror ju givetvis vart loggan sitter! Ska du ha ett företagsnamn med så får det knappas plats med både tillverkarlogga å företagsnamn på den yta som syns när sadeln är på.... Sitter loggan under sadeln eller i de stroppar man har sadelgjorden i syns de inte och spelar därmed ingen roll om de finns där eller inte!
 
Sv: Märken på tävling

kl

Om du som ryttare inte är sponsrad av företaget i fråga gäller att logga får vara 3 cm2, dvs 1 x 3 cm, stor. Det gäller synlig reklam.

Jag skulle i detta fall inte tolka t.ex. loggorna på kavajknapparna som tidigare nämndes som synlig reklam. Eller betyder synlig reklam att den t.ex. sitter på baksidan av plagget?

Sånt kan ju inte synas ifall man inte kollar noga.
 
Sv: Märken på tävling

Givetvis gäller det enbart synlig reklam, så att tro att kavajen ej är godkänd för att knapparna råkar ha logga på säger sig självt att det är inte rimligt. INGEN ser vad det är för logga på knapparna om man inte håller i kavajen och tittar noga...

eller att tro att ett schabrak ej är godkänt för att loggan/företagsnamnet finns fler än en gång när loggan sitter under sadeln eller i sadelgjordsfästerna där det inte syns när man har sadeln på och är inne på banan...
 
Sv: Märken på tävling

Jag förstår att en uppskärpning kan komma att leda till att det underlättas för förbundet att teckna större sponsoravtal som främst kommer gynna våra elitryttare, (

Jag tror att det är därför uppskärpningen har kommit till, dvs att det gynnar eliten men inte bredden tyvärr.
 
Sv: Märken på tävling

Showringen har jag bara när jag tävlar dressyr, så den är inte tänkt att trilla av i ;)

Euroliten har jag haft när jag ridit in unghästar, vet inte hur många gånger jag hamnat i backen med huvudet före! Mitt huvud mår prima! (Visst, man ska byta hjlmen efter en rejäl smäll, men hur många gör det egentligen? Jag har iaf inte råd att köpa en ny hjälm i veckan, inte ens en sån billig!)

Sätter man säkerheten främst så borde väl t.ex. MIPS-hjälmen vara godkänd?
 
Sv: Märken på tävling

Jag tror att det är därför uppskärpningen har kommit till, dvs att det gynnar eliten men inte bredden tyvärr.

Men hur ska det gynna eliten på internationell nivå när de har tävlat med denna regel rätt länge? Det är ju på nationell nivå den är ny.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp