Märklig hovböld

Nathalie

Trådstartare
Hej ! Måste bara kolla om någon varit med om liknande . Ska försök dra en lååång historia kort:
Midsommardagen - blockhalt ! Tog ut distriktarna som sa att det va en patellaupphakning som uppkommit av en spark
Detta va då en lördag
-tisdag fortfarande blockhalt, jag gav mig av till veterinären och på vägen dit hade jag ett monster i transporten, så när han hoppade över bommen blev det ett sånt tryck i hoven att bölden dränerades i kronranden. Vet, tvättade röntgade och skickade hem mig med hästen för att tvätta 1 ggr/ dag. Detta lyckades inte då hästen blev galen
Bara jag tittade på hoven.
Torsdag : halt
Fredag: blockhalt , ringde vet som sa att jag skulle kontakta Hovslagare efter helgen .
Måndag: hovslagaren kom . Hittade ingenting i hoven men är nu rejält svullen på kronranden ( som en tennisboll). Får metacam utskrivet.
Onsdag : distriktarna måste komma ut , dem kollar igenom , kan inte hitta något och lägger ett våtvarmt omslag . Han är fortfarande blockhalt . Jag ber om röntgen vilket dem lovar vid återbesöket
Fredag: dem har ingen röntgen med sig, den va upptagen. Bölden har inte hittat ut . Vet sticker i svullnaden uppe i kronranden och där
Kommer bara blod. Sedan sticket hon uppifrån och ner i hoven. Då hittar hon den !!:-D MEN varet är segt som en Ostkaka och hon får endast ut ett kryddmått. Idag har han även hög feber och jag fÅr antibiotika.
Lördagen- svag hälta + lite feber
Söndag- ingen feber eller hälta ( det har nu gått tvÅ veckor)
Måndag- feber och distriktarna kommer och lägger om.
Därefter har det inte varit någonting alls , varken feber eller hälta , men är fortfarande svullen på kronranden , har dock gått ner lite . Ska tillägga att han fortfarande går med våtvarmt omslag . Men hur kan det bli bättre om det inte kommit ut något ??? Förvirrad ! Känns som att fetta va en väldigt seg böld och veterinären som inte riktigt visste vad dem gjorde ..
 
Sv: Märklig hovböld

Kontakta en riktigt duktig godkänd hovslagare, tycker jag. Om du inte redan har en sådan, vill säga.
 
Sv: Märklig hovböld

Jo det har jag ju :-/ idag när jag kom till stallet hade han en 3 gradig hälta IGEN !:( hovis kommer ut imorgon . Förstår inte varför den är
Så långdragen, men en tanke kan ju vara att när han fick antiobiotika la sig bakterierna latent och kom tillbaka när jag slutade ( tisdags va sista sprutan ) . Usch börjar verkligen tröttna på detta nu
 
Sv: Märklig hovböld

Man kanske borde odla på varet i bölden för att se till att få rätt antibiotika?
I vissa fall så kanske man behöver medicinera längre än vanligt för att få bukt med eländet.

En böld kan (väl?) kapslas in också, och då tror jag inte att det biter med medicin IM, då måste man nog öppna upp och spola...

Jag skulle nog åkt in till klinik och bett dem att gräva ordentligt, rtg och vad mer det kan behövas.
 
Sv: Märklig hovböld

Jo det har jag ju :-/ idag när jag kom till stallet hade han en 3 gradig hälta IGEN !:( hovis kommer ut imorgon . Förstår inte varför den är
Så långdragen, men en tanke kan ju vara att när han fick antiobiotika la sig bakterierna latent och kom tillbaka när jag slutade ( tisdags va sista sprutan ) . Usch börjar verkligen tröttna på detta nu

Det kan vara så att det finns en främmande kropp i hoven. En träflisa tex som trängt in i kronranden och som ligger innanför hovväggen. Om så är fallet måste den givetvis lokaliseras och tas bort!
 
Sv: Märklig hovböld

När jag har haft hovböld på mina hästar (bara haft det två ggr) har de varit rejäla o inkapslade. Hästarna har varit blockhalta, det gör väldigt ont så jag har inte transporterat dem i onödan, dessutom kan det i inledningsskedet vara svårt att veta om det är en fraktur eller annat med..
Jag lägger ett spritgips först som får sitta, det kan få bölden att spricka o varet att komma ut plus att det luckrar upp hoven litegrann. Dessutom stabiliserar gipset om det skulle vara en fraktur.
Sedan brukar hovis trycka o karva tills de hittar den (utesluter såklart fraktur och andra skador innan man gräver för mkt). Här behövs smärtlindring o antibiotika, så bra att ta ut en vet med.
Men i båda mina fall tog det lång tid innan det svullnade av helt o hästen var ohalt, ett par månader, en fick skos ett tag på klinik med plast eftersom så mkt av hoven fick skäras upp.
Så alla hovbölder är långt ifrån enkla.
 
Sv: Märklig hovböld

Jag har bara drabbats av hovböld en gång i mitt liv,så jag har knappt någon erfarenhet alls,men jag tänkte eftersom varet var så segt och svårt att få ut så kanske det fortfarande finns en hel del kvar? Kan man spola ur bölder?

Vi åkte in till klinik för hovisen misstänkte att det var en hornpelare,så han ville inte gräva något alls utan tyckte att det var ett veterinärjobb. Inne på kliniken så började veterinären skära loss lite lite för att se hur "sprickan" gick,och tillslut så var det bara som ett litet liten hål,så då skar han upp det och det kom ut en hel del var och blod,sen gipsades hoven. Minns även att hästen hade en lite utbuckning i kronranden,men det dröjde lite innan den försvann helt. Men så fort bölden var tömd och gipsad så gick han helt rent.

Då hade han varit lite småhalt till och från innan,inge mycke alls (förutom en dag då syntes det ganska väl) men man hörde att det var något som inte stämde i takten,plus att han reagerade när man gick på hårt underlag som tex stallgången,då kunde han stöppla lite,men när han bara lunkade i hagen så syntes det inte mer än att han var lite kort i steget. Anledningen att vi åkte till kliniken var enbart för att kolla så det inte var en hornpelare,annars så hade nog hovisen kunnat öppna bölden då det inte krävdes många drag med kniven innan den var öppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Märklig hovböld

Man kanske borde odla på varet i bölden för att se till att få rätt antibiotika?
Grejen med hovbölder är att infektionen ligger "utanför läderhuden", alltså inte "inne i kroppen". Det gör att det är väldigt svårt att komma åt bakterierna med antibiotika.

Till TS - se till att en kunnig hovslagare, gärna på klinik, får behandla hästen. Det är hovslagare som är experter på hovar, många veterinärer är rent ut sagt helt okunniga om hovar. (det är därför man har hovslagare anställda på klinikerna - de tar hand om de problem som finns i hovarna...)
 
Sv: Märklig hovböld

Tusen tack för alla tips ! Han haltade lite idag med , men inte alls som igår . Hade min Hovslagare ute som sa att där inte fanns en böld men i med att han nu har ett sår på kronranden som är
Svullet så ömmar det när han går och sträcker upp benet. Jag hoppas att han har rätt denna gång och att det inte är en böld som sitter djupt! :-/ men fÅr avvakta till måndag och se
Om såret/ hältan är bättre . Eller ja... Hältan ska vara borta men att såret är bättre :)
 
Sv: Märklig hovböld

Idag hade bölden spruckit uppe i kronranden och det hade kommit ut var ! Puh va skönt, hoppas inte där blir fler nu :P jag har kommit på anledning nr 2 till varför han haft feber och skit , han fick ett chip för 2 veckor sen och det har varit lite svullet ! Idag va där en jätte böld, så han har antagligen fått flegmone :( antibiotika IGEN .. Men ändå skönt att hitta "felen" :)
 
Sv: Märklig hovböld

Grejen med hovbölder är att infektionen ligger "utanför läderhuden", alltså inte "inne i kroppen". Det gör att det är väldigt svårt att komma åt bakterierna med antibiotika.

Aha! Ja, det var lite det jag funderade på. Men vad gör man då, man kan väl spola och behandla lokalt med antibiotika?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästvård Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en...
Svar
6
· Visningar
2 681
Senast: Sar
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 490
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hittade min stora valack ligga des i hagen och när han tillslut reste sig upp var han nästintill blockhalt på hf i torsdags kväll. På...
Svar
13
· Visningar
1 562
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden
  • Vikten av unghästbete

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp