Märkliga frågor om graviditet..

FrontLine_

Trådstartare
ja, det är så att jag sitter med ett antal frågetecken, och här verkar ju dom flesta vara hjälpsamma så jag kan väl passa på att fråga då!:D
Nu med viss risk att kanske bli lite VÄL privat haha....

1. Kan man få en infektion i naveln när man är gravid? jag menar.. är det något som brukar förekomma?

2. Att äta t.ex surströmming, hur farligt är det egentligen? har ätit det två ggr på en månad, och sitter med ett fruktansvärt dåligt samvete nu!

3. Nästäppa, hur vanligt? Och hur känns det? Jag har en enorm nästäppa som vägrar släppa, och är inte förkyld i övrigt..

4. Hår!!!! Mitt hår på kroppen + naglarna växer så det bara knakar, rakar då säkert benen tre ggr/vecka, samtidigt som håret på skallen bara faller av. Normalt?

Nu till dom lite mer personliga frågorna..;)

5. Att bajsa! Det här kommer låta helfånigt, men om man är riktigt hård i magen (käkar järntabletter) och bestämmer sig för att helt enkelt bara klämma ut det mot alla odds, kan man få hemorrojder då?:O

6. sex! Vid sex och särskilt efter att man är helt tillfredställd (om vi säger så, då låter det inte lika pinsamt;)) så drar magen ihop sig något så fruktansvärt. Den blir stenhård och det drar som i den i några minuter, sen släpper det. vad är det, och är det farligt?

Var väl allt för den här gången haha.. tackar och bockar för svar:banana:
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

3. Jag är nästan nästäppt än...

5. Ät t.ex. Vi-siblin (bulkpulver). Då håller din mage igång helt naturligt (fibrer som binder vatten i tarmen) och du slipper klämma eller bli förstoppad! Även bra efter förlossning när man ska på toa och inte riktigt vil klämma...
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

1. Kan man få en infektion i naveln när man är gravid? jag menar.. är det något som brukar förekomma?

Aldrig hört talas om. Men ont i naveln verkar vara vanligt. Det hade jag oxå.

2. Att äta t.ex surströmming, hur farligt är det egentligen? har ätit det två ggr på en månad, och sitter med ett fruktansvärt dåligt samvete nu!

Ingen aning. Visste inte att det stod på "svarta listan".

3. Nästäppa, hur vanligt? Och hur känns det? Jag har en enorm nästäppa som vägrar släppa, och är inte förkyld i övrigt..

Verkar oxå vara väldigt vanligt. Känns väl mest som att man är torr och tjock i näsan. Vanlig förkylningsnästäppa brukar ju åtföljas av droppande näsa då och då.

4. Hår!!!! Mitt hår på kroppen + naglarna växer så det bara knakar, rakar då säkert benen tre ggr/vecka, samtidigt som håret på skallen bara faller av. Normalt?

Jag tror mest att det var mitt hår på huvudet som växte. Efter graviditeten tappar jag däremot extremt mycket hår.

5. Att bajsa! Det här kommer låta helfånigt, men om man är riktigt hård i magen (käkar järntabletter) och bestämmer sig för att helt enkelt bara klämma ut det mot alla odds, kan man få hemorrojder då?:O

Ja!!! Försök att bajsa exakt i den stund du blir bajsnödig. Då kommer det ut lättast. Och ät sånt som du blir lösare i magen av.

6. sex! Vid sex och särskilt efter att man är helt tillfredställd (om vi säger så, då låter det inte lika pinsamt;)) så drar magen ihop sig något så fruktansvärt. Den blir stenhård och det drar som i den i några minuter, sen släpper det. vad är det, och är det farligt?

Sammandragningar. Inte farligt.
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

1. Kan man få en infektion i naveln när man är gravid? jag menar.. är det något som brukar förekomma?
har jag aldrig hört talas om. Jag har en piercing i naveln och tog ut den när jag var i v18 ungefär (så att inte staven skulle trängas ut och skapa ärr) och nu 4 mån efter BF har jag satt i den igen utan större problem. Om det nu har med piercing att göra?

2. Att äta t.ex surströmming, hur farligt är det egentligen? har ätit det två ggr på en månad, och sitter med ett fruktansvärt dåligt samvete nu!
Antar surströmming är på listan för sånt man inte ska äta? Ha inte dåligt samvete! Låt bara bli att äta det igen! Jag åt rökt abborre på semestern när jag var gravid; ca 2 st, men allt gick bra!

3. Nästäppa, hur vanligt? Och hur känns det? Jag har en enorm nästäppa som vägrar släppa, och är inte förkyld i övrigt..
Hade ingen alls så jag vet inte.

4. Hår!!!! Mitt hår på kroppen + naglarna växer så det bara knakar, rakar då säkert benen tre ggr/vecka, samtidigt som håret på skallen bara faller av. Normalt?
Det är nog väldigt olika. Jag tappade nästan inget hår alls (men tappar massor nu när jag ammar) under grav. Men någon "vacker lyster i hår och hy" fick jag aldrig. :crazy: ;)

5. Att bajsa! Det här kommer låta helfånigt, men om man är riktigt hård i magen (käkar järntabletter) och bestämmer sig för att helt enkelt bara klämma ut det mot alla odds, kan man få hemorrojder då?:O
Ja, det kan man nog få :crazy:. Jag slutade faktiskt med järntabletterna pga det hårda bajset. Drack istället Blutsaft (som jag hört att BM ej får rekommendera, det tillhör hälsokost, men att det funkar nästan lika bra - beroende på hur mycket järn man behöver). Annars är något slags fibermedel ett bra tips. Jag använde Inolaxol under graviditeten. Vid tillfällig förstoppning så skulle jag köpa Microlax.

6. sex! Vid sex och särskilt efter att man är helt tillfredställd (om vi säger så, då låter det inte lika pinsamt;)) så drar magen ihop sig något så fruktansvärt. Den blir stenhård och det drar som i den i några minuter, sen släpper det. vad är det, och är det farligt?
Det är väl troligen sammandragningar/förvärkar du känner. Så länge det inte gör ont så är det ingen fara. Jag fick inte detta i samband med sex, men vid andra tillfällen; oftare och oftare mot slutat.
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

1. Kan man få en infektion i naveln när man är gravid? jag menar.. är det något som brukar förekomma?
Nix.

2. Att äta t.ex surströmming, hur farligt är det egentligen? har ätit det två ggr på en månad, och sitter med ett fruktansvärt dåligt samvete nu!
Östersjöfisk? Kanske inte så nyttigt att äta ofta.

3. Nästäppa, hur vanligt? Och hur känns det? Jag har en enorm nästäppa som vägrar släppa, och är inte förkyld i övrigt..
Vanligt.

4. Hår!!!! Mitt hår på kroppen + naglarna växer så det bara knakar, rakar då säkert benen tre ggr/vecka, samtidigt som håret på skallen bara faller av. Normalt?
Hormoner. Normalt.
Nu till dom lite mer personliga frågorna..;)

5. Att bajsa! Det här kommer låta helfånigt, men om man är riktigt hård i magen (käkar järntabletter) och bestämmer sig för att helt enkelt bara klämma ut det mot alla odds, kan man få hemorrojder då?:O
Hemorrojderna får du ändå. Men håll avföringen mjuk med t ex katrinplommon, livet blir enklare då.

6. sex! Vid sex och särskilt efter att man är helt tillfredställd (om vi säger så, då låter det inte lika pinsamt;)) så drar magen ihop sig något så fruktansvärt. Den blir stenhård och det drar som i den i några minuter, sen släpper det. vad är det, och är det farligt?
Orgasm orsakar sammandragningar. Normalt.
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

ja, det är så att jag sitter med ett antal frågetecken, och här verkar ju dom flesta vara hjälpsamma så jag kan väl passa på att fråga då!:D
Nu med viss risk att kanske bli lite VÄL privat haha....
4. Hår!!!! Mitt hår på kroppen + naglarna växer så det bara knakar, rakar då säkert benen tre ggr/vecka, samtidigt som håret på skallen bara faller av. Normalt?

Hos mig var det tvärtom, åtminstone på bena. Där slutade nästan håret växa, men på huvudet frodades det. Har aldrig haft finare hår på skallen...Nu är det som vanligt igen. Risigt och tunnt och håret på bena har fått förnyad styrka ;)

5. Att bajsa! Det här kommer låta helfånigt, men om man är riktigt hård i magen (käkar järntabletter) och bestämmer sig för att helt enkelt bara klämma ut det mot alla odds, kan man få hemorrojder då?:O

Om man får..det kan du slå dig i backen på. ALDRIG krysta för brinnande livet ÄVEN om du INTE är gravid. Håll avföringen mjuk. Jag har problem än med hemmorojder. Det var mina järntabletter som var den direkt biddragande orsaken till min enooormt tröga/hårda mage. Till slut insåg jag att jag måste ha hjälp. För mig hjälpte det att på apoteket köpa pulver man blandar ut i vatten så tarmen får jobba. Det pulvret jag köpte hette Lunelax. Finns annat på apoteket med. Bara välja det som du tycker passar.
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

Jag är i v 16 btw.

4. Hår!!!! Mitt hår på kroppen + naglarna växer så det bara knakar, rakar då säkert benen tre ggr/vecka, samtidigt som håret på skallen bara faller av. Normalt?
Jo, mitt huvudhår växer snabbare, över 1 cm/månad... Gjorde slingor i januari och i mitten på mars var utväxten hemsk..

5. Att bajsa! Det här kommer låta helfånigt, men om man är riktigt hård i magen (käkar järntabletter) och bestämmer sig för att helt enkelt bara klämma ut det mot alla odds, kan man få hemorrojder då?:O
Det kan man säkert, v 8-12 ca var jag riktigt hård, då kom det rätt mycket blod några gånger. Början till hemorrojder antagligen. Järntabletter har jag inte behövt ännu, så det var nog bara hormonellt hård mage.
Tog upp det med BM och hon rådde mig att skippa osten och ta en extra kalciumtablett istället, samt förstås äta laxerande mat, typ torkad frukt. Och KIWI! Starkt kryddad mat funkar också bra.
Nu när jag skippat osten och äter 2 kiwi/dag, funkar tarmen bra.

6. sex! Vid sex och särskilt efter att man är helt tillfredställd (om vi säger så, då låter det inte lika pinsamt) så drar magen ihop sig något så fruktansvärt. Den blir stenhård och det drar som i den i några minuter, sen släpper det. vad är det, och är det farligt?
I början av grav var det så för mig, ONDA sammandragningar, men efter v 14 har jag inte haft problem med det. Däremot kan jag få SD som inte gör ont, när jag anstränger mig t.ex.
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

Åh vad bra med alla som svarar!:banana:

Ang. surströmmingen får man äta det max en gång i månaden, men nu har det blivit så besvärligt att jag är nästintill besatt av surströmming. jag vaknar på natten och nästan MÅSTE ha. Vanligtvis gör jag mig en macka utan strömmingen, men det är inte samma sak haha!


Håret Jaa det verkar ju som om det där är väldigt olika för många haha.. får väl bara härda antar jag!:D

Bajs haha! Altså, menar ni att man får hemorrojder vare sig man krystar eller inte?:O Eller missuppfattade jag det? Grejen är den att det här med frukt och grejer kan jag inte äta, är nämligen allergisk. Försöker däremot att äta väldigt allsidigt, mycket fibrer osv men det verkar inte hjälpa. Dricker också mängder med vatten, inget resultat där heller. Ska man måsta börja äta bajs-pulver:D?

Sex Skönt att det inte är nåt farligt iaf, har nästan varit lite orolig där ett tag haha. Det har då varit totalt celibat pga det:D

Navel men undra vad det då kan vara för fel.. jag har ingen piercing, och har aldrig haft heller.. hmm. nåt är det, och det började när jag blev gravid.. Får prata med barnmorskan imorgon då kanske..
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

Ang. surströmmingen får man äta det max en gång i månaden, men nu har det blivit så besvärligt att jag är nästintill besatt av surströmming. jag vaknar på natten och nästan MÅSTE ha. Vanligtvis gör jag mig en macka utan strömmingen, men det är inte samma sak haha!

Förstår vad du menar, brukar också känna den känslan. :)

Det är lite svårtolkat det där med "en gång/mån". För det måste väl vara mängden det handlar om? Och om man kan klämma i sig sex-åtta firrar en gång/mån så måste det väl vara ok med två en gång i veckan..? :idea:

För övrigt så tror jag det är bra för barnen att få smaken i moderkakan. Min dotter har käkat strömming sedan hon var typ åtta månader. Och fileade sin första när hon var runt två år. Hon är snart fem nu och lika hetsig till första klämman som mamma, mormor och moster. Och jag är så nöjd så att slippa koka bullens varmkorv... :D
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

Bajs haha! Altså, menar ni att man får hemorrojder vare sig man krystar eller inte?:O Eller missuppfattade jag det? Grejen är den att det här med frukt och grejer kan jag inte äta, är nämligen allergisk. Försöker däremot att äta väldigt allsidigt, mycket fibrer osv men det verkar inte hjälpa. Dricker också mängder med vatten, inget resultat där heller. Ska man måsta börja äta bajs-pulver:D?

Du kan äta laktulos från apoteket om du behöver tillfällig hjälp. Du kan också använda microlax som hjälper på 5-10 minuter.
Det du krystar på toan är inget emot hur mycket du kommer att krysta när ungen ska ut. Då om någonsin får man hemorojder. Fast kan ni förstå, alla som läst om min hemska förlossning, så hemorojder fick jag faktiskt inte, varken före, under, eller efter.:)
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

Brisa Ja altså, det är helt galet. och varför just surströmming av alla saker? hursomhelst.. jag klämmer då i mig typ sex firrar åt gången, och är sugen på det konstant! men om man skulle råka äta det två ggr/mån borde väl inte göra så mycket?:P

Fnyfniken Haha jo det är just det som är grejen, jag jobbar inom vården så jag vet hur dom där grejerna funkar, och det är väl inte precis så att man har trevliga upplevelser av dom haha..:D Vill helst slippa, men måste man så måste man..:P
 
Sv: Märkliga frågor om graviditet..

3. Nästäppa, hur vanligt? Och hur känns det? Jag har en enorm nästäppa som vägrar släppa, och är inte förkyld i övrigt..

Min enda last under graviditeten var mitt beroende av nässpray! Jag kunde få panik om jag fredag kväll insåg att nässprayet inte skulle räcka hela helgen! En dag glömde jag det på jobbet, kunde inte sova och körde och hämtade det på natten. :crazy:

Jag använde nässpray varje dag under graviditeten.

/Timsetim
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 928
Senast: lewellyn
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 840
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp