Märkliga "utslag" - tips?

FreSus

Trådstartare
Bilder kommer imorgon. Fram tills dess vill jag gärna få in tips på va ddetta kan vara.

Islandshäst, valack, skäck, 10 år. Går tillsammans med 3 andra på lösdrift. Har haft torra fina hagar i vinter, har alltså inte varit blöt nämnvärt. Oklippt, har haft regntäcke kanske totalt 5 dagar på hela vintern.

Första "utslaget" kom i december på vä bak, på framsidan. Ungefär lika stor som en femkrona, det var som att lyfta ett lock av päls som lossnade, under är huden, inte blodig utan det ser mer skalperat ut. I pälslocket som togs bort finns liiite krustor. I samma veva fick han ett mindre utbrott av mugg på karleden men det var verkligen minimalt, knappt 2 cm hud var drabbat. Klippte ner på båda ställen, rengjorde med klorhexidin samt använde Dexem (eller vad den heter) salva från apotektet. Allt läkte på 2 dagar men fläcken på benet fick inte tillbaka pälsen.

Nu upptäckte jag utbrott 2. I stort sett på samma ställe fast andra benet, 3-4 fläckar. Samma scenario med att pälsen lossnar i ett litet lock med liiite krustor, under är ren fin "skalperad" hud. Är inte öm alls och verkar absolut inte klia.

Ingen annan hästa har något liknande.
Han har inte detta någonstans på resten av kroppen.
Den senaste 1 ½ veckan har han dessutom stått inne på nätterna pga sparkskada så han har varit torr i stort sett 24/7.

Har googlat mig trött på både regnskållor och ringorm men hittar INGET som liknar detta.

Vad säger ni?:confused:
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Här kommer bilder (pratat med vet, återkommer om det)
Först bild på utslagplatsen i dec, nu ca 2 mån senare.

image.jpg


Sen de senaste utslagen.
image-2.jpg


image-1.jpg
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Åh fy vad läskigt det ser ut! Märkligt verkligen! Är det du som klippt runt såren? Det första ser ju helkonstigt ut, med kortare päls runtom liksom. Har aldrig sett nåt liknande, så det var väl dumt att kommentera öht.. Men vore intressant veta vad veterinären tror. :crazy:
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Åh fy vad läskigt det ser ut! Märkligt verkligen! Är det du som klippt runt såren? Det första ser ju helkonstigt ut, med kortare päls runtom liksom. Har aldrig sett nåt liknande, så det var väl dumt att kommentera öht.. Men vore intressant veta vad veterinären tror. :crazy:

Fotskabb kanske?
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Den första bilden visar såret 2 mån efter, området runt är nerklippt. Det ahr jag även gjort på de nya, klippt ner pälsen runtom.

Fotskabb har symptom som irritation, stampande av bennen, kliande mot saker osv och han visar inget av detta.

Veterinären som jag konsulterade via telefon tyckte det lät som regnskållor och jag behandlar det utifrån det, tvätt med klorhexidin varje dag. Han är inte allmänpåverkad alls, ingen svullnad, ingen temp, ingen irritation alls.
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Använder du benskydd/lindor?

Tycker det ser ut som tryckskador!
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Jag skulle tro att det är någon form av obalans i huden, sånt som är svårt att diagnostisera och få reda på exakt vad det är eftersom bakterieprov sällan säger på mycket...

Jag hade fortsatt med Hibiscrub och dessutom tvättat de andra, friska benen, nån gång i veckan.

Om du vill ringa in vad det är så hade jag sagt att bakterieprov och hudskrap är nödvändigt. Vad äter hästen?
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Nix.

Pålle äter tot 6-8 kg Hö med bra hygienanalys, kvot 4,2, samt 2 kg lusern, per dag.
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Japp, tror också på ngn sorts obalans, kör lokalt nu med klorhexidin samt dexem salva 1 vecka, annars blir det vet igen. Första utslaget "läkte" med denna behandling på 2-3 dagar.
 
Sv: Märkliga "utslag" - tips?

Min fjant brukar ha lite allt möjligt i sina baktprov, typ "ospecifik blandflora", det gör att man får behandla med ganska brett spektrum, vilket inte är jättekul. Men hon kan se ut nåt sånt här när hon är sjuk.

Började så här, vilket jag tycker påminner om det din har
bild-1-2.jpg


Blev så här på någon vecka, bilden tagen efter sanering på klinik.
bild-7.jpg


En bild på hennes "mugg"
Chilismugg002.jpg


Det gemensamma här är att det uppkommer relativt plötsligt, finns inget särskilt på provsvaren och det är svårbehandlat. Men, med åren har jag kunnat se små grejer som gör detta. Giftiga växter, lite lös i magen, mycket socker, vad som helst kan orsaka detta, det gäller att hitta vad som gör det på din häst. OM det kommer inifrån dvs.
 

Liknande trådar

Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 736
Senast: sthu
·
Hästvård Har någon bilder på regnskållor i olika stadier? Jag misstänker att min häst har det, veterinären har tittat på det men hon kunde...
Svar
1
· Visningar
1 303
Senast: Mynta2
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 300
Senast: Boj
·
I
Hästvård Min häst är nu på sommarbete och fick för cirka 2 månader sedan ett ytligt sår i en virvel mitt på magen. det blev ganska stort och...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: idavattenskida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp