Märkning av katter

M

Millimetern

Vi har funderat lite på om vi ska ta och märka bägge katterna.
Det är iof innekatter men vi brukar vara ute med dom i koppel osså är dom altid med när vi åker och hälsar på våra familjer ca 70 mil bort...
Man vet ju aldrig det kan ju hända något :(

Nu undrar jag bara vad som är bäst för katten att göra...
Öronmärka eller sätta in ett chip?

Någon som vet hur vet. går tillväga för bägge märkningarna??
 
Det är klokt att märka sina katter, även fast det är inne-katter. Jag har BÅDE tatuering och chip på två utav mina innekatter, men då är jag en riktig hönsmamma också.
Det finns både för och nackdelar med båda alternativen.

Tatuering: Det är det vanligaste, folk vet vad dom ska kolla efter och står det något i örat så vet folk att katten tillhör någon. Nackdelen är att du måste söva dina katter, och det innebär jämt en risk. Men om dom inte är kastrerade så kan du ju passa på och slå två flugor i en smäll, annars skulle jag tveka på att söva min katt bara för att öronmärka den. En annan nackdel är att det ofta bleknar efter några år och blir oläsligt, det är anledningen till att jag "kompletterat" med chip, förhoppningsvis blir det mer känt i framtiden att katterna kan ha chip också.

Chip: Du måste inte söva din katt utan en spruta med chipet i sticks in i nackskinnet. Nackdel: det är inte många som vet att det finns och heller inte många som har avläsningsmaskinen som krävs för att se vilket nummer katten har i chipet. Men som sagt, förhoppningen är att det blir fler i framtiden. För mig som har en utställningskatt så är det egentligen det enda alternativet.

Lycka till vad du än väljer.
 
Katterna blir 3 och 4år i sommar så kastreringe är sedan länge avklarad...

Hum ja det är så svårt att veta vad man ska göra...

En av katterna är väldigt svår att hålla i, den studdsar och har sig. Så frågan är ju om det är bättre ändå att söva honom än att stressa upp honom så mycket... :confused:
 
Ja det är ganska svårt val. Hur gör du med vaccineringen på den spralliga katten då? Ok, sprutan är grovare och längre men principen är detsamma. Fast om katten är väldigt sprallig kan ju chipet hamna fel i värsta fall, och då kanske det är bättre att söva ändå.
Prata med en veterinär så kanske du blir klokare.
 
Konstigt att inte dina fick det :confused:
Fast det kanske inte är så längre, var ett bra tag sedan min kastrerades och sedan kaske det beror på vart man gör det förståss...
 
Jag skulle chipmärka om jag inte skulle söva katten i alla fall. Visst är chip ovanligare, men på djursjukhus/smådjursveterinär, hos polisen (och förhoppningsvis katthemen) finnns chipläsare och medvetenhet om att katter kan ha chip.

Om det går att ge katten en injektion (tex vaccinering) så går det nog att få i ett chip, chipkanylen är visserligare ganska grov , men har man väl fått i den går det ju rätt snabbt. Dessutom tar "chipningen" kanske 15 min, före sövning gäller svält och bara att somna och vakna tar lite mer tid- förutom vad det kostar. Narkoser innebär ju dessutom alltid risker. Så om inte katten mer än avskyr veterinären /är omöjlig att håll tom för veterinären skulle jag chipmärka.

Dessutom - öronmärkning är ingen standrad vid kastrering - det beror på vilket ställe man går till. Däremot är det inte omöjligt att de frågar om ägarenb är intresserad av det, vaccination och försäkring. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 594
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 094
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 300
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp