Bukefalos 28 år!

Mätintygets giltighetstid ungponny

Sockerbit

Trådstartare
Om en ungponny mäts nu typ idag, gäller intyget till årsskiftet eller till samma datum nästa år? Jag blir inte klok på det, har kollat ridsportförbundets regler men det framgår inte.
 
Står ju i mätreglementet?


4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år.

Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats.

Efter det skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyget skall det framgå hur länge det är giltigt.

Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver inte mätas om förrän vid sista obligatoriska mätning.

--

Dvs under fyra år = giltigt utfärdandeåret ut.

4-årig ponnys intyg gäller tills året ponnyn fyller 6 år, om den inte ligger minst 5 cm under kategorigräns då det gäller tills ponnyn är åtta år.

Så 4-åring mätt i år = intyg gäller 2015 ut. Ny mätning 2016 som sexåring. Om ponnyn är väl under kategorigränsen räcker intyget 2017 ut och ny mätning 2018 som åttaåring.

Sexåring mätt i år = intyg räcker 2015 ut.

Femåring mätt i år = intyget räcker året ut, ny mätning 2015 och den räcker i två år. Om inte ponnyn är väl under kategorigräns, då räcker det 2017 ut.

Osv osv.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 261
Senast: kolblakkur
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 173
Senast: Anon89
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
758
Senast: Sandora
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 618
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp