Mätning..?

S

snurre

Vet inte om jag lagt tråden i rätt forum. Men hoppas det är ok ändå:)

Jag har nyligen köpt mig en maxad D-ponny. Men jag är helt säker på att han är större. Ha har pass i SPAF. I passet står det dock inte hur hög han är. Och det verkar inte som om han är slutmätt.

När vet var och besiktigade honom tittade han på mig och frågade " är detta verkligen en ponny?" Vad skall man säga. Ägaren säger att han är mätt 1,48 vilket inte jag tror är sant. Jag mäter hellre om honom så han har sitt riktiga mått.

Detta är min första häst, och jag har inte så stor koll på vart jag vänder mig ifall jag vill mäta honom. Eller hur gör jag med pass. Får han ha kvar sitt pass även om han inte är ponny utan häst?

Mvh en fundersam ny hästägare. :laugh:
 
Sv: Mätning..?

Hur gammal är ponnyn/hästen? Är du vuxen, eller har du tänkt tävla honom som ponny?
 
Sv: Mätning..?

Numera är ju mätreglerna ändrade men du har ju fått svar på var du ska leta efter reglementet. Hur gammal är hästen?
 
Sv: Mätning..?

Okej. Tackar så mkt :)

Han är nu 17 år. Och jag är vuxen.
Jag har väl inga större planer på att tävla. Men det hade ju varit roligt att komma iväg någon gång.
 
Sv: Mätning..?

Här kan du nog få svar på de frågor du har angående mätning..
http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2010/03/Matningavponnynyareglerochrutiner1april/

Är hästen "övervuxen" dvs över gränsen för ponny så får du som vuxen tävla den i storhästklasser... Men du måste skaffa licens till den och du själv måste ta grönt kort... har jag för mig... (tävlar inte själv)
Men det kan du med säkerhet ta reda på på den hemsidan jag hänvisar till i länken ovan.

Angående passet så får hästen behålla det. Passet är hästens id-handling. Identiteten ändras inte bara för att en ponny råkar växa för mycket och bli stor häst..

Inte rastillhörigheten heller...
Exvis så är en individ av rasen Connemara alltid en individ av rasen Connemara även om den råkar bli lite för hög.
 
Sv: Mätning..?

Undrar varfor matte inte veterinaren hasten? Annars kan du ta ett snore som ar ca 2 meter och gor en knut pa det en bit in. sta pa den biten och hall upp mot hasten mot manken. mat av dar och sen mater du hur lang traden ar.. da ser du ju om det ar mer an 148cm i alla fall.. annars vet jag inte vad reglerna ar for tavlingar etc...
en hast/ponny har alltid pass.. spelar ingen roll hur stora de ar.
 
Sv: Mätning..?

Är hästen "övervuxen" dvs över gränsen för ponny så får du som vuxen tävla den i storhästklasser... Men du måste skaffa licens till den och du själv måste ta grönt kort... har jag för mig... (tävlar inte själv)
Men det kan du med säkerhet ta reda på på den hemsidan jag hänvisar till i länken ovan.

Angående passet så får hästen behålla det. Passet är hästens id-handling. Identiteten ändras inte bara för att en ponny råkar växa för mycket och bli stor häst..

Inte rastillhörigheten heller...
Exvis så är en individ av rasen Connemara alltid en individ av rasen Connemara även om den råkar bli lite för hög.


Vad bra. Var lite fundersam över det med passet. Då innebär det då att jag måste besöka eller få hem en mätman ? Och när jag väl känner att vi två kan vara redå för att åka iväg på något litet så måste hästen ha licens och jag själv grönt kort.

Vill tacka alla så jätte mkt för alla svart. :) Hjälper enormt mkt.
 
Sv: Mätning..?

Men om du själv tänker tävla honom, och är vuxen, behöver du inget mätintyg, eftersom du ändå måste tävla den som stor häst. Onödigt att lägga pengar på det isf:) Behövs bara om någon ska tävla honom som ponny.
 
Sv: Mätning..?

Om du är vuxen så måste hästen tävla som stor häst vilken mankhöjd den än har. Så i ditt fall hade jag inte lagt ned de pengarna det kostar att mäta, det spelar ju ingen roll om det står 148cm eller 150cm på pappret?
 
Sv: Mätning..?

Ett litet tillägg...
Såg att fler är inne på samma sak....

Förr var det så att man kunde tävla klubbtävlingar utan licens och grönt kort.
Klubbtävling alltså den lägsta nivån av tävling...

Men det kan din klubb informera dig om... Likaså tar du som ryttare grönt kort genom din klubb. Så är du inte med i någon klubb så kan det vara idé att gå med i en sådan. Själv är jag med i den lokala föreningen här.... även om jag inte alls är intresserad av tävling och så.

Vidare...

Om du mäter hästen själv... och den klart överstiger gränsen för ponny... dvs 148 cm... då innebär det att den inte kommer att kunna mätas in som ponny.
Då behöver du inte göra en officiell slutmätning av den.
Slutmätning krävs endast för ponny.... just för att man skall vara säker på att de är ponny och inte stor häst... Är din häst större ... då sparar du in de slantarna som en mätning skulle kosta dig.

Men om du vill sälja den.... som ponny... då bör du ha det där mätintyget...
 
Senast ändrad:
Sv: Mätning..?

Eller så skiter du i hoppning och kollar in westernridning :bump: för hos oss spelar det ingen roll hur stor hästen är! Du får tävla, barn som vuxen, på ponny!
Här finns ju klasser för alla, fartgrenar som barrelrace, polebending och dressyrgrenar som reining, versitile, western riding och precisionsgrenar som t.ex. trail. Googla om du vill veta mer :)

Hihi, en liten instickare bara :banana:
 
Sv: Mätning..?

Okej. Tackar så mkt :)

Han är nu 17 år. Och jag är vuxen.
Jag har väl inga större planer på att tävla. Men det hade ju varit roligt att komma iväg någon gång.

Om din ponny 17 nu borde han vara född -94 och då fick han slutmätas tidigast 2002. Om han är slutmätt senast 31 december 2002 har han ett livslångt gällande mätintyg, oavsett de nya reglerna och oavsett hur hög han "faktiskt" är.
Läs mer här:

http://www3.ridsport.se/templates/Pages/NewsPage____7860.aspx
 
Sv: Mätning..?

Eller så skiter du i hoppning och kollar in westernridning :bump: för hos oss spelar det ingen roll hur stor hästen är! Du får tävla, barn som vuxen, på ponny!
Här finns ju klasser för alla, fartgrenar som barrelrace, polebending och dressyrgrenar som reining, versitile, western riding och precisionsgrenar som t.ex. trail. Googla om du vill veta mer :)

Jag rider lite western med. Men har inga planer på att tävla det. Det har hjälpt mig i många situationer med hästar. Även NH.. :) har mkt kompisar som både rider och tävlar western. Men man vet ju aldrig. Någon gång kanske det händer. ;)
 
Sv: Mätning..?

Om din ponny 17 nu borde han vara född -94 och då fick han slutmätas tidigast 2002. Om han är slutmätt senast 31 december 2002 har han ett livslångt gällande mätintyg, oavsett de nya reglerna och oavsett hur hög han "faktiskt" är.

Han är nog inte slutmätt alls. Passet är gjort 2007. Där står det ingenting. Pratade med ägaren han hade som gjorde passet och hon mätte honom aldrig. Det gör mig inget om han är ponny eller häst. Han är ändå min prins. Då får vi helt enkelt köra CR ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb liten fråga till alla er där ute 🙂 Är det möjligt att INTE få avslag från SvRf om att mäta om slutmätt ponny? Hon...
Svar
0
· Visningar
875
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 379
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 822
Senast: Dopy
·
R
Relationer Är det någon mer här som sett Nahid Perssons dokumentärfilm Anders, jag och hans 23 kvinnor? Vad har ni för tankar kring filmen? Jag...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 843
Senast: durachiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp