Mager ettåring

Tora

Trådstartare
Troligen så kommer jag att vara tvungen attt stödfodra med någon form av kraftfoder i sommar då min åring är lite väl tunn.

Vad för kraftfoder skulle passa en åring som koplement till beter?

Om man har en skala från 1-10 där 5 är normalhull så ligger nog min på 3,5.

Innan de släpptes på bete så fick hon Kraffts protein men det vill hon inte ha längre. Var inte så jätteförtjust i det innan men efter att ha gått i gräshagarna så har hon ratat det helt.

Tycker att hon är lite bukig så det behövs nog något med en hyfsad kvot som är smakligt.

Kan det vara så att kvoten är för hög på betet och det är mer energi som saknas?

Har funderat på Groov 90 och 125. Men även Hippo Alfa (tror jag den heter). Eller bara vanlig havre kanske? Några andra förslag eller funderingar?

Ringde i fredags till SLUs foderrådgivning men de hade nog stängt (ringde ca 17:00).

Tänkte försöka igen på måndag. Är det någon som har utnytjatt den tjänsten? Fick ni några bra förslag angående fodret?

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

det bästa för en ett åring är nog helt klart mera grovfoder. Om hon är tunn på betet så är det betet som är för magert... en ett åring behöver massor med rikt bete....att de är bukiga är ganska normalt för en ett åring som växer ojämt och väldigt mycket - men är hon tunn dessutom så har ju du en poäng.

kan du stödfodra inne med hö så hon står inne några timmar på dagen eller ev natten?
 
Sv: Mager ettåring

Svarar båda

Problemet är att hon inte är intresserad av att äta höt. De får en del hö i hagen. Hon äter en tugga då och då men det är inget jätteintresse från henne (eller de andra hästarna).

De andra som också går där en två åring, tre åring och två äldre hästar är väldigt runda och fina. Men jag antar att de andra är ju något/några år äldre och inte har så energi krävande tillväxtfaser längre.

Har klart varit inte på Grund 90. Det borde ju räcka i kombination med betet.

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

Hon äter höet om hon står inne när det serveras... annars blir det svårt.
 
Sv: Mager ettåring

Nja hon drar mest runt det i boxen. Tycker det är pest att äta när det finns goare gräs ute.

Hade henne inne ca 8 timmar under natten. Fick då tre kilo hö. På morgonen så kunde man se att hon hade använt det som liggunderlag :rofl:. Det fanns ett tydligt avtryck av en liten hästkropp i höt.

Men det hade klart varit det absolut bästa om hon kunde ha ätit i alla fall några kilo hö.

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

Korn kanske är nånting att ge henne och är hon dålig på att äta ur krubban så kan du ju även blanda ner lite betfor också.
 
Sv: Mager ettåring

Lusern då, äter hon det? Jag brukar stödfodra min med uppblött lusernpellets spetsat med olja när betet börjar bli magert.
Hon håller sig finfin på det!
 
Sv: Mager ettåring

Håller helt med här. Stödfodra med grovfoder om hon inte går upp ändå. Min kompis skaffade en häst som var fruktansvärt mager och började ösa på honom kraftfoder. Resultatet blev någon slags pålagringar i knälederna så han kunde inte böja benen. Veterinärerna sa att det är ganska vanligt att det blir så när de är tunna och man börjar tillföra massor av näring i kraftfoderform. Finns all anledning att vara försiktig.
 
Sv: Mager ettåring

Oj hur mkt kraftfoder gav hon till den hästen:crazy: En häst som inte motioneras kan man ju inte ge hur mkt som helst, jag kanske tar för givet att man alltid räknar ut en foderstat till sin häst.
 
Sv: Mager ettåring

svarar flera

Problemet är som sagt att hon äter grovfodret dåligt när hon går på gräs.

Lucernpellets skulle kunna vara ett alternativ även om det också räknas kraftfoder.

Lucernhack äter hon också lite dåligt tar lååååång tid att äta upp ett kilo.

Om jag ger henne kraftfoder så blir det kanske ett halvkilo eller mindre till att börja med för att se om det händer något. Så någon fråga om överutfodring blir det inte.

Tanken med kraftfodret var också att en liten giva skulle räcka. Eftersom hon går på bete dygnet runt så är det ingen fara att hon skulle få i sig för lite grovfoder.

Ny krossat korn har jag svårt att få tag på. Men jag har funderat på det också.
Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

När jag pratade med Kraft för några månader sedan så räknade de lucernpellets som kraftfoder. Däremot lucernen som ej var pelletserad var som grovfoder.

Jag tänkte alltså på Krafts lucernpellets. Finns det lucernpellets av annat märke som har annan konsistens?

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

Träckprov taget. Visade på noll förekomst av mask. Tvååringen och treåringen hade ytterst sparsam mängd med mask.

Mvh

Tora
 
Sv: Mager ettåring

Väldigt få fodermedel kan vara bättre än tidigt junibete. I 99 fall av 100 har en tunn åring fått i sig för lite protein under vintern. Den bästa maten är ett bra bete i tidigt, ej överblommat stadium. Ett rikligt försommarbete innehåller tillräckligt med protein för att fylla ut rygg och länd. Det är bättre att en åring är lite på den tunna sidan vad gäller underhudsfett än att den är fet.

Om du inte har ett rikligt bra bete är det sannolikt ett proteinstarkt fodermedel du bör komplettera med. Korn hör inte till dessa.

HH
 
Sv: Mager ettåring

Hon har varit lite svår att hålla i hull under vintern. Fick ge henne en hel del extra protein trots bra värden på höt.

För cirka två månader sedan så flyttade jag till det lösdrifts stallet jag står nu. Hon tappade lite i början. Tror att det är den biten som jag inte riktigt kunnat fylla ut än. Det är först nu som hon har blivit riktigt accepterad och de kan stå och klia varandra.

Hästarna har gått på betet i ca två till tre veckor och jag antar att jag trodde hon skulle lägga på sig mer än vad hon har gjort. Nu skall de flyttas till en annan hage med ännu mera bete.

Den första var lite mer som förbete med inte riktigt så frodigt gräs som den hagen de skall gå i nu.

Nu när jag var där igår så tyckte jag att hon hade lagt på sig lite bara på tre dagar. Tänkte vänta en vecka till nu när de skall byta till ny hage och se vad som händer.

Syns det inte tydligt att det går åt rätt håll så får jag nog börja ge henne någon form av kraftfoder.

Har du några förslag på vad jag skulle kunna ge henne?
 
Sv: Mager ettåring

Krafft Breed är ju också ett riktigt SRP foder.

Korn är ju ofta bra för ystra unghästar då det lägger på hull och inte blir så pigga av det:angel:
 
Sv: Mager ettåring

Proteinsammansättningen i Groov 90 är avpassad till växande hästar, ge ca1/2 kilo om dan tills du ser förbättring, hö behöver hon inte om det är gräs i hagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick hem min d-ponny från betet för 1,5 mån sedan. Magen har varit lite i olag mest hela tiden sen dess. Inte så att det sprutar men...
Svar
8
· Visningar
1 624
Senast: Aaricia
·
Foder & Strö Snart är det dags för installning och därmed börjar "foderproblemen" snurra i huvudet på mig igen. Jag har en tvååring som har varit...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: maria_b
·
Foder & Strö har en islandshäst hingst på 9 månader. går just nu i hingstflock tror inte de blivit släppta på bete ännu men ska inom sinom tid...
Svar
17
· Visningar
1 506
Senast: Hippo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp