Mager Häst!

M

misterhultspyret

hej!
snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra med min d-ponny 3åriga hlb/welsh hingst.han är inte så mager säger alla andra men jag vill ha han tjockare.har avmaskat honom och han får 2 fulla hinkar med muzli,korn kross,betfor,krafft groov per dag samt fri tillgång till ensilage,och nu ska jag hämta kli då dom säger att det är fettigt.
han är välldigt smäcker i typen men man ska faktiskt inte kunna känna revbenen tycker jag!
någon som har något tips??
hjälper det att kastrera honom? :confused:
 
Borde du inte se till att en veterinär kollar på honom istället för att proppa i honom en massa mat?
 
Vad har du för värden på silaget då? Hur blött är det? Hur mkt kraftfoder i KG (och torrt tillstånd) ger du ponnyn?

Är tänderna kollade?
 
Man SKA kunna känna revbenen på sin häst, däremot så bör man inte SE dom! Unghingstar är dessutom lite mer slimmade i hullet och det är helt normalt. Det är inte bra att ge hästen för mycket kraftfoder, tycker du borde låta en veterinär kolla upp hästen om du inte kan hålla honom i hull på en mer "normal" foderstat. En kastration kan hjälpa då valacker vanligtvis inte gör sig av med lika mycket energi som hingstar.
 
Har samma problem med en nyinköpt häst ( D ponny).

Ge honom inte så mkt kraftfoder, ge honom tid att äta mer ensilage/hö i stället. Kraftfoder går bara igenom magen om inte det finns bottnat med hö och det tar för mkt energi från hästen att bearbeta kraftfodret. Om hästens mage arbetar, så tas näringsämnena upp = hö.

SÅ här gör jag:
Förr: ( innan mig)
6 kg hö
3 kg krafft groov ( på två mål)
Lucernhack
mm

NU:
12 kg hö
200g betfor
200g havre
900 g Hestekrafft.
Kraftfoder på två mål.

+ halm.

Dessutom väntar vi tandläkarbesök pga hakar, men hästen har faktiskt gått upp 10 kg på två veckor.

Lycka till
 
Soja är ju också bra att ge till hästar som lätt faller ur.. Fast det hjälper ju inte om det är något annat fel på den.. Lycka till!
 
Som sagt, man SKA kunna känna men inte se revbenen. De ska inte vara "revbenslösa", då är de tjocka :o
 
Jag måste ju faktiskt säga det att om man ger sin häst för mycket olika grejer så slår det ena ut det andra. Med andra ord så får du välja något av de alla olika grejer som du ger din häst.
Ja visst kan det kanske hjälpa att kastrera men om du först kollar tänderna på hästen hos en riktig häst tandläkare.
Vi har nämligen en hingst hemma som föll ur och vi var hos veterinären och det var inget fel på hans tänder men när vi sedan kom till en tandläkare så hade han vassa hakar över allt. :smirk:
 
Ska han bli avelshingst? Annars är det väl inte mycket mening med att inte kastrera honom? Jag tycker du ska rådfråga din veterinär om saken, men om jag var du skulle jag helt klart kastrera honom.

Jag kan varmt rekommendera Kurant för alla magra hästar. Det är ett pelleterat helfoder som hästarna tycker väldigt mycket om. Kostar ungefär lika mycket som Krafft. Jag hade en mager häst som fick hur mycket mat som helst men ändå inte lade på sig. Kurant gjorde underverk på honom! Lycka till!

www.kurant-bioactive-foder.com
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 310
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 334
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 584
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp