Bukefalos 28 år!

Mager häst...

J

Johlin

Vad ger ni för mat till en tunn häst? En av våra hästar är väldigt tunn, inte så att han tar skada av det, men jag vill gärna få upp hullet på honom. Han är avmaskad och vaccinerad, är inte sjuk på ngt sätt.

Nu får han:
Fri tillgång til hö (äter ca 13 kg/dag)
1 liter (kg) krafft groov
½ liter korn

Är det för lite krafftfoder? Är det dåligt att blanda krafft och korn? Han har så mycket överskottsenergi, därför vill jag inte ge honom för mkt krafft. Därför la jag till korn, som är lite "lugnare och fetare".
Han går inte heller så många dagar i veckan (ca 3-5 dagar/vecka) och då blir det mest skogsritter.
Vad tycker ni? :bow:
 
Sv: Mager häst...

Om du inte har analys på höt (vilket jag rekommenderar) så skulle jag öka på foderstaten med lusern till att börja med. 2-3 kg. Om ert hö har taskiga proteinvärden så behöver du ge ett foder som komletterar upp den biten. Och är det inte proteiner som saknas så är det hur som ingen fara att ge lusern då det räknas som grovfoder och överskott av protein som kommer grovfodervägen är ingen fara.

Lusern är mumma för hull och svårfödda hästar;)

Men som sagt- försök få till en analys så du vet vad du stoppar i pållen, alltid att rekommendera. Speciellt om man som du har en svårfödd rackare, då det är jobbigt att få upp dom i hull när de väl fallit.
 
Sv: Mager häst...

vi får hem importer från holland med jämna mellanrum o dom ser ut som fan, dom får krafft grund o korn, o fri tillgång på hö och massa kärlek såklart ;) dom blir runda o fina o blanka i pälsarna hyggligt fort så du kan prova att ge mer korn! =)
 
Sv: Mager häst...

när jag fodrade upp min kuse. så gav jag fritt med hö och 1½ kg lusern. sedan fick han även korn,kli och betfor.( jag har tyvärr ej analys på höet) Men fin har han blivit av detta!!
Men har du analyserat hö, så är det ju lättare att få veta vad som behövs till just din häst :idea:
 
Sv: Mager häst...

Vad är det för ras på hästen?

Jag har alltid använt soja och kli för att få upp och hålla hullet på min häst (halvblod)! Jag har under många år stått i stall där det inte har funnits någon höanalys, så jag har fått provat mig fram. Dock är ju en analys att föredra!


Malin
 
Sv: Mager häst...

Ett eller fler kraftfoder med en råfetthalt på över 6 gärna bortåt tio med mindre halt stärkelse hjälper en häst att få och behålla hull.

Ex. Krafft sport musli och energi, linfrökaka, betfor + olja, fibergi bas, elit eller super G.

En blandning av följande en eller fler lucern, betfor, linfrö och olja går alla hästar upp på och det är även snälla foder för magen och spjälkningen.
 
Sv: Mager häst...

Tack för svaren :bow:
Jag har tyvärr ingen möjlighet att få analys på höet, men tack för fodertipsen, jag ska prova mig fram.
 
Sv: Mager häst...

Jag väntar på analysen nu så just nu får min:

3 kg lusern
1 kg havre
7-8 kg hö (allt hon äter)

Hon är dock inte mager längre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
735
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 833
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 321
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
766
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp