Bukefalos 28 år!

Mager kliande katt

AgentCarter

Trådstartare
Inte min katt nu och vet inte hur mycket jag kan göra.
Katt som är nästan som ett vandrande skelett, verkar ha fri tillgång men har en annan katt i huset.
Har kliat bort pälsen i en rand i nacken, har inte varit så gosig innan men nu när man kommer och kliar på huvudet så drar bakbenen igång och den vill hjälpa till.

Jag tänker steg 1: avmaskning typ, men jag möter denna katten i jobbet så är inte bara bara. Men ni kanske kan ge råd ändå?
 
Inte min katt nu och vet inte hur mycket jag kan göra.
Katt som är nästan som ett vandrande skelett, verkar ha fri tillgång men har en annan katt i huset.
Har kliat bort pälsen i en rand i nacken, har inte varit så gosig innan men nu när man kommer och kliar på huvudet så drar bakbenen igång och den vill hjälpa till.

Jag tänker steg 1: avmaskning typ, men jag möter denna katten i jobbet så är inte bara bara. Men ni kanske kan ge råd ändå?

Veterinärbesök. Är den mager trots fri tillgång, är nått fel.
 
Jo, det är där jag börjar fundera. Men är rädd för att vara elak (och förlora jobbet)

Jag förstår dilemmat. Jobbigt. Det du kan göra är ju att köpa KollaMasken och göra ett test, kan vara en bra början. Och försöka bearbeta ägaren att släppa ifrån sig katten alt låta nån ta den till veterinär.
 
Du tror inte alls på att bara prova att avmaska? (avmaska båda då) har förlorat mycket vikt på bara tre veckor (var ifs tunn innan).
Avmaskning känns som jag kanske kan få i den, svårare att plocka färskt bajs
 
Så snabb viktnedgång låter mer som njursjukdom än mask. Njursvikt kan även orsaka pälsavfall och klåda. Skulle det vara njut- eller leverpåverkan är det ingen höjdare att peta i dem läkemedel utan att veta att det verkligen behövs. Katten behöver tas till veterinär och om ägaren inte gör det ska det anmälas till Lst. Det går att anmäla anonymt.
 
Som jag ser det har du bara 2 val:

1. Du får ägaren att inse att katten måste till veterinär eller avlivas.
2. Du anmäler ägaren för att hen inte gör något.

Att inte göra någonting är ju inte ett alternativ. Inte heller att börja experimentera själv men avmaskningsmedel och annat.
 
Om jag går på linje 1 är också linje två ännu mera otänkbar, jag överväger dock att stjäla katten men min sambo påstår att det är elakt.
 
Om jag går på linje 1 är också linje två ännu mera otänkbar, jag överväger dock att stjäla katten men min sambo påstår att det är elakt.
Det är väl ingen lösning eller något man skall uppmuntra men jag tycker det låter så "gulligt" att du tom funderar på att stjäla katten för att hjälpa den.

Förstår att det inte är helt lätt för dig eftersom det är jobbrelaterat.

Har inga mer förslag än de du har fått. Håller tummarna!!!
 
Nej, det är väl inte den rumsrena lösningen ;) Men jag har alltid haft ett blödigt hjärta, att se djur lida är inget jag klarar av.
Min anställning är väldigt osäker, vilket försvårar. Men att bara titta på är svårt.
 
En familjemedlem hade samma dilemma med en klient (kan vi kalla det) men där var katten direkt skadad efter att ha haft en grejj på sig i flera månader. När inga uppmaningar om att katten är skadad och sjuk och måste till vet NU hade nån effekt så fick hen nog. Hen sa helt sonika att antingen så ger ni mig katten eller så ringer jag känsstyrelsen som kommer och tar den och avlivar den (dom hade absolut inga pengar så dom hade aldrig åkt till vet själva) då gav dom hen katten som nu mår finemang och bor hemma hos hen.

Ibland får man bli bestämd om ägare inte inser eller vill/orkar/kan hjälpa katten. Se bara till att om äg inte kommer kunna hjälpa katten sen heller, att den skrivs över på dig ordentligt så dom inte kan tjaffsa i efterhand!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 613
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 478
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp