Bukefalos 28 år!

Mager & omusklad häst.

Ballerina

Trådstartare
Hej.
Jag har nyligen fått hem ett varmblodssto på 5 år. Hon har tidigare blivit illa behandlad och är ganska skygg. Men det värsta är att hon är SÅ MAGER & OMUSKLAD.

Hon har börjat lägga på sig nu. (efter mkt matande) och ser skaplig ut.

Nu till min fråga. Är det någon som har varit med och tagit hand om en sådan häst?
Jag skulle behöva tips om hur man får henne att få tillbaka livsgnistan..?

Det blir ingen träning för henne, hon pallar inte för de. Hon tappar i vikt direkt bara man pratar om att träna. Dessutom verkar hon inte tycka något är roligt. Jag hade tänkt ta föl efter henne sen men vill hon ska bli i bättre hull och så först.

En annan fundering jag har är över hennes bakdel, hennes "rump"/bakdels-muskler är helt obefintliga. Hon är formad som ett upponervänt V i baken. Ser hemskt ut.
Hjälper det att fodra ordentligt? Försvinner det om hon går upp i vikt? (hon kan ju som sagt var inte träna) Och muskler är ju oxå viktiga om hon ska kunna föla osv.


Så, snälla. Lite tips tack!!
Tpfh//mej
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Hej!

Jag skulle föreslå att du först låter henne landa innan du gör något. Släpp ut henne i en kuperad hage (för muskelaturens skull) ihop med en eller flera hästar (för tryggheten) och låt henne va så mycket som möjligt. Se till att vara jätte lugn och mjuk när du är med henne men pressa inte med din närvaro utan kom in i hennes box då och då och bara ge henne en klapp eller en morot och borsta lite. För oss har detta alltid funkat och efter ett tag har hästarna självmant tagit kontakt med någon av oss. Angående att hon är smal prova avmaskning (om du inte redan gjort det) och ge henne fri tillgång på hö och utfodra med korn och lite betfor.

Angående fölet tycker jag du ska vänta. Det är lätt att stona blir ännu mera skygga när de har föl eftersom de kan se dig som ett hot mot fölet.

Lycka till MVH Sofie
 
Sv: Mager & omusklad häst.

jo, som sagt var. Fölet ska ja vänta med. Det var mest bara för att upplysa om vad jag ska ha henne till sen.

Hon är avmaskad sen jag fick henne. (köpte henne i slutet av januari början på februari tror ja)
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Det är bara att fodra på! Ta lucern i komibnation med havre och korn eller så tar du Krafft Groov öka succsivt upp till åtminstone 3-4 kg om dagen, fri tillgång på hö eller bete...

Får hon som tidigare nämnts kuperad hage och hagkompisar så kan hon bli "fin av sig själv" :)

För att hon ska uppskatta dig kan du ju ta henne i grimma och gå på matupptäckar turer- gå ett tag till något bra ställe - där får hon beta - sedan går ni igen...Ni kan ju varva med skogspromenader över stock och sten, det uppskattade min dam stenhårt!
 
Sv: Mager & omusklad häst.

" Det är bara att fodra på! Ta lucern i komibnation med havre och korn eller så tar du Krafft Groov öka succsivt upp till åtminstone 3-4 kg om dagen, fri tillgång på hö eller bete..."

min fråga över detta blir då: Kan man verkligen fodra med så mkt krafft och sånt när hon för det första går på kraftigt bete och inte jobbar något?
 
Sv: Mager & omusklad häst.

*KL*

Har hästen tränats/tälvat trav?
Då kanske det inte är så konstigt om hon är "mager" (borde dock inte vara omusklad) Hästar som tränas och tävlas i trav har ofta en mkt slimmad kroppsform. Vissa hästmänniskor kan tycka dom är magra men de kan inte springa omkring med massa med onödiga kilon om de ska orka tävla och springa fort. Hon behöver altså inte vara tunn ur travsynpunkt men kan vara rejält mager om man jämför med ett halvblod.

Du har ingen bild?

Låt henne landa och acclimatisera sig. har hon gått på banan så är hennes nya liv helt olikt det hon är van vid. Omställningen kan vara tuff.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Ang. livsgnista
Min kompis köpte ett nsv brukssto 2001 nån gång. Jättefet och väldigt rädd eller skräckslagen snarare...Att denna stora svarta bjässe var livrädd för oss kändes jättemärkligt och otroligt sorgligt. Strykrädd som bara den...kunde inte ens stryka bak mitt hår bakom örat (ni vet rörelsen;) ) utan att hon slängde sig bakåt och satte sig på rumpan. Vi prövade att pyssla med henne den första tiden hemma...men det funkade inte alls så vi beslöt att inte göra nåt med henne. Hon fick gå i hagen o skrota, med de andra hästarna i tja...4-5 månader. Kom hon fram till oss så fick hon gos o kel...ville hon inte så slapp hon. Ingen press och inget tvång. Iaf, sedan 2003 så är hon fast i mitt hjärta, det är hon och jag som gäller. Hon vet det och hon vet att jag inte skulle behandla henne orättvist eller elakt.

Så vad är mitt tips? Tja, ge henne tid och visa att du inte är där för att göra henne illa. (Jag gjorde den där "stryka mitt hår bakom örat" gesten många gånger, just för att visa henne att det inte är farligt att jag inte är farlig eller ute efter att slå henne). Asch, låter lite märkligt nu i skriftspråk men jag tror ni förstår vad jag menar, vet inte om jag kan komma med så mkt mer...kanske behövde skriva av mig :crazy: . Nu har jag iaf fått möjligheten (äntligen:) )att köpa loss min darling:love: så from 1juli är hon min, min, min!
Lycka till med pållen...tid, kärlek o mat, hjälpte för min gumma (inte nödvändigtvis i den ordningen):angel:
 
Sv: Mager & omusklad häst.

sessna skrev:
*KL*

Har hästen tränats/tälvat trav?
Då kanske det inte är så konstigt om hon är "mager" (borde dock inte vara omusklad) Hästar som tränas och tävlas i trav har ofta en mkt slimmad kroppsform. Vissa hästmänniskor kan tycka dom är magra men de kan inte springa omkring med massa med onödiga kilon om de ska orka tävla och springa fort. Hon behöver altså inte vara tunn ur travsynpunkt men kan vara rejält mager om man jämför med ett halvblod.

Du har ingen bild?

Låt henne landa och acclimatisera sig. har hon gått på banan så är hennes nya liv helt olikt det hon är van vid. Omställningen kan vara tuff.

hon har travtränats, och jag vet mycket väl hur sådana starthästar ser ut. Jag är nämligen travtränare själv.
Hon är ABSOLUT inte smal=vältränad.
Hon har inga muskler och är rent ut sagt MAGER. Bara skinn & ben. Det är sorgligt att se hur illa folk behandlar sina hästar.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Jag fick själv hem ett sto i februari som var fruktansvärt magert och skyggt men som nu mår kanon och är väldans kelig och fin i hullet! :smirk:
Vad jag gjorde var att ge henne en trygg miljö, lugn och ro och fasta rutiner - inga konstigheter och alltid med en mjuk hand. Detta i kombination med mina två pojkar (även dessa fd. problemhästar/misshandlade) har gjort henne till den harmoniska livsnjutare hon är nu.
För hullets skull så tror jag att det har hjälp henne lika mycket att ha sällskap i kuperad hage och bara få skrota runt, som kosten hon fick. Betfor, kornkross, minderaler, vitaminer, morötter 2ggr/dag och en hickens massa hö - hon fick helt enkelt så mycket hö att jag märkte att hon lämnade till morgonen efter.

Det jag vill säga att att det är lika mycket kärlek som foder som kan hjälpa dessa hästar tillbaka igen.

Du får gärna PM:a mig om du vill ha närmare tips. :)
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Hur mycket får hon nu och hur ser hon ut? Ser hon fin och välmusklad ut så räcker ju nuvarande foderstat, vill du förändra henne måste du förändra foderstaten också...

Gör du som du gjort blir det som det är. Är du nöjd med hur det är ska du inte förändra ngt. Det går ganska fort att fodra upp en häst om den får rätt förutsättningar och man själv vill att den ska få mat.

Om du plötsligt har satt henne på kraftigt bete och du inte vet hur hon reagerar tar du naturligtvis det succesivt med ökningen av kraftfoder.

Du skriver i dag att hon är mager, bara skinn och ben- då jag inte vet vad du ger så är ju bara svaret ge mer! Dessutom kan du ta ett träckprov om du maskade av i februari då en nedsatt häst har svårare att bekämpa mask, om du tycker att hon får mycket mat och inte svarar på det. Kolla tänderna också.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Jadu, fodra på som sagt. Kör på med lucern det är mkt protein i som gräs så hon har något att muskla sej på och ge mkt fettrikt foder som tex havre (om hon inte blir knäpp av det) och ge henne så mkt hö/hösilage och som möjligt. Blir hon inte bättre i hullet av detta är det kanske dags att göra en veterinärkoll.
När hon känns redo för det så rid mycket i skogen med kompisar och gör roliga grejer utan krav! Vill du börjar rida lite mer seriöst, introducera detta succesivt utan för höga krav. Korta pass varvat med mkt skogsridning, tex värm upp i skogen, 10 min på banan och avsluta i skogen. Umgås mycket med henne så hon börjar lita på dej.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

hon får just nu:

Krossat korn 1 kg
Havre 2 kg
Linfrökaka 1 kg
Åsebro Cool 1 kg
+diverse vitaminer&mineraler.
sen går hon på riktigt bra bete dygnet runt.

Vågar inte fodra mer, är rädd hon får "överdos". Hon har ju helt klart blivit bättre sen hon kom. Men jag vill ju såklart att hon ska bli bra så fort som möjligt, för hennes skull.

Så, vad tror ni?
Hon har väldigt svårt för att äta också. Är fjantig vid maten. Jag brukar få stå och klappa henne när hon äter för att hon ska kunna slappna av ordentligt. Det gör det oxå svårt att fodra "mer".
Tänderna och avmaskning är fixat redan.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Varför så mkt havre till en häst som inte gör något? Jag skulle snarare ta bort havren och ge ett färdigfoder med mer protein eller mer kornkross. Olja är bra att ge till hästar som är tunna.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Fast så länge hon inte blir knäpp av havren eller får för mkt energi så tror jag bara det är bra för havre innehåller mkt fett.
Jag skulle nog börja ge henne lucern. Be någon om rådgivning, tror de på Krafft har det så att du är säker på att hon får i sej alla vitaminer och mineraler hon behöver.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Åsebro Cool och havre har ju ung samma värden energi och proteinmässigt... fast Coolen är ju havrefri utan har korn,vetekli, betfor, lucern osv. "Rent" Lucern har högre smrp så du kan ersätta ngt kg av havre mot lucern så ökas proteinet utan att du måste ge mer kg, även Nya Krafft Groov har högre smrp (den ligger runt 125)

Nu spånar jag fritt fast linfrökaka har ju mycket protein... och fett..:rofl:

Jag förstår att du kliar dig i skallen... För att komplicera ditt liv ytterligare kan du ju testa att låta henne stå inne 4-5 timmar med kompis så hon får det litet lugnt runt sig och mat vid intag och uttag...och fri tillgång på hö..._Hon kanske inte orkar gå ute dygnet runt...

Du har väl inte ngt annat att göra än sköta detta sto hoppas jag ;)
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Hej!
Du har redan fått många bra råd, men jag vill komma med ett till.
Min var också nära v-form, fast upponed...
Det som helt klart har betytt mest för min häst var att massera henne ofta, försiktigt och mest bak, där hennes muskler (det som fanns) kändes som hopklibbade spaghetti.
Bara på någon vecka var hon rundare och mjukare i de viktiga musklerna därbak. Om du är osäker på hur du ska massera kanske det finns någon massör att anlita, de kan ju dessutom upptäcka en del av betydelse...

Samtidigt började jag ge henne tokosel, för E-vitaminer behövs för att bygga muskler, samt selén.
Hon får också olja, som någon skrev, ngn dl per dag.

Hoppas det går bra - det är fint att läsa om såna som vill hästarna väl...
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Jag måste bara få passa på att fråga hur lång tid det har tagit för er att få upp era hästar i vikt. Jag köpte ett varmblod i april och han ser ut som ett spjälstaket :( Han har fått lucern, hö och havre innan han fick gå ut på bete. Han rids dock 5-6 dagar/vecka trots betesgång.

Nu får han:
*Bete (såklart) står dock inne på natten
*Hö
*Lucern
*Kornkross
*Betfor
*Mineraler

Det börjar synas resultat men jag mår dåligt av att se honom i detta skick :(
 
Sv: Mager & omusklad häst.

eldhroka skrev:
Jag måste bara få passa på att fråga hur lång tid det har tagit för er att få upp era hästar i vikt. Jag köpte ett varmblod i april och han ser ut som ett spjälstaket :( Han har fått lucern, hö och havre innan han fick gå ut på bete. Han rids dock 5-6 dagar/vecka trots betesgång.

Nu får han:
*Bete (såklart) står dock inne på natten
*Hö
*Lucern
*Kornkross
*Betfor
*Mineraler

Det börjar synas resultat men jag mår dåligt av att se honom i detta skick :(

mitt tips till dig är att inte träna så mkt som du gör nu. har inte hästen fett på kroppen så kan den ändå inte bygga muskler. så rid lite mindre och vila lite mer. eller kanske byt ut några ridpass mot promenader i skritt (med grimma & grimskaft)

Jag vet hur du känner dig. Det är jobbigt att inte kunna hjälpa hästen så den blir bra direkt.
Jag håller tummarna för dig.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

cristobal skrev:
Hej!
Du har redan fått många bra råd, men jag vill komma med ett till.
Min var också nära v-form, fast upponed...QUOTE]


Var din häst så när du köpte henne? Vad berodde det på?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 739
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 426
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp