Bukefalos 28 år!

Mager & omusklad häst.

Sv: Mager & omusklad häst.

Nordstjarna skrev:
Ang. livsgnista
Min kompis köpte ett nsv brukssto 2001 nån gång. Jättefet och väldigt rädd eller skräckslagen snarare...Att denna stora svarta bjässe var livrädd för oss kändes jättemärkligt och otroligt sorgligt. Strykrädd som bara den...kunde inte ens stryka bak mitt hår bakom örat (ni vet rörelsen;) ) utan att hon slängde sig bakåt och satte sig på rumpan.

Alltså,detta behöver ju inte betyda att hon är "misshandlad osv".
Jg har 4 st 1-åringar på bete här hemma hos mig,som alla betedde sig likadant,en hastig rörelse och 'hasta la vista' men tack och lov så går de ihop med mina tv åstycken översociala 1-åringar som älskar kli och kel och på bara nån vecka så kunde jag klappa dessa andra 4 hästar,ytterligare nån vecka senare kom alla 4 och ville bli kelade med och mina 2 st 1-åringar får stå bakom och får knappt nått kel,nu har ytterligare en period gått och alla är som plåsterlappar på mig.
Dessa 4 har gått på lösdrift hela vintern med tillsyn 3-4 ggr/dag och är verkligen inte dåligt behandlade i övrigt,bara helt ohanterade.

Igår flyttades de,dessutom 500 m till en ny hage,alla 6 leddes i grimma dit.Visst,lite stök från början och med min ena 1-åring som draghjälp eftersom hon är van att gå själv på promenader, de andra 4 är nu inte längre så osäkra när man håller på med de så när första "trasslet" här hemma på gårdsplan var över så promenerade vi stilla och lugnt ner till sommarhagen.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Ballerina skrev:
mitt tips till dig är att inte träna så mkt som du gör nu. har inte hästen fett på kroppen så kan den ändå inte bygga muskler. så rid lite mindre och vila lite mer. eller kanske byt ut några ridpass mot promenader i skritt (med grimma & grimskaft)

Jag vet hur du känner dig. Det är jobbigt att inte kunna hjälpa hästen så den blir bra direkt.
Jag håller tummarna för dig.

Tack för ditt svar :) När jag skriver att jag rider 5-6 dagar/vecka så menar jag inte intensivt.. Andra skulle kanske rent räkna det till vila. Vi skrittar mest i skog och mark (uppsuttet dock) och travar kanske ca 100 m/ridpass.

Blev så glad idag då en som har sett honom i hans bedrövligaste skick sa att han börjar få lite hull när hon såg honom idag :bump:

Mvh Anna
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Ja, hon var så. Felvärkad, fel sadel, konstig foderstat och riden så hon blev van att rusa in i galopp för att slippa krav (hon hade säkert ont då...)
Min tränare sa att det gäller att ta det lugnt i uppbyggnade av musklerna, tänk på hur det är för idrottare som behöver träna upp muskler, det är ett långsiktigt arbete.
Har hästen väldigt dåligt med muskler kanske man får sätta siktet på ett år e likn. Allt måste ju hänga med, senor, ligament och inte minst det mentala.
Så ta det försiktigt.
Kloka ord som någon sa, att med mycket kärlek så följer tålamod att vänta in sin kompis...
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Hej!!
Jag tycker att du ska ge henne hö!!. Min sköthäst ett två årigt sto "fick hö" (är på bete nu).nästan konstant och när hon kom i april var hon mycket smalare än var hon var innan dom gick på bete.
Lycka till//Beccan:banana:
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Hej!!
Jag tycker att du ska ge henne hö!!. Min sköthäst ett två årigt sto "fick hö" (är på bete nu).nästan konstant och när hon kom i april var hon mycket smalare än var hon var innan dom gick på bete.
Lycka till//Beccan:banana:
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Våra får en tsk linfröolja, min som behöver lägga på sig får också matolja, ca 1,5 dl/dag. Sambon vill också ge dem lite olivolja.
Hästarna är väldigt fina i pälsen
 
Sv: Mager & omusklad häst.

e linfröolja nåt som finns i matbutiker eller ska man köpa det där det finns foder??? ursäkta min okunnighet...:o
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Rebecka83 skrev:
e linfröolja nåt som finns i matbutiker eller ska man köpa det där det finns foder??? ursäkta min okunnighet...:o


´Linfröolja kan du köpa i en vanlig matbutik. ;)
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Jag själv fick hem en häst (varmblodstravare) i Dec-04 som såg värre ut än ett spjälstaket, idag 1,5 år senare är han i ordentligt hull tom lite tjock nu pga betet. När hästen kom till mig kunde man räkna ALLA revbenen, höftknölarna stack ut, rumpan var som ett upp o nervänt v, insjunken vid manken o hade dessutom väääääääldigt illa skötta hovar. Hästen i fråga hade inte fått någon mat alls dagarna innan jag hämtade honom så det blev till o börja fodra försiktigt för att vänja in honom på foder. Gav ca 1 kg hö många gånger om dagen o efter ca 2 veckor fick han fri tillgång, ställde en rundbal utanför hans box så han kunde äta oavbrutet. Kompletterade med lite kraftfoder (bra värden på höt). Efter tre månader började man se liten skillnad o lyckan var enorm, men att få honom i lagom hull har ändå tagit ca 1 år o då har han i princip haft fri tillgång på grovfoder o han har bara gått i hagen o gjort ingenting.

Man måste ha tålamod när en häst ska upp i hull det går inte på en dag, inte heller en vecka, för oss tog det ett år, nu ska han sättas igång o få lite muskler så han blir riktigt fin min svarta stora springare.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

har tagit lite kort på tjejen nu. -men ja vet inte hur ja ska kunna få in dom på sidan.. har ni lust att förklara hur man gör, så kanske ja lyckas få in några.?
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Kan vara bra att avmaska en gång till nu eftersom hon går på bete, om hon inte blivit avmaskad sen februari.

Skaffa ett konto på t ex photobucket (helt gratis, om du inte väljer "plus" vers) där laddar du upp dina bilder genom att bläddra efter dom på hårddisken. Sedan kopierar du någon av länkarna nedanför bilden. Url för länk och IMG för bild direkt i fönstret.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

ska försöka fixa detta så fort jag kommer hem.

måste säga att hon blivit finare sen jag fick henne. ser skaplig ut även om mkt fortfarande fattas.

hon har blivit avmaskad flera gånger sen hon kom.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Visst är hon omusklad men inte överdrivet mager, hade räknat med o se ett vandrade skelett. Fin häst annars
 
Sv: Mager & omusklad häst.

flera säger att du ska ge hästen fett hit från havre och annat, men var försiktig. om procenthalten överstiger 18 i magsäcken mår hästen otroligt dåligt. och se upp med protein, ger man för mycket och de får utslag kommer det lätt tillbaka, men värre. jag vet. lycka till!;)
 
Sv: Mager & omusklad häst.

arabia skrev:
Visst är hon omusklad men inte överdrivet mager, hade räknat med o se ett vandrade skelett. Fin häst annars

mjo, men hon har varit nästintill ett vandrande skelett. nu är hon ju lite bättre såklart. men jag tycker ändå mkt fattas..
 
Sv: Mager & omusklad häst.

Vinterbilderna är såpass mörka att det inte går o se om revbenen syns o jag ser heller inga revben på sommarbilderna, däremot ser jag ett toppigt o omusklat kors.
Vet inte om det är mina glasögon som spelar mig ett spratt men som sagt var hittar jag inga revben.
Visst kan hästen gå upp något i hull för den har ju "inget att ta på".
Kan råda dig o ge lite Lusern för att få i henne lite extra proteiner så hon har nått att bygga muskler på.
Lusern räknas som grovfoder så det är inget du behöver vara rädd för att fodra med.
 
Sv: Mager & omusklad häst.

arabia skrev:
Lusern räknas som grovfoder så det är inget du behöver vara rädd för att fodra med.

okaj, tack för tipset.:idea:


Som sagt var så är vinterbilderna svåra att se på hur mager hon var, men jag kan lova att det var inte mkt mer än skinn o ben under pälsen..
nu har hon iaf gått upp i vikt så revbenen inte syns..
bakdelen har blivit bättre sen hon kom, även om mkt fortfarande fattas.
Synd att ja inte tog några bilder på den när hon kom..:crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vad ser ni på att rida på en häst (Islandshäst) som är kring 25 års ålder, omusklad och blivit väldigt mager med lite hull där...
Svar
14
· Visningar
1 739
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 426
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp