Bukefalos 28 år!

Introducera häst på nytt hö/krafftfoder

Klubbisen

Trådstartare
Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och väldigt dåliga muskler i allmänhet. Jag vill självklart fodra upp med extra energi och protein för att han ska gå upp i vikt. Tyvärr äter han dåligt av hö så måste gå till väga genom kraftfoder eller lusern. Just nu får han ett vanligt kraftfoder som han fick hos tidigare ägare men vill fodra med havre och extra protein genom både kraft och lusern, speciellt då vi saknar mycket protein i grovfodret också tyvärr. Hur hade ni gått tillväga för att vänja in honom vid allting. Han har gått på vårat hö i en vecka tillsammans med sitt gamla. Vågar man introducera något nytt redan eller ska han få vänja in sig på höt längre? Vad jag vet är han inte kolik känslig men man vill ju inte riskera något. Värt att tillägga kan också vara att han trots att han är lite mager fortfarande rids varje dag och även tränar och tävlar i hoppning. Tips mottages tacksamt :)
 
Har tänderna kollats av kunnig veterinär? Om inte så börja där.

Revbenen ska synas på en häst med tunnare päls, det innebär inte att hästen är mager. Däremot kan ju hästen ändå vara muskelfattig.

Jag hade inte introducerat en massa kraftfoder innan munstatusen är kollad, kanske har han problem med att tugga i nuläget och att det kan fixas till.

Det bästa är alltid att ge så mycket grovfoder som möjligt. Lucern och betfiber är grovfoder. Spannmål tar man till för att toppa. Behövs kraftfoder så vänj in det försiktigt.
 
Enligt min bonde är egentligen varje ny bal foderbyte eftersom de tas på olika ställen på fältet. Jag hade alltså ej varit rädd för att introducera mer mat till din häst men jag är väldigt noga med att bara ge lite och vänja sakta när det gäller kraftfoder. Oftast tar jag så lite som en näve av det nya och ger det morgon och kväll ett par dagar och sen ökar jag långsamt upp till lagom dos. Kan väl ta 10-14 dagar beroende på hur mkt hästen ska ha. Vissa tycker det är överdrivet men jag vill alltid vata försiktig.
 
Har tänderna kollats av kunnig veterinär? Om inte så börja där.

Revbenen ska synas på en häst med tunnare päls, det innebär inte att hästen är mager. Däremot kan ju hästen ändå vara muskelfattig.

Jag hade inte introducerat en massa kraftfoder innan munstatusen är kollad, kanske har han problem med att tugga i nuläget och att det kan fixas till.

Det bästa är alltid att ge så mycket grovfoder som möjligt. Lucern och betfiber är grovfoder. Spannmål tar man till för att toppa. Behövs kraftfoder så vänj in det försiktigt.
Håller helt med och tycker det är viktigt att påpeka, en häst är inte mager för att man kan ana/ se revbenen under en tunn päls!
 
@Klubbisen eftersom hästen är ny och miljöombyte osv och du dessutom har analysen på grovfodret så hade jag inte bekymrat mig massor att mixa med nya foder direkt . Däremot hade jag lagt på lite mera grovfoder utifrån analysen du har i fråga om lucern och/eller betfiber i första hand. Det kan du introducera rätt snabbt . Hade utifrån det sett hur det utvecklar sig efter att hästen landat .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 769
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 189
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 100
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp