Magnesium - hjälp, tack!

H

Heero

Hur viktigt är det med denna mineral?
Räknas det i gram eller milligram???
Har inte brytt mig om hur mkt jag gett när jag gjort foderstat tidigare. Gjorde nu en liten överslagsberäkning och tror att jag ger lite i underkant. Snälla hjälp mig räkna!
Har beräknat att behovet (enligt Nina83:s sida) är ca 10-11 (g eller mg???)


Jag ger följande mat (73 MJ):
Hö 8,5 kg (med 0,8 Mg /kg)
Luzern Mix 0,6 kg
Kli 0,6 kg
Jäst 0,1 kg
40 g av mineraltillskott med 1600mg magnesium / kg
:confused: :confused:
 
Om du ger 73 MJ så är behövet 10.95 GRAM magnesium, 11 g alltså.

Jag har inte räknat med jästen i ditt förslag, men det övriga ger 8,124 g Mg.

Du kan lätt täcka Mg-behovet med ett tillskott från Eclipse Biofarmab som heter Biomag. 1 dosmått är 3,3 g Mg och 0,5 g P. Glöm inte att kvoten mellan kalcium och magnesium inte får understiga 2,7.

Förresten, maxgiva för vetekli är 100 g per 100 kr kroppsvikt. Väger din häst minst 600 kg?
 
Ok. Tack.
Varför är maxgivan vetekli 100g per 100 kg häst??
Min väger 475kg
 
Jag har kopierat av från en sida jag tycker e bra om just kli så du kan läsa om det.
"Om hästen har större mängder spannmål i sin foderstat bör man inte ge vetekli eller kliblandning också. Detta beror på att alla spannmålsprodukter innehåller fosfor som är bundet till ämnet fytin, så kallad fytinfosfor. Fytinfosfor kan inte utnyttjas av djuren och har dessutom den egenskapen att det nedsätter utnyttjandet av kalcium och zink.

Kli bör därför inte ges i större mängder än 0,1 kg/100 kroppsvikt och dag. (Av: Agronom Cecilia Müller, Sveriges Lantbruksuniversitet)"
 
Men jag ger hö, lusern, jäst, morötter och äpplen förutom kli. Alltså ingen mer spannmål. Jag ger just kli för att få UPP fosforhalten, och slippa ge så mkt mineraler. Är det ok då eller? Har Ca/P kvot på 1,4.
Min häst svullnar i benen av havre/korn, tror det beror på stärkelsen. Han ser verkligen super fin ut i kroppen med den foderstat jag har nu, så jag vill helst inte joxa om den. Men det får jag ju göra om kli inte är bra i den mängden.
 
Kli..

Är det alltså bättre att ge ett rent mineraltillskott för att balansera Ca/P kvoten - än att ge lite extra kli som jag gjort?? :confused:
 
Re: Kli..

Jag tolkar det som du, att så länge fosformängden inte blir för hög i förhållande till kalciummängden är det ingen fara.

Anlendningen till att man bör vara försiktig med kli tillsammans med övrigt spannmål är väl att just spannmål också innehåller mycket fosfor och att det då lätt kan bli för mycket, om man inte har koll på kvoterna.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 590
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp