Magomvridning =(

Sv: Magomvridning =(

kl
Torrfoder i petflaska funkar minst lika bra som aktivitetsboll :)

Hoppas allt går bra!

Jo, fast det minskar inte farten på ätandet direkt med petflaska heller. Det fördröjer starten med tiden det tar att bita sönder flaskan bara ;)
 
Sv: Magomvridning =(

Istället för att köpa dyra matskålar med en plugg i mitten, kan man gå till myrorna och köpa en beg. sockerkaksform... max 10 kr.
 
Sv: Magomvridning =(

Frågan är hur mycket farten saktas ner av 'bara' en bula i mitten (jmf med flera små bulor på de i plast)? Någon som provat?

En sån sockerkaksform har jag ju hemma i skåpet och kan prova med - smart. Då märker jag ju om det hindrar något med. Tack för tipset!

Vet ringde för en stund sen, och Viktors hjärta klappar fortfarande alldeles utmärkt och utan konstigheter. De tycker han är "ganska pigg" och idag har han både fått dricka själv och äta litegrann och det har gått bra. Han ligger fortfarande på dropp och får smärtstillande. Såret hade soppat lite dock.

De påpekade mer än en gång att han hade bra aptit, de brukar inte vara så intresserade av att äta sådär när de mår dåligt. Men tja, hade de sagt de inte fick i honom mat, då hade jag talat om för dem att han håller på att dö för dem. Äter inte TBD - då är det livshotande eller så är han redan död ;)

Men än går allt enligt plan och han repar sig som förväntat, och kostnaden ligger än inom budget och om inget tillstöter ska den hålla sig inom försäkringen + de 10 000 kr jag kan skaka fram om det krävs. Det är inte heelt faran över för hjärtpåverkan men de räknar med att han INTE ska få det, som vet sa "Har det gått bra såhär långt så brukar det kunna gå bra hela vägen, även om jag inte kan lova det" =)

Han ligger kvar på intensiven dock och de vill ha honom där minst ett dygn till, troligen två. Men är Gud god och inget tillstöter kommer han hem innan helgen - yay! Sen kommer den 'roliga' delen, hålla en tillfrisknande Viktor med DAMP lugn under den långa konvalescensen.. *rullar med ögonen* Ingen som kan prata med hundar som kan skrämma vett i honom, typ att han kommer döden dö i svåra plågor om han skuttar och härjar? Det är INTE en drömpatient alls för ett sådant här ingrepp egentligen. De ska vara superlugna lääänge efter op. Haha.. Joråsåatt... Kan man ge hundar underhållssedering som man kan med tossiga boxvilehästar måntro? ;P

Men heja Långöra - kämpa på! ♥
 
Sv: Magomvridning =(

Har hållt tummarna för er!! Så skönt att läsa att han förmodligen kommer bli bra! Hur ser vägen tillbaka ut? Hur länge ska han vara lugn?
 
Sv: Magomvridning =(

Har hållt tummarna för er!! Så skönt att läsa att han förmodligen kommer bli bra! Hur ser vägen tillbaka ut? Hur länge ska han vara lugn?

"Minst en månad"... *rullar med ögonen*

Inte fått detaljerad info än, det får jag ju inför hemkomsten. Men första veckorna så är det stillhet. Inga trappor, inget hoppa upp i säng/soffa (HUR ska jag undvika det??), inget bus och bara gå utanför dörren och kissa/bajsa i koppel, sen in igen. Typ som absolut boxvila för häst.

Sen får han börja gå korta små koppelpromenade, typ 10 minuter per dag (inte i en följd som jag begrep det, utan totalt 10 min/dag) och så utökas det sakta.

Men rejäla restriktioner i åtminstone en månad. Om "allt går bra" beräknas han vara tillbaka där han var innan vad gäller träning/aktivitet/etc efter 4 (!) månader..

Joråsåatt.... :S Som sagt, nog TUR jag inte där direkt, när jag satt med hans knä i famnen på akutrummet och försökte ta in allt och skulle ta ställning till op, visste vilken jäkla konvalescens det är..

Och hans "normala" liv är alltså ungefär som en duracellkanin på uppåttjack... Brukar skämta om att den dag han GÅR nedför yttertrappen (tre steg) på morgonen och inte hoppar/flyger rakt ut, DÅ kanske han börjar bli vuxen. Och att det väl kommer inträffa strax innan han dör..

Han kör fullt ös medvetslös ute, det är plöja genom snön, idiotrusningar, hoppa med framtassarna på snöblock, vedträn osv. Kasta runt petflaskor i luften och härja vilt med dem. Och så få komplett fnatt och skena en halv åker i full fart bara for the joy of it. Samt då det uppfriskande i att leka med katten och jaga katten litegrann inomhus.

Dessutom är han om han inte är väldigt fysiskt uttröttad en plåsterhund, som slänger sig upp och ska följa med och se om det händer något såfort jag reser mig och byter rum...

Nu låter han som en stressad psykhund, men han upplevs inte alls stressad av någon, däremot väldigt glad och med en hög energinivå. Han kan utmärkt väl ta det lugnt med, men ligger då nästan alltid i soffa eller säng (ett hopp upp han inte kommer få i början). När jag är borta ligger han BARA och sover - men det får man ju igen när man kommer hem.

Märgben fungerar super som avledare, så länge benet räcker är hunden i korgen och fullt fokuserad. Men antar det är ett bra tag fram innan han får äta sånt.

När jag jobbat mycket, så blir han tusen resor värre och rejält stökig inomhus med (sladda genom köket, kasta sig upp i sängen med ett magplask, kasta ner alla kuddar ur sängen och leka med dem osv).

Så, det blir en utmaning, helt klart. Han är inte helt lätt trötta ut mentalt heller, han behöver det med givetvis, men det är ett dåligt substitut för frånvaron av fysisk motion. (Jag brukar försöka de där perioderna när jag jobbar mycket att köra intensiv hjärngympa, men brukar inte ge någon direkt effekt)
 
Sv: Magomvridning =(

Det finns flertal olika versioner av "Slow feeder" skålar.
Denna finns:
images


Även denna.
BusterDogMaze.jpg


Finns säkert fler här i sverige.
Min kompis har den nedre versionen och efter en tids användande så har hunden lugnat ner sig betydligt med hela matsituationen.
 
Sv: Magomvridning =(

Jo, fast jag bör ha en i rostfritt stål (eller keramik går bra med för den delen, men samma sak där som med RF, bara en modell), och där verkar bara de med en bulle i mitten (finns länk i ett av mina inlägg längre ner) och frågan är då hur mycket bara en bulle i mitten sänker hastigheten?

De i plast, finns ju som du säger i en uppsjö olika modeller, tror jag absolut fungerar. Men är lite mer tveksam till just bara en upphöjd bula i botten?
 
Sv: Magomvridning =(

Nar jag satter en konservburk i botten pa matskalen (nar jag glomt den med bulorna) blir det rejalt trangt och tar ganska mycket tid for Mandy att komma at maten. Konservburken ar storre i forhallande till skalen an bulan pa metall matskalen. Det som saktar ner Mandy mest ar dock att i kombination inte ge hela givan pa en gang utan att bara ta upp skalen nar hon ar klar och ge lite till.
 
Sv: Magomvridning =(

Varför mpste det vara rostfritt stål?

Står längre bak i tråden. Det är på order från vet, han är allergihund och även om han inte visat allergi mot skålarna så vill de han har rostfria skålar, eller keramik. Men inte plast.
 
Sv: Magomvridning =(

Jag vill inte låta nedlåtande eller något men det känns som du på ngt sätt gör problemen större än de är. Han kan inte äta det och det pga det osv. Allergi, vist det kan man inte göra ngt åt. Men att inte kunna ge färsfoder pga lukt? Mat som fastnar i skägget?
Stå ut med lukten den stunden hunden äter och klipp skägget om det är ett problem? Hälsa före utseende?

Att han inte går upp på det beror bara på att du inte gett tillräckligt i så fall.
Vikt är en enkel ekvation. Mer ska in än vad som görs åt. Är hunden smal så måste den ha mer bränsle in i kroppen. Öka giva eller byta till ett energitätare foder.
Vet du vad han tål så borde det inte vara problem att byta till ett färskfoder med det i.

Menar som sagt absolut inget illa men du kanske får ta en funderare på vad som är bäst för hundens hälsa, inte dig :)
 
Sv: Magomvridning =(

Om du läser igen ser du att det fanns andra anledningar att jag valt att inte ge färskfoder efter att ha provat. Att han gick NER i vikt trots att han åt STORA mängder, vilket blev ohållbart ekonomiskt, att det är svårt få tag på etc. Dvs knappast pga 'utseende' eller annat. (Att jag inte provat just vom är pga lukten ja, om bara hans skägg luktar det må vara hänt, men han är ju i möbler etc. Men trodde jag han skulle gå upp på vom trots att han inte gått upp på annat foder med samma värden skulle jag seriöst prova och stå och tvätta skägget på honom efter varje måltid).

Om det vore så enkelt som att ge mer mat så går hunden upp skulle jag vara glad, speciellt som jag ju har fördelen att han är en sån som äter allt han får (ofta är ju de svårfödda knepiga med maten så det är sjå få i dem den mat man vill med) - men han tycks inte fungera så. Visst, jag har inte provat ge honom 5 kilo färskfoder per dag t ex, det har jag inte. Men hans hull som det är idag (eller okej, innan op, han lär ju tappat nu) är lågt men acceptabelt, och jag (och vet) är nöjd där. Däremot ska han inte tappa från den.

Så, jag tycker faktiskt jag gjort det som är bäst för både honom och mig? Dvs ge ett foder han tål, som han upprätthåller ett hull och en vikt som är acceptabel på, inte ge dubbel mängd foder när det inte ger någon skillnad på hullet utan bara belastar mig hårt ekonomiskt. Och jag har provat både olika torrfoder och olika våt-/färskfoder på vägen dit och utvärderat resultatet.

Jag kan inte se hur det skulle bli bättre för hans hälsa om jag ger färskfoder när han går ner i vikt av det?

Energitätare foder skulle jag gärna ge. När han var yngre fick han Purinas veterinära allergifoder som har bättre värden och ökade i vikt, tyvärr utvecklade han allergi emot det :S Men energitätare är inte lätt att hitta utan att det innehåller saker han inte tål. Och av någon anledning, så när han fick färskfoder och i jättestor mängd vilket gav mer kalorier än han fick i sig av sin z/d så gick han ner. Vet inte varför det blev så men gissar det på något vis sitter i mängd? Om jag drar ner z/d från normalgiva går han ner, men om jag höjer med 1/3 så går han inte upp. Vilket han rent matemtiskt borde - mer kalorier = gå upp i vikt. Men på nåt vis verkar det som att när det blir större mängder så gör han av med mer på nåt vis och fler faktorer spelar in i matematiken?

Foder- och viktdelen har JAG alltså inte sett som problem eller tagit upp som problem i tråden, märk väl. Jag har svarat på frågor med att tala om vad vi provat förr och vilka saker det finns att ta hänsyn till (hans allergi och hans svårföddhet). Så jag tror andra har mer problem med det - av omtanke givetvis - än jag? Jag skulle gärna se han la på sig, det har jag velat i fyra år. Men jag har accepterat läget och är nöjd med att han är glad, pigg, mår bra och har excellenta värden. Han är ju blodgivare så han kollas noga, antagligen mer noga än de flesta hundar. Han får ju årligen en nogrann veterinärundersökning, stor blodpanel gjord, kollas för borrelia/erlichios rutinmässigt osv. Dessutom kollas hans blodvärden och AT inför blodgivningarna.

Sen kommer jag givetvis att diskutera foder osv med veterinär inför utskrivningen, men då inte ur ett hullperspektiv utan i så fall sett till konvalescensen och förebyggande framöver ang magomvridning. Jag vet btw inte vad han får för mat inne på kliniken nu, jag vet att de normalt ger ett specialfoder när magen ska igång, men ett som han inte tål. Men de frågade bara vilket foder han stod på (z/d) och inte vad han var allergisk emot, och skrev in i journalen: Specialfoder - ja, z/d, så jag antar de ger honom det därinne med. Hade de velat undvika det hade de ju väl, antar jag, frågat vad han tål så de kunnat ge det (typ om de velat ge köttfärs och annat snällt i brist på att kunna ge konv.fodret men inte ge z/d)
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Det jag då funderar på om han har något problem med ämnesomsättning/nedbrytning/hormoner?
Har för mig att sådana problem kan ge allergi eller iaf allergisymptom?

Hoppas vovven din blir bra. Har själv haft två år med allvarliga sjukdomar och täta veterinärbesök på min ena så jag vet hur mkt det tar på en :(
Men när man väl får ordning på allt är det värt det!

P.S Fick själv diagnos allergi/foderkänslighet på min hund vilket inte alls stämde sedan visade det sig utan hon har sköldkörtel fel. Så om du känner att hundens problem inte är helt avhjälpta, sluta inte försöka få ordning på det. Allt är inte vad det synes vara.
 
Sv: Magomvridning =(

Angående skål borde man väl egentligen ganska enkelt göra en egen i keramik? Eller kontakta någon hemslöjdsbutik som kan ta emot beställningar :idea:
 
Sv: Magomvridning =(

Det jag då funderar på om han har något problem med ämnesomsättning/nedbrytning/hormoner?
Har för mig att sådana problem kan ge allergi eller iaf allergisymptom?

Hoppas vovven din blir bra. Har själv haft två år med allvarliga sjukdomar och täta veterinärbesök på min ena så jag vet hur mkt det tar på en :(
Men när man väl får ordning på allt är det värt det!

P.S Fick själv diagnos allergi/foderkänslighet på min hund vilket inte alls stämde sedan visade det sig utan hon har sköldkörtel fel. Så om du känner att hundens problem inte är helt avhjälpta, sluta inte försöka få ordning på det. Allt är inte vad det synes vara.

Inga sköldkörtelproblem.
Ang ämnesomsättning osv, så jag minns nu inte exakt vad som är testat, men de har utrett om det finns någon 'sjuklig' orsak till varför han är en smalis, men de har inte hittat någon utan konstaterat att det är en fullt frisk och välmående hund, och "bara sån sort". Att precis som det finns människor som är pinnsmala vad de än äter och hur mycket de än äter så finns det såna hundar med.

Det ska bli spännande att se om han går upp i vikt under konv förresten - han har säkerligen en hög underhållsförbränning, men om man tar bort allt han 'springer av sig' så ska det bli intressant se om det blir skillnad.

Han har alltid varit svårfödd btw, ända sedan han var liten, så inget som kommit eller förvärrats/förändras. (Jag hoppades på det skulle försvinna när han blev äldre, pappas tik var likadan som ung - enorm energinivå och extremt svårfödd. Men när hon var 2 - 2½ började hon lägga på sig. Nu är hon en lättfödd rulta sen hon fick livmodern bortop, trots fortsatt hög energinivå. Fast Viktor är ju redan kastrerad och vi fick inte den bonuseffekten tyvärr)

Tillägg: Jag är ganska härdad angående smalishundar förresten, vilket säkert kan tas som 'att jag inte bryr mig'. Men efter många år med svårfödda greyhounds så är jag dels härdad och har dels insett att vissa hundar helt enkelt är tunnisar och man får acceptera att hunden har sin trivselvikt och håller den, även om den är i underkant och jag skulle vilja se en högre vikt. Och att det faktiskt är bättre vara on the thin side än tvärtom rent hälsomässigt, så det finns fördelar i det att trösta sig med när man vill slita håret. (Allt inom rimliga gränser såklart) Och, det kunde vara värre ;P Viktor äter allt man serverar. Det är grymt mycket mer frustrerad när man försöker få upp en tunnis i vikt och den är ganska ointresserad av mat :S
 
Senast ändrad:
Sv: Magomvridning =(

Skönt att höra att han är på väg tillbaka!

Ang. foder så är det bästa nog om han får vara kvar på sitt z/d. Det minsta han behöver nu är ett ordentligt allergiskov.
Det är föga troligt att han skulle ha något problem med sköldkörteln. Känner du igen dig i trött och seg hund, frusen, tunnpälsad eller rent av kal på vissa ställen, äter lite men går ändå upp i vikt? :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 698
Senast: Eva S
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp