Magplattan åker bak och drar med sadeln

the_connemara

Trådstartare
Är min häst missformad eller?

Efter endel testande så har jag nu kommit fram till att magplattegjorden (Prestige A8 http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=6&id=59 ) inte passar min häst. Troligtvis för att han är väldigt djup mellan frambenen i förhållande till sadelstaden och sedan har han absolut noll mage bakom sadelstaden. Eftersom magplattan är lite framskuren så verkar den puttas bak till sadelläget och det gör att gjorden drar bak sadeln.

En liten aning av djup vs sadelstad syns kanske här:
Foto0061.jpg

Är det någon som har/haft liknande problem? Hur har ni löst det?

Min häst behöver ingen platta egentligen men han gillar inte vanliga "smala" gjordar. Dressyrgjorden på bilden är väldigt mjuk o stadig och 18 cm bred, den gillar han. Och han gillar sin platta. När jag testade min mors gjord idag gjorde han femtioelva arga grimaser vid sadling bla.

Tror ni att en tryckfördelargjord (ex denna A9 http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=6&id=62) kan ligga bra trots att den är framskuren likt plattan?

Andra tankar på att lösa bred gjord utan att den åker bak?

Dressyrgjorden ligger superstill och så även sadeln, även om löst spänd. En dålig gjord drar bak dressyrsadeln oxå. Den gjorden ser ut såhär: http://i80.photobucket.com/albums/j178/bmwfia/Utrustning/Foto0040.jpg.

Men motsvarigheten i lång gjord ser ut såhär: http://grand-prix.se/popup_image.php/pID/6876 och har alltså inte alls det breda, raka utseendet och i verkligenheten är den väldigt smal vid armbågarna. Så att bara ta en i samma modell fast lång funkar nog tyvärr inte :(

Ska iaf ringa sadelutprovaren imorgon och fråga och förhoppningsvis får vi komma dit. Men gärna tips på vägen om ni har :)

Sv: Magplattan åker bak och drar med sadeln

När jag hade min pretigeplatta så låg inte min sadel stilla i sidled... Den jag har nu är tunnare och gör att sadlen satt som en smäck på samma häst... Tror att Prestige har för mkt fyllning i sina. Blir ju mjukt o skönt men det var inte bra i mitt fall...

Min ligger stadigt för övrigt men plattan verkar ju inte passa hästens "maglinje" :p Vad har du för någon nu?

Testat en mer anatomisk utförd gjord? Finns ju även ordentligt svänga gjordar med platta. Kasnke en som är lite mindre mjuk (upplever att dem med mindre foder ligger stadigare) och kanske en med "mjukare" platta som lättare forma sig efter hästen?

Lånar tråden*
Men en annan fråga, jag ska köpa ny gjord och sadel för den delen och jag undrar om man kan rida med magplattat "alltid" för det blir nog lite dyrt att investera 2 st gjordar.

Någon som märkt något negativt med det? Min häst har annars sadelgjords tvång tror jag man kan kalla det (reagerar inte på sadeln) men så snabbt jag spänner någon runt (longerings gjord/täckesgjord) så spänner hon sig och piskar med svansen, kanske blir bättre med hoppplatta?

Senast ändrad av en moderator:

Varför skulle en sväng vara bättre? Jag upplever det som att han verkligen har synkar sadel/sadelstadsläge och behöver helt raka gjordar, hur tänker du med svängd?

För övrigt så rider jag alltid med plattan på hoppsadlen just för att min häst vill ha bredare gjordar, annars uppvisar han mkt obehag. Inte sadeltvång direkt men han är känslig för vad det är för gjord. Tror inte det finns ngt negativt med det, min sadelutprovare rekomenderade plattan bara för det :)

Hmm tänkte så att gjorden kanske "knuffas" bak för att den inte ger frihet nog åt "armbågarna"...

Men det ända rätt är väl att testa sig fram tyvärr, köp beg? så sparar man lite pengar istället för att köpa en massa nya. Eller så kanske du kan låna någons och testa?

Jag hade samma problem på Boye innan han fick mage. Allt åkte bara bakåt eftersom att det bredaste stället var där sadelgjorden låg... bakåt blev det bara smalare. Blev bättre när jag köpte butetsadeln som vägrade följa med gjorden bakåt. Vi har dock inga problem med det längre eftersom att han breddat sig så pass mycket nu och inte längre har sadelgjordsläget som bredaste punkt (gått upp hela 100kg i år :D ).

Vet inte om mitt svar hjälpte direkt. Men bara så du vet är du inte ensam om mongoformad häst ;)

Lånar tråden*
Men en annan fråga, jag ska köpa ny gjord och sadel för den delen och jag undrar om man kan rida med magplattat "alltid" för det blir nog lite dyrt att investera 2 st gjordar.

Någon som märkt något negativt med det?

Jag rider alltid med magplatta och har så gjort på alla mina hästar i flera år, funkar super! :)

Har tyvärr inga tips till TS...

du får väl göda honom lite bättre.;)

testat en tixerant gjord då? dom har ju gummi på insidan som gör att dom inte glider. eller så kan du ha en vanlig gjord med lös platta.

Haha, han börjar få antydan till mage nu faktiskt :D Men han har alltid varit i bra hull, det ligger dock över revbenen och inte på magen, precis som hos farsan :p

Nope, inte testat den, verkar inte vara så känd här. Men hoppas sadelutprovaren kommer på nåt.

Även om jag sadlar långt fram så är det plats för ambågarna, på det viset är han iaf bra konstruerad :D

Haha, twinsen är i farten :D Tiger får dock vänta med sin butetsadel tills matte fått sin examen och jobb, iaf så länge nuv sadel ligger så bra som den gör :)

Jag har en HG men det fungerade bra med Lwerthain oxå. Bara de är lite tunnare...
Min häst visade inte direkt obehag med vanlig gjord men var mkt mkt mjukare att börja rida med platta. Såg bara så löjligt ut då han ALDRIG fick upp frambenen när han hoppade... Han fick hoppa högt istället...

Jag har en HG men det fungerade bra med Lwerthain oxå. Bara de är lite tunnare...
Min häst visade inte direkt obehag med vanlig gjord men var mkt mkt mjukare att börja rida med platta. Såg bara så löjligt ut då han ALDRIG fick upp frambenen när han hoppade... Han fick hoppa högt istället...

Vad är Lwerthain för märke?

Min häst kommer aldrig ens hoppa så högt att han behöver plattan för den sakens skull :D Men hans bekvämlighet går ju först så bara han trivs (och sadlen ligger kvar) så spelar det mig ingen roll vad han har för prylar.

Gissar på Wertheim, Börjes har det märket. Tyvärr har de typ dubblat priset på just sadelgjorden.

Ja den var ju inte billig direkt, är den värd det priset? Aldrig hört om märket innan :)

Ser ut som att du sadlar för långt fram. Sadelgjorden drar då sadeln på det rätta stället :)

Det var den. jag vet inte ens vad den kostar. Hade en kompis som sålde gjordarna innan de kom till börjes...
Jag lägger hellre 500:- extra och det blir bra... Jag handlar ändå inte hästsaker så ofta ;)

Ser ut som att du sadlar för långt fram. Sadelgjorden drar då sadeln på det rätta stället :)

Jag antar att det var ett svar till mig?

Tyvärr är det inte så, bekräftat från sadelutprovare oxå.

Bilden jag visar i den här tråden så ligger sadeln där den brukar ligga med dressyrsadlen, ca 4-5 fingrar bakom bogbladets kant. Liiite långt bak men där ligger den åtm kvar. Hans korta rygga hade eg önskat kortare sadlar, spec dressyrsadeln ovan, men eftersom sadlarna lättar lite bak, ryggen är fin och hästen avgudar dressyrsadlen så låter vi bli att ändra.

Skulle hästen visa obehag/få problem blir det en helt annan sak.

Hoppsadeln ligger 2-3 fingar bakom bogbladets kant när den ligger där den ska. Observera att jag INTE har koll på ortspetsarna men dessa mått ger ju marginaler till dem så det räcker. Även det kollar av sadelutprovare (inkl min sadling o hela faderuttan :p).

Liknande trådar

Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 447
Senast: bigganl
·
Utrustning Unghästen fick en riktigt sadelgjord i fredags, äntligen. Var ett sådant "snabbfäste" eller vad man nu säger undertill. Finns bilder här...
Svar
8
· Visningar
1 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka