Magplattegjord eller ej?

Sv: Magplattegjord eller ej?

Jag rider alltid med magplattegjord även när jag rider vanligt i hoppsadlen. Onödigt att ha två...:angel:

Jag hade en gjord från Hööks innan (den blev för lång). Den var helt ok för att kosta så mycket som den gjorde. Om det inte är en väldigt tjock/kraftig häst du har hade jag absolut tagit 130, de töjer ju sig lite efter ett tag med.

130 måste du nog ha, inte kortare iaf. Jag har blivit avrådd från att använda magplattegjord hela tiden, det ska tydligen inte vara så bra. Men om jag förstått dig rätt så ska hon bara ridas med hoppsadeln dom dagar hon hoppas och dressyrsadeln resten? I såna fall skulle jag ta en med platta.

De flesta av våra stora på 165 + har 130 cm.
Rider typ alltid med sadelgjordar med magplattor. De fördelar trycket jämt och inte bara på en rad på magen eller hur man ska förklara det. Våra hästar trivs med det iaf.

Varför skulle det inte va bra att använda hopplatta för ofta? Vi har haft det på våra hästar dagligen i flera år och vi har aldrig märkt att hästarna haft nåt i mot det.

Min häst är 1.68, men är ganska djup just där sadelg5orden ligger, så jag har 1.35 på min, men nu när resåren börjar tänjas ut lite märker jag att det hade gått lika bra med en 1.30, så det ska du nog ha!

Jag tycker absolut att du ska köpa en magplattegjord!!
Först och främst för att et är bekvämare och skönare för hästen. Tänk själv vad som skulle vara skönast, allt tryck över ett och samma ställe (ca 10cm brett) eller trycket utspritt över en platta?
Sen skulle jag också rekomendera resår i båda ändarna starkt! Även därför att fördela trycket jämt och hålla magplattan på mitten.
Har själv en Glenngorden sadelgjord med just magplatta och resår i båda ändar..oslagbart:love:

Senast ändrad:

Typ ALLA sadelgjordar med magplatta har väl resår på båda sidorna? Tror inte jag har märkt något annat?

Det minns jag inte, men var något om att det stör rörelsemönstret eller trycker eller nåt i den stilen...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
433
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka