Magsår? Smärtpåverkad häst.

Bittran

Trådstartare
Har en häst som är under utredning för magsår - ska göra gastro i nästa vecka på klinik. Har hittills på veterinärens inrådan gått på Gastrogard 1 v därefter 4 veckor med peptinor och blivit något bättre, men inte symptomfri. Därav gör vi nu en utredning för att säkerställa orsaken till hans besvär.

Jag är otålig (och sjukt orolig såklart) över att få veta vad det är som orsakar honom smärta. Ni som har erfarenhet av hästar med magsår - eller andra "mag-åkommor" - har era hästar också varit sjukt känsliga vid beröring av magen? När man lägger handen på magen hugger han mot handen/bogen och slår direkt irriterat med svansen. Han "hugger" efter alla lösa saker under promenader - allt från grimskaft, huvor, folks armar och grenar. Det är en häst som i vanliga fall är oerhört tillgiven och ranglåg, och som trots sina tydliga tecken på smärta snällt knatar med på de ordinerade promenaderna utan att på något sätt bråka. Beteendet är alltså helt olikt hans vanliga.

Läser rätt ofta att hästar har diffusa symptom på magsår, alternativt att hästen inte äter och att man därmed upptäcker det. Men här visar han med all tydlighet att han inte mår bra. Inget diffust alls.

Hästen är kolugn i alla lägen - han stressar nästan aldrig upp sig och bor i ett lugnt stall med totalt fyra hästar på landet. Det vi tror har orsakat det eventuella magsåret är en dubbel penicillinkur + metacam i 10 dagar tidigt i höstas (aug). Dock kom inte symptomen på allvar förrän i slutet av november (och Gastrogard sattes in 3/12)

Jag har som sagt kontakt med hästklinik - så att jag ställer frågan här är för att få kompletterande info, och andras erfarenhet.

Någon som har häst där man misstänkt magsår - men där gastroskopin visade något helt annat?
Eller någon som har häst med magsår som fått gå på långvarig medicinering och i så fall - hur har det gått, hur lång behandling krävdes och vilka symptom fick er att misstänka magsår från första början?
 
Hade en häst som fick magsår efter en längre resa. Han behandlades med gastroguard och blev bättre men ändå inte bra. Han förändrades och blev sur. Bet en i stallpersonalen vid utsläpp :( inte alls likt honom.
Hur som helst, med facit i hand, så hade han pålagringar i en halskota. Antagligen hade han gjort någon rörelse under resan som satte igång inflammationen (igen) och hade ont helt enkelt och slutade äta pga det vilket säkerligen bidrog till magsåret men det var inte det primära.
 
Haft ett par med magsår men ingen har blivit som beskriver. Däremot haft en som blev som beskrivet av annan smärta.

De med magsår blev SNABBT (dagar till max en vecka) väldigt mkt bättre av gastrogard. Symptomen i deras fall var åt dåligt (intresse men åt inte), glanslös ruggig päls och asymptomatisk kolik.
 
Vår hade med största sannolikhet magsår.
Han fixar inte att stå i sjukhage med el tickande- då blir han tokstressad. Det i kombination med metacam och han förvandlas från bästa mysprinsen till ett monster som på alla sätt tillgängliga visar att han har ont :-(. Han har fått Peptinor i omgångar och blir alltid mycket bättre på bara några dagar. Vi har aldrig gjort gastroskopi, veterinären tyckte det var onödigt med de tydliga symtom pålle hade.

Han är en häst som inte bryr sig så mycket om mat, utan äter i sin egen takt i lugn och ro och lämnar mat för att vila (det är lite konstigt för mig iaf, min tjej slutat inte äta förrän allt är borta).
 
Haft ett par med magsår men ingen har blivit som beskriver. Däremot haft en som blev som beskrivet av annan smärta.

De med magsår blev SNABBT (dagar till max en vecka) väldigt mkt bättre av gastrogard. Symptomen i deras fall var åt dåligt (intresse men åt inte), glanslös ruggig päls och asymptomatisk kolik.
Tack för svar. Det är just det där med att han visar tecken på konstant smärta som gör mig så otroligt orolig. En häst som blir så förändrad av smärta och inte svarar på omeprazol - nu ska jag såklart inte börja spåna alltför mycket innan undersökningen, men jag börjar bli rädd att det är något större fel 😢.
 
Vår hade med största sannolikhet magsår.
Han fixar inte att stå i sjukhage med el tickande- då blir han tokstressad. Det i kombination med metacam och han förvandlas från bästa mysprinsen till ett monster som på alla sätt tillgängliga visar att han har ont :-(. Han har fått Peptinor i omgångar och blir alltid mycket bättre på bara några dagar. Vi har aldrig gjort gastroskopi, veterinären tyckte det var onödigt med de tydliga symtom pålle hade.

Han är en häst som inte bryr sig så mycket om mat, utan äter i sin egen takt i lugn och ro och lämnar mat för att vila (det är lite konstigt för mig iaf, min tjej slutat inte äta förrän allt är borta).
Tack för svar. Det är just det där med att han inte svarat så bra på över 30 dagars omeprazol som bekymrar mig. Och att en hel del symptom på magsår saknas - ex har han aldrig haft dålig aptit.
Så tråkigt när de förändras så och man inte hittar orsaken direkt. Mår så dåligt av att se honom ha ont!
 
Vad har han för övriga symptom?

Min häst har precis diagnostiserats med kronisk inflammation i tarmarna (det har något finare namn som inte går att uttala, än mindre komma ihåg) och det låter ganska likt.

Hon tappade dessutom matlusten, får väldigt lätt diareè blir synligt spänd i buken och liksom "drar in magen". Jag har en tråd som heter "Få hästen att äta mer". Den är ganska lång, men det kanske kan vara av intresse att läsa igenom den för dig ändå?

Tillägg, vi misstänkte magsår och behandlade för det under 3 veckors tid, men något magsår hittades inte på gastroskopi. Hon blev liiiite bättre under magsårsbehandling dock, fick i sig lite mer mat o så. När jag fasade ut magsårsmedicinen så åt hon otroligt dåligt, och när hon då slutade dricka med så var det bara att åka med henne till klinik.
 
Jag har haft en häst som var allergisk mot hösilage (jästen om jag förstod allt rätt) och en häst som är känslig mot silage och allergisk mot gluten. Den förstnämnda har blivit utredd i månader på klinik (fick bo hos en veterinär under tiden), den andra fick jag prova själv när symptomen kom och uteslöt till sist gluten. Sen dess är han ok (ta i trä). Mitt tips är att försöka hålla allt på naturlig nivå om det går. Små givor ofta, av hö med bra hygien och låg sockerhalt.

Båda de här hästarna har haft magsår som sekundärt symptom, och varit känsliga mot NSAID. Men båda funkar bra just nu, om än med hänsyn tagna till hur de ska ha det för att fungera bra.
 
Min åt sitt hösilage som spagetti när han hade magsår, lugnade sig direkt med behandling av gastrogard (konstaterat magsår efter gastroskopi) Var också känslig vid flankerna och viftade på svansen om han hade ont. Kan fortfarande komma under vintern, vid flytt eller om han druckit dåligt, går över vid fodring av mash och lättare massage på flankerna.
 
Min hade lindrigt magsår, konstaterat efter gastroskopi, och blev mycket bättre inom en vecka med gastrogard. Min häst blev sur (i vanliga fall glad och social), stressad, fick dålig aptit och visade obehag när jag skulle spänna sadelgjorden. Enligt min veterinär kan det vara väldigt olika från häst till häst hur mycket och vilka symptom de uppvisar och min var en av dem som uppvisade tydliga symptom trots att hans magsår var såpass lindrigt att det inte var självklart att det skulle medicinerats för en annan häst.
 
Min hade lindrigt magsår, konstaterat efter gastroskopi, och blev mycket bättre inom en vecka med gastrogard. Min häst blev sur (i vanliga fall glad och social), stressad, fick dålig aptit och visade obehag när jag skulle spänna sadelgjorden. Enligt min veterinär kan det vara väldigt olika från häst till häst hur mycket och vilka symptom de uppvisar och min var en av dem som uppvisade tydliga symptom trots att hans magsår var såpass lindrigt att det inte var självklart att det skulle medicinerats för en annan häst.

Tack för svar!
Antingen har min häst ett sjujäkla magsår som är svårläkt (eftersom han trots omeprazol i över 30 dagar ännu inte är smärtfri) eller så är det något annat som är det primära problemet.
Och det där med att hästar, precis som människor, är olika smärtkänsliga är ju sant.

Jag är mest rädd att det ska vara något annat som orsakar hans beteende. Vet att man inte ska googla runt innan ett klinikbesök, men jag hittar det ena skräckscenariot efter det andra...
 
Vad har han för övriga symptom?

Min häst har precis diagnostiserats med kronisk inflammation i tarmarna (det har något finare namn som inte går att uttala, än mindre komma ihåg) och det låter ganska likt.

Hon tappade dessutom matlusten, får väldigt lätt diareè blir synligt spänd i buken och liksom "drar in magen". Jag har en tråd som heter "Få hästen att äta mer". Den är ganska lång, men det kanske kan vara av intresse att läsa igenom den för dig ändå?

Tillägg, vi misstänkte magsår och behandlade för det under 3 veckors tid, men något magsår hittades inte på gastroskopi. Hon blev liiiite bättre under magsårsbehandling dock, fick i sig lite mer mat o så. När jag fasade ut magsårsmedicinen så åt hon otroligt dåligt, och när hon då slutade dricka med så var det bara att åka med henne till klinik.

Han symptom är just känslig vid magen och att hans beteende är förändrat. Han äter precis som vanligt, dricker bra och är inte det minsta dålig i magen. Denna häst köptes tidigt i somras, så det är första vintern han står hos mig. Har inte så mycket historik på honom - så vet därför inte om han brukar reagera på liknande sätt under vintern. Han tappade både muskler och fett rejält när symptomen kom, och var också glanslös i hårremmen. Men efter att vi satte in Peptinor har han tagit sig. Jag ställde av honom i samband med att han började få ont, och promenerar honom endast för hand ca 1h/dag. Han går snällt med, men vissa dagar går han och "snappar" efter grimskaft (eller luvan på min jacka eller valfri kompis som följer med som sällskap).

Jag har läst i din tråd, och tänker att det säkert kan vara olika symptom på samma diagnos. Såg ni den kroniska inflammationen på gastroskopin eller hur fastställdes diagnosen?
 
Jag har haft en häst som var allergisk mot hösilage (jästen om jag förstod allt rätt) och en häst som är känslig mot silage och allergisk mot gluten. Den förstnämnda har blivit utredd i månader på klinik (fick bo hos en veterinär under tiden), den andra fick jag prova själv när symptomen kom och uteslöt till sist gluten. Sen dess är han ok (ta i trä). Mitt tips är att försöka hålla allt på naturlig nivå om det går. Små givor ofta, av hö med bra hygien och låg sockerhalt.

Båda de här hästarna har haft magsår som sekundärt symptom, och varit känsliga mot NSAID. Men båda funkar bra just nu, om än med hänsyn tagna till hur de ska ha det för att fungera bra.

Allergi mot hösilage - knepigt! Men han äter hö (svenskt förstaskörd) av god kvalite. Men försöker ge honom så ofta som möjligt (han äter ca 5givor/dag nu vintertid). Ska fundera igenom foderstaten ett extra varv, gjorde ett försiktigt byte när problemen började till foder anpassat för hästar som har lätt att få magproblem.
 
Han symptom är just känslig vid magen och att hans beteende är förändrat. Han äter precis som vanligt, dricker bra och är inte det minsta dålig i magen. Denna häst köptes tidigt i somras, så det är första vintern han står hos mig. Har inte så mycket historik på honom - så vet därför inte om han brukar reagera på liknande sätt under vintern. Han tappade både muskler och fett rejält när symptomen kom, och var också glanslös i hårremmen. Men efter att vi satte in Peptinor har han tagit sig. Jag ställde av honom i samband med att han började få ont, och promenerar honom endast för hand ca 1h/dag. Han går snällt med, men vissa dagar går han och "snappar" efter grimskaft (eller luvan på min jacka eller valfri kompis som följer med som sällskap).

Jag har läst i din tråd, och tänker att det säkert kan vara olika symptom på samma diagnos. Såg ni den kroniska inflammationen på gastroskopin eller hur fastställdes diagnosen?

Alla magsår svarar inte lika bra gastrogard. Om de har magsår på specifika ställen är effekten av gastrogard mycket sämre. Så det KAN vara magsår ändå men behöva annan behandling/dos/osv. Bara som lite uppmuntran att det inte behöver vara något av skräckscenariona.
 
Allergi mot hösilage - knepigt! Men han äter hö (svenskt förstaskörd) av god kvalite. Men försöker ge honom så ofta som möjligt (han äter ca 5givor/dag nu vintertid). Ska fundera igenom foderstaten ett extra varv, gjorde ett försiktigt byte när problemen började till foder anpassat för hästar som har lätt att få magproblem.

Hur mycket får han, så det räcker till nästa fodring? Annars så kan du prova att ge fritt?
 
Han symptom är just känslig vid magen och att hans beteende är förändrat. Han äter precis som vanligt, dricker bra och är inte det minsta dålig i magen. Denna häst köptes tidigt i somras, så det är första vintern han står hos mig. Har inte så mycket historik på honom - så vet därför inte om han brukar reagera på liknande sätt under vintern. Han tappade både muskler och fett rejält när symptomen kom, och var också glanslös i hårremmen. Men efter att vi satte in Peptinor har han tagit sig. Jag ställde av honom i samband med att han började få ont, och promenerar honom endast för hand ca 1h/dag. Han går snällt med, men vissa dagar går han och "snappar" efter grimskaft (eller luvan på min jacka eller valfri kompis som följer med som sällskap).

Jag har läst i din tråd, och tänker att det säkert kan vara olika symptom på samma diagnos. Såg ni den kroniska inflammationen på gastroskopin eller hur fastställdes diagnosen?
Nej den syndes på ultraljud och så tog de prov på tarmvätskan och hittade antikroppar där. Vi tog även biopsi på ändtarmen och även där hade hon inflammation.
 
Hur mycket får han, så det räcker till nästa fodring? Annars så kan du prova att ge fritt?
Det räcker inte till nästa fodring, han är ranglåg och går med en annan stor häst (som egentligen skulle behöva lite mindre hö...). Så han går utan foder ett par timmar/dag. Bor i södra Sverige och har en stor hage där han går och tuggar gräs hela dagarna (utom just idag när vi har fått snö...) Han äter 14-16 kg hö/dag och ger jag mer behöver jag göra foderbyte framåt våren (då det inte finns mer hö att köpa från leverantören). Han fodras kl 06.30, 11,00, 15,30, 19,00, 21,30.

Men ska fundera på om det går att hitta en annan lösning utan att behöva ställa honom ensam. Såklart är hans mående det primära - det gäller bara att få till det rent praktiskt också. (Varför är man inte rikare och har mer fri tid??? )
 
Det räcker inte till nästa fodring, han är ranglåg och går med en annan stor häst (som egentligen skulle behöva lite mindre hö...). Så han går utan foder ett par timmar/dag. Bor i södra Sverige och har en stor hage där han går och tuggar gräs hela dagarna (utom just idag när vi har fått snö...) Han äter 14-16 kg hö/dag och ger jag mer behöver jag göra foderbyte framåt våren (då det inte finns mer hö att köpa från leverantören). Han fodras kl 06.30, 11,00, 15,30, 19,00, 21,30.

Men ska fundera på om det går att hitta en annan lösning utan att behöva ställa honom ensam. Såklart är hans mående det primära - det gäller bara att få till det rent praktiskt också. (Varför är man inte rikare och har mer fri tid??? )

Har han gräs har han ju att äta ändå :)
 
Fortsätter skriva här mycket för att jag så gärna skulle vilja veta - hur det gick sen för er ovan....? Jag har insett att vi har troligt magsår och el katarr på en el ett par av våra 6 hästar. Detta är en smärre chock då foder och hästhantering är mitt stora intresse sedan 40 år. Även om jag läst att det är MYCKET vanligare än man trott med magsår så kunde jag inte tro d skulle drabba oss då jag tycker att vi har god omsorg o bra rutiner för våra hästar maximerade givor grf 4-5ggr p dag tex. En 10 årig häst har när hon slutat äta fått några doser magsårsmedicin och blivit bättre men så kommer det tillbaka. Stor oro för mig! Hennes helbror har också vissa symptom. Sedan har vi några i stallet som inte uppvisar några symptom alls. Hästarna står på halm i rymliga boxar i stallet byggt i betong 2011. Vi är lantbrukare o tar eget hösilage på gräskanterna runt spannmålsfälten. Problemen kommer vid foderbyte efter bete när de börjat äta det ganska grova förstaskördshösilaget (g sent skördat ej analyserat än i år) de som verkar ha problem äter en hel del halm, jag tänker att det är stor skillnad m det mjuka gräset jmf m detta ”sträva”... De kan också få överskottvätska o rinniga magar, inte diarre men gödselvatten o högar åt det lösare hållet.

En bekant till mig berättade att magarna på deras hästar alltid var bättre med andraskörd… Vi sådde in en bit med stor andel rödklöver och ska pressa det nu ska också analysera det, har letat efter info o fodertabeller om hösilage m mkt rödklöver jämfört med lusern - som ju har visat sig bra till magsårshästar delvis pga Ca, inte hittat info men jag undrar vad ni tror- om att testa att ge en del av rödklöverhösilage till magsårshästarna? Vet att man ska vara försiktig pga prothalt. Skulle vara mycket tacksam om jag kunnat få lite hjälp och svar på frågor och ni är också välkomna att studera våra djur om det skulle finnas behov. … fortsättning på förra mailet: Glömde ställa en viktig fråga- Är det verkligen uteslutet att hästars magsår/katarr har med bakterie att göra som man funnit på människa? Forskas det mer på det? Ser så MÅNGA hästar med smärtor vid sadelgjordsläget o irritationer sadeltvång osv om jag tittar mig omkring tex Breeders som pågår nu på Flyinge! och varenda ridskola och stall har arga stressiga hästar vid matdags och painfaces ser man överallt! Det måste vara enormt under/feldiagnosticerat! Man stoppar om sadlar, byter bett o hältutreder och behandlar på olika sätt. ”hästen är dum som inte vill jobba” De rinniga magarna har säkert samband!? Veterinärer tar inte upp det som en möjlighet har lagt åtskilliga tusenlappar på att försöka åtgärda mitt stos tänder då hon bitit sig i kinderna….
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Honey07
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 083
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 110
Senast: pews1972
·
Avel Hej på er kunniga hästmänniskor! Jag har ett sto e. Ludwigs Champion - Acacio som fått diagnosen idiopatisk headshaking. Detta innebär...
2
Svar
39
· Visningar
4 352
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp