Magsjuka på förskolan,hur skydda oss?

Fibusen

Trådstartare
Japp,nu är det dags igen,stora lappar på dörren att det går magsjuka på förskolan.

Vi drabbades av det för precis 2 veckor sen,då var sonen fortfarande julledig,så det kom inte därifrån då. Vi var hemma över 4 dagar från sista familjemedlemmen blev frisk.

Nu går det som sagt på förskolan,och det känns svårt att kunna skydda sig från det,men jag vill göra allt för att slippa såklart.

Tips,mer än att tvätta händer noga? Hjälper handsprit? Vitpepparkorn? Sempers magdroppar?

Det sägs att det inte smittar förren man kommit i kontakt med kroppsvätskor från nån som kräkts,haft diarré,stämmer verkligen det? Om en hostar hela dagen,sen åker hem och kräks på kvällen,har inte den kunnat smitta någon då?

Går nämligen världens hosta också,och barnen hostar ju rakt ut på allt och alla såklart...

Känns förjävligt om sonen åker på det igen då han knappt återhämtat sig i maten sen sist..
 
resp31.jpg
 
Inget bra svar kanske men när det går magsjuka på dotterns dagis gör vi absolut inget annorlunda. Hittills har det funkat skitbra. (Peppar peppar!) Vet inte om unga fröken har lyckats ärva min immunitet mot magsjukor.
Inget jamsande med handsprit, vitpepparkorn eller något sådant utan bara det vanliga med att tvätta händerna efter toalettbesök. I övrigt mycket utevistelse med hund och hästar samt ett hälsosamt icke-hysteriskt-rengjort-hem.

Men ett tips i längden: lär barnen att hosta och nysa i armvecket :idea:
 
Första året dottern gick på dagis åkte vi på kräksjukan. Både jag och min sambo kräktes i 10-11 dagar. Jag vägde nog 36 kg när det äntligen var över. Efter det har dottern fått följa med mig på jobbet varje gång kräksjukan gått.

Aldrig mer.
 
Sen är det bara hoppas att alla föräldrar förstår att 48 h EFTER det släppt gäller innan man går tillbaka till förskolan osv.
Standardfelet de gör :devil: Skiten varar ungefär 1 dygn. Sen får de umgås snällt med sina barn 2 dygn till efter alla är symptomfria.
 
Första året dottern gick på dagis åkte vi på kräksjukan. Både jag och min sambo kräktes i 10-11 dagar. Jag vägde nog 36 kg när det äntligen var över. Efter det har dottern fått följa med mig på jobbet varje gång kräksjukan gått.

Aldrig mer.

Wtf?! Jag kände mig riktigt ynklig efter 9 timmars kräkande sist....
 
Vi har inte gjort något annorlunda, bara vanligt hygientänk med tvätta händer efter toa osv, men nu hålla dottern hemma pga lillasyster r 13 v. Onödigt om hon skulle få antingen hosta eller magsjuka, då hon redan varit rejält sjuk i rs nyligt.
 
Nej det är inte luftburen utan smittar genom droppar. Dock är det extremt smittsamt. En minidroppe innehåller många miljoner virusar men det räcker med 10 st för att smittas.....

Sprit hjälper inte utan det är mekanisk tvätt som gäller, tvål och vatten länge och noga.

Det finns många olika stammar så har du otur (vilket är troligt) så är detta inte samma ni redan haft. Och även om det är samma så resistensen man utvecklar bara kortvarig sen kan man smittas igen.

Så tvätta händerna är i princip vad ni kan göra. :)
 
Jag har i mesta möjliga mån hållt barnen hemma när det varit magsjuka på dagis. Det var ju inga problem när vi var föräldralediga med lillebror, men jag har flexibelt när jag pluggar så oftast kan vi pussla lite så de inte behöver gå medan de är som värsta utbrottet. Vi har en snäll mormor som glatt ställer upp som barnvakt 48 timmar efter de varit på dagis. ;)
 
Vi har i möjligaste mån undvikit dagis när det gått magsjuka. Det har fungerat då jag pluggat största delen av dagistiden. Annars är förstås handhygien viktigt. Blir någon i familjen sjuk hemma brukar den få en "egen" toalett tills den är frisk (vi har två). Peppar peppar brukar det göra så att vi inte smittas inom familjen.
 
Handsprit hjälper inte eftersom det handlar om virus det handlar om utan tvätta händerna med tvål och vatten. Inga pussar. Dela inte bestick eller liknande. Rengör toaletten ofta och noga. Om ni har flera toaletter, se till att sjuka går på en toalett och friska på en annan.

Men det som funkar bäst: håll barnen hemma från förskolan. ;)

Sedan beror det här med hur smittan sprids mycket på förskolans hygienrutiner också. På förra förskolan 6-åringen gick på hade de jättebra hygienrutiner de första åren. Avdelningarna var helt separerade från varandra och barnen umgicks bara över avdelningsgränserna utomhus. Sedan började man, för att spara pengar, slå ihop avdelningarna på eftermiddagarna och då började både löss och magsjuka spridas. Fanns det på en avdelning fanns det snabbt på alla.

Nu går 6-åringen i förskoleklass på en skola där barnen blandas fritt på fritids och det är samma sak där, löss och magsjuka går som farsoter i perioder. Sjukt jobbigt.
 
Japp,nu är det dags igen,stora lappar på dörren att det går magsjuka på förskolan.

Vi drabbades av det för precis 2 veckor sen,då var sonen fortfarande julledig,så det kom inte därifrån då. Vi var hemma över 4 dagar från sista familjemedlemmen blev frisk.

Har ni tur har ni immunitet och drabbas inte alls. Min bebis vaccinerades mot Rotavirus (ett av de virus som orsakar magsjuka) och när alla andra i familjen hade diarée och kräkningar var han helt opåverkad. Fungerade super!
 
@Hiddeous träffade en mamma idag på öppna vars familj precis drabbats av kräksjuka (symptomfria i fem dagar tack och lov!)
Båda vuxna hade blivit toksjuka, den icke vaccinerade 3åringen hade klarat sig helt, och den som blev absolut sämst var den vaccinerade 10månaders sonen. Lustigt att det blev så..
 
@Hiddeous träffade en mamma idag på öppna vars familj precis drabbats av kräksjuka (symptomfria i fem dagar tack och lov!)
Båda vuxna hade blivit toksjuka, den icke vaccinerade 3åringen hade klarat sig helt, och den som blev absolut sämst var den vaccinerade 10månaders sonen. Lustigt att det blev så..
De fick nog ett annat virus än det han var vaccinerad mot, finns ju rota, noro, calici och säkert nåt mer.
@Niyama kan sånt här tror jag :D
 
@Hiddeous träffade en mamma idag på öppna vars familj precis drabbats av kräksjuka (symptomfria i fem dagar tack och lov!)
Båda vuxna hade blivit toksjuka, den icke vaccinerade 3åringen hade klarat sig helt, och den som blev absolut sämst var den vaccinerade 10månaders sonen. Lustigt att det blev så..

Kräksjuka orsakas av ett annat virus! :)
 
Japp,nu är det dags igen,stora lappar på dörren att det går magsjuka på förskolan.

Vi drabbades av det för precis 2 veckor sen,då var sonen fortfarande julledig,så det kom inte därifrån då. Vi var hemma över 4 dagar från sista familjemedlemmen blev frisk.

Nu går det som sagt på förskolan,och det känns svårt att kunna skydda sig från det,men jag vill göra allt för att slippa såklart.

Tips,mer än att tvätta händer noga? Hjälper handsprit? Vitpepparkorn? Sempers magdroppar?

Det sägs att det inte smittar förren man kommit i kontakt med kroppsvätskor från nån som kräkts,haft diarré,stämmer verkligen det? Om en hostar hela dagen,sen åker hem och kräks på kvällen,har inte den kunnat smitta någon då?

Går nämligen världens hosta också,och barnen hostar ju rakt ut på allt och alla såklart...

Känns förjävligt om sonen åker på det igen då han knappt återhämtat sig i maten sen sist..

Vi har sluppit magsjuka två år i rad nu trors att det härjat på dagis * ta i trä * och vi har gjort absolut ingenting speciellt utöver vanlig handhygien efter toa o före mat (inget sprit).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
606
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 422
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Hej! Varning för kanske rörigt och svamligt inlägg. Är så orolig att jag håller på att kräkas. Min son var dålig i magen förra veckan...
Svar
7
· Visningar
2 153
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp