Hej! Tack så mycket för svar! Jag tänker starta ett tråd om detta kanske senare ej säkert än men...
Jag har enorma ångestkval just nu pga min utbildning

Jag insåg försent, efter att jag tagit min kandidat, att universitet ej gav mig praktiska skills. och jag ej kommer in på de företag och jobb jag ansöker till.
Fast forward, jag går sedan höstas ett masterprogram på teknisk universitet med högt anseende. Bra tänkte jag. Nu kan jag ha denna skola i mitt cv och master och knyta kontakter.
Nu efter en termin insåg jag att master inte var någon "magisk" program eller utbildning, utan det är exakt samma som med mitt kandidat program! Teori och teori och tenta, repeat.
Samtidigt ser jag att de konsult företagen jag är intresserad av, anställer "Nyexade" personer.
Men hur undrar jag nu? Jag menar, är det meningen då att dem skall "lära upp" dessa nyexade dem anställer? För inte fan lär vi oss något här i skolan om de praktiska.
Samtidigt upptäckte jag att det finns en yrkeshögskola som har ett program för just det jag vill jobba med och man har praktik i de företag jag vill jobba i. Folk får jobb i sina praktikställen redan innan examen!
Det är väl en självklarhet, varför skulle konsultfirmor ha nyexade blåbär, när dem kan få nyexade personer som redan vet hur jobbet ska gå till och som redan praktiserat hos dem eller likvärdigt företag?!
Jag är så förvirrad över mina val just nu

Har du några insikter angående detta?