Makromineraler unghäst

Kirie

Trådstartare
Jag har köpt min första unghäst (-13) och därmed är det också första gången jag räknar foderstat åt en sådan. Jag använder mig av Plancks bok Hästens näringsbehov och utfodring men undrar om jag kanske räknar lite högt för det verkar vara ett himla jobb utifrån de förutsättningar jag har i år att få till makromineralerna utan att behöva tillsätta massor.

Jag räknar på ett behov som ser ut så här:
Ca 50g
P 30g
Mg 15g

Verkar det rimligt?
 
en bra grej kan vara att berätta om det är en shetlandsponny, fjording eller shire vi pratar om. Eller nån annan ras kanske? ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
985
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp