Mål 2012!

Sv: Mål 2012!

Here goes, mina mål för mig och Rover, korthårig collie 6 år nästa år:

  • LP1
  • Start i Lydnadsklass 2
  • Start i appellklass spår
 
Sv: Mål 2012!

Ebun -RR tik 2 år

Lydnad -starta Lk1 med 1:a pris
* få ordning på apporten och platsliggningen
* börja så smått med träningstävling och därefter officiellt

Eftersök/Viltspår -anlagstest/öppenklass
* eftersökskurs till våren
* starta anlagstest i viltspår (och om det faller väl ut)
* starta öppenklass med 1:a pris
Drömmålet med detta är givetvis SEVCh men det blir nog inte aktuellt 2012. 2013 kanske om jag får drömma:o
 
Sv: Mål 2012!

Doris - Storpudel 1 år

Utställning:

Sköta pälsen till mars och då ställa ut. Utefter resultatet då får vi se vad som händer resten av säsongen.

Träning:
Gå tävlingslydnadskurs, gärna starta LK1 med första pris.
Gå apporteringskurs.
Gå viltspårskurs och gå anlagsprov.
Komma med i någon trevlig träningsgrupp på nära håll.

Övrigt:

Göra MH under våren.
Röngta häfterna (och få A!)
 
Sv: Mål 2012!

Eftersök/Viltspår -anlagstest/öppenklass
* eftersökskurs till våren
* starta anlagstest i viltspår (och om det faller väl ut)
* starta öppenklass med 1:a pris
Drömmålet med detta är givetvis SEVCh men det blir nog inte aktuellt 2012. 2013 kanske om jag får drömma:o

Äh, det är ju bara att gå massa prov, enkelt championat!:D

Det enda är väl att det är nästan 100 att de ändrar lite regler, men det blir inte så mycket svårare, mest att det blir mer likt ett riktigt eftersök.
 
Sv: Mål 2012!

Mandy 4 år

Våra mål och förhoppningar under 2012:

1. Slippa fler hältor
2. Att kunna träna lydnad igen
3. Att komma tillbaka till samma nivå i momenten för LK1 som vi var för 1-1.5 år sedan
4. Något bättre än i punkt 3
5. Debutera i LK1
6. Fixa ett LP I
* Ska gå anlagsprovet i viltspår också, under sommaren eller hösten.

För oss är målen realistiska sålänge vi slipper fler bakslag i form av hältor m.m. Har sagt att om hon haltar i vinter igen, så lägger jag ner tävlingsplanerna och tränar lite smått för skojs skull istället, jag vill inte gå in med ett halvdant program p.g.a. att vi inte hinner få träna tillräckligt. Det är bara under de varma och torra månaderna som vi kan träna ordentligt på alla moment. Tävlingarna är inte det viktigaste, fast det vore skoj att få bekräftelse på att ettans moment är väl inlärda innan vi börjar med tvåans.
 
Sv: Mål 2012!

Jo, det sägs ju att det ska va enkelt;)

Problemet är att jag inte har en aning om vad jag har i andra änden på linan. Aldrig haft någon, viltspårskunnig, som gått med oss när vi spårat så jag vet inte alls hur vi ligger till. Eller om vi överhuvudtaget gör rätt. Men det lär vi bli varse i vår när kursen drar igång;)
 
Sv: Mål 2012!

Nessi, 2årig jaktlabbetik:love:

Få till det där 1:a priset i nkl (har 2:a pris) och förhoppningsvis få åtminstånne ett 1:a pris öppenklass i b-prov (jakt)

Gå lydnads klass 1 med henne, inbokade på kurs hela vintern.

Gå anlagsprovet i viltspår som är betalt sedan länge, men hindrats av diverse skit.

Och självklart hoppas jag att hon inte skadar sej och förföljs av otur som hon gjort hela sommaren/hösten i år.
 
Sv: Mål 2012!

Enda jag vill är att slippa vara med om jobbiga grejer och hoppas att jag kan lyckas hitta tillbaka till lite glädje och motivation..
 
Sv: Mål 2012!

Doris, rottweiler, 10 månader (i dagsläget)

Start i LK1 (Vi nöjer oss så änsålänge)
Utställd officiellt
HD/AD röntgad med A/UA-resultat (Visst får man beställa sånt? :angel: )
MH:ad

Sen ska vi självklart fortsätta med sök- och spårträning, så får vi se om vi kommer till start i bruks.

(Tilläggas bör att matte är förstagångsägare och har MASSOR att lära!)
 
Sv: Mål 2012!

Ja jag har klurat och funderat på våra mål inför 2012...Och eventuellt har jag satt målen lite högt men förhoppningsvis kommer vi en bra bit på vägen!

Våren/sommaren:

*1:a pris lkl 3
*Start lägre klass spår med uppflytt till högre

Hösten/vintern:

*1:a pris lkl elit
*Start högre klass spår med uppflytt till elit


Mitt främsta personliga mål som förare är att gå minst en kurs/föreläsning i mental träning. Nog för att det har blivit bättre men jag blir osunt nervös inför tävling och min värsta mardröm är att inte kunna stötta Zolo ordentligt.

Ett mål är också att satsa ännu mer på friskvård under 2012 och framåt...har börjat simträna Zolo, ska boka tid för funktionsanalys hos sjukgymnast och lägga upp ett bra fysprogram... Allt för att han ska hålla, min lilla råtta!

V 29 åker vi på bruksläger i Ystad. Fler spännande kurser och läger ska det bli. Vi fortsätter träna för vår favorit Mette Klavenes men har en hel del andra instruktörer jag gärna skulle vilja gå för också..

Och så ska vi fortsätta träna, peppa/peppas och utvecklas med våra nya über-braiga träningskompisar, bl a Lilljessicah med finaste Iver :love:

En dröm hade varit att kvala in till talangtruppen, tycker det kan behövas en rottweiler som Zolo som visar att det finns räcerråttor ;)

kosta_2010_-_7.JPG


Lycka till allihop med era mål!!
 
Sv: Mål 2012!

Xo, 2 årig Malinois

DSC01095-1.jpg


Mål våren 2012

Bruks (uppflyttade till högre klass i dagsläget)

Uppflyttade till Elit spår


Tjänstehund (Utbildning påbörjad)

Certad och placerad i tjänst


Lydnad (Uppflyttade till klass II i dagsläget)

Starta klass II


Hösten

Bruks


Starta Elit spår
 
Sv: Mål 2012!

Lagotto romagnolo, tik, 7 år

Freestyle
Tävla åtminstone en tävling
Få uppflyttningspoäng/cert

Lydnad
Ta det sista förstapriset i klass 2 för att få LP

Utställning
Ställa ut minst en gång, helst med Excellent i bedömningen.


Japp, några små mål, men det räcker för vår del :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mål 2012!

:DMal for 2012? Jag blir nastan nervos bara jaga tanker pa det.;)


  • Fixa sista deltavlingen for var Utility titel (UD).
  • En IPO 1 titel i slutet av aret
  • En UDX titel i slutet av aret
  • En 'carting' Novice titel
  • Kanske en separat tracking titel ocksa

Om jag kan ta mig till Sverige for en langre tid i sommar skulle det vara kul med en LP2 sa jag kan tavla LP3:laugh:

I alla handelser ser jag fram emot massor med kul traning.:D
 
Sv: Mål 2012!

:DMal for 2012? Jag blir nastan nervos bara jaga tanker pa det.;)


  • Fixa sista deltavlingen for var Utility titel (UD).
  • En IPO 1 titel i slutet av aret
  • En UDX titel i slutet av aret
  • En 'carting' Novice titel
  • Kanske en separat tracking titel ocksa

Det skulle vara jättekul om du gav en snabb beskrivning av vad de olika grenarna går ut på. IPO har jag koll på och tracking borde ju vara nån form av spårtävling, men det andra har jag ingen aning om :laugh:
 
Sv: Mål 2012!

Okey dokey :laugh:

Utility (UD) tiltle ar motsvarigheten till LP3 och bestar av:
'Signal exercise'
fot gaede utan att ge nagra verbala comandon, samt sta under march och fran andra sidan av ringen (ungefar 10-15 meter) lagga och satta hunden utan verbala comandon. (det ar signalerna som brutit ihop pa Mandy just nu ... suck)
'Directed retrieve'
Tre vita tyg handskar laggs ut efter en sida av ringen, en i mitten och en i varje horn medan hunden och foraren star med ryggen mot. Nar handskarna ar utlagda talar tavlingsledaren (har ar det dommaren) om vilken handske man ska skicka hunden att ta. Da komenderar man och vander sig mot och pekar pa ratt handske innan man skickar hunden som apporterar och kommer (forhoppningsvis) tillbaka med handsken i fraga. Det ar vanligast bara 5 meter mellan handskarna (kortsida pa ringen) sa det ar inte alltid sjalvklart vart hunden tittar.
'Stand for exam'
sta under gang medan foraren stannar 5-6 meter bort. Dommaren gar fram och "tafsar" pa hunden (inga tander visas dock) och sedan kallar man in till foot (vanligtvis har vi IPO ingangar har)
'directed jumping'
Det finns ett hinder pa var sida i ringen, ett med en 'pinne' och ett som ar heltackt. forare och hund star pa ena kortsidan i mitten av ringen. Hunden skickas till andra sidan, sitter pa komando innom 2.5 meter fran ring staketet och tittar pa foraren. Foraren visar da vilket av hindren dommaren tycker hunden ska hoppa. Hunden hoppar och kommer in till foraren som skickar igen och visar nasta hinder. (har har Mandy en tendens att dra sig ner i det horn som hon hamtade handsken i ... men an sa lange ar hon tillrackligt nara staketet for att bara fa poangavdrag. En vanlig nyborjar grej sager alla)
'scent discrimination'
Man har med sig 5 metall och 5 lader "apportbockar" (mindre och nattare an i Sverige, men stora nog att bekvamt fa plats i en rottis mun) Forare har en av varje pa en stol efter kanten pa ringen och forare och hunden far titta nar de som inte har forarens lukt laggs ut, medan foraren satter sin lukt pa den ena. Bade lader och metall laggs ut samtidigt i en enda rund rora (5-6 cm mellan varje), men sedan vander forare och hund ryggen mot och dommaren tar den med lukt och lagger den nagonstans i 'roran'. Man far fragan hur man ska skicka hunden, (vanda och hunden satter sig, eller vanda och ge sig av direkt) hunden kommer forhoppningsvis tillbaka med ratt, man vander ryggen at igen och skickar nar dommaren lagt ut den nya.

Den storsta skillnaden med Svenska regler ar att har diskas man om en 'exercise' inte gjors ratt eller till fullo. Om, tillexempel, Miss Mandy drabbas av akut amnesia under 'signal exercises':angel: och inte kommer ihag att nar jag viftar 'just sa' med armen ska hon lagga sig innebar det att vi ar diskade. Vi ar diskade om jag later henne sta kvar och hon ar diskad om jag verbalt sager at henne att lagga sig.

For att fa UDX titel tavlar man samma dag i UD (ovan) och 'open'. Open motsvarar LP2, fast har ar det totalt annorlunda exercises i tvaan och trean. Nar man har 10 godkanda (over 170 poang av 200) i bada pa samma dag har man en UDX titel.

Open:
Ha! och det har hittade jag nar jag tankte 'refresh' mitt minne vilka "Open" exercises man har. Open exercises

Tracking ar spar och om jag kan ta en IPO titel kan jag ocksa ta forsta spar titeln utan problem.

Carting ar att dra en vagn. Novice, forsta titeln ar med koppel, tack och lov for Mandy kommer inte ihag nagonting nar vagnen ar bakom henne. Forst gar man i vissa monster dar man vander och gjor attor, backar, lamnar hunden for att hamta och lamna saker, gar fort och sakta, halsar pa folk och i storsta allmanhet utsatter hunden for saker som ska klaras utan att kopplet stracks. Man far dock prata med hunden och beromma hela tiden.
Del tva pa carting ar att hunden drar vagnen med (for novice) 25 lbs (ungefar 11 kilo) extra vikt i vagnen i 1 mile (ungefar 4 kilometer).

D7K_0145.jpg


Backa ar kul med klicker
D7K_0157.jpg
 
Sv: Mål 2012!

Assa, kh collie 3 år; uppflytt till högre i spår hoppas vi på att klara av iaf, men sedan blir det nog till att träna högre- och elitmoment till 2013. Drömmål för framtiden är SBCH, när/om det blir får vi se.

Kasper, (oreggad) m.pudel 8 år; Pensionär som får spåra så ofta som möjligt för att det är jätteroligt! :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 973
Senast: Lena_B
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 242
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 569
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 336
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp