Mål 2012!

Sv: Mål 2012!

Jag har så svårt att veta vad som är realistiska mål. I år har jag tränat upp henne från 0 till viltspårschampion, tävlingsklar i agility, startklar i bruksspår (spårdelen) samt börjat träna in lydnaden. Och så har vi ju hunnit med en massa olika utställninar också. Detta trots att jag bara haft henne i 6 månader. :angel:

Nästa år har vi ju lika långt kvar till tävlingssäsongens början som allt det vi avklarat detta år. :rofl:

Jag tror att jag måste ta hjälp och gå någon kurs i tävlingslydnad. För mitt problem ligger egentligen inte i hundens ovilja utan min egen osäkerhet och mitt eget ointresse. Så bara därför funderar jag på om jag skulle sporra mig själv till att sätta LP1 som mål nästa år. Ska jag ut och tävla bruks måste jag ju ändå ha lydnaden. Och har jag lydnaden kan jag lika gärna satsa på ett LP1. :angel:
Och nästa år SKA vi starta apellen och vi SKA bli uppflyttade. :devil:
 
Sv: Mål 2012!

Ja det är svårt att veta vad som är realistiskt. Jag har haft samma mål inom agilityn de senaste tre åren och nu när jag änligen uppfyllt dem så är det jättesvårt att komma på vad jag ska ha för mål nästa år.
 
Sv: Mål 2012!

*KL*

Jag kom på att vi ju lyckats med saker som inte var planerade också :D

Wahidah gick BPH och fick möjlighet att visa hela världen vilken fantastiskt fin hund hon är (Jo, hela världen, film finns ;)).

Sedan blev hon utställd på årets största vinthundsutställning där hon gick och vann sin klass och fick CK. Även om jag egentligen är ointresserad av utställningar är det ju klart att man blir lite stolt.
 
Sv: Mål 2012!

Nästa mål är att komma in på ettårig specialsöksutbildning med dem alla tre.

Mitt inne i specialsöksutbildningen nu! Siktet inställt på operativt arbete inom både specialsök och ID-spår/sök under våren 2013. Och det är mycket realistiskt med tanke på hur det går på kursen.

Och så ska Frittes VP vara avklarat innan 1/6 2013.

/Migo
 
Sv: Mål 2012!

*kl*

Jag orkar inte leta rätt på mina tidigare uppsatta mål, men där vet jag att det står fortsatt sök/spårträning. Söket har blivit lite lidande eftersom det är svårt att hitta en bra sökgrupp, men jag har kört 5 mil enkel väg ett par dagar i veckan tidigare i höstas. Numera är odågan under rehab och ska därför inte tränas i varken lydnad eller sök. Så vi kommer satsa fullt ut på spåret, det belastar inte lika mycket som de andra grenarna.

Jag har högt flygande planer för 2013. Min tränare gav mig lite pepp för ett par veckor sedan, så nu är vi taggade till tänderna. (Peppen innebar typ "Om du står ut med henne ett år till, så kommer du ha en helt fantastisk tävlingshund i framtiden!". Haha, kändes ju sisådär upplyftande ;))
 
Sv: Mål 2012!

Jag har några måsten och några mål:)

Måsten
* MHUppfyllt, gick väldigt bra
* HD-röntgenUppfyllt, HD A

Mål
* SE VCH (egentligen ett måste för mig;))Se nedan
* 10/10 på eftersöksproven, fick 9/9 i år Uppfyllt med råge, 10/10 på Unghundsklass, även 10/10 i Öppenklass!!
* Pris på fältKanske
* Gå agilitykurs Struket sedan jag inte hittat någon klubb som verkar ha kurser på vår nivå, dvs låg nivå, bara aktivering

Sen blir det väl iaf 5-7 utställningar och de få punkterna här uppe innefattar ganska mycket träning:D

Choice är precis fyllda året, en weimaraner.

Nu är ju inte året slut riktigt, vi har 2 (ev 3) fältprov kvar, så man kan ju alltid hoppas på att det ska klicka till. Hon har utvecklats enormt på fältdelen så priset är inte längre långt borta, men det är så himla mycket som ska fungera för att få till ett pris.

Angående viltspårandet så har det visat sig vara svårt för oss. Inte själva spårandet, men vi bor så himla tokigt att det är svårt att få till bra spår i bra spårmarker. Så fort jag är "hemma" hos mina föräldrar så spårar vi, det går toppen och hon är iaf klar för anlagsklass utan problem och även ÖKL, men jag har ganska höga krav och vill att det ska gå som en dans innan vi går proven.
Dessutom har vi en deal med en kompis att vi ska gå prov samtidigt (spar lite pengar och tid) och han har inte kommit riktigt lika långt med sin hund.
Nu hoppas vi på att flytta så snart som möjligt så att vi kan spåra utan problem, det SKA bli ett SVCH innan midsommar!
 
Sv: Mål 2012!

Ja, och idag fick vi pris på fältprov:bump: :bump:

Mycket nöjd med min fjant trots att det kanske inte gick till riktigt som jag hade önskat:D
 
Sv: Mål 2012!

  • LP1 UPPFYLLT
  • Start i Lydnadsklass 2 Kommer inte uppfyllas pga medicinering, får bli nästa år
  • Start i appellklass spår UPPFYLLT
 
Sv: Mål 2012!

kl

Sune, 1 1/2 år gammal jaktgolden
.
Målet till våren är att muskla upp honom ordentligt med friskvårdssim, tillräckligt för att stärka hans muskulatur och kompensera för urusla höfter.

Friskvårdssimmet blev utbytt mot en vår hos Annika Falkenberg med massage, koppelpromenader och terrängträning. Blandade känslor nu efter denna intensiva period och mycket känslor i omlopp var det under tiden det pågick.
Nu har jag till slut landat i ett beslut kring min hund som jag är bekväm med och där fokus ligger mer på livskvalitet än på begränsningar i vardagen.


På tränings/tävlingsfronten har jag nog tänkt ligga lite lågt med att häva ur mig storslagna mål då jag precis blivit mamma.
Men start i öppen klass viltspår och lydnads klass 1 ska vi minsann hinna med :)

Vi har hunnit starta i öppen klass viltspår (med 0 som resultat :D ) och 3 starter i RL Nybörjarklass med resultaten 50/88/84 (om jag minns rätt!), dvs två godkända starter! Tjoho!

tio tio tio tio
 
Sv: Mål 2012!

Magi, Kelpie 2 år

Lydnad
*Första pris i LK1
*Kaaanske starta LK2 om jag inte lägger ner lydnaden...
*Träna för en stabil position i fria följet

Bruks
*Uppflytt ur Appell spår
*Uppflytt ur Lägre spår
*Säkra rullmarkeringar i söket
*Kanske en start i söket till hösten beroende på hur markeringsträningen går.

Agility
*Få till flyt och säkerhet i banorna
*Tävla aktivt hela säsongen
*Uppflytt till klass 2 i både hopp/agility?

Planera och strukturera upp träningen mer!!

*Lydnad
Har varit mycket fokus på agilityn men vi tog ett 1a pris i LK1 i början av året.
Fria följet har blivit stabilare men behöver mycket mer träning.

*Brukset
Startade ett Appellspår på våren, hittade tyvärr inte slutpinnen. Vi gjorde lydnaden ändå och den gick över förväntan. Har inte funnits nån annan ledig helg att tävla spår på så inget uppflytt iår.
I söket har vi lagt ner rulle och gått över på skall vilket passar damen bättre. Lite mer tävlingsmässig träning så är vi snart startklara där.

*Agility
Var lite osäker på hur vi låg till när jag satte målet och var egentligen beredd att diska 20 lopp i ettan innan vi hittat varandra på banan, så blev ju inte fallet ;) Vi blev ganska snart uppflyttade till tvåan med vinst i varje nollat lopp. Vi har vunnit på stora startfält med goda marginaler (10 sek vissa gånger) I tvåan hade vi en slalomsvacka mitt i säsongen men gjorde bra lopp trots det. Helt plötsligt funkade slalomet och även där vinster i alla nollade lopp förutom ett och är uppflyttade till hopp 3an och har en pinne kvar i agility. En grym första säsong har det varit!! :bump: :bump:

Har även gått MT med icke godkänt resultat. Hon är ju väldigt seriös när det kommer till arbete och trodde väl att vi skulle träna sök och då finns det inte utrymme för att hålla på att tramsa med att kampa på stigen utan då ska man JOBBA. Så eftersom hon vägrade kampa så blev hon inte godkänd. Gjorde dock resten superfint, avreagerar bra, är nyfiken, socialt säker och skottfast.
 
Sv: Mål 2012!

Sarek, kelpie 11 månader

- 1:a pris lydnad 1 Jag känner mig inte helt säker på tandvisningen så vi skjuter på det tills nästa år
- uppflytt ur apellklass spår Startat, men det var inte vår dag... Nästa chans blir i februari
- MH i april och röntgen i feb/mars beroende på hur han lyckas bli jämn i muskulaturen bak (varit skadad) Uppfyllt
- ställas ut officiellt Samma som med tandvisningen
- gå vallningskurs och genomföra anlagstest Vi har gått en vallningskurs men inget anlagstest än

Bonus: Klarar att ligga plats med skott! Det trodde jag skulle ta längre tid :)

Loke, labbe 11 år

- Vara pigg, frisk och smärtfri! Pigg och glad är han i alla fall :)
- shejpa in snurra åt vänster (det tycker han är ursvårt) Uppfyllt
- utökad spårlängd till 1 km Har gjort klurigare spår istället
 
Senast ändrad:
Sv: Mål 2012!

- Tävla lydnad officiellt Check (gick dock inge bra)
- Vara NÖJD efter lydnadstävling, känna att den ger oss rättvisa. Check på lydnadstävling
- Uppflyttningspoäng i freestyle Stryks, freestylen har legat på is
- ev. ta FD1 och debutera klass 2? Stryks
- Komma igång med viltspår. Check
- Felfri agilitystart utan tidsfel (pinne?). Nä men vi har varit nära
- Få upp farten i agilityn. Check
- Glädje i träningen!Check
- Ögonlysning Bakläxa till mig, måste komma ihåg att boka tid
- Vore fortfarande kul med MH även om han är lite gammal... Hade hittat ett men beroende på skada blev det inte av för vår del
- Få ännu mer rätsida på foderallergin. En bit har vi kommit i våras. Sen har det gått utför, mest beroende på problem hos fodertillverkaren
- Naturligtvis hålla sig frisk. Nja. Nu är han frisk, men har haft lite problem under hösten.

- Ev. valp, eller i alla fall ha bestämt uppfödare och kombination.
Check

Känns rätt bra i alla fall. Vi har gjort en del framsteg även om nog målen var lite högt satta för honom/oss, men det mesta har vi fixat på nåt sätt.
 
Sv: Mål 2012!

Kom på att vi ju är klara med tävlingar och så för i år, så vi kan ju summera!

Grimm:

Lydnad:

LP2 (för tävlingsvana) ganska snart under början på året.

Nope, bara en start.

Start Lkl3 i slutet av sommaren och gärna uppflytt till Elit.

Start redan i maj, uppflyttade i juli :D

Bruks:

Start lägre spår i april (?) och gärna uppflytt, annars fler starter under året.

Pga av olika anledningar (noskvalster, bortlottning..) blev det start först i november. 524,25 p med nollad budföring, och uppflyttade till högre!

Se om vi återupptar söket.

Det har vi, och det går riktigt bra! Hoppas vi håller igång träningen nu så vi kan komma ut och tävla!

Agility

Fortsätta grundträningen, få stabila KF även i bana, jobba ihop oss(lära matte handla en en räser-raket) och förhoppningsvis komma till start utan att köra bort oss totalt :p

Tränat kanske 10 pass i år? :o Kontaktfälten är iaf stabila nu, även i bana. Handlingen däremot behöver lite..putsning :angel: Inte startat.

Övrigt

Få arslet ur och komma iväg på nån utställning....Kanske..

Hehe, ne. Men han är iaf godkänd på exteriörsbeskrivningen :idea:

Ev MT i oktober om jag tycker han är mogen (uppfödaren ordnar) annars avvaktar jag ett år till.

Godkänt MT

I övrigt vara friska och glada

Det får jag väl tycka. Tassarna är mycket bättre, och förutom noskvalsterna i början på året har han varit helt frisk.




Sami

Lydnad

Eventuellt försöka oss på ett LP2 i vår, annars planeras start i klass 3 runt maj. Målet där är minst 3:e-pris och poäng i alla moment. Totalt orealistiskt mål är uppflytt till elit :eek:

Två starter till i Lkl2 gav var sitt förstapris så CHECK! Däremot inte startat trean, men han är så gott som startklar, debuten planeras till trettondagen. Förstapris känns inte alls som en omöjlighet. Inte första starten kanske, men under året..

Bruks

I vår SKA vi starta appellen! JA det gjorde vi! Uppflyttade med 292,5 p :banana:


Agility

Träna mer än varannan månad och komma iväg på mer än två tävlingar.. Ehm..Nee :( Eller ja, en gång i månaden blev det nog nästan, men inte mer..

Övrigt

Söt och galen som vanligt :love:[/QUOTE]

Värre! :rofl:
 
Sv: Mål 2012!

Vi är också klara med alla prov och dylikt för året så jag sammanfattar jag med:

Dafne, whippet, 17 månader vid årsskiftet (nu 2 år och 4 månader)

Mål 1: Ha kul tillsammans utan press!
Uppfyllt! :D

Mål 2: Licens för whippetrace och SM-start
Det blev ingen start alls i whippetrace och därför ingen licens och därför heller inget SM. Dafne råkade få grus/sand i en trampdyna vilket krävde operation, så det gick om intet.
Däremot tog hon licens i svensk whippetsprint och sprang en aktivitet (som det kallas för) med varierande resultat. Ett moment var steeplechase och det var definitivt inte Dafnes grej.

Mål 3: Lure coursing licens (hösten 2012)
Till skillnad från whippetracelicensen så tog hon lure coursinglicens. Det gjorde hon i våras och startade sedan ett prov i somras. Tyvärr sprang hon två riktigt dåliga lopp jämfört med hur hon brukar springa på kortare träningslopp och hamnade precis i mitten av resultatlistan (plats 16 av 32 tikar). Uthålligheten behöver förbättras. Hon gasar på som en tok första 200 m (ligger ofta långt före hunden hon springer med) sedan kroknar hon.

Mål 4: Sololicens rundbana (om tid finns)
Vi har varit iväg på några träningar och hon har sprungit ett varv efter haren som mest. Hon är startsnabb och smidig och klarar av att ligga riktigt nära railen men saknar uthållighet.

Mål 5: Gå nybörjarkurs i lydnad.
Det har vi gjort och det tyckte vi båda var jättekul.

Mål 6: CK på utställning,
Inget CK. Det hade jag faktiskt inte trott heller eftersom Dafne har rört sig väldigt spänt i ringen och varit sent utvecklad. I somras lossnade det dock och hon fick två riktigt bra bedömningar. Vem vet, kanske i framtiden?

Övriga hundrelaterade mål: Gå kurs i massage och stretching, kanske ta B-tränarlicens för rundbana och ta körkort.
Kurs i massage och stretch har det blivit - "Sund hund på banan".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 938
Senast: Lena_B
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 166
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 207
Senast: lillebill
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 323
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp