Bukefalos 28 år!

Mål och mening

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid varit väldigt målinriktad. Det jag bestämt mig för att göra eller ha, har jag envist jobbat för, tills jag uppnått det.

Mitt största livsmål var att skaffa mig ett hus. Nu har jag uppnått det målet. I och med det så har jag inga mål kvar i sikte att jobba mot. Allt känns klart. Det finns inga mål, bara önskemål. Jag går liksom omkring och letar efter ett nytt mål att jobba mot, men inser att det kanske inte finns något? Det är en ny situation. Jag glider omkring och har en massa idéer och önskemål, men vet inte riktigt vad jag ska nappa på och genomföra. Och nu när jag inte har något mål, hur vet jag när jag är klar med något? När kan jag sätta "check" i listan över att något är uppnått?

Som nybliven husägare har jag givetvis en milslång to-do-lista över saker som ska göras och som jag checkar av allt eftersom. Men när jag har checkat av allt, vad har jag uppnått? Även om resultatet går att se, t.ex. att huset är nymålat, så är det ändå inget mål i samma kaliber som att köpa ett hus från att ha startat i totalt underläge, eller bli frisk från ett evighetslångt funktionshinder eller att skaffa ett jobb från att ha legat under isen.

Nu när jag mest glider omkring och funderar på vad jag vill göra härnäst, får jag ju också omvärdera hur jag ser på min tillvaro och vad det är jag vill. Under sommaren har jag ju haft (och har fortfarande) flera workawayers här och det har varit en helt ny erfarenhet för mig. Jag har alltid haft ett ganska krystat förhållande till det här med givande och tagande, men här har jag fått lite nya perspektiv. Att folk, fullständigt frivilligt, ställer upp och gladeligen jobbar mot mat och husrum, var något jag inte riktigt trodde på. Jag gör vad jag kan för att de ska trivas här och i utbyte får jag en massa gjort. Det känns lite som magi, ett helt nytt perspektiv. Samtidigt så har jag också tittat på vad andra värdar erbjuder och själv blivit lite sugen på att åka iväg och volontärjobba någonstans. Det finns alltid något nytt att uppleva och lära sig.

Jag har inte haft några som helst problem att hitta volontärer. När jag skrivit in mig på workaway-sajten som värd, så började förfrågningarna ramla in och det var bara att välja och vraka. Jag behövde själv aldrig kontakta någon. Tydligen hade jag något att erbjuda som tilltalade dessa som skrev till mig. Jag funderar på om man tillsammans med volontärer kan skapa något som skulle kunna vara till nytta och glädje för fler människor. Jag har ju trots allt en hel del idéer och många av dem kan bli svåra att rådda själv. Det är bara att fundera vidare och se var det landar.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 359
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag längtar efter att skriva mer! Skriva av mig tankar och reflektioner, liksom sortera dem för mig själv. Men nu har jag inte fått till...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp