Mål och Planer 2025

Bukefalos 30 år!

Jag har insett att jag inte kommer att tävla utan föredrar att bara träna. Man skulle haft någon som tävlar hunden 😅

Mitt mål för 2025 är
*valla in de nya fåren vi ska köpa in
*att jobba mer med fösning på långa avstånd utan att hon försöker få börja ta hem dem.
*lära henne självständigt vakta grindhål, för att slippa öppna/stänga när man ska in för jag är lat 😄
*komma iväg och träna lite agility och lära henne att man ska springa igenom tunneln istället för ovanpå 🙃

Fortsätta träna och ha kul med hunden. Hon fyller 1 år i januari och vi har väl kommit en bit på väg. Lydnad kan hon litegrann, men stadgan sitter inte. Och det beror så klart bara på mig. Vi tränar mest när vi går kurs och saknar träningskompisar. Sen är det väl så att jag själv tycker att spår är så mycket roligare. Vi har gått 1 spårkurs och det tränar vi på regelbundet. Det har blivit hårda spår, men kanske en viltspårkurs till våren.

Vi tog en privatträning i apportering och skulle tagit fler lektioner, men jag blev sjuk och nu har tränaren precis blivit med valp. Tänker att det ska bli en apporteringskurs för nybörjare till våren, dock kommer det bli långt att köra, 22 mil t.or. varje gång. Hur som helst ser jag framför mig ett aktivt år med min tjej och mycket tid i skog och mark.

Popcprnet blir 2 år i januari och jag hoppas han ska landa och coola ner sig under 2025.

Förhoppningsvis klarar han (och piloten) att hålla fokus hela rallylydnadsbanor, så siktet är inställt på titel i nybörjarklass och att någon eller några godkända rundor i fortsättningsklass. Det är inte momenten i sig som är problemen, utan att hålla ihop det med störning.

Lite revansch i utställningsringen hade också varit kul, men det är bara om hunden slutar bita domaren :D. Dvs, om han blir trygg i situationen och tycker det är kul, annars struntar vi i det.

Jobba vidare i startklassen hade också varit kul, men tror aldrig vi kommer tävla...

Förmodligen kommer jag få feeling så det kanske blir både agility och nosework också, men det är inte förstahandsplanen.

Vilken intressant och inspirerande tråd!

Vi har fyra hundar i familjen. En är dotterns, så hans mål och planer lägger jag mig inte i. Återstående tre är en gammal papillon-farbror, vars enda mål är att vakta gården mot inkräktare ;) Så det är väl vad han ska få fortsätta att göra. En liten blandras, som nog inte heller har några särskilda ambitioner. Han är en pigg och glad hund, bara, gillar långpromenader men har inget direkt intresse av att träna. Det blir väl lite vardagslydnad, testa lite olika aktiviteter "bara för skoj" och så med småhundarna, men inte mer än så.

Sedan har jag en liten valp. Med honom är planen först och främst att han ska växa och bli en trevlig unghund. Vi ska gå valpkurs, sedan fortsätter jag gärna med andra kurser. Kanske testa på lite rallylydnad? I övrigt blir det mycket social träning och miljöträning, men inte så mycket egentliga krav. Om han är mogen för det vill jag gärna gå en apporteringskurs till hösten! Är han inte mogen för det, kanske vi hittar en spårkurs eller något i stället.

Övriga planer för honom är att röntga honom mot slutet av nästa år, och kanske göra BPH om det finns något på rimligt avstånd så pass sent på året (nackdelen med en höst/vintervalp).

Rio: Att vara fortsatt pigg och frisk, och fylla 15 i juli

Sarek: Att vara fortsatt pigg och frisk, och fylla 14 om en månad.

Båda farbröderna är fina och fräscha. Vi var t o m ute och sprang ett par km för ett par veckor sedan. Men de är inga unghundar längre. Rio är rätt döv och ser nog inte jättebra längre. Sarek har även han börjat höra dåligt. Och de sover ganska mycket.

Hoppas på valp men den är inte tillverkad än. Målet med valpen är att vi ska stå ut 😅. Och att bygga en god grund och en fin relation för kommande träning.

Lemmy - skulle vilja ta C.I.B-V och Nordic Ch, kanske finsk veteranchampion också..det vore väldigt roligt om jag fick motivation till rallylydnaden igen, det tycker han ju är kul.
Lita - är 10 veckor nu, så vi ska fortsätta lära känna varandra, gå valpkurs, ringträning och förhoppningsvis ställas ut. Men vi tar det i hennes takt.

Världsutställningen i Helsingfors är 2025's stora happening! Sen om båda blir anmälda eller bara Lemmy, det får vi se!

Vi hade stora planer när vi skaffade vår hund (en av dem var dock inte att vi också skulle bli föräldrar, men det blev vi).

Så, vår nu treåriga mallenutt, ska startas upp kommande år. Specialsök och barmarksdrag är det vi börjat med men inte haft någon kontinuitet på pga lillebror. Det har gått bra ändå, och huset har fått stå kvar eftersom hunden haft mycket pyssel med annat 😅.

Fokus får främst bli på att ha roligt vid träning. Jag hamnar själv så lätt i prestations-träsket, och det tillsammans med mitt lite dåliga hundträningssjälvförtroende kan bli en trist nedåtspiral. Hade velat köra minst ett specialsöksprov kommande år. Men vi får se hur det känns. Oavsett behöver vi komma iväg och träna på okänd mark och utmana oss lite.

Vi ska vara med på vår första landslagsuttagning i agility så det är årets höjdpunkt.

Annars är målen final på agility-SM, starta vår första officiella dragtävling på skidor och starta i lydnadsklass 1 :D

Inga tävlingsmål, men för Sonnie kommer det bli fortsatt spår-träning och patrull-träning, kanske någon lydnadskurs och specialsöks-kurs. Sen ska vi träna mkt på skott, eftersom han blev skottberörd första övningen vi var ute på och det sitter tyvärr fortfarande kvar en hel del av det :(
Gammelman Jonah ska få jobba så mkt han orkar/vill och jag hoppas han håller ihop ett år till även om både huvud och kropp börjar ge upp nu.
Sen hoppas jag på att ha tid med en ny unghund, letar ny bc men lite halvsvårt att hitta vad jag söker och vill helst inte ha liten valp...Så om någon vet om en skottsäker, tuff, korthårig hane på typ 6 mån till ett år som vill valla och vara hv-hund, hör av er :laugh:

Målen för 2025
  • Ta VCh (har anlaget fixat)
  • Ta titeln Lydnad Startklass
  • Ta titeln RLN
  • Börja tävla Agility/Hopp
  • Hälsotesta + BPH
  • Tävla Apellklass
  • Fortsätta nöta FH spår
Får se hur mycket vi hinner under året. Jag byter jobb, vi ska sälja bostad och försöka hitta nytt. Bröllop för egen del och klämma in 3st IVF:er så jag hoppas jag orkar med att ta tag i hunderiet. 😅

Då året lider mot sitt slut så känner jag att jag kan börja summera lite:

Tay tävla klass 3 agility med husse och förhoppningsvis plocka nån pinne. Hobby-vallning men vem vet? Har ju mognat otroligt och hittat lugn så vp eller IK1 är inte helt uteslutet.

Tay har tävlat i klass 3 och behöver nu tre pinnar till i hoppklass för att kvala till individuella agility- SM nästa år, kvalperioden är fram till i maj så det kan hända. Husse och Tay tävlar relativt sparsamt jämfört med många andra, jag får puscha på så han anmäler sig till lite tävlingar :p. De var dock med på lag-SM i agility i somras och gjorde två bra lopp även om laget inte kom vidare till finalen.
Tay har hittat ett lugn i fårhagen och har gått från 0-100 på en sekund till att kunna anpassa fart efter vad som krävs, har efter kastreringen dock blivit lite löjligt snäll mot fåren men men.. Har inte kommit iväg på valltävling eller vp men han skulle nog klara det om vi bara fick ändan ur. Har även vallat kor och det var absolut inga konstigheter tyckte han.

Spock tävla agility med husse. Kanske klara att ta oss runt en IK1 och klara vp nu när det känns som om det mesta sitter inklusive att jag börjar få till visslan.
Eventuellt harva runt nån rally eller lydnads tävling för att träna på tävlingsmiljön..

Det blev inte så mycket agility med husse, dels för att husse fokuserat på Tay och dels för att jag snodde tillbaka honom för lite träning. Tävlandet gick sådär, alldeles för upphajpad på tävlingar vilket gjorde att jag valde köra på rallylydnad istället och komma ut på tävlingar där det behövdes lugn och fokus. Klättrar upp till avancerad klass i rally på inte särkilt många tävlingar och nerverna börjar lägga sig. Tävlade nån IK1 men jag var dålig, ganska usel faktiskt.. Sen blev det inte att man anmälde sig för att man aldrig vet om man blir bortlottad eller ej och då står man där utan planer en helg man hållit fri...
Nya tag nästa år i vallningen tänker jag. Jag har iallafall gblivit en fena på visslan och det numera den han går på och han är hunden som får göra alla jobb när det skarpt läge..

Lilla M ta sista pinnen i klass ett men troligen ligga kvar för att ta diplomet i klass 1. Kanske göra nhat eller hwt?
Planerna är ju ganska beroende på om fröken ska tillbaka till uppfödaren, hon ska väl tas valpar på nån gång i framtiden.

Lilla M tog titel i agility klass 1 men orkade inte ligga kvar i hoppklassen utan gick upp i klass 2. Där har vi haft lite oflyt med att få pinnar, de gånger vi vunnit har vi ändå dragit på oss något nesligt fel och inte fått pinne. Har inte orkat ta och göra nåt i vallningen mer än att vi var på ras-klubbens valläger där hon glänste, hon går lite på fåren ibland men jag är för snål för att lägga pengar på det när man har två bc hemma. Tyvärr är det väääldigt dyrt att starta på kroppsvallarnas prov annars hade jag nog gjort det :wtf:.
Fröken som bara kunnat det som behövs för agilityn startades också i rally innan sommaren, blev att träna in ett ligg när anmälde till första tävlingen och ett fotgående är under utveckling. Trots att jag inte tyckt att hon kan nånting så har hon visat sig vara synnerligen snabblärd när man bara får fram motivationen. Hon är numera också uppe i avancerad klass och gjorde en runda på 96 poäng senast så mästarklassen är i horisonten :D:D

Ny hund? Troligen utökning av flocken nästa år då Tay blir fem och Spock tre men samtidigt känns det ganska lagom nu så det beror på vad som dyker upp.

Inget roligt har dykt upp och vi har skjutit på det för att vi hade tänkt flytta men det är trögt just nu på bostadsmarknaden.. Troligen blir det valp/ny hund 2026...

Lilla M vann sin agility-klass på corgi-SM och kom 2:a i rallyn där:
20250830_185727.webp

Twt ska startas nu i vinter, enda planen är att ge honom en stabil start och så mycket erfarenhet som han behöver.

Tam har paus nu, efter årets lite för snabba steg från grund till stora kl 3-banor. Hans fram måste bli mycket mer etablerat innan vi kan tävla mer. Blir han stadig under våren så blir det mer kl 3 i sommar. Tror att jag hoppar över Norgesserien 2025, hade inte kul alls på de tävlingarna i höstas. Satsar på massor av tid på fjället med sank istället!

Bob ska köra kl 3, och gå sank i höst!

Zoe får nog hänga med på kl 3 när jag ändå åker med Bob. Och vara drottningen i fjöset, så klart.

Frodo... får se hur långt in på 2025 han hänger med.

Jag tävlade ganska mycket 2024, och tappade lusten att satsa på de stora mästerskapen. Mycket trevligare med de små distriktsproven. Om pengarna finns kanske det blir en tur ner till europa i höst, för lite lokaltävlingar där nere.

Som livet känns nu så blir det inte nån utökning av flocken, men känner jag mig själv rätt så kommer det dyka upp nått projekt av något slag. Valp från oeotståndlig kombination eller avlivningshotad knäppskalle? Time will tell.
Haha, nästan rätt 😅

Twt är gott och väl klar för kl 2, men jag har inte prioriterat att meritera honom. Han var lite segstartad vad gäller träningsmognad men nu börjar styrkorna komma fram. En vinter med finslip och mängdträning så blir det kl 3 i vår!

Jag tog en lektion för min favoritinstruktör med Tam i juni, fick hjälp med knapparna och vi har haft en kanonsommar! Massa jobb på korna och kvigorna, flera riktigt bra tävlingsresultat på får (vi var en handfull poäng från att ta oss till NM!! trots att vårt fylke är ökänt för stenhård konkurrens om platserna, och att jag inte alls satsade på poängnässig prestation de första kvaltävlingarna i tron att vi ändå inte skulle vara i närheten!) Vi var även med i Norges första landslag i nötvallning, och trots att vi aldrig gått tävling på nöt innan jobbade Tam bra nog att ta hem fina poäng ena dagen på nordiska mästerskapen. Han har gjort bra jobb på sank, även om våra turer begränsades kraftigt av min dåliga nacke. Han har blivit en pålitlig högerhand i arbete med både kor och får ❤️ med några arbetsprestationer i sommar som är bland det tuffaste jag sett. Stoppa och vända skenande kvigor på smal, brant sluttande traktorväg på fjället? No problems 💪😱❤️

Bob gjorde en helt enormt fin sank som kan sammanfattas med ena fårägarens sprakliga meddelande i jaktradion på fjället; "Fy fan det där var helt rått!!". Han gjorde flera riktigt bra tävlingar på får (kl 3) och har jobbat med nötterna. Även han var med i landslaget på Nordiska mästerskapen i nötvallning, men hade otur med en kviga dag ett och förarmiss dag två så inga poäng. Helt klart en av de bästa hundar jag någonsin haft, men inte alltid helt lätt att köra på tävling. Enorm kapacitet och otroligt trevlig att ha med ut på jobb, på tävling och resor. Måtte han hålla sig frisk, jag vill ha Bob-valpar ❤️

Zoe har bara jobbat i år, inga tävlingsstarter. Hon är välkänd, omtalad och uppskattad av traktens slaktbilschaufförer, för hon är sanslöst bra på att lasta slaktdjur effektivt och stressfritt ❤️

Frodo somnade in bara några veckor efter årsskiftet 💔

Och visst sjutton kom det en projekthund 😳 Den där vuxna, friska, stabila och mentalt trevliga tiken med kanonstam, som jag letat efter sen 2013...! Tyvärr 4½ år gammal och aldrig tränad, men efter tre månader börjar det se ut som att jag kan få till samarbete trots allt. Fin instikt och oändlig arbetsmotor. Mycket möjligt att jag hittat min stamtik!!

För min del har året präglats av utmattning på grund av starka nervsmärtor från slitskador i nacken. Kraftigt begränsad rörelseförmåga, hjärndimma, starka smärtor, sömnsvårigheter och frustration. Fårflocken är slaktad då jag inte kan sköta dem vintertid.Tyvärr ser det ut att vara det nya normala för mig, men jag vägrar släppa taget om arbetshundarna. Tack vare fina vänner kan jag träna lite ibland ändå ❤️

Rio: Att vara fortsatt pigg och frisk, och fylla 15 i juli

Sarek: Att vara fortsatt pigg och frisk, och fylla 14 om en månad.

Båda farbröderna är fina och fräscha. Vi var t o m ute och sprang ett par km för ett par veckor sedan. Men de är inga unghundar längre. Rio är rätt döv och ser nog inte jättebra längre. Sarek har även han börjat höra dåligt. Och de sover ganska mycket.

Hoppas på valp men den är inte tillverkad än. Målet med valpen är att vi ska stå ut 😅. Och att bygga en god grund och en fin relation för kommande träning.
Rio somnade in vid 15 år och 3 månader
Sarek somnade in vid 14 år och 7 månader

Saknaden är stor ❤️. Men en god tröst att det blev fina och värdiga avslut.

Valp blev det, lilla Fly som är precis vad jag ville ha! Mycket lättare än jag vågat hoppas på

Planen för 2025 är iaf att vi förhoppningsvis ska komma igång och träna lite nosework (tävla är inte matten grej dock).
Kanske ta tag i och gå någon kurs i valfri hundsport.
Och så ska vi ju köra muddypaws I april.
Nisse blir ju 1 år första april så känner att vi har ingen stress någonstans här i livet :)
Vi har bara haft roligt detta år, och kört 2 muddypaws lopp 😁 varav han var en stjärna andra gången :)

När jag för ett år sen bestämt mig för att gå i pension, så tänkte jag att nu jäklar har jag mycket tid för träning med dogsen - jo tjena 🙄 Förmiddagen går åt till frukost och långpromenad. Sen är det lunch. Lite jobb i hus och trädgård (som också skulle bli mycket finare…)
Men min tanke är verkligen att ta tag i rallyn med gammeltanten, så hon får nån träning. Åttaåringen tränar en del agility med husse, så henne hoppar jag över. De två yngsta skulle behöva stabilisera sig lite, de har bara hängt med på agilityn, men har lite övrigt att önska i vardagslydnaden.
Men jag har en plan iaf 😅
Ja, så lät det då… det blev till att arrangera ett agility-SM istället, samtidigt som vi behöll två valpar från årets kull. Vi hade bestämt en, men så var det en till som inte riktigt tog sig, så vi behöll den också 🥰 Lilla Mini, som har vuxit ikapp och är en riktig tuffing. Tyvärr nåt fel i mjuka gommen, hon är under utredning.

Xarko ska mest få fortsätta landa här hemma och så ska vi göra ett MH. Innan MH ska han få se världen mer, träna i miljöer och få bli hanterad av hundfolk.
Vi ska även försöka köra igång skyddet lite och spåret. Men främst måste vi få kontakt med hjärncellerna där inne och inte bara spåra andra hundar 😅
Xarko gjorde ett trevligt MH i maj samt blivit röntgad och gjort exteriörbeskrivningen.
Han har fått köra lite skydd och har utvecklats fint i lydnaden men är inne i en riktig unghundsfas nu samt att jag inte hunnit träna ordentligt på sistone så vi har lite att ta igen.

Jag missade den här tråden när den startade, eller tänkte att nä vi fixar inga mål, men satte ett litet mål att min lilla studsboll skulle starta lydnad och rally 2025😁

Resultatet för 2025 blev

3 startklass, så titel👍
3 rallystarter, nybörjare, så titel👍
3 rallystarter, fortsättning, så titel👍

1 Klass 1 lydnad, den blev katastrof, vi var på olika planeter😁

Doftprov, eukalyptus👍

På DS-Cupen vann vi lydnaden, fick bra placering i rally och agility och kom totalt 2a på DS-Cupen👍

Det trodde jag aldrig, att vi skulle få ett sånt bra år 2025 med mitt lilla popcorn, men hon växte till sig under året🤩

Oj vad fort tiden går! Men unghunden fick viltspårchampionatet och det är mer ordning och reda på promenaderna. Har inte tagit upp Specialsök igen med äldre hunden det har blivit mer nosework istället och diplom i NW1.
Hon känns mycket mer säker nu och vi samarbetar bättre. Har tränat lydnad med båda men inte kommit iväg till startklass ännu. Bara träningstävlingar än så länge.
Unghunden har lugnat ner sig betydligt och ska göra doftprov i nosework det låter inte så märkvärdigt men för oss är det stort att åka iväg till ett hundevent pga hennes tidigare problem med stress och reaktivitet kring nya platser och okända hundar.
Det känns bra nu gladare och lugnare hundar. Och lugnare och gladare husse och matte. Dom älskar att träna vad jag än hittar på men vi håller oss mest på hemmaplan.
Men tänkte prova rallylydnad till våren.

Liknande trådar

• Mål och planer 2026!
  • Mål och planer 2026
  • Långsiktiga planer och mål (utbruten ur Dressyrsnackis)
  • Löpning/cykel med hund....

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka