Mål och planer 2026

Bukefalos 30 år!

Fick ju barn i början på året och eftersom lillen hade kolik så gick många träningsplaner i stupen. Nu sen 2 månader tillbaka är vi igång igen. När jag skaffade mig honom var tanken att börja tävla i rally. Jag älskar att träna lydnad. Men har insett att han inte älskar det. Vet inte om det är hans personlighet eller bara mognaden som inte finns där ännu. (Han blir två år i januari). Kommer försöka testa på det igen i framtiden men just nu vill jag ha kul med honom. Så 2026 blir målet att ta doftprov i nosework. (Vilket han tycker är superkul). Han älskar att använda nosen så vi ska även gå ett testa på tillfälle i specialsök i januari.

Annars fortsätta med canicross och parkour i skogen. Att springa allt vad han kan och hoppa över hinder, balansera på stenar och stockar ute i skogen är bland det bästa han vet. Så känns som agility hade varit något för honom. Men hittar tyvärr ingen kurs i närheten av oss så vi får fortsätta i skogen helt enkelt som en kul grej!
☺️

Slutligen så är tanken att ensamhetsträna! Både jag och sambon jobbar hemifrån så han är aldrig ensam. Han får jämnt följa med på allt. Vi inser dock nu att det hade varit bra om han klarade runt timmen själv iallafall. Så det ska bli fokus också.

Jag behöver inspiration. Så läser tråden :)

Vi tränar mycket dogparkour och handling på avstånd :)

Agility klass 2.

I övrigt går vi bara promenader ibland med inslag av uppletande av kottar vantar och bollar :)

Mina mål då:

Få husse anmäla sig och Tay till agility-tävlingar så de kan kvala till SM. Lyckas de inte kvala till nästa års SM (kvalperiod till maj) så satsa på året efter.
Försöka komma ut på vp? Eller IK1?

Eventuellt själv tävla Tay i rallylydnad om jag orkar, han är tagen upp till avancerad klass för tre år sen så att tävla så man kan köra mästarklass? Check!

Spock få upp honom i mästarklassen i rally
och bli bekväm där. Han har precis gått upp i avancerad. Check på första halvan!
Vallningen, anmäla till tävlingar och hoppas på att komma med 🤷‍♀️.
Agilityn, alltså det lutar åt att bara köra lite träning där om han inte plötsligt får nån slags självbevarelsedrift..

Lilla M få upp henne i mästarklassen i rally och bli bekväm där 😁.
Agility, tävla i tvåan och satsa på att jobba oss upp i trean.
Sen kommer hon ju troligen åka till uppfödaren och få valpar nästa år. Jag försökte övertala om att para nu men tydligen ville hon inte ha två valpkullar samtidigt (hon har en annan som ska paras) 😅😆..

Ny hund? Som jag skrev förra året så är det dax för husse att kika på en påläggskalv lite smått. Vi får se..

Har hunnit med nån tävling till och uppfyllt lite av målen redan så tänkte lägga till lite inför nästa år :D.

Tay- tävla upp honom i mästarklass, det saknas en kval.resultat.

Spock- tävla honom i mästarklass och satsa på att få championatet :angel:

Jag brukar lista samma mål i dessa trådarna och sen bli lite nedslagen när jag inte uppnått dem.

Så i år ska jag, inspirerad av min agilitytränare som även är mental coach, sätta lite andra mål 😃

Mina mål med båda hundarna är att ha kul och träna på (främst NW med Humla och agility med Sparven) för att ge dem bästa förutsättningar för att utvecklas och potentiellt njuta av och lyckas på tävling ☺️

För Daisy är planen att vi ska klara en IGP1 under våren. När vi har gjort det ska vi börja jobba på det svenska utställningschampionatet. Under tiden ska vi börja jobba för IGP2 och så ska vi förhoppningsvis klämma in en valpkull också.

Hur går det för er där ute, såhär halvvägs in på året?

Jag har jobbat på relationsbygge hela vintern och våren. Känner att läget är något stabilare och jag har lättare att tolka min hund, men det är mycket kvar att jobba på.

Vi har gått nybörjarkurs i nosework under våren, då med fokus på behållare och inomhus. Nu går vi fortsättningskurs med fordon och utomhus. Duktig kille som jobbar på fint och visar att han har roligt. Fått beröm av instruktörerna för sin doftsäkerhet och fina sökmetod så planen att gå doftprov innan årsskiftet kvarstår.

En nybörjarkurs i rallylydnad har vi också hunnit med. Den var fel för oss på alla sätt man kan tänka sig och jag upplevde dessutom att instruktören inte gillade oss. Sammantaget blev det dödsstöten för det där med rally. Kan hända jag provar igen med en framtida hund om det blir nån annan som håller i rallykurserna. Men här och nu och med den här hunden tycker jag att det slitits alldeles för mycket för relativt liten utdelning, så det får vara.

Jag känner mig bortkommen på Brukshundklubben men ska hålla utkik efter nån spårkurs och se om det faller herrn i smaken. Funderar väldigt löst på att prova vanlig tävlingslydnad också men det hänger på att det kommer nån kurs för en instruktör som känns bra. Och att hunden inte säger att det är pisstråkigt det med.

Nån valp har det inte hunnit bli än och det verkar alltmer sannolikt att det inte blir nån alls i år. Tror jag bestämt ras men behöver träffa fler individer irl först. Känns det ändå inte rätt så är det bara att acceptera att jag redan hittat "min" ras och köpa en till labbe. Men ur vilken slags linjer, det är den största frågan...

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag hade för mål och planer men en hel del har hänt. Virrpannan den äldre har tävlat flitigt i nosework det har gått riktigt bra även om vi nu har fastnat i utvecklingen. Vi har gått fortsättningskurs i rally men inte tävlat för vi har prioriterat noseworken. Och hon har äntligen lärt sig apportera och lämna av apporten utan att spotta ut den två meter framför fötterna på mig 😊
Unghunden som nu är 2,5 år har fått mängder av miljöträning, promenader i förortscentrum, tunnelbaneåkande mm. Vi har tränat nosework och rally och tävlat en inofficiell tävling i rallylydnad. Vi diskades för jag gjorde fel och belönade innan målsnöret men jag blev så nöjd med henne för att det gick att vara i en tävlingsmiljö med henne utan att hon gjorde utfall och exploderade i kopplet. Och hon försökte verkligen göra rätt även om det blev tokigt ibland.
Hennes reaktivitet mot andra hundar har dämpats hon gör fortfarande utfall men dom är inte lika allvarliga och vi kan bryta dom snabbare.
Promenaderna med båda två är lugnare. Så känner mig nöjd hundlivet har blivit bättre 😊

Ja, såhär halvvägs så ligger vi bra till. Jag lyckades få iväg husse på tävlingar i agility så han kvalade till SM med Tay de gjorde sitt första individuella SM ihop samt lag-SM som han var med i förra året också. Dessutom har de plockat tre SM pinnar för nästa års SM. Vallningen har varit lite lugnt med för att minska skaderisken.
Tay har tävlat mästarklass rally med mig och har bara ett cert kvar för att bli champion.

Spock har tävlat en helg IK1 och vi kom faktiskt runt ena dagen ända till fållan, han lyckades bli konvalecent precis innan NN1 tävlingarna vi var anmälda till.
Han har tävlat rally i mästarklass han med och har även han bara ett cert kvar till att bli champion.
Vi har kört nån liten agilitytävling när vi haft tillfälle mest för miljöträningens skull.

Lilla M har flyttat hem till uppfödaren som tycker att hon är jätterolig att träna med och hon ska ställas ut och tävlas lite med verkar det som.

Vi har fått ett nytillskott: Lilo, en bc tik som fått 12 veckorssprutan nu i veckan, är mycket kavat och framåt samt ett stråk av självständighet. Tänkt att bli husses agilityhund men har redan tagit sig friheten att bryta sig in till ankorna och frivalla lite på egen tass. Som tur är hon sansad så ankorna vart mest kränkta och inte stressade eller rädda. Nu är dock staketet säkrat för att förhindra fler såna tilltag från den lilla ligisten.

Lilo
20260629_140252.webp

Vi fortsätter ju med agility om än inte så intensivt som vi kanske bör 🙈 men mattens bil behöver fixas plus att de varit asvarmt = bastu i hallen. Men medlemskap på brukshundsklubben är fixat.
Och förhoppningsvis kan vi våga starta en blåbär I höst. Sen fokus på o förstå oss på slalom 😅

Lemmy fyller 10 år i januari. Jag hoppas att han får vara fräsch och med mig i många år till. Om han är fräsch och pepp så vill jag satsa på det svenska veteranchampionatet. Det hade varit kul med det norska också, men jag vet inte om det blir nått norge nästa år.
Lita är junior till i mars och jag satsar på att försöka få det svenska juniorchamionatet på henne. Sen blir det paus från utställningar ett tag och vi ska göra annat. Vi är anmälda till Muddy Paws. Hon ska göra BPH. Jag tänkte eventuellt gå rallykurs med henne, eller mer agility? Om det blir rally för henne så ska nog Lemmy också få.
Hittar jag en draghundskurs så ska jag gå den. Vill lära mig åka skidor och lära henne att dra. Vi fortsätter med simningen då den gör henne gott. Hon ska också röntgas under året.
Det är europavinnare i Stockholm i september, planen är att ställa båda där.
Jag hoppas på en valp nästa år :love:
Lemmy är i Norge i detta nu 😅
Lita har sprungit muddy paws och har två k9 biathlon till inplanerade. Hon är friröntgad. Inget bph än.
Men agilitykurs! Två stycken 🤩
Båda är anmäld till europavinnare.
Det blev en valp 😍

Jag hade så mycket planer när jag gick i pension, så mycket jag skulle hinna med… men man går ner i ett annat tempo 😅. Men idag har jag varit skrivare på rallylydnadstävling, och blev lite påmind om min målsättning 😜 Så nu lutar det åt att jag iaf anmäler mig till en kurs i höst.

Fortsätter… tävlar agility gör ju hundarna med husse, tyvärr blev det ett snöpligt SM, då hunden skadade sig och fortfarande har karens. Hon är ju tio år, så vi får se hur hon är när det är dags att sätta igång igen. De två nästa är i klass två, så de ska bli säkra där. Sen har vi ju ”valparna”, femton månader nu, som tränas lite försiktigt. Får se om de kommer ut på blåbär i höst iaf, tävlingsmyndiga i slutet av september, men tror inte slalom mm sitter tills dess. Ingen brådska 🤷‍♀️

Hunden blir 10 nästa år och även om hon är pigg har vi inga fasta mål.

Vi ska fortsätta tävla rally för att det är kul.

Förhoppningsvis tar vi doftprovet för nosework 2 (lagerblad) om ett par veckor och kan testa någon tävling i klass två TSM.
Det skulle vara kul om vi lyckas ta tre diplom i varje TEM i klass 1 men kanske inte hinns med under nästa år. Beror på hur många tävlingar som kommer finnas inom rimligt avstånd.
Vi har tävlat lite rally som planerat och tagit godkänt doftprov för lagerblad och testat tävlat klass 2 TSM. Och kommit fram till att det inte är något för oss. Hunden tycker hon ska ha superbelöning efter första hittade gömman vilket tar för lång tid. Då blir hon ibland sur och vill inte söka vidare. Och jag tycker hon är för gammal för att träna bort det. Så vi ska hålla oss i klass 1. Tre diplom i varje TEM blir det inte i år, det får bli nästa års mål.

Hur går det för er där ute, såhär halvvägs in på året?

Jag har jobbat på relationsbygge hela vintern och våren. Känner att läget är något stabilare och jag har lättare att tolka min hund, men det är mycket kvar att jobba på.

Vi har gått nybörjarkurs i nosework under våren, då med fokus på behållare och inomhus. Nu går vi fortsättningskurs med fordon och utomhus. Duktig kille som jobbar på fint och visar att han har roligt. Fått beröm av instruktörerna för sin doftsäkerhet och fina sökmetod så planen att gå doftprov innan årsskiftet kvarstår.

En nybörjarkurs i rallylydnad har vi också hunnit med. Den var fel för oss på alla sätt man kan tänka sig och jag upplevde dessutom att instruktören inte gillade oss. Sammantaget blev det dödsstöten för det där med rally. Kan hända jag provar igen med en framtida hund om det blir nån annan som håller i rallykurserna. Men här och nu och med den här hunden tycker jag att det slitits alldeles för mycket för relativt liten utdelning, så det får vara.

Jag känner mig bortkommen på Brukshundklubben men ska hålla utkik efter nån spårkurs och se om det faller herrn i smaken. Funderar väldigt löst på att prova vanlig tävlingslydnad också men det hänger på att det kommer nån kurs för en instruktör som känns bra. Och att hunden inte säger att det är pisstråkigt det med.

Nån valp har det inte hunnit bli än och det verkar alltmer sannolikt att det inte blir nån alls i år. Tror jag bestämt ras men behöver träffa fler individer irl först. Känns det ändå inte rätt så är det bara att acceptera att jag redan hittat "min" ras och köpa en till labbe. Men ur vilken slags linjer, det är den största frågan...
Vi ligger bra till :). MH + röntgen + anlagstest patrullhundkurs är genomfört och vi är snart halvvägs igenom patrullhundsutbildningen med planerat behörighetsprov i oktober. Utställd är hon också. Eventuellt struntar vi i lydnadstävling, jag känner mig inte särskilt lockad. Appell spår blir det i alla fall i höst.

Har redan börjat planera för nästa år, tanken är lägre spår (och/eller sök och/eller patrull?) på våren, MT i april/maj. Om man får drömma lite blir det en start i högre spår hösten -27. Får se hur det artar sig med framåtsändandet (inte i närheten av klart) och uppletandet (tuggtuggtugg)

Här går det inget bra alls 😔
Mint har vilat / rehabats under hela året egentligen. Vi har för bara ett par veckor sedan fått börja öka på lite fys med simning i form av 1min x 3 utöver våra rehabövningar. Annars pysslar vid med 20min’s promenader och har gjort i 4-5månader

Men, kelparna har ställts ut en gång, på hemma BK. Mint tog sitt andra cert och blev BIM och Wisslan nästan 13 år gammal blev BIR 🤩

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka