Bukefalos 28 år!

Måla eller tapetsera, det är frågan?

T

trip

Håller på och gör en liten ansiktslyftning av vårt kök men kan inte riktigt besluta mig för vad jag ska göra med väggarna.

Idag är det en papperstapet på väggarna som vi satte upp för fyra år sen. Förarbetet för att få upp dessa tapeter var dryyyyggt, när vi skulle dra ner tapeterna som satt under så visar det sig att understa tapeten är någon form av vinyltapet som satt som f-n och drog med sig yttersta lagerna av gipsskivorna på sina ställen.
Det gick åt mycket spackel för att få det ok...

Funderar nu på att antingen måla på tapeterna som sitter eller att tapetsera om.
Ska jag tapetsera om så kommer genast frågan om man kan sätta upp nya tapeter på de som redan sitter och ha de som en form av "easycover"-tapet?

Om vi väljer att måla, vad bör man egentligen välja för färg?
Har alltid varit väldigt nöjd med en acrylatväggfärg tidigare men funderar nu på om man kanske ska välja en våtrumsfärg?
Köket är ganska litet och slits hårt av barn och djur och ligger så man måste gå igenom det hela tiden, så vill ha det lättast möjligt att hålla rent, men tåligt!
Så bukerenoverare, har ni bra tips till mig?

Andra spontana frågor
Hur många gånger kan man måla om ett tak (gipsskivor) utan att slipa?
Hur får man ner övermålad tapet lättast?

Behöver som ni märker alla råd jag kan få!!:bow:
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men när målarna var här (bor i hyreslägenhet) så föreslog han en färg (vit) som gick att torka av. Och den är underbar :love: Ingenting fastnar på den även om man har råkat av misstag spilla bakom micron(där jag inte tittar så ofta;)) eller nåt så är det bara torka bort fläcken med trasa och vatten!
Vet inte alls vad färgen heter eller något, men närmaste färgaffär lär ju vetá om det låter intressant.
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Det låter absolut intressant, tack!, det är så jag vill ha det, en liten trasa och så är det rent!!
Ja, jag får nog gå till färgaffären imorgon.
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Du får gärna tipsa om vad färgen heter, väggen vid vår diskmaskin är lite lätt surrealistisk.
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Jag skulle välja att måla på den befintliga tapeten med en halvmatt väggfärg (ex. Nordsjö Sadolin halvmatt väggfärg) som är lämpad för kök & groventré. Den är lätt att torka av, men är inte lika glansig som en våtrumsfärg. Tvätta ordentligt med målartvätt innan för att få bort allt fett och smuts som satt sig på tapeten (gör det alltid i kök), och använd en roller av bra kvalitet!
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Det där låter perfekt!
Jag är just lite orolig över glansen i våtrumsfärg, håller även på att måla om köksluckorna och de blir högglansiga så om väggarna också vad blivit glansiga så hade det nog känt lite konstigt.
Ska iväg och köpa färg nu så fort de öppnar!

Hur är det med målade takskivor...
Någon som vet om man bör slipa dem innan man målar om?
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Nej, inte om färgen sitter. Då är det bara att tvätta av dem med målartvätt. I kök kan du antingen välja mellan att måla även där med den halvmatta färgen, och få ett lite glansigare tak, eller vanlig helmatt takfärg. Fördelen med den halvmatta är att den går att torka av lite bättre - nackdelen är att du får reflektioner av ljus och lampor i taket vilket man helst inte vill ha. Om du har en bra fläkt som tar upp allt stekos skulle jag säga den helmatta (glans 3), men vill du kunna torka av taket så ta den halvmatta...
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Tack för alla svar!
Nu är färgen inhandlad.
Det blev just nordsjös halvmatta färg för kök och groventré (grå sådan) och en lite bättre rollor, ikväll ska det målas.
För arbetet med de tråkiga väggarna har tagit en sämre evighet känns det som men allt för arbete brukar ju löna sig i slutresultatet.

Taket i köket behövs faktiskt inte göras vid, där sitter ett "bräd"-tak, som målades för fyra år sen och det ser ännu nygjort ut (glansig eller i alla fall en halvglansig färg sm gjort det jättelätt att bara torka av fläckar).
Så takfrågorna är nog mest med tanke på hall och vardagsrum som står på tur senare.
Det är där frågorna om man ska dra ner strukturtapeten som sitter (och är övermålad två gånger) eller måla ovan på den en gång till eller tapetsera ovan på som man tydligen ska kunna göra med en non-voven-tapet.

Sen kommer vi till nästa sak... vad ska vi göra med våra innerdörrar i lackad fur?
Skulle vilja lasera dem så att man ändå ser ådringen men misstänker att man får slipa dem först då?
Ja ja, den tiden den sorgen, först ska köket bli klart!
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Jag valde nordsjö sandolins väggfärg för kök och groventré, hur resultatet blir får jag återkomma med (barnen är ju bra på att kladda så jag lär säkert behöva torka av den redan de närmsta dagarna).:smirk:
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Då skulle jag välja en vanlig helmatt takfärg till de andra rummen.

Vill du ha kvar strukturen som den målade tapeten ger på väggarna? Sitter tapeterna fast bra på väggen, de har inte släppt någonstans? Vill du inte ha kvar strukturen eller om tapeten inte sitter ordentligt skulle jag dra ner tapeterna och bredspackla, sätta upp en slät väv (armeringsväv) och måla, alternativ tapetsera. Vill du inte ta ner tapeten och den sitter ordentligt kan du antingen måla och behålla strukturen, eller bredspackla och tapetsera. Att tapetsera direkt på strukturväv är inte att rekomendera, strukturen kommer att synas.

Non-wowen tapeter är lätta att sätta upp och rekomenderas!

Antar att furudörren har gulnat? Du kan använda något som kallas panelvit/interiörvit även om dörren är lackad (fungerar som en slags lasyr) men jag skulle rekomendera att först slipa ner dörren ändå. Det finns ju även vittonad panellack som finns i matt/halvmatt och inte blir så glansig. Något av detta borde fungera!
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Imorgon blir nog äntligen vårt (förbannade:o) kök klart (så när som på bänkskivor/diskho som dröjer några veckor till)!
Jag är nöjd med köksluckorna, de blev högt över vad jag hade förväntat mig.
Färgen på väggarna känns så där... kvalitetsmässigt är den säkert kanon, men det är nog för att väggarna är så dåliga under till som det ser lite tråkigt ut. Nästa gång blir det nya gipsskivor helt enkelt.
Men det försvinner kanske lite när alla möbler kommer på plats igen, köket är ju inte så där jätte stort.

Furdörrarna är ju väldigt "furiga" alá sommarstuga (lackat träfärgade) så det kommer nog bli en lättare slipning av dem och sen någon lite nedtonande lasyraktig färg på som tar ner sommarstugekänslan (som jag föll för när vi tittade på huset dock:smirk:), då bör ju alla knastar mattas också.

Jag har nog bestämt mig för att behålla strukturtapeterna i vardagsrummet, den är ganska diskret och bara måla om.
Men i hallen ska det börja demoleras tapeter i morgon (hunden har iofs redan börjat på detta under sina valpmånader i fjol).

Apropå non-voven tapeter så tapetserade jag ovan våningen förra året...
Men såg inte förrän NU att det var non-voven tapeter,:o hoppsan, vilket extra jobb man kan skaffa sig då.

Tusen tack för alla tips!
 
Sv: Måla eller tapetsera, det är frågan?

Förresten, är det någon som vet om man klarar slipa ett rejält slitet parkettgolv själv, eller bör man ta till experthjälp till detta tro?
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 680
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 088
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni stress? Klarar ni av stress? Jag märker att jag inte längre kan hantera stress. Det går överstyr. Blir arg, pulsen går...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: Snubbelfot
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 755
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp