Måla med rustas väggfärg?

Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Ska måla om en lägenhet jag köpt där vi även ska bredspackla de flesta väggarna och måla. Vardagsrum hall och kök ska vara beige. Sovrum grönt och badrum mörkgrönt. Har 30 % på flugger då min kompis mamma jobbar där. Men deras färg är svindyr. Tänkte ta spackel, takfärg och alla penslar rollers osv där så de är kvalité. Sen funderar jag på att ta färgerna på rusta. Förutom badrum som är våtrum de tar jag på flugger. Har läst att många tycker rustas färger är bra. Vad har ni för erfarenhet?

Har målat tre rum med Rustas färg. Tycker den är jättebra! Känner aldrig att dyr färg skulle vara bättre när jag använder sån.

Ska måla om en lägenhet jag köpt där vi även ska bredspackla de flesta väggarna och måla. Vardagsrum hall och kök ska vara beige. Sovrum grönt och badrum mörkgrönt. Har 30 % på flugger då min kompis mamma jobbar där. Men deras färg är svindyr. Tänkte ta spackel, takfärg och alla penslar rollers osv där så de är kvalité. Sen funderar jag på att ta färgerna på rusta. Förutom badrum som är våtrum de tar jag på flugger. Har läst att många tycker rustas färger är bra. Vad har ni för erfarenhet?
Jag har använt Rustas färg i min hall. Den kändes prisvärd såtillvida att den var lättmålad, täckte helt ok och har hållit bra, nu tre år sedan jag målade om. Men jag tycker deras kulörer är svåra, jag fick köpa flera burkar och prova mig fram eftersom de inte har provburkar.

De gröna nyanserna blir betydligt mer blå/grå i verkligheten tycker jag.(Jag vet såklart att det beror mycket på rummets läge och ljuset mm, men Rustas färger är mindre kulörsäkra än någon annan jag testat)
I slutändan blandade jag till en egen kulör av flera burkar.

Jag har Rustas mörkgröna i hallen, är väldigt nöjd med den.
Är riktigt skogsgrön, lätt att måla med och går bra att torka av.

Har du bild hur de ser ut?

Javisst
20260503_095807.webp

Jag har använt deras färg i flera år. Först i huset och nu i lägenheten. Jag tycker de är bra och lätta att måla med.
Just nu är det svårt att få tag i deras färg för de byter leverantör. Återstår att se om det blir någon skillnad efter det.

Den är fantastiskt bra, både kvalitetsmässigt och miljömässigt.

Tror Lycke Reko är billigare än Rusta? Kan brytas i vilken kulör du vill.

Annars så tycker jag att Flügger är mycket färg för pengarna, jag har målat med deras Flutex Pro 7 och den var en dröm att jobba med. Superenkel, täcker jättebra, fin yta. Blir väldigt lite spill, den är så tjock. Skulle misstänka att Beckers Scotte-färger är likadana (alltså färgerna som yrkesverksamma köper).

Jag har målat något/några rum med Rustas väggfärger, och tycker att det har fungerat bra. Vill jag ha en annan kulör som de inte har så brukar jag köra Beckers.

Jag upplever att Rustas väggfärg uppför sig precis lika bra som andra dyrare varianter. Det har till exempel alltid krävts att jag målar två lager väggfärg, oavsett om det är Rustas färg eller en dyrare som jag använder.

Jag har målat flera rum, direkt på tidigare tapet, med Rustas färg. Är över 10 år sedan nu och är precis lika fint fortfarande. Jag tycker den är väldigt prisvärd.

Enligt snabb fråga på internet är det Flügger som tillverkar Rustas färg Reflekt.

https://www.google.com/search?q=til...AgGwAgHxBZpZVm6KDc5y&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Var i butik idag och hyllorna är tomma men de ska packa upp allt nästa vecka. Blir färgen sand i hall kök vardagsrum. Sen någon av de gröna i sovrummet har ej bestämt vilken grön de bli. Någon som vet om deras snickeri färg är ok? Tänkte måla in garderoberna i hallen även dem i sand.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka