Bukefalos 28 år!

Måla över fettfläckar på tapet?

S

Summercloud

I den nya hyreslägenheten finns stora fettfläckar på tapeten, som om något legat och skavt huvudet mot liksom. Det är stoooora fläckar längs hela väggarna nästan. Fastighetsskötaren sa att om vi ville ha det fixat snart så får vi fixa själv och spara kvitton och ev. få pengar för färg och så sedan.

Fastighetsskötaren sa att man bara kunde dra över färg, men min mamma prata med en jobbarkompis som påstod att det inte gick att måla över fettfläckarna och att man var tvungen att slipa ner skarvarna på tapeterna?

Hur hade ni gjort? Tips tack!
 
Sv: Måla över fettfläckar på tapet?

du måste spärra fettfläckarna med lackfärg annars kryper dom igenom tapet/färg igen.... Använd lackfärg, akrylfärg eller vad det heter. Jag använde vanlig hederlig färg man har till dörr och fönsterkarmar.... sen målade jag över det med väggfärg dock ska man ju veta att lackfärgen blir väldigt slät, det blir inte väggfärg med roller så det kan bli slätare partier där man målat med "spärrfärgen".... det är snyggare att tapetsera tror jag, kanske en fondvägg?

Och snyggast blir det om du tar bort tapetskarvar och spacklar tunt och slipar flera varv över alla skarvar, hål i väggar osv. Räkna med att förarbetet tar mest tid, men för att få snyggt resultat är det ett måste. Sen tar ju lackfärg lång tid på sig att torka, men själva väggfärgen fixar ni ju på en dag.... så jag gissar att förarbetet och lackfärgen tar 4 dagar kanske och själva målningen 1 dag :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Vi ska hyra en liten lägenhet under nått år och i ena rummet så måste vi göra något åt väggarna. Det har släppt i många skarvar och...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Coop
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 108
Hemmet Ska renovera ett mindre rum som ska bli kontor här hemma. Har rivit ner den gamla tapeten. Det första lagret alltså. Man kan på vissa...
Svar
8
· Visningar
4 246
Senast: Blomskan
·
Hemmet Nu börjar det bli dags att göra iordning stora dotterns rum.. Hon fyller snart sex, och har samma tapet som vi satte upp i det rummet...
Svar
8
· Visningar
3 032
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp