Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Blomskan

Trådstartare
Ska renovera ett mindre rum som ska bli kontor här hemma.
Har rivit ner den gamla tapeten. Det första lagret alltså.
Man kan på vissa ställen se en annan tapet bakom samt att det har suttit en bård mitt på väggen.
Om jag ska måla så måste jag måla med täckfärg över alla skarvar samt över den gamla bården.
Runt kontakterna har tapeten lossnat i flera lager, alltså ända ner till grundväggen. Här behöver antagligen spacklas..?

Nu har jag sneglat på om det inte är bättre att tapetsera.
Istället för att måla skarvarna så får jag ju slipa dem.
Är det bättre med tapet än färg?
Har fått för mig att tapeten gömmer mer än vad färgen gör?

Om jag nu ska tapetsera.
Kan jag tapetsera en fondvägg eller är detta totalt sååååå 2000?
Hörde nämligen en fräsig inredare som sa nått om detta.

Har tänkt mig en randig tapet. Vad ska man tänka på när det gäller randigt? Blir ett rum mindre, större eller påverkar den inte intrycket?
Jag har isf tänkt mig en vit, grå, svart randig tapet som jag tapetserar horisontelt alltså ej vertikalt.
På de andra väggarna ska jag då hitta en tapet som går ton i ton med den vitafärgen tänkte jag. Kanske den grå.. Har inte riktigt bestämt mig. :)

Ljusinsläppet i rummet kommer från ett 60 (?) fönster samt en altandörr. Utan för är det ett berg som sluttar uppåt samt endel träd så ljusinsläppet är ej 100% kan man säga.

Nu skulle jag behöva ha lite synpunkter på vad ni tror om mina funderingar.
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Fondväggar är fantastiskt! Gå på känsla, gör det du tycker om. Tycker det låter helfräsigt att ha den randiga på tvären på en vägg, var noga med att den hamnar i våg bara, annars kommer man få en konstig känsla när man ser den.

Med tanke på att ljusinsläppet är lite dåligt skulle jag välja vitt till det randiga. Annar blir det grå bara ännu gråare av skuggor och dåligt ljus. Om du inte piffar till det med fantatisk belysning.
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Du har ju helt klart rätt!
Det är ju faktiskt jag som ska bo i huset och inte någon fräsig inredare.. :D

Det får nog bli den ljusa nyansen i den randiga tapeten som jag även plockar upp i den enfärgade.
Större delen av den enfärgade kommer dock att döljas av bokhyllor och dylikt.

Men nu är jag riktigt taggad att dra igång.
Ska bege mig på shopping turne´ i helgen tror jag.. :)
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Åååh så kul :bump:
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Jag kan inget om målning och tapetsering men jag älskar fondväggar!

Klart du ska ha en om du tycker att det är snyggt.
Strunta i vad som är "inne" och inte. :)
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Jag tycker det är snyggt när man tapetserar en fondvägg med någon mönstrig kanske blommig tapet, och sen gör resten av väggarna i någon av de dominanta färgerna från fondtapeten!
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Fondvägg är ju skitbra! Lätt att ändra om du tröttnar, så du kan passa på att ta något som du tycker är fantastiskt nu men lite osäker på om du gillar om några år. När du tröttnar kan du lätt ändra hela rummet med endast en ny tapet på fondväggen. Ha en neutrall färg i resten av rummet.
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Allt löst måste ner oavsett om du ska måla eller tapetsera :)
Spackla ojämnheter och sen kan du tuta och köra.

Vad gäller randigt kan du göra känslan i rummet bredare eller högre i tak, lite beroende på hur du sätter den!
 
Sv: Måla, tapetsera, fondvägg eller ej...???

Tackar för alla svar.

Nu har arbetet börjat på riktigt.
Jag började med att slipa med ett ganska grovt sandpapper. Sedan tog jag dammsugaren och dammsög väggarna, golvet och taket.. :)
Efter detta började jag måla de ställen där bården lyser igenom samt alla tapetskarvar. Detta är gjort två gånger så idag ska jag börja rolla väggarna.

Visst, jag skulle nog ha spacklat på vissa ställen men det var på sådana ställen att de inte kommer att synas.
Väggarna kommer att fyllas med både bokhyllor och hyllor så det är inte mycket som kommer att synas.
Den som syns mest blir den randiga väggen ,det är den man ser först när man kommer in i rummet. Så jag tror att rummet kommer att bli lite längre eftersom jag kommer måla ränderna horisontellt.

Hittade gardintyg i går så nu blir det till att hitta färger som matchar tyget. :bump:
 

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
Hemmet Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte...
Svar
4
· Visningar
496
Senast: Trasten
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 460
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett av våra badrum (eller ja, hantverkarna gör det). Vi ska ha halvkaklat i en del av badrummet och sen hade...
Svar
7
· Visningar
1 061
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp