Måla över vattenskada

sthu

Trådstartare
Vi har en gammal vattenskada i ett rum. Själva skadan är åtgärdad, men väggen ser bedrövligt ut.
Jag tänkte måla över det. Går det, eller är det en dum idé?
IMG_20210206_083114.jpg


Min tanke är att måla grönt på väggen. Kan jag måla vitt i taket bara där det är skadat eller måste jag måla hela taket?
 
Jag har ingen erfarenhet över att måla över en fuktskada, men du kan inte måla bara en bit av taket, du måste måla hela om det ska se bra ut. Och kanske två-tre varv för att det inte ska lysa igenom, beroende på.vilken färg du köper.

Äsch, hade hoppats på att slippa måla taket :D
 
Vi har en gammal vattenskada i ett rum. Själva skadan är åtgärdad, men väggen ser bedrövligt ut.
Jag tänkte måla över det. Går det, eller är det en dum idé?
Visa bifogad fil 64364

Min tanke är att måla grönt på väggen. Kan jag måla vitt i taket bara där det är skadat eller måste jag måla hela taket?
Måste och måste, men resultatet blir nog inte lika bra om du inte målar hela taket. Det lär inte gå att matcha och få samma vita nyans.
Väggen borde ju inte vara några problem att få till att täcka med ny färg.
 
Min tanke är att måla grönt på väggen. Kan jag måla vitt i taket bara där det är skadat eller måste jag måla hela taket?
Jag tror som tidigare nämnts att du måste måla hela taket men jag tror också att du måste täcka över skadan innan du målar vitt. Det är svårt att få vitt att täcka andra färger framförallt om de är ojämna som en blommig tapet eller din skada. "mönstret" under lyser helt enkelt gärna igenom.
 
Jag tror som tidigare nämnts att du måste måla hela taket men jag tror också att du måste täcka över skadan innan du målar vitt. Det är svårt att få vitt att täcka andra färger framförallt om de är ojämna som en blommig tapet eller din skada. "mönstret" under lyser helt enkelt gärna igenom.
Täcka över, med vad?

Funderar på att sätta en typ blommig tapet just där i hörnet. Som ett slags fondvägg, fast i taket.
 
Täcka över, med vad?

Funderar på att sätta en typ blommig tapet just där i hörnet. Som ett slags fondvägg, fast i taket.
Antingen som nämns ovan att lägga på en spärrfärg eller att lägga på typ en tapetbit, kan ju vara svårt att dölja kanten. Det går att måla direkt men du får räkan med måååånga lager färg i hörnet och mitt råd om du gör så är att låta det torka ordentligt mellan.
Jag målade om en pall som fått en vattenskada med vanlig vit inomhusfärg och det är nog 10+ lager där skadan var som värst. Skiten åt sig igenom färgen gång på gång.
 
Vi har en gammal vattenskada i ett rum. Själva skadan är åtgärdad, men väggen ser bedrövligt ut.
Jag tänkte måla över det. Går det, eller är det en dum idé?
Visa bifogad fil 64364

Min tanke är att måla grönt på väggen. Kan jag måla vitt i taket bara där det är skadat eller måste jag måla hela taket?
Spärrfärg först om du ska måla skulle jag rekommendera. Det blir lätt genomslag annars. Skulle nog ta det även om du ska tapetsera för att inte riskera något.
 
Det blir nog tapet i hela hörnet istället. En med mycket färg. Känns som att det är lättare att få snyggt med mindre jobb.
 
Det lyser igenom ljusa tapeter.
jag fick måla hela köket vitt innan jag tapetserade om det. Annars lyste det skarpa mönstret igenom tapeten.
Vi fick göra något liknande när jag hjälpte mamma och pappa med tapetsering för ett par år sedan. De hade en bård mitt på väggen, samt mörkare färg från bården och ned till golvet. Vi fick börja med att måla över detta innan vi tapetserade med en ljusare tapet.
 
Min sambo målade bara över där vattenskadan var.
Det såg jättebra ut.
Överraskande faktiskt.
Han målade över för att vi skulle kunna se om det blev nya skador efter att vi hade tätat läckan.
Det blev inga nya skador och övermålningen dög utmärkt så det fick vara så.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
584
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp