Måla över vattenskada

Oj, vet du hur farligt mögel kan vara? Du kan ju inte veta hur stommen i taket känns utan att riva lite. Du möste ju se hur taket ser ut inuti så att säga.

Jag hade definitivt anlitat proffa I det här läget.

Sen hoppas jag att huset var billigt om ni dessutom har radon.

Ja, jag vet hur farligt det kan vara. Men jag är som sagt inte det minsta orolig.
 
Det här går verkligen inte ihop för mig.

Om du ignorerar allt det här kan det bli rätt allvarligt efter ett tag. Och om ni ska sälja nån gång?

Alltså, det syns ingenting. Det är löst smuts som nu är borta. Vattenskadan inträffade för flera år sen och är åtgärdad. Vad menar du att jag ska göra mer?

Jag har bott här en vecka. Sälja är inte aktuellt.
 
Alltså, det syns ingenting. Det är löst smuts som nu är borta. Vattenskadan inträffade för flera år sen och är åtgärdad. Vad menar du att jag ska göra mer?

Jag har bott här en vecka. Sälja är inte aktuellt.
Men det att det som läckt är fixat är ju inte grejen. Ni måste ju kunna se hur taket ser ut inuti. Det hjälper inte att borsta bort något ifall det är ruttet.

Och jag menar ju inte att du ska sälja nu, men om du vill sälja om tio år är det ju viktigt att saker är åtgärdade på rätt sätt och inte bara övermålade.
 
Men det att det som läckt är fixat är ju inte grejen. Ni måste ju kunna se hur taket ser ut inuti. Det hjälper inte att borsta bort något ifall det är ruttet.

Och jag menar ju inte att du ska sälja nu, men om du vill sälja om tio år är det ju viktigt att saker är åtgärdade på rätt sätt och inte bara övermålade.

Vad menar du att jag ska göra? Riva taket? Trots att taket känns väldigt fast och fint?
 
Det ser ut som om det är en ovanvåning (med tanke på snedtaket)? I så fall borde ni väl kanske kunna se något ovanifrån, alltså om ni tar er upp på vinden?

Kattvindar, ingen "ovanpåvind". Syns ingenting från insidan. Det kollade vi redan på visningen.
 
Men du känner ju inte stommen därifrån?

Men gör som du vill. Jag hade aldrig i livet riskerat min eller andras hälsa, eller min ekonomi för den delen.

Det är en betongvägg? Snedtaket har jag redan känt på från båda håll och det känns bra.


Jag frågar igen, vad tycker du att jag skulle gjort?
 
Fick ni veta från tidigare ägare vad "fixandet" av skadan innebar när den åtgärdades?
Känner ni tidigare ägare och har förtroende för att de gör saker ordentligt?
 
Fick ni veta från tidigare ägare vad "fixandet" av skadan innebar när den åtgärdades?
Känner ni tidigare ägare och har förtroende för att de gör saker ordentligt?

Ingen kom riktigt ihåg sa de. Tanten som bodde här är död. Allt var väldigt svävande om allt, vi gick bland annat tre olika årtal på när värmepannan installerades.
 
Ingen kom riktigt ihåg sa de. Tanten som bodde här är död. Allt var väldigt svävande om allt, vi gick bland annat tre olika årtal på när värmepannan installerades.

Då skulle jag riva lite mer än jag önskar faktiskt, för att säkerställa att det inte är något trist där bakom som inte syns. Det är otroligt mycket hemmapulande där man gör minsta möjliga, antingen för att man gillar genvägar eller för att man inte förstår bättre. Typ byter ett läckande rör eller täpper till en öppen springa, men byter inte ut materialet som blivit fuktskador.

Det behöver ju inte vara slarvigt gjort, men faktum är att ni inte vet. Det är risken med att köpa älde hus, att man ofta inte riktigt vet vad huset varit med om och vad som kommer att hända. Men när ni efter en tid i huset skaffat er koll och gjort saker som ni vill ha dem kommer ni sova gott! :)

(Och glöm inte att dokumentera allt NI gör, det är bra att ha om ni en dag ska sälja :up:)
 
Då skulle jag riva lite mer än jag önskar faktiskt, för att säkerställa att det inte är något trist där bakom som inte syns. Det är otroligt mycket hemmapulande där man gör minsta möjliga, antingen för att man gillar genvägar eller för att man inte förstår bättre. Typ byter ett läckande rör eller täpper till en öppen springa, men byter inte ut materialet som blivit fuktskador.

Det behöver ju inte vara slarvigt gjort, men faktum är att ni inte vet. Det är risken med att köpa älde hus, att man ofta inte riktigt vet vad huset varit med om och vad som kommer att hända. Men när ni efter en tid i huset skaffat er koll och gjort saker som ni vill ha dem kommer ni sova gott! :)

(Och glöm inte att dokumentera allt NI gör, det är bra att ha om ni en dag ska sälja :up:)

Fast nu har jag ju som sagt rivit bort lister och kollat taket från alla håll jag kommer åt. Det ser bra ut. Vad mer ska jag göra?
 
Vad är taket gjort av? Är golvet på vinden = taket i rummet eller är taket i rummet ett innertak? Och hur är det mellan snedtaket och husets yttertak? Har ni kommit åt att kontrollera trät och isolering där?

Det är en kattvind. Har kollat taket där. Ser bra ut. Isolering finns ingen där.
Innertaket, "tak-taket" är inte skadat. Läckan var i ventilen. Det finns ingen vind ovanpå.
 
Vad menar du att jag ska göra? Riva taket? Trots att taket känns väldigt fast och fint?
Det tar massor av år för en stomme att ruttna. År som läckan måste fortsätta att läcka. Det där ser ut som snö mot en skorstensstock som smält vid eldning.
En av mina tackläckor var mot skorstensstocken men bara när det regnade på tvären. Den var svår att hitta, därav det lilla målandet efter tätning.

Vatten från en ventilation eller genom ett gammalt hus blir förfärligt äckligt och missfärgat. Det behövs inte mycket alls för att det skall se alldeles gräsligt ut.

I den ladugård som nu är stall så hade tegeltaket läckt i massor av år. Men kostruktionsvirket var bara litet mjukt på ytan.

Det är mycket kraxande från olyckskorpar här tycker jag. Men om du är orolig så kan du ju låta mäta om någon fukt finns kvar och kontrollera om där finns mögel. Jag skulle be Anticimex titta på skadan om det var mitt hus. De kan sådant där. Och så skulle jag spara protokollet till en framtida försäljning för att framstå som en ansvarsfull husägare.
Mitt försäkringsbolaget skickar Anticimex på mina hus för att kontrollera att jag sköter mig som fastighetsägare. Jag har haft mycket nytta av dessa besiktningar. Om man inte åtgärdar nedslag så får man förbehåll i försäkringen. Jag har ett förbehåll på ett badrum med massor av hål i våtrumsmattan.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
866
Senast: Bison
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
591
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
673
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp