Måla över vattenskada

Det beror ju på vilken nivå man lägger sin renovering. Hemma hos oss - vi renoverar ett hus som är mer än 100 år gammalt - hade vi ryckt ut taket och kollat vad som finns på andra sidan. Andra hade kanske gjort annorlunda.

Att rycka ut ett hörn av ett innertak för att kolla vad vattenskadan gjort för skada kostar ofta mer tid än pengar, men god hälsa för både hus och folk och fä som bor i det vinner alltid i längden. Någon nämnde den där gallerventilen och kanske den är ren och len som en fölmule eller så är den de facto äkta nasty på grund av vattenskadan.

Nu tappade du mig helt. Menar du att jag är slarvig som gjort precis det, kollat ventil och dragit bort lister? Och konstaterat att jo, det ser bra ut och mer rivning är onödigt.
 
Nu tappade du mig helt. Menar du att jag är slarvig som gjort precis det, kollat ventil och dragit bort lister? Och konstaterat att jo, det ser bra ut och mer rivning är onödigt.
Det är ju din egen tolkning. Jag säger att det inte är så kostsamt att dra ner ett hörn av ett innertak och kolla vad som finns på baksidan, speciellt när man som i ditt fall haft en rejäl vattenskada och att det i långa loppet kan vara värt att göra en sådan manöver med tanke på hälsan för huset självt och de som bor i det. Dvs samma sak som de flesta i den här tråden redan talat om för dig. Men det är ju fortfarande upp till dig hur du vill göra.
 
Det är ju din egen tolkning. Jag säger att det inte är så kostsamt att dra ner ett hörn av ett innertak och kolla vad som finns på baksidan, speciellt när man som i ditt fall haft en rejäl vattenskada och att det i långa loppet kan vara värt att göra en sådan manöver med tanke på hälsan för huset självt och de som bor i det. Dvs samma sak som de flesta i den här tråden redan talat om för dig. Men det är ju fortfarande upp till dig hur du vill göra.

Fast jag har ju gjort just precis det? Vad mer menar du att jag ska göra?
 
Det är markradon. Mätt någon gång på 80talet. Vi ska göra en ny mätning nästa eldningssäsong.

Hussvamp har jag koll på, det har jag stött på i jobbet ett par gånger. Förhoppningsvis klarar vi oss från det :)

Jag har köpt renoveringstapet och ska sätta upp tapeter på bara just den lilla vägg/taksnutten. Som ett fondhörn (istället för fondvägg). Men först har jag lite andra projekt att ta tag i.
Gör saker fullt ut eller inte alls,en snutt här o där känns som gaffa o najtråds varning.
 
Gör saker fullt ut eller inte alls,en snutt här o där känns som gaffa o najtråds varning.

Exakt vad är det som måste göras? Jag ser ingen anledning att bryta upp ett fullt fungerande tak?

Edit: trodde det var svar på ett annat inlägg
jag vill ha en fond, inte hela rummet. Vill ha vita väggar på resten.
 
Du behöver inte riva,men leta upp luckan i taket som leder till "vinden" och kryp in där o kolla var vattnet kom ifrån,ta med en skruvmejsel o "kniva" ev fd blött trä.

Och som jag skrivit säkert tio gånger, det är gjort, gjort och gjort. Inga fuktskador.
 
Jag säger inte att det är det vanligaste men att bete sig som du gör och prata ner andra människors erfarenhet genom negativa epitet är faktiskt inte okej någonstans oavsett andras erfarenhet. Kom med fakta istället för att försöka skapa en stämning.
Det krävs ganska så mycket för att det skall bli så illa som du beskriver.
Och den som går på mest i den här tråden tycker jag är du.
Så olika det kan vara.
 
Det beror ju på vilken nivå man lägger sin renovering. Hemma hos oss - vi renoverar ett hus som är mer än 100 år gammalt - hade vi ryckt ut taket och kollat vad som finns på andra sidan. Andra hade kanske gjort annorlunda.
En besiktningsfirma kan borra ett diskret litet hål någonstans och sticka in en kamera.
Det finns mycket man kan göra utan att behöva riva i huset.
 
En besiktningsfirma kan borra ett diskret litet hål någonstans och sticka in en kamera.
Det finns mycket man kan göra utan att behöva riva i huset.

Ja precis. Jag hade börjat med att ta hjälp av en besiktningsman, antingen via försäkringsbolaget eller om jag har kontakt med en från köpet. Det blir lite konstigt att ställa "jag börjar med att riva ut hela taket i rummet" mot att "eller så tapetserar jag som att inget hade hänt". Det jag tror de flesta av oss menar, är att vi (men TS gör såklart som hon själv bedömer) inte hade stannat vid att titta på utsidan utan gjort någon form av ytterligare inspektion. Vilken åtgärd som sedan blir aktuell (om någon alls) kan man ju då få råd om.

Men TS kommer ju att göra ett mögelprov, det är bra!
 
Jag trodde det var tvärtom, att en genomsläpplig jord gör att radon läcker upp under huset men att lera istället tätar? Fast lera kan förstås spricka. Oavsett är radon en viktig faktor att kolla upp innan köp.
Platta på lera kan lätt spricka.
Lera under hus torkar.
Men i övrigt så har du ju förstås rätt.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
585
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp