Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har gjort, det blir väldigt snyggt med svarta stolpar! Hållbarheten vet jag inte om den blir längre, men jag har inte behövt byta ut någon än iallafall!Jag har fått 100 st gamla tryckimpregnerade staketstolpar. Nu funderar jag på att olja in dem med roslagsmahogny för att de ska hålla ett tag till. Är det någon som gjort detta. Funderar på att blanda i kimrök så roslagsmahognyn blir svart.
/Lizzie
Jag har gjort, det blir väldigt snyggt med svarta stolpar! Hållbarheten vet jag inte om den blir längre, men jag har inte behövt byta ut någon än iallafall!
Jag gjorde inget förarbete men stolparna var nya när jag målade. Nu var det ett tag sedan men jag vill minnas att de fick stå ute och torka ganska länge i högsommarvärme innan jag slog i dom, dom sög åt sig linolja långsamt. Låter klokt att slipa!Gjorde du något förarbete iform av slipning/tvättning?
Några av mina stolpar har mossa/lavar på sig så dessa stolparna tänkte jag slipa rent.
/Lizzie
Jag gjorde inget förarbete men stolparna var nya när jag målade. Nu var det ett tag sedan men jag vill minnas att de fick stå ute och torka ganska länge i högsommarvärme innan jag slog i dom, dom sög åt sig linolja långsamt. Låter klokt att slipa!
Men det sagt finns det säkert någon som skulle rekommendera något slags förarbete för att få ett bättre resultat, men jag var ivrig och lat![]()
Okej, jag hade nog skrapat bort lav och mossa med en kniv eller dyl. Och sen papprat lite snabbt med ett grovt papper. 40-60 i styrka om det är mycket ”bös” på stolpen.Mina stolpar är ju begagnade och stått som häststaket i 25 år. Dock är de välbevarade (torr mark), men som sagt grå mossa/lavar finns på rätt många. Ska tvätta bort jorden också.
Hade det varit nya stolpar så hade jag nog bara smetat på roslagsmahognyn.
/Lizzie
Okej, jag hade nog skrapat bort lav och mossa med en kniv eller dyl. Och sen papprat lite snabbt med ett grovt papper. 40-60 i styrka om det är mycket ”bös” på stolpen.
Posta gärna före-efter på nån stolpe sen!