"Målarsats" till julklapp

Bukefalos 30 år!

Cambrie

Trådstartare
Har en dotter som är sjukt duktig på att måla, har alltid haft högsta betyg i bild och målar framförallt med pennor i skissblock men även med andra typer av färger och även på padda.
Funderar på att köpa ett riktigt, vad man nu ska kalla det, måleri set till henne i julklapp. Men var får man tag i riktiga grejer (vi har tidigare köpt satser från typ temu, de duger fint men skulle nog vilja ha lite bättre märken denna gång)?

Och vad ska man satsa på, dyrare pennor eller försöka få in på akvarell, akryl eller till och med olja? Vilka grejer behövs för ett fullbordat set? Var kan man köpa stafli och dukar till ett hyfsat pris? Vet att många här målar så ni kanske kan hjälpa mig med detta?

Jag skulle fråga henne vad hon tycker om att teckna/måla med. Älskar hon just tuschpennor skulle jag köpa ett stort set med väldigt många olika färger. Fråga också om hon tycker bäst om fin spets (typ 0,4 mm) för fina små detaljer, eller aningen bredare spets.
Jag gillar Stabilos set, 0,4 mm, i alla tänkbara färger. Men de är som sagt smala och inte passande för stora ytor.

Sen finns ju ProMarkers som är fantastiska, men dyra.....

Jag skulle också köpa fint teckningspapper - Penstore har block med riktigt bra papper; Canson The Wall använder jag själv. Penstore har ALLT! Även Artistica. Snabba leveranser.

Annars acrylfärg och antingen pannå eller färdigspänd duk. Och många penslar i olika storlek!

Har en dotter som är sjukt duktig på att måla, har alltid haft högsta betyg i bild och målar framförallt med pennor i skissblock men även med andra typer av färger och även på padda.
Funderar på att köpa ett riktigt, vad man nu ska kalla det, måleri set till henne i julklapp. Men var får man tag i riktiga grejer (vi har tidigare köpt satser från typ temu, de duger fint men skulle nog vilja ha lite bättre märken denna gång)?

Och vad ska man satsa på, dyrare pennor eller försöka få in på akvarell, akryl eller till och med olja? Vilka grejer behövs för ett fullbordat set? Var kan man köpa stafli och dukar till ett hyfsat pris? Vet att många här målar så ni kanske kan hjälpa mig med detta?
Om man gillar att skapa är det helt fantastiskt att gå omkring i en konstnärsbutik, kanske presentkort eller att ni åker dit ihop? Annars rekommenderar jag Kreatima eller IB Wahlströms nätbutiker, de har reor återkommande med. Någon sorts start set och sedan får ni väl se vad hon gillar och komplettera?

Jag hade nog om jag faktiskt normalt ville ge någonting rejält inte satsat på pennor. Om personen inte är jätteförtjust i pennor. Men ett konstnärligt intresse ger ju fantastiska möjligheter att ge presenter i många år framöver.

Men med det sagt:

När du skriver -målar framför allt med pennor, menar färgpennor? Så skulle jag ju självklart köpt dyra färgpennor först. Eftersom om hon använder färgpennor självklart förtjänar riktigt fina sådana. Var man köper dem är inte huvudsaken utan märket på dem är det. Caran d'Ache, Faber Castell är tex bland de bättre https://penstore.se/fargpennor-for-...RP8jYpuifp6ma21FM9u3N_zfPWhaNMIkHo1s40FJlKNyG (lista över Penstores mest populära för vuxna.)

Sedan köper man dem på Kreatima eller Panduro (vilket är ungefär samma butik) eller mycket hellre på en liten lokal konstnärsbutik som man går till och hittar på Google (både för att det är coolare och säkert kunnigare och roligare att de finns). Eller om man måste köpa på nätet köper på Penstore (eller ännu hellre åker till Söder och går in i deras ganska lilla butik). De har alla garanterat något av de bra märkena. Rent av bokhandeln kan ha det faktiskt, bara att gå in och titta.

Sedan när hon väl har pennor, eller om du menade att hon tecknar mest med blyerts och bläck. Så skulle jag fundera över om man ville ha
Akvarell eller
Akryl/olja - Akryl är typ som olja (någon kommer bli jättesur när jag skriver det), men det luktar mindre och torkar faktiskt någon gång.

Akvarell är små färgkakor och vatten (och kan vara hur dyrt som helst, och priset spelar verkligen roll) och rinnigt och Akryl är tuber med ngt geggigt och båda behöver speciellt papper av olika sort. Men det finns faktiskt papper för akryl i tjocka block.

Det är tycker jag läskigt att gå över från det man brukar göra till någonting nytt så om man tänker att man omedelbart ska kasta sig över färgerna så tänker jag att -bättre av det man gör är bäst först och sedan kommer ju en födelsedag och man kan köra på Akvarell eller Akryl :) (eller pudriga kritor o fixativ :) )

Senast ändrad:
Jag hade nog om jag faktiskt normalt ville ge någonting rejält inte satsat på pennor. Om personen inte är jätteförtjust i pennor. Men ett konstnärligt intresse ger ju fantastiska möjligheter att ge presenter i många år framöver.

Men med det sagt:

När du skriver -målar framför allt med pennor, menar färgpennor? Så skulle jag ju självklart köpt dyra färgpennor först. Eftersom om hon använder färgpennor självklart förtjänar riktigt fina sådana. Var man köper dem är inte huvudsaken utan märket på dem är det. Caran d'Ache, Faber Castell är tex bland de bättre https://penstore.se/fargpennor-for-...RP8jYpuifp6ma21FM9u3N_zfPWhaNMIkHo1s40FJlKNyG

Sedan köper man dem på Creatima eller Panduro (vilket är ungefär samma butik) eller mycket hellre på en liten lokal konstnärsbutik som man går till och hittar på Google (både för att det är coolare och säkert kunnigare och roligare att de finns). De har alla garanterat något av de bra märkena. Rent av bokhandeln kan ha det faktiskt, bara att gå in och titta.

Sedan när hon väl har pennor, eller om du menade att hon tecknar mest med blyerts och bläck. Så skulle jag fundera över om man ville ha
Akvarell eller
Akryl/olja - Akryl är typ som olja (någon kommer bli jättesur när jag skriver det), men det luktar mindre och torkar faktiskt någon gång.

Akvarell är små färgkakor och vatten (och kan vara hur dyrt som helst, och priset spelar verkligen roll) och rinnigt och Akryl är tuber med ngt geggigt och båda behöver speciellt papper av olika sort. Men det finns faktiskt papper för akryl i tjocka block.

Det är tycker jag läskigt att gå över från det man brukar göra till någonting nytt så om man tänker att man omedelbart ska kasta sig över färgerna så tänker jag att -bättre av det man gör är bäst först och sedan kommer ju en födelsedag och man kan köra på Akvarell eller Akryl :) (eller pudriga kritor o fixativ :) )
Bra tips!!
När det gäller färgpennor (inte tusch) finns ju både "vanliga" och akvarellpennor (som går att använda som "vanliga" också) - och där finns himmelska set med upp till 120 pennor i varje! Men de kostar rätt mycket. Jag har från Faber Castelle och det är en njutning bara att öppna lådan med de olika lagren av färger.

Hur gammal är dottern?

@Badger :s tips på presentkort till en fin butik är ju jättebra!

Panduro eller om du har det i din stad, en konstnärsbutik.

Jag hade valt akryl. Ett gäng färger (extra stor tub svart och vit), några bra penslar, några färdigspända dukar.
Jag hade kanske valt någon duk, men framför allt ett ritblock med papper för Akryl, för det skulle kanske kännas som en mildare övergång.

Bra tips!!
När det gäller färgpennor (inte tusch) finns ju både "vanliga" och akvarellpennor (som går att använda som "vanliga" också) - och där finns himmelska set med upp till 120 pennor i varje! Men de kostar rätt mycket. Jag har från Faber Castelle och det är en njutning bara att öppna lådan med de olika lagren av färger.

Hur gammal är dottern?

Tack :)
det var inte mitt tips om presentkort :D men det var ett bra tips.

Själv föredrar jag att öppna paket med överaskning såklart, men inte alla gör det.

(jag har alldeles för mycket konstnärsmaterial :o från ProMarkers till akvarellpennor och akvarellfärger och akrylfärg och pastellkritor sådana pudriga. Men nästan ingenting slår egentligen att öppna en stor ask akvarellpennor i många färger :love: (min är ju iofs uråldrig sedan tweenies, men man minns när man fick den.)

Bra tips!!

Hur gammal är dottern?

Jag har samma set från FC, med 120 pennor. ÄLSKAR det. Och sen är det så lätt att köpa enstaka pennor när de är slut. Barnen har samma set, det fyller 9 år nu och de har alltid haft exemplarisk ordning på dem. Köper om jag har råd gärna riktigt bra saker så de håller och tas omhand.

Berol har btw superbra tuschpennor. Håller en evighet, torkar inte ut i första taget (kan ligga två veckor utan kork utan att dö torrdöden). De har en förpackning med massa pennor i rund burk som är väldigt prisvärd, vi har haft samma burk i 10 år minst.

Berol har btw superbra tuschpennor. Håller en evighet, torkar inte ut i första taget (kan ligga två veckor utan kork utan att dö torrdöden). De har en förpackning med massa pennor i rund burk som är väldigt prisvärd, vi har haft samma burk i 10 år minst.
Vad använder du för papper till de pennorna? Pappren gör väldig skillnad, tycker jag.

Nåt lite tjockare, matt papper, finns bra ritblock på akademibokhandeln mm. Avskyr tunna blanka papper, det blir roligare med bra saker. Jag tror de jag köper oftast är nån form av akvarellpapper.
Och spiralblock eller liknande är mysigt så att papperen kan sitta kvar i blocket och sparas :)

Jag köper massa olika, men vill alltid ha ganska tjocka matta papper även för att skissa, att känna på dem med fingrarna är grejen.

Om man gillar att skapa är det helt fantastiskt att gå omkring i en konstnärsbutik, kanske presentkort eller att ni åker dit ihop? Annars rekommenderar jag Kreatima eller IB Wahlströms nätbutiker, de har reor återkommande med. Någon sorts start set och sedan får ni väl se vad hon gillar och komplettera?
Jag fick när jag var barn ett akvarellsett från kreatima som jag fortfarande använder i vuxen ålder. Om det är akvarell du är ute efter så är https://penstore.se/winsor-newton/cotman-akvarellfärg-sketchers-pocket-box-12-koppar de här väldigt prisvärda och sen köper du några riktiga penslar åt henne. https://penstore.se/winsor-newton/cotman-pensel-111-st-12 En rejäl (så den håller mycket färg och så har den ändå en fin spets) och en pytteliten för detaljer. Ska hon måla akvarell behöver hon ett bra papper (A och O för just akvarellfärg för man använder så mycket vatten) och inget mindre än 200g jag målar mest på 300 g https://penstore.se/clairefontaine/akvarellblock-300g-a5 för jag är så labbig med vattnet. Akvarellpennor och vattenfyllda penslar är också väldigt användbart. https://penstore.se/crevide/water-brush-synthetic-vattenpensel. DÅ brukar det för mig räcka med den här typen av papper https://penstore.se/clairefontaine/painton-konstnärsblock-a5. Fungerar även bra för tuschpennor och sådant som lätt läcker igenom vanligt papper.

Använder mest A5 och A4. Sen ett gäng fineliners brukar finns i färdig förpackning och vit posca i stor och liten version.

Nåt lite tjockare, matt papper, finns bra ritblock på akademibokhandeln mm. Avskyr tunna blanka papper, det blir roligare med bra saker. Jag tror de jag köper oftast är nån form av akvarellpapper.
Åh, ja, mitt favorit Canson the Wall är inte tunt och sladdrigt, men lite för blankt för akvarell! Till det ska man ha riktigt akvarellpapper - som ju också finns i olika gräng, alltså grovlek.

Bra tips!!

Hur gammal är dottern?

Jag skulle också slå ett slag för akvarellpennor, det ger lite mer möjlighet att leka och testa olika tekniker. Har fortfarande kvar mitt gamla set jag fick när jag var liten, också från Faber Castelle 😍

Min mamma är konstnär och målar både akvarell och akryl och hon säger att Clas Ohlsson har riktigt bra canvasdukar för bra pris, om man vill måla.

Olja är lite knivigare än akvarell och akryl, de två sista är vattenbaserade och därför lättare att blanda och spä ut än oljefärg.

Liknande trådar

• Cykelväska till pakethållare
  • Vad gör man en regning semesterdag?
  • R
    Målarböcker och tuschpennor - tips?
  • Vad får dina barn i julklapp i år?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur