malinois köp.. Hjälp

@Grazing

Det är inte "väldigt få" malinois i Sverige om man tittar på SKKs statistik på registrerade hundar under 10 år, inte vad jag anser vara väldigt få iaf. Knappt 1650 stycken. Det är fler än t ex antalet dalmatiner eller västgötaspets.
Men det är mindre än schäfern som det är över 30 000 av. Självklart finns det raser som det finns färre av i sverige än mallen. Men du menar att det räknas som många för att det finns raser det finns färre av?
 
Åtgärder hade gjorts och rastgåden var inte längre ett problem. Hunden var inte i situationerna längre som gjorde att den agerade som den gjorde fattade jag det som iallafall.
Nu förstår jag ingenting?
Är du samma användare alltså?
Eller varför försvarar du annars ett gäng dårar som släpper lös en farlig hund?
 
Jag säger som sagt ingenting om en valp som nafsar lite när den är valp, så gjorde min förra spaniel också men med mognad så försvann beteendet tillsammans med träning och han gjorde aldrig så när han kom över valpstadiet. Till och med vår cavalier vi hade när jag växte upp bet oss i tårna hela tiden som valp men som sagt, beteendet la sig när valptiden var över, med en del träning såklart. Men valp och unghund är inte riktigt samma sak för mig iallafall. En unghund är stor och stark.

Och visst, sålänge dom som verkligen kan hunden har den så är det väl lugnt och det är nu hyfsat få mallar i sverige trots allt, det är inte direkt en extremt vanlig ras. Som sagt igen, jag har enbart träffat trevliga. Att det inte är ett problem med rasen generellt sätt här är väl förmodligen för att det är väldigt få av den här än sålänge.

Och som vanligt är ju folk på buke trevliga mot vissa medans andra av någon anledning totalsågas oavsett, som tex den hunden som bitit tre personer pga ägarens miss i rastgården, där en skrev att det minsann inte alls är konstigt att hunden tvångsomhändertogs trots att hunden hade bytt ägare när det skedde, hunden är ju fortfarande en fara. I denna tråden får iallafall jag uppfattningen att svaret borde blivit jamen dåså, har hunden bytt till en vettig ägare som har koll så är ju problemet löst och det var fel av dom att omhänderta hunden.

Min förra stallägare hade en schäfer som var för vek för att bli polishund men blev istället en trevlig stallhund och den betedde sig också så, det var en stackars inackordering som råkade få igång hunden som skällde och hoppade runt och betedde sig hyfsat otäckt men den bet aldrig heller, den stannade vid det läget. Den gick inte längre en så trots att personen stod och flaxade med armarna för att hålla den borta. Men igång gick den ju snabbt, men inte längre än så.

Jag skulle dock inte ha blivit förvånad om hunden hade fått fatt i typ kläder och börjat kampa med dom. Jag är ju glad att hon höll sig. Men det hade knappast varit en dålig hund om hon inte hade gjort det heller. Hade mamma berättat innan att hon tänkte ut och gå med grannen så hade jag förklarat - ta med bollen ut som hon kan bära på, gör si och så om hon gör si och så. Men hon tänkte väl inte ens i de banorna för hon tänkte inte ens på att det fanns där eller yttrar sig så.
Likadant när grannen är och hälsar på. Även nu när hon inte är rädd så rör hon sig på ett ryckigt sätt och framkallar helt klart jakt/kamp och uppspelthet i hunden så man får vara med och styra. Det är verkligen som natt och dag vad olika hantering och kroppspråk skapar i vissa hundar.

En spaniel eller sällskapshund går inte att jämföra med en brukshund med höga drifter. Hur tror du man får de att bita i ärm och dräkt om hunden skulle vara rädd för att bita i kläder eller dylikt?

Och det visade sig ju även vara polisens betyg på hunden.

Tyvärr, på sätt och vis. För ägaren missbedömdes gravt. Något mer olämpligt kan man nog inte tänka sig, och det hade varit bättre för hunden att den avlivats än att den återgick i hennes ägo. Året efter dömdes hon för djurplågeri efter att rottweilern i princip svultit ihjäl när hon lämnat den och åkt utomlands - den var i så dåligt skick att den avlivades när den kom in till Blå Stjärnan.

Minns det med :(
 
Men det är mindre än schäfern på över 30 000. Självklart finns det raser som det finns färre av i sverige.

Om du jämför med schäfer så finns det "väldigt få" av de flesta raserna i Sverige. Jag skulle säga att malinois ligger i mitten. Om jag påstod att det fanns väldig få australian kelpie i Sverige skulle nog folk undra vad jag menade. Eller greyhound. Om raser med över 1500 registrerade individer är väldigt få, vad ska man då säga om bullterrier och korthårig collie?
 
En spaniel eller sällskapshund går inte att jämföra med en brukshund med höga drifter. Hur tror du man får de att bita i ärm och dräkt om hunden skulle vara rädd för att bita i kläder eller dylikt?
Som sagt, därför jag pratade om valpar och inte unghundar eller vuxna hundar.
 
Det är ju dock en jäkla skillnad när någon klantat sig men är ångerfull och tar fullt ansvar mot när det bara är bortförklaringar.

I den andra tråden var det ju alla andras fel, hunden hade bara råkat bita lite, munkorgen satt fel, länsstyrelsen var elaka och hade redan bestämt sig, nån som hunden inte gillade hade råkat komma fram till den osv osv

Dessutom var det ju flera som skrev att hade de bara sett till att ha munkorg och koppel på så var det inget problem, så jag ser inte att det skulle vara någon stor särbehandling här.
 
"De personer som vi har pratat med har en gemensam uppfattning om att malinoisen är en pigg och alert hund med stor kampdrift. Den har tyvärr lätt för att lära in felbeteende och är svårare att korrigera än schäfern. Leif Malmgren uppger att en nackdel med malinoisen är att den har tillgänglighetsproblem d.v.s. att den kan vara överdrivet kärvänlig eller osäker och biter ifrån. Det optimala är när malinoisen är socialt självsäker. Harry Nilsson har som regel att inte ha några malinoiser i sitt fodervärdssystem för tjänstehundar eftersom han anser att malinoisen kräver en rutinerad förare då det är lätt att lära in ett felbeteende på hunden."

När inte ens dom som arbetar och kan rasen väldigt väl vill ha blivande tjänstehundar i fodersystemet pga att det kan gå så otroligt fel så fort och är såpass svårkorrigerad, hur ska det gå när dom hundar som inte platsar hos polisen sen ska ut i samhället till "vanligt" folk? Det känns inte direkt säkert alls.

Som sagt, sålänge det trots allt inte finns så många av dom så går det väl an, men om dom ökar i antal som tex schäfern så lär det ju bli mera problem.
 
Men det är mindre än schäfern som det är över 30 000 av. Självklart finns det raser som det finns färre av i sverige än mallen. Men du menar att det räknas som många för att det finns raser det finns färre av?

Den siffra jag angett för malinois är som jag skrev för hundar under 10 år i SKKs register. Samma siffra för schäfer är 13 370.
 
Snälla du, svara konstruktivt istället om du vill delta. Dina svar ger inte så mycket.
Jag svarar på dina påståenden där du jämför en cavaliervalp som biter i fötterna i en tråd där det diskuteras mallar?
Vad vill du ha för svar?
Dom långa konstruktiva svaren passar dig ju inte heller,du har ju tjafsat emot samtliga.
 
"De personer som vi har pratat med har en gemensam uppfattning om att malinoisen är en pigg och alert hund med stor kampdrift. Den har tyvärr lätt för att lära in felbeteende och är svårare att korrigera än schäfern. Leif Malmgren uppger att en nackdel med malinoisen är att den har tillgänglighetsproblem d.v.s. att den kan vara överdrivet kärvänlig eller osäker och biter ifrån. Det optimala är när malinoisen är socialt självsäker. Harry Nilsson har som regel att inte ha några malinoiser i sitt fodervärdssystem för tjänstehundar eftersom han anser att malinoisen kräver en rutinerad förare då det är lätt att lära in ett felbeteende på hunden."

När inte ens dom som arbetar och kan rasen väldigt väl vill ha blivande tjänstehundar i fodersystemet pga att det kan gå så otroligt fel så fort och är såpass svårkorrigerad, hur ska det gå när dom hundar som inte platsar hos polisen sen ska ut i samhället till "vanligt" folk? Det känns inte direkt säkert alls.

Som sagt, sålänge det trots allt inte finns så många av dom så går det väl an, men om dom ökar i antal som tex schäfern så lär det ju bli mera problem.

Men det alla här skriver är ju just att en malinois ska ha en rutinerad och kunnig förare! Och att den inte ska vara en hund som vanligt folk skaffar hur som helst, som aktiv sällskapshund. Harry Nilsson bekräftar ju vad som upprepats gång på gång här i tråden!
 
Men det alla här skriver är ju just att en malinois ska ha en rutinerad och kunnig förare! Och att den inte ska vara en hund som vanligt folk skaffar hur som helst, som aktiv sällskapshund. Harry Nilsson bekräftar ju vad som upprepats gång på gång här i tråden!
Då har du nog inte övht läst vad det är jag vänder mig emot. Jag har själv hela tiden skrivit att det är fullt okej om det är en människa som klarar av den.
 
Jag svarar på dina påståenden där du jämför en cavaliervalp som biter i fötterna i en tråd där det diskuteras mallar?
Vad vill du ha för svar?
Dom långa konstruktiva svaren passar dig ju inte heller,du har ju tjafsat emot samtliga.
Men nej, du skriver mer "vaaa herreguuud vad yrar du om" "är du samma användareee" Fruktansvärt vettiga svar från dig.

Eller varför försvarar du annars ett gäng dårar som släpper lös en farlig hund?
Det här är problemet, en hund biter 3 ggr i en rastgård och är annars fullt vettig men reaktiv av olika anledningar. Den ska dömas ut som farlig hund pga det trots att ägaren har gjort åtgärder som gör att hunden inte längre riskerar att bita folk.

Och ja, den personen kanske inte förklarar på bästa sätt men bortser man från det så är det krasst sätt en hund som bitit folk och nafsat efter folk några gånger. Den är "farlig" pga det trots åtgärder. Mallar får bete sig så för dom är födda sådana och avlade för det så det är helt okej med dom i samhället. Trots att om ägaren gör en liten liten miss kan det gå galet illa.
 
Vem är det som tycker att det är ok att människor som inte klarar av en malinois(eller för all del en ovtjarka, en amstaff eller vilken annan hund som helst) köper en?
Alla här skulle jag säga..

Den vars hund tex sticker efter en stackare i full fart pga att ägarn vänder ryggen om en millesekund som räddades i sista stund pga att "ägarn har koll på hunden". Det visar tycker jag hur faktiskt olämpliga dom är hos alldeles för många förmodligen.

Det beteendet hade aldrig accepterats om det var någon annan ras men när det gäller mallen så är det helt okej, ägarn får bara vara mera uppmärksam nästa gång. Och att leva på det sättet att ägarn inte får göra minsta miss känns enligt mig för osäkert.

Som sagt, det är inte min personliga uppfattning av mallar som jag träffat, men här är det tydligen så mallar är och det ska accepteras.

Och som sagt igen, jag pratar inte om specifika folk som har hunden utan hur hundens beteende så totalt tolereras när samma beteenden från andra raser leder till avlivning.
 
Men nej, du skriver mer "vaaa herreguuud vad yrar du om" "är du samma användareee" Fruktansvärt vettiga svar från dig.


Det här är problemet, en hund biter 3 ggr i en rastgård och är annars fullt vettig men reaktiv av olika anledningar. Den ska dömas ut som farlig hund pga det trots att ägaren har gjort åtgärder som gör att hunden inte längre riskerar att bita folk.

Och ja, den personen kanske inte förklarar på bästa sätt men bortser man från det så är det krasst sätt en hund som bitit folk och nafsat efter folk några gånger. Den är "farlig" pga det trots åtgärder. Mallar får bete sig så för dom är födda sådana och avlade för det så det är helt okej med dom i samhället. Trots att om ägaren gör en liten liten miss kan det gå galet illa.
Vilka hundar som helst FÅR vara farliga för allmänheten sålänge ägare kan styra upp det.
Det kunde inte ägarna till gatuhunden och det är därmed dom och bara dom som dömt hunden till döden.
 
Vilka hundar som helst FÅR vara farliga för allmänheten sålänge ägare kan styra upp det.
Det kunde inte ägarna till gatuhunden och det är därmed dom och bara dom som dömt hunden till döden.
Men snälla, nej, farliga hundar är inte acceptabelt ens om ägaren "har koll" på dom. Tack och lov så är det inte så.

Det finns en anledning tex att dom flesta kamphundar är förbjudna i många hyreshus, för att det räknas som en "farlig hund", då spelar det ingen roll hur ägaren är. Det tycker jag tyder på att samhället inte accepterar farliga hundar trots att ägaren "har koll" på dom.

Och hade "farliga hundar" varit så accepterade så hade det räckt med att omplacera hunden vilket det ju inte verkar göra. Så att alla hundar får vara farliga håller jag inte med om.
 
Den vars hund sticker efter en stackare i full fart pga att ägarn vänder ryggen om en millesekund som räddades i sista stund pga att "ägarn har koll på hunden". Det visar tycker jag hur faktiskt olämpliga dom är hos alldeles för många förmodligen.

Det beteendet hade aldrig accepterats om det var någon annan ras men när det gäller mallen så är det helt okej, ägarn får bara vara mera uppmärksam nästa gång. Och att leva på det sättet att ägarn inte får göra minsta miss känns enligt mig för osäkert.

Som sagt, det är inte min personliga uppfattning av mallar som jag träffat, men här är det tydligen så mallar är och det ska accepteras.

Fast nu pratar du ju om beteendet igen och inte om huruvida ägaren klarar av det eller inte?
Jag tycker det vore ett helt oacceptabelt beteende om en hund av min ras helt utan varning högg en hantverkare som traskat in genom grinden. Men jag tycker inte att det vore ett oacceptabelt beteende av en ovtjarka. Däremot oacceptabelt oansvarigt beteende av ägaren till ovtjarkan och en anledning till att jag är mycket skeptisk till att någon i Sverige ska äga en sådan hund med tanke på vilken typ av lagar vi har på olika områden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 163
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 091
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 339
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp