malinois köp.. Hjälp

Varför skulle hunden bli osäker på folk av att föraren är långsam? Förstår ärligt talat inte alls vad du menar?
Om hunden har "dåligt självförtroende" (socialt osäker?) som behöver jobbas upp så är det ju en genetisk brist. Eller vad menar du?
Nej, jag märker att du inte förstår. Jag tror inte du förstår komplexiteten hos en Malle helt enkelt. Jag tror inte jag kan formulera mig i skrift så att du förstår vad jag menar heller, jag tror att vi pratar om varandra här.
 
Jag skulle nog säga att min uppfattning är att (bruks)schäferns största svaghet ändå är hälsan och mallens tillgängligheten när det kommer till vad man som valpköpare måste lägga lite tid på. Därmed förstås inte sagt att det inte går att hitta hundar, eller att det ens är särskilt svårt.

Däremot upplever jag att det är två helt olika typer av hundraser, som inte går att jämföra bara för att de används till samma typ av arbete och tillhör eliten bland bruksraser.
 
Nej, jag märker att du inte förstår. Jag tror inte du förstår komplexiteten hos en Malle helt enkelt. Jag tror inte jag kan formulera mig i skrift så att du förstår vad jag menar heller, jag tror att vi pratar om varandra här.

Det är väl snarare så att mallar ofta är osäkra och att man behöver jobba på det?
För en trygg hund blir ju inte osäker vara sådär.
Men det kan man ju inte beskylla ägaren för ändå. Vissa är ju knepigare än andra.
 
Och jo, hyresvärldar får förbjuda vissa raser om dom vill:

"Fastighetsägare har rätt att förbjuda hyresgäster att ha så kallade kamphundar. Det slog Hyresnämnden fast i dag när frågan för första gången avgjordes i Sverige."
Nej, det är inte prövat rättsligt. De professorer i fastighetsrätt som jag talat med detta om är övertygade om att ett sådant förbud inte skulle hålla rättsligt om det prövades i domstol. Det är även det som lärs ut till oss blivande jurister vid Universitetet.

Mvh juridikstudent
 
Nej, det är inte prövat rättsligt. De professorer i fastighetsrätt som jag talat med detta om är övertygade om att ett sådant förbud inte skulle hålla rättsligt om det prövades i domstol. Det är även det som lärs ut till oss blivande jurister vid Universitetet.

Mvh juridikstudent
Jag skrev bara vad som stod, att hyresnämnden beslutade det där.
 
Det är väl snarare så att mallar ofta är osäkra och att man behöver jobba på det?
För en trygg hund blir ju inte osäker vara sådär.
Men det kan man ju inte beskylla ägaren för ändå. Vissa är ju knepigare än andra.
Nej snarare att Mallar blir osäkra av okensekventa ägare, det är ett av de största problemen som alla Belgiska vallhundar delar.

Sen förstår jag inte vad du pratar om. Jag pratar inte om en individ, jag pratar om rasen generellt.
 
Nej snarare att Mallar blir osäkra av okensekventa ägare, det är ett av de största problemen som alla Belgiska vallhundar delar.

Sen förstår jag inte vad du pratar om. Jag pratar inte om en individ, jag pratar om rasen generellt.

Hur menar du att en hund blir osäker socialt för att ägaren är inkonsekvent?

Kan du måla upp några scenarios?

I mina ögon låter det snarare som att du beskriver just en osäker hund som behöver mycket stöd för att fungera socialt. En trygg hund är ju liksom trygg. Även om du är lite klantig.
 
Nej snarare att Mallar blir osäkra av okensekventa ägare, det är ett av de största problemen som alla Belgiska vallhundar delar.

Sen förstår jag inte vad du pratar om. Jag pratar inte om en individ, jag pratar om rasen generellt.
Fast det där är inte sant. Förvisso kan en sämre förare ha svårt att hantera och även förstärka en malles sociala osäkerhet, men den genetiska dispositionen finns redan där. Det gäller många mallar och hos en hel hög hjälper det inte hur duktiga förarna än är. De hundarna är och förblir otillgängliga. Dpck inte sagt att hunden därmed blir en dålig arbetshund. Det finns fantastiska tjänste- och tävlingshundar som är otillgängliga.

Jag ser exempel på det regelbundet.
 
Så står det i en förtydligande kommentar i Raskompendiet för Belgiska vallhundar;
"Det innebär att belgaren trots vallhundens typiska livlighet, snabba reaktioner och starka flockkänsla ändå ska klara av att ”stå upp” för sig själv och sin ägare när situationen så kräver. Dessa krav innebär att rasens mentala hälsa skall vara så god att hunden har förmågan att värdera hur den skall agera utifrån situationen som den befinner sig i. Då Belgaren är mycket lättlärd räcker ibland några få erfarenheter för att ett beteende ska få fäste. Det är förhållandevis vanligt att rasen uppvisar en neutral hållning i kontakt och hanteringssituationer, detta är fullständigt normalt och skall inte påverka kvalitetspriset. För att lättare ”öppna upp” kontakten är det enklast att bestämt, resolut och med ögonkontakt mot hundägaren gå fram och helt kort hälsa välkommen. För att exemplifiera ett dåligt kontakttagande: Domaren tittar/stirrar på hunden och samtidigt närmar sig ekipaget på ett osäkert eller avvaktande sätt."

Min kursivning kommenterar jag här; Innan 2001 då denna skrevs om så stod det att dom kan upplevas som reserverade.
Tyvärr så var det många som just tog det för social osäkerhet, därför skrevs kompendiet om.
Jag vet inte om nuvarande text klargör det hela bättre?

Problemet är att Mallen kan inte jämföras med en Schäfer, den beter sig inte som en Schäfer och kan inte arbetas med på samma sätt som en Schäfer om du ska få en harmonisk Malle. Skillnaden är nästan som natt och dag.
 
Så står det i en förtydligande kommentar i Raskompendiet för Belgiska vallhundar;
"Det innebär att belgaren trots vallhundens typiska livlighet, snabba reaktioner och starka flockkänsla ändå ska klara av att ”stå upp” för sig själv och sin ägare när situationen så kräver. Dessa krav innebär att rasens mentala hälsa skall vara så god att hunden har förmågan att värdera hur den skall agera utifrån situationen som den befinner sig i. Då Belgaren är mycket lättlärd räcker ibland några få erfarenheter för att ett beteende ska få fäste. Det är förhållandevis vanligt att rasen uppvisar en neutral hållning i kontakt och hanteringssituationer, detta är fullständigt normalt och skall inte påverka kvalitetspriset. För att lättare ”öppna upp” kontakten är det enklast att bestämt, resolut och med ögonkontakt mot hundägaren gå fram och helt kort hälsa välkommen. För att exemplifiera ett dåligt kontakttagande: Domaren tittar/stirrar på hunden och samtidigt närmar sig ekipaget på ett osäkert eller avvaktande sätt."

Min kursivning kommenterar jag här; Innan 2001 då denna skrevs om så stod det att dom kan upplevas som reserverade.
Tyvärr så var det många som just tog det för social osäkerhet, därför skrevs kompendiet om.
Jag vet inte om nuvarande text klargör det hela bättre?

Problemet är att Mallen kan inte jämföras med en Schäfer, den beter sig inte som en Schäfer och kan inte arbetas med på samma sätt som en Schäfer om du ska få en harmonisk Malle. Skillnaden är nästan som natt och dag.

Fast oavsett vad man jämför med för ras så är ju en hund som behöver stöd och träning kring det sociala inte helt orädd?

I vissa raser och typer är det önskvärt. I andra kanske man inte bryr sig så mycket. Men att säga att mallen inte har problem med tillgängligheten och skylla det på valpköparna känns ju verkligen sådär?
 
Så står det i en förtydligande kommentar i Raskompendiet för Belgiska vallhundar;
"Det innebär att belgaren trots vallhundens typiska livlighet, snabba reaktioner och starka flockkänsla ändå ska klara av att ”stå upp” för sig själv och sin ägare när situationen så kräver. Dessa krav innebär att rasens mentala hälsa skall vara så god att hunden har förmågan att värdera hur den skall agera utifrån situationen som den befinner sig i. Då Belgaren är mycket lättlärd räcker ibland några få erfarenheter för att ett beteende ska få fäste. Det är förhållandevis vanligt att rasen uppvisar en neutral hållning i kontakt och hanteringssituationer, detta är fullständigt normalt och skall inte påverka kvalitetspriset. För att lättare ”öppna upp” kontakten är det enklast att bestämt, resolut och med ögonkontakt mot hundägaren gå fram och helt kort hälsa välkommen. För att exemplifiera ett dåligt kontakttagande: Domaren tittar/stirrar på hunden och samtidigt närmar sig ekipaget på ett osäkert eller avvaktande sätt."

Min kursivning kommenterar jag här; Innan 2001 då denna skrevs om så stod det att dom kan upplevas som reserverade.
Tyvärr så var det många som just tog det för social osäkerhet, därför skrevs kompendiet om.
Jag vet inte om nuvarande text klargör det hela bättre?

Problemet är att Mallen kan inte jämföras med en Schäfer, den beter sig inte som en Schäfer och kan inte arbetas med på samma sätt som en Schäfer om du ska få en harmonisk Malle. Skillnaden är nästan som natt och dag.

Inget av det motsäger att tillgänglighetsproblem existerar inom rasen. Jag måste också säga att du överdriver skillnaden mellan malle och Schäfer rätt rejält, i varje fall om man jämför med sportavlad Schäfer.
 
Fast oavsett vad man jämför med för ras så är ju en hund som behöver stöd och träning kring det sociala inte helt orädd?

I vissa raser och typer är det önskvärt. I andra kanske man inte bryr sig så mycket. Men att säga att mallen inte har problem med tillgängligheten och skylla det på valpköparna känns ju verkligen sådär?

Ja, det är verkligen att göra det lätt för sig. Dock råder konsensus bland mallefolk i mina kretsar att det finns tillgänglighetsproblem inom rasen. Hur stor vikt de lägger vid det är dock olika. Så länge hunden kan jobba är de flesta nöjda.
 
Har läst genom tråden och inte hittat ett enda konkret råd/tips/information från just dig. Så hur ger det dig rätt att påpeka tex @Fetaost kunskap? Så sänk garden, det finns hundkunnigt folk här, ta lärdom istället för att gå i något slags försvar.
Jag ifrågasätter ingens kunskap. Jag är helt säker på att det finns jättemånga duktiga hundmänniskor som har stenkoll här. Jag anser också att malinois inte är en passande sällskapshund.
Vad jag däremot reagerar på är seriöst tonen vissa framför sin kunskap med. Jag är ny här(och är därför tydligen ett troll, alltid) och bara häpnar över hur många som verkar ta chansen att trycka ner någon som ovetandes frågar eller ber om råd. Verkar som det för många här inte handlar om att hjälpa djuren/människan när det är nån som t.ex tar upp ett problem, utan det ska bara stampas in att den som undrar eller kommer med sin fundering minsann inte kan något. Gud, slappna av liksom..
 
Jag ifrågasätter ingens kunskap. Jag är helt säker på att det finns jättemånga duktiga hundmänniskor som har stenkoll här. Jag anser också att malinois inte är en passande sällskapshund.
Vad jag däremot reagerar på är seriöst tonen vissa framför sin kunskap med. Jag är ny här(och är därför tydligen ett troll, alltid) och bara häpnar över hur många som verkar ta chansen att trycka ner någon som ovetandes frågar eller ber om råd. Verkar som det för många här inte handlar om att hjälpa djuren/människan när det är nån som t.ex tar upp ett problem, utan det ska bara stampas in att den som undrar eller kommer med sin fundering minsann inte kan något. Gud, slappna av liksom..
Ja..välkommen till buke, detta händer alltför ofta här tyvärr.
 
Jag ifrågasätter ingens kunskap. Jag är helt säker på att det finns jättemånga duktiga hundmänniskor som har stenkoll här. Jag anser också att malinois inte är en passande sällskapshund.
Vad jag däremot reagerar på är seriöst tonen vissa framför sin kunskap med. Jag är ny här(och är därför tydligen ett troll, alltid) och bara häpnar över hur många som verkar ta chansen att trycka ner någon som ovetandes frågar eller ber om råd. Verkar som det för många här inte handlar om att hjälpa djuren/människan när det är nån som t.ex tar upp ett problem, utan det ska bara stampas in att den som undrar eller kommer med sin fundering minsann inte kan något. Gud, slappna av liksom..
Men nu är det ett antal gånger nu som du svepande anklagat folk i tråden för att vara otrevliga och allt möjligt annat. Du har inte kommenterat innehållet i tråden eller gett några egna råd i ett enda av dina inlägg utan bara sarkastiskt kritiserat alla andra. Jag har inte sett nån som varit otrevlig mot TS utan bara många som gett råd utifrån egen erfarenhet. Dags nu att du backar upp dessa lösa påståenden du kommer med med citat, för det här börjar bli lite löjligt.
 
Men nu är det ett antal gånger nu som du svepande anklagat folk i tråden för att vara otrevliga och allt möjligt annat. Du har inte kommenterat innehållet i tråden eller gett några egna råd i ett enda av dina inlägg utan bara sarkastiskt kritiserat alla andra. Jag har inte sett nån som varit otrevlig mot TS utan bara många som gett råd utifrån egen erfarenhet. Dags nu att du backar upp dessa lösa påståenden du kommer med med citat, för det här börjar bli lite löjligt.
Jag gissar på att detta konto hänger ihop med vissa andra konton🤪
 
Den här tråden har iallafall fått mig att förstå att Mallar har en del problem med mentaliteten, iallafall har jag pratat med folk som har dom och läst en hel del om dom nu och dom har iallafall inte allt för längesen haft en hel del problem med mentaliteten. Det är väl bara att hoppas att folk avlar på rätt hundar.

Det är för mig lite lite konstig att mallars beteenden verkar vara så okej trots att många förmodligen är farliga om ägarna slarvar lite medans det finns trådar här där hundar som visar minsta lilla benägenhet till att hugga främmande bör dömas ut och tas bort. Att det verkar som att om mallar biter folk eller reagerar extremt starkt så är det helt okej för att hunden är född sådan. Speciellt en tråd där hunden var lite utdömd för att ägaren slarvat med den och den bitet folk i rastgården och att den hunden minsann är farlig nog att inte få vara kvar mer eller mindre trots byte av ägare osv som tydligen tog ansvar.

Att Norge förbjudit polisen att ha mallar i tjänst är ganska så förståeligt för mig nu. Dom behöver ju verkligen mentalt stabila hundar som inte går över gränsen, som inte är mentalt veka.

Det är väl så för att mallar oftare hamnar hos folk som kan hantera det än andra vassa raser/blandraser/importerade gatuhundar som man hör om biter och blir farliga. Man får hoppas att malle inte blir en modehund bland de kriminella!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 081
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 028
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 296
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp