Bukefalos 28 år!

Sv: Malinois

Mitt inlägg nr18 var till PIRU, ditt kom medans jag skrev!
Du har läst din läxa angående konsekvenser alldeles rätt, man gör inte fel med en belgare.
 
Sv: Malinois

Nej det fattas lite skruvar här o var.

Sen är det ju inte för inte tervar kallas för nerverens nu förtiden :rofl:
 
Sv: Malinois

Det har de gjort i alla tider tror jag men jag hävdar med en dåres envishet att då har man aldrig satt sig in i hur en terv/belgare fungerar.
Den reagerar inte som andra hundar men har en jäkla kompetent hjärna när det gäller. Jag vet att min terv var väldigt fin och med tervmått mätt lugn, men, gick hon igång på något var det lite speciellt att hantera det hela. Jag har befunnits kramande ett flaggstångsfäste vid ett ödetorp en timme i en dimmig forntid, varför?
Jo, tiken hade bestämt sig för att det var världens farligaste flaggstångsfäste! En sån gång var man tvungen att lösa ut henne ur situationen annars var man såld.
När hon väl gått fram släppte det hela genast, men innan...!
Detta beteende gör ju att man tror att de är nervösa och rädda men tränar man rätt och aldrig låter en rädsla bli befäst får man en fin jycke. Men det är ingen nybörjarhund.
 
Sv: Malinois

Men jag har för mig att det finns olika linjer bland Malinoin, beroende på om man vill ha en utställningshund eller en ren utpräglad brukshund med massor av motor. En utställningsMalle är nog aningen lugnare. Om det finns nån i Sverige som föder upp den rasen med utställning i tankarna, vet jag däremot inte??

Den info man kan få mellan olika uppfödare är mer i stil med "uppfödning av malinois till lydnad,agility,bruks" osv.

Någon som KAN och vet med linjerna?
 
Sv: Malinois

Nu är det ju så att alla Mallar samt belgare inte innehar rädslor. Men det finns tyvärr många med alldeles för lite dådkraft och får svårt för hela biten att klara av problematiska saker som dyker upp. Till exempel ett flaggstångsfäste.
 
Sv: Malinois

Tillägg till dig Jessica:

Eftersom du tittat en del på Whippet och du tycker dom faller dig i smaken. Samt är orolig för deras lilla jaktintresse:

Men finns det uppfödare som inte avlar på jakten? Eller hur menar du,det är ju en jakthund så..? Lite förvirrad

Så tror jag INTE mallen är något för dig. Dom har STOR jaktinstikt. Och kräver så mycket mer jobb än vinthundarna. Det är helt olika raser.
 
Sv: Malinois

Det jag ogillar med de flesta belgare är att dom är ganska ofta reserverade för människor endra skygga eller överdrivet tillgängliga sen att dom har alldeles för mycket temprament + dallriga nerver vilket inte är en bra kombination. Sen för mitt eget tycke o smak oftast bara rena bytes drifter alldeles för lite försvars drifter. Men det är långt i från alla som vill ha det så.

Men en bra malle är en riktigt bra hund.
 
Sv: Malinois

Vi har haft en Terv som barnen kunde rida rida ranka på. Jag tror att hon var ett måndagsexemplar. En sådan bra Terv har jag aldrig träffat varken förr eller senare. Innan hon var 1 år så tyckte jag att hon hade lite mycket vakt och reservationer, men det växte bort till att bara vara ointresserad av de hon inte kände. Hon har aldrig uppvisat några "udda"/tråkiga beteenden efter det, men hon var ändå rakt igenom en riktig Terv och jobbade som en Belgare och vaktade som en sådan osv. Men aldrig mer Terv. För det kommr aldrig mer att dyka upp en lika bra... :( Två av hennes kullsyskon avlivades tidigt pga temperamentet.
 
Sv: Malinois

Det har de gjort i alla tider tror jag men jag hävdar med en dåres envishet att då har man aldrig satt sig in i hur en terv/belgare fungerar.
Den reagerar inte som andra hundar men har en jäkla kompetent hjärna när det gäller. Jag vet att min terv var väldigt fin och med tervmått mätt lugn, men, gick hon igång på något var det lite speciellt att hantera det hela. Jag har befunnits kramande ett flaggstångsfäste vid ett ödetorp en timme i en dimmig forntid, varför?
Jo, tiken hade bestämt sig för att det var världens farligaste flaggstångsfäste! En sån gång var man tvungen att lösa ut henne ur situationen annars var man såld.
När hon väl gått fram släppte det hela genast, men innan...!
Detta beteende gör ju att man tror att de är nervösa och rädda men tränar man rätt och aldrig låter en rädsla bli befäst får man en fin jycke. Men det är ingen nybörjarhund.

När jag läser sånt här är jag väldigt tacksam att jag valde beauceron i stället för malinois och får nog hålla med Pirus tolkning av IKEA-schäfer.
 
Sv: Malinois

Lånar..

Jag har haft 2 stycken terv, och båda väldigt bra mentalt. Jag fick ofta berömm just för deras mentalitet så är nog inget som bara jag tyckte. Men då köpte jag den först -83 och den andra -87, innan de belv så populära.
Hade faktiskt tanken på att skaffa en för några år sedan och ibland kommer fortfarande funderingarna upp. Men sen började jag kika runt och hittade inget som tilltalade mig. Tyvärr har tervarna också börjat delas lite i bruks och utställning. Och de har helt klart dåligare mentalitet nu..
Men sen får man heller inte glömma att en belgare är en belgare, de har mer nerver än tex schäfer, men sen är det ju också en vallhund. De är väldigt lyhörda...
 
Sv: Malinois

Belgare är ju kända för o ha dåliga nerver o knappast så de räknas som de har bättre nerver än dom.

Sen vet inte jag vart du fått det ifrån om det är egen statestik eller nåt?
 
Sv: Malinois

Förklara, för jag förstår inte vad du skrev. Vilka dom?
Och statistik? Vad menar du men det? Jag skrev att jag haft 2 bra tervar, men skulle inte köpa någon nu pga mentaliteten.
Hur tervarna var -83 har du ju lite svårt att veta, du gick ju fortfarande i blöjor då :)
 
Senast ändrad:
Sv: Malinois

Vad menar du med med mer nerver då?

jag uppfatta det som de hade bättre nerver än Schäfern.
 
Sv: Malinois

Nej, då fattade du fel. Jag menade tvärtom. Skrev jag så otydligt. Ska kolla...
 
Sv: Malinois

Menade mer nerviga än schäfern. Fast sen tog jag bara en schäfer som ex, menade inte att jämföra dom.
 
Sv: Malinois

Inte heller jag är så förtjust i mallar.

Mött flertalet genom mitt jobb, och kan inte påstå att det är min typ av hund.

Stressar lätt och biter sig gärna fast i kamp. Reagerar blixtsnabbt. Sen att en bra malle är duktig på att arbeta, det stämmer. Men den vanliga hanteringen är minst lika viktig och av de mallar jag mött så finns lite för mycket kassa nerver för att det ska bli bra.
Av de alla hundar på mitt jobb (främst schäfrar, även en del labbar, spaniels, enstaka rottisar, ett par blandisar, en hel del mallar) så är det nästan alltid mallarna som står för olyckor, såsom bett.
 
Sv: Malinois

Om ens mål här i Hundlivet (människans Liv Med Hund) är att vinna SM med sin hund, är Mallen säkert ett bra val. Ska man "bara" vardagsjobba och tävla litegrann, tror i vart fall jag att man ska välja en annan ras. Motor, snabbhet och intresse finns hos många andra raser också! Det är säkert frestande att välja "det häftigaste" och sen hålla tummar och tår att man fixar det. Kanske det går bra, kanske inte...!
Sen undrar jag vilken seriös uppfödare som säljer en Malinoisvalp till en helt oerfaren person?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 292
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 136
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp