Bukefalos 28 år!

Sv: Malinois

Som tur är så finns det några få vettiga människor som tar in bra avelsmaterial och koncenterar sig på den mentala biten vilket gör att jag har hopp om att Beauceronen i Sverige så småningom skall kunna kallas brukshund på riktigt.

:

Kul att höra en annan som hoppas. Jag tror att ett par skåningar-om dom fortsätter som dom gör. Kan ha något dugligt att erbjuda i framtiden!
 
Sv: Malinois

Jag har beauceron- fransk eftersom jag bor här.

Jag har aldrig haft en enklare hund.

(Har haft bl a riesen och varghund förut.)

Otroligt lyhörd, lydig och intelligent.Extremt lättlärd.

Full av energi men aldrig stressad. Kolugn när det krävs.

Jag har aldrig medvetet tränat henne till att göra något. Det fungerar ändå.

Rider jag och hon är med så har det från första början räckt med ett "Nej, stanna" och hon följer inte efter in i ridhuset utan väntar utanför tex.
Det kan passera andra hundar, hästar, folk; hon bryr sig inte utan väntar lugnt lös.

Detta var bara ett exempel på hur lättfostrad hon är.

Javisst, hon är socialt vek. Men därför väldigt enkel att ha att göra med.
Hon är inte skotträdd!

Måste man hålla på med bruks när man har en beauceron?

Det är ju trots allt en vallhund och en vallhund ska ha lite andra egenskaper än en skyddshund tex.

Eller har jag helt fel?

Nu måste jag erkänna att jag tycker att hon är lite FÖR vek för att avla på men ska inom kort köpa en ny tik från en stabilare linje.
 
Sv: Malinois

Det är ju trots allt en vallhund och en vallhund ska ha lite andra egenskaper än en skyddshund tex.

Eller har jag helt fel?

Nu måste jag erkänna att jag tycker att hon är lite FÖR vek för att avla på men ska inom kort köpa en ny tik från en stabilare linje.

Visst är det en vallhund från början men det är ju Schäfern och Mallen också.
Många tror att egenskaperna en hund använder sig av i skyddsarbetet är någonting speciellt, det är det inte.
Det är precis samma egenskaper som man använder när man jobbar hunden i andra grenar. Om man tar kamplusten som ett exempel så är det den som driver din hund framåt i allt den gör, vare sig den spårar, söker eller springer en rapportsträcka.
Jag vet att det även i Frankrike kan vara svårt att få tag på en Beauceron från rena brukslinjer. De flesta uppfödarna avlar mer på utseende än mentala egenskaper. Väldigt synd tycker jag då en bra Beauceron är en riktigt bra hund som kan mäta sig med både Schäfer och Malle. Tro mig jag har sett att dom finns :banana:
 
Sv: Malinois

Min syrra har en Mallinois och den hade problem redan när hon köpte den. Det är inte precis en nybörjarhund. Den fungerar nog bäst hos polisen, försvaret eller någon som har j*vligt bra hunderfarenhet.
 
Sv: Malinois

. Väldigt synd tycker jag då en bra Beauceron är en riktigt bra hund som kan mäta sig med både Schäfer och Malle. Tro mig jag har sett att dom finns :banana:

Vart tar dom vägen sen då när det vankas stora mästerskap som IPO VM ex om de nu kan mäta sig med Malle och Schäfer
 
Sv: Malinois

Polisen har ju gått över mer till Mallinois och verkar föredra dom framför den traditionella Schäfern. De vet ju också vad de sysslar med.. :angel:
 
Sv: Malinois

Polisen har ju gått över mer till Mallinois och verkar föredra dom framför den traditionella Schäfern. De vet ju också vad de sysslar med.. :angel:

Det har dom inte alls bara vissa distrikt.
Polisen väljer inte ras dom väljer hund efter hundens kapacitet.
Du har inte en aning om vad Polishundförare kan, det finns många dåliga också sen finns det givetvis såna som är otroligt duktiga o kunniga inom polisen också.

är det en bra hund är det skitsamma om det är en Rottweiler eller en Malle för dom.
 
Sv: Malinois

Vart tar dom vägen sen då när det vankas stora mästerskap som IPO VM ex om de nu kan mäta sig med Malle och Schäfer

Nu har jag ju aldrig påstått att det kryllar av dom och det kan ju vara en stor anledning till att dom inte ses på de stora mästerskapen :idea: Jag har bara sagt att riktigt bra Beauceroner finns om man vet vart man ska titta efter dom och vilka linjer man ska inrikta sig på. Dessa Beauceroner, som du förmodligen aldrig har haft nöjet att vila ögonen på, kan mäta sig med vilken bra Schäfer och Malle som helst.
 
Sv: Malinois

Men det behöver ju inte komma ett helt gäng med dom för o få vara med på Stora mästarskap räcker med en o jag har aldrig ens sett röken av en på de 6år Jag har aktivt tittat på IPO VM. Så jag tror inte att dom kan konkurera med Malle och Schäfer än kommer säkert då det verkar finnas intresse för rasen men inte som det ser ut i dag.
 
Sv: Malinois

Det har dom inte alls bara vissa distrikt.
Polisen väljer inte ras dom väljer hund efter hundens kapacitet.
Du har inte en aning om vad Polishundförare kan, det finns många dåliga också sen finns det givetvis såna som är otroligt duktiga o kunniga inom polisen också.

är det en bra hund är det skitsamma om det är en Rottweiler eller en Malle för dom.

Nu är det ju ganska allmänt känt att det är svårt att få tag på en riktigt bra Schäfer både för polis, väktare och privatperson. Om man nu får tag på en som är bra mentalt kan man ge sig f*n på att den har hälsoproblem, allergier, andra klådor, fistlar eller HD fel, listan kan göras lång :smirk:
 
Sv: Malinois

Nu är det ju ganska allmänt känt att det är svårt att få tag på en riktigt bra Schäfer både för polis, väktare och privatperson. Om man nu får tag på en som är bra mentalt kan man ge sig f*n på att den har hälsoproblem, allergier, andra klådor, fistlar eller HD fel, listan kan göras lång :smirk:

Åh fan!

Det visste jag inte. Tycker det finns gott om bra Schäfrar både i detta land och söder över. Att det finns problem där också visst jag men att det var ett sånt problem visste jag inte. Jag har då inga problem o hitta dom haft 2st en på prov men valde den inte ångrar mig i dag för det var en kanon hund från DK med otroliga drifter, den jag har nu är en kanon hund också inga problem med nåt av det du skrev men ska tilläga att han inte är röntgad ännu.
 
Sv: Malinois

Men det behöver ju inte komma ett helt gäng med dom för o få vara med på Stora mästarskap räcker med en o jag har aldrig ens sett röken av en på de 6år Jag har aktivt tittat på IPO VM. Så jag tror inte att dom kan konkurera med Malle och Schäfer än kommer säkert då det verkar finnas intresse för rasen men inte som det ser ut i dag.

Har du någon gång tittat på Franska Ring tävlingar? Där är Beauceronen en ganska vanlig syn.
Eftersom jag tror att du missförstår vad jag försöker säga tar jag det en gång till: Jag har aldrig sagt att Beauceronen ska konkurera med Mallen och Schäfern, däremot har jag haft nöjet att se Beauceroner som är minst lika bra som en bra Schäfer eller Malle.
 
Sv: Malinois

Åh fan!

Det visste jag inte. Tycker det finns gott om bra Schäfrar både i detta land och söder över. Att det finns problem där också visst jag men att det var ett sånt problem visste jag inte. Jag har då inga problem o hitta dom haft 2st en på prov men valde den inte ångrar mig i dag för det var en kanon hund från DK med otroliga drifter, den jag har nu är en kanon hund också inga problem med nåt av det du skrev men ska tilläga att han inte är röntgad ännu.

Härligt att du har lyckats få tag på en bra Schäfer utan hälsoproblem!. Känner en hel del "Schäferfolk" och många av dom har börjat fundera på Malle som nästa hund just på grund av hälsoproblemen på Schäfer (och för att Mallar är så mycket roligare att jobba med än Schäfrar också så klart *skratt*) :D
 
Sv: Malinois

Härligt att du har lyckats få tag på en bra Schäfer utan hälsoproblem!. Känner en hel del "Schäferfolk" och många av dom har börjat fundera på Malle som nästa hund just på grund av hälsoproblemen på Schäfer (och för att Mallar är så mycket roligare att jobba med än Schäfrar också så klart *skratt*) :D

Får man en Schäfer med rätta drifterna så tycker inte jag dom är tråkigare än mallarna. Men visst får man en segbock till Schäfer så visst då håller jag med. Sen finns det ett stort grej jag inte gillar med mallen att Tempramentet med nerverna och deras byteslust inte alltid går hand i hand. Sen att dom till stor del saknar anlagen för o arbeta i försvar. Det är det som gör det att jag inte vill ha malle utan väljer då en bra schäfer som har allt. Men har också sett ruskigt trevliga mallar som är lite lugnare bla en polishund från västerås men även där snurrar det till i huvdet som jag inte sett på samma sätt som på en bra Schäfer.

Nja sett lite sporadiskt med ringsport inget som tilltalar mig alls själva grenen. Jag vet också att det finns Beauceroner som funkar i det dom gör men ändå ett stort frågetecken kvarstår i kring dom.
 
Sv: Malinois

Får man en Schäfer med rätta drifterna så tycker inte jag dom är tråkigare än mallarna. Men visst får man en segbock till Schäfer så visst då håller jag med. Sen finns det ett stort grej jag inte gillar med mallen att Tempramentet med nerverna och deras byteslust inte alltid går hand i hand. Sen att dom till stor del saknar anlagen för o arbeta i försvar. Det är det som gör det att jag inte vill ha malle utan väljer då en bra schäfer som har allt. Men har också sett ruskigt trevliga mallar som är lite lugnare bla en polishund från västerås men även där snurrar det till i huvdet som jag inte sett på samma sätt som på en bra Schäfer.

Nja sett lite sporadiskt med ringsport inget som tilltalar mig alls själva grenen. Jag vet också att det finns Beauceroner som funkar i det dom gör men ändå ett stort frågetecken kvarstår i kring dom.

Inom alla raser finns det "skithundar" där alla bitar inte riktigt är på plats. Att bruksmallarna (för det är dom jag pratar om när jag pratar Malle) saknar försvarsdrifterna kan jag absolut inte hålla med om. Lilltjejen jag har här hemma har en stor portion allvar i sig men det är inte en bit jag föredrar att plocka fram i skyddet då det finns kamplust så att det räcker och blir över att jobba med. Inom de flesta skyddsgrenarna brukar man ju också föredra att jobba med kamplusten och plockar bara fram allvarsbiten om det verkligen behövs. En bra hund ska ha allvarsbiten men jobba med kamplusten, särskilt sporthundarna, där finns det absolut ingen anledning att gå in och "pilla" på allvarsbiten ;)
 
Sv: Malinois

Jag är lärd på ett helt annat sätt i skyddet än vad som körs idag o tror på det stenhårt. Tycker det är tragiskt att skyddet har blivit en sport där man igentligen bara behöver kamplust, Domarna prioriterar enbart stilfullheten i skyddet alltså hunden renhet och förighet inte hunden vilja o försvara sig o sitt inte ett extra poäng för det.

Tycker IPO/BHP borde gå tillbax till sina gammla ideologi som dom hade från början då skulle det sållas rejält på skithundarna. Svenskskyddet är åt samma håll nu förtiden.Går o komma långt med leksakshundar i skyddet så är det.:cool:
 
Sv: Malinois

För LÄÄÄNGE sedan när jag höll på med bruks - dvs spår och sök - skulle hundarna som tränade och tävlade skydds vara de snällaste som fanns att uppbringa.

De testades och fanns det den allra minsta tendens till agressivitet sållades de bort och fick inte ens träna skydds.

Så är det alltså inte numera.

Vore kul att veta vilka kriterier som gäller for en bra skyddshunds i dagsläget.

Min beauceron skulle tex inte ens kommit i närheten av att få tillstånd att träna då hon är vek men med alltför hög skärpa så i ett trängt läge biter hon genom sin skärpa

Och en sak till.
Det finns ju andra grenar än skydds, eller hur?
 
Sv: Malinois

Men det behöver ju inte komma ett helt gäng med dom för o få vara med på Stora mästarskap räcker med en o jag har aldrig ens sett röken av en på de 6år Jag har aktivt tittat på IPO VM. Så jag tror inte att dom kan konkurera med Malle och Schäfer än kommer säkert då det verkar finnas intresse för rasen men inte som det ser ut i dag.

Det kan ju bero på att de flesta man pratat med aldrig ens hört talas om rasen och att den fortfarande är väldigt ovanlig. Varför skulle en duktig förare få för sig att kolla på en ras han knappt kan uttala namnet på? När det är väldigt enkelt att få tag i en malle eller schäfervalp på två röda då det kryllar av dessa uppfödare med inriktning bruks. Jag vet att Beauceronen har kapacitet att bli bra och är ganska inställd på att dom kommer bli populärare om kanske 20 år. Kom ihåg att inte alls för längesen var inte mallen vanlig den heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 131
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 852
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp