Bukefalos 28 år!

Sv: Malinois

Andra grenar än skydds, ja! Skydds är ju ändå en rätt så speciell gren! Ni som är Malle-förespråkare, kan ni se att man skaffar Malinois t.ex. för brukslydnad eller annat och att hunden även där kan få utlopp för allt den har inom sig, och bli harmonisk och "lycklig"? Nån här med Malle som sysslar med annat än just skydds?
 
Senast ändrad:
Sv: Malinois

Jag är lärd på ett helt annat sätt i skyddet än vad som körs idag o tror på det stenhårt. Tycker det är tragiskt att skyddet har blivit en sport där man igentligen bara behöver kamplust, Domarna prioriterar enbart stilfullheten i skyddet alltså hunden renhet och förighet inte hunden vilja o försvara sig o sitt inte ett extra poäng för det.

Tycker IPO/BHP borde gå tillbax till sina gammla ideologi som dom hade från början då skulle det sållas rejält på skithundarna. Svenskskyddet är åt samma håll nu förtiden.Går o komma långt med leksakshundar i skyddet så är det.:cool:

Skulle alla börja köra skydd på "ditt" sätt så skulle all skyddsverksamhet i Sverige snart förbjudas (utom för tjänstehundar). Varför skall hunden vara förbannad när den arbetar och särskilt en sporthund?
Jag hoppas verkligen att ni kör VÄLDIGT MYCKET tända-släcka övningar när ni kör skydd på det sättet? Det är inte alltid så lätt att plocka ner en förbannad hund på jorden igen:D

När du börjar plocka i allvarsbitarna skall du verkligen veta vad du håller på med för att det inte ska gå fel.

Erfaret folk kör på kamplusten och låter bli allvarsbiten utom i te x munkorgsarbetet i svensk skyddet men till och med där kör man helst på kamplusten om möjligheten finns och hunden stöter bra.

Jag tränar med ett väktarbolag och där är huvudsaken att hundarna har allvarsbiten att plocka fram om den behövs, i första hand skall hunden prioritera att arbeta med den sociala kamplusten.
Dessa hundar tränas till att klara alla situationer som kan uppstå när dom är i tjänst och ingen av dom skulle backa även om dom inte på träning körs på försvarslusten och skärpan. Bitarna finns där och det räcker med att veta det.

En hund som i första hand väljer att arbeta med sin sociala kamp är ingen skithund, det är en väldigt vettig hund enligt min mening. Något som inte heller får glömmas bort är att en bra hund också bland annat har en rejäl portion med dådkraft och ett stort föremålsintresse :bump:

Eftersom det nu är snack om att IPO:t ska granskas i Sverige inom den närmsta framtiden hoppas jag att ingen besöker din grupp :rofl:
 
Sv: Malinois

Andra grenar än skydds, ja! Skydds är ju ändå en rätt så speciell gren! Ni som är Malle-förespråkare, kan ni se att man skaffar Malinois t.ex. för brukslydnad eller annat och att hunden även där kan få utlopp för allt den har inom sig, och bli harmonisk och "lycklig"? Nån här med Malle som sysslar med annat än just skydds?

Man behöver absolut inte vara en "skyddsidiot" för att köpa Malle. Mallen behöver aktiveras och om man gör det på skyddsplanen eller genom sök, spår eller rapport (och i samtliga grenar tillkommer ju lydnaden) spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att man är inställd på att Mallen behöver arbeta mycket för att må bra :D
 
Sv: Malinois

Det har dom inte alls bara vissa distrikt.
Polisen väljer inte ras dom väljer hund efter hundens kapacitet.
Du har inte en aning om vad Polishundförare kan, det finns många dåliga också sen finns det givetvis såna som är otroligt duktiga o kunniga inom polisen också.

är det en bra hund är det skitsamma om det är en Rottweiler eller en Malle för dom.

Min bror är polis och min systers hund såldes till polisen. Nu jobbar hunden inom försvaret nere i Skåne.

Jag vet mycket väl vad polisen håller på med och vad de söker för hundar. Det har tom. stått i flera tidningar att polisen börjar använda Malinoisen mer än Schäfer och andra hundraser.
 
Sv: Malinois

Skulle alla börja köra skydd på "ditt" sätt så skulle all skyddsverksamhet i Sverige snart förbjudas (utom för tjänstehundar). Varför skall hunden vara förbannad när den arbetar och särskilt en sporthund?
Jag hoppas verkligen att ni kör VÄLDIGT MYCKET tända-släcka övningar när ni kör skydd på det sättet? Det är inte alltid så lätt att plocka ner en förbannad hund på jorden igen:D

När du börjar plocka i allvarsbitarna skall du verkligen veta vad du håller på med för att det inte ska gå fel.

Erfaret folk kör på kamplusten och låter bli allvarsbiten utom i te x munkorgsarbetet i svensk skyddet men till och med där kör man helst på kamplusten om möjligheten finns och hunden stöter bra.

Jag tränar med ett väktarbolag och där är huvudsaken att hundarna har allvarsbiten att plocka fram om den behövs, i första hand skall hunden prioritera att arbeta med den sociala kamplusten.
Dessa hundar tränas till att klara alla situationer som kan uppstå när dom är i tjänst och ingen av dom skulle backa även om dom inte på träning körs på försvarslusten och skärpan. Bitarna finns där och det räcker med att veta det.

En hund som i första hand väljer att arbeta med sin sociala kamp är ingen skithund, det är en väldigt vettig hund enligt min mening. Något som inte heller får glömmas bort är att en bra hund också bland annat har en rejäl portion med dådkraft och ett stort föremålsintresse :bump:

Eftersom det nu är snack om att IPO:t ska granskas i Sverige inom den närmsta framtiden hoppas jag att ingen besöker din grupp :rofl:

Fast här får jag försvara Piru lite, har själv sett han träna bägge sina jyckar och det var fair play hela tiden. Det var pang på och rejält men lyckligare hundar är det ingen tvekan om att det är och av och på knappen var det verkligen inget fel på, speciellt inte för schäfern som ändå är en sån pass ung hund med så himla mycket krut i. Han gick och gosade sig med alla strax efter att träningen var över.
 
Sv: Malinois

Beauceronen i Sverige i dag är inte så mycket att hänga i julgranen. Många viktiga egenskaper brister så som social kamplust, tillgänglighet, dådkraft och också skärpa och försvarslust. Det finns också problem med skottfastheten inom vissa linjer.
De flesta hundarna i Sverige är medelmåttor men självklart finns det också några stjärnor här och där.

Som tur är så finns det några få vettiga människor som tar in bra avelsmaterial och koncenterar sig på den mentala biten vilket gör att jag har hopp om att Beauceronen i Sverige så småningom skall kunna kallas brukshund på riktigt.

Rena brukslinjer finns också men man bör ha bra koll på linjer och bra kontakter för att få tag på en riktig bruksBeauceron. Om jag inte missminner mig så finns det bara 4 Beauceroner i hela Sverige som endast har rena brukslinjer i sig, det säger väl en hel del :crazy:

Många av dom som har "medelmåttor" hävdar att dessa hundar är alldeles utmärkta att jobba med, att dom visst kan hävda sig mot andra bruksraser och att dom har stor social kamplust osv.
Tyvärr betyder det oftast inte mer än att människan aldrig har sett en riktigt bra hund och inte har något att jämföra med :devil: .
Jag har också märkt att de flesta inte ens vet vad de olika begreppen (social kamplust, jaktkamplust, skärpa osv) innebär :eek: .

Amen! :bow:
 
Sv: Malinois

Skulle alla börja köra skydd på "ditt" sätt så skulle all skyddsverksamhet i Sverige snart förbjudas (utom för tjänstehundar). Varför skall hunden vara förbannad när den arbetar och särskilt en sporthund?
Jag hoppas verkligen att ni kör VÄLDIGT MYCKET tända-släcka övningar när ni kör skydd på det sättet? Det är inte alltid så lätt att plocka ner en förbannad hund på jorden igen:D

När du börjar plocka i allvarsbitarna skall du verkligen veta vad du håller på med för att det inte ska gå fel.

Varför skulle det förbjudas så som jag kör? vi kör inte oschysst på nåt vis använder inga otillåtna medel för våra hundar är avlade med försvarslust fullt naturligt inget vi "skapar" i hundarna. En hund ska ju kunna försvara sin förare även på tävling dom ska kunna driftväxla mellan byte och försvar i alla moment.

Givetvis har vi med all lydnad som krävs för det ska vara genomförbart. Kan lova att bägge mina är glada hundar som gillar folk , precis som Mrsscabtree säger så direkt efter träning kan dom koppla av med folk o.s.v. de är rätt i huvdet ett nervsystem som kan sortera på rätt sätt. Är med folk som hållt på med IPO/BHP i 30år o tog mer eller mindre hit sporten dessutom uppföddare som fått fram många riktigt bra hundar.
 
Sv: Malinois

Varför skulle det förbjudas så som jag kör? vi kör inte oschysst på nåt vis använder inga otillåtna medel för våra hundar är avlade med försvarslust fullt naturligt inget vi "skapar" i hundarna. En hund ska ju kunna försvara sin förare även på tävling dom ska kunna driftväxla mellan byte och försvar i alla moment.

Givetvis har vi med all lydnad som krävs för det ska vara genomförbart. Kan lova att bägge mina är glada hundar som gillar folk , precis som Mrsscabtree säger så direkt efter träning kan dom koppla av med folk o.s.v. de är rätt i huvdet ett nervsystem som kan sortera på rätt sätt. Är med folk som hållt på med IPO/BHP i 30år o tog mer eller mindre hit sporten dessutom uppföddare som fått fram många riktigt bra hundar.

Jag menade aldrig att jag trodde att dina hundar var otillgängliga eller att dom inte är hanterbara utanför planen, det har ju faktiskt ingenting med hur dom arbetar på planen att göra. Det jag däremot är emot är att ni bara verkar köra på allvarsbiten, särskilt på sporthundar. Visst kan man behöva lite av den biten när man kommer en bit upp i klasserna men från början och en bit framåt räcker det ju med att veta att "ingridienserna" finns där :) IPO/BHP är ju faktiskt en sportgren där hundarna skall se arbetet som en lek, precis som i te x Mondioring.

Jag skrev inte heller att JAG tyckte att "ditt" sätt skulle förbjudas utan att risken att skyddssporten förbjuds i Sverige är stor om alla skulle köra på "ditt" sätt. Att det nu är förbjudet för icke brukshundar att köra skydd är ju bara ett steg på vägen, det kommer säkerligen att gå längre än så. Det var ju till och med snack om att vissa bruksraser inte skulle få köra skydd :eek: Nästa steg i ledet är ju nu att IPO:t ska granskas, kanske blir det så illa att det inte längre kommer att få utövas i Sverige :eek: :mad:
Det är ju alltid dom som kan och vet minst om någonting som förbjuder det :(
 
Sv: Malinois

Ska man vara ärlig så är då inte IPO´t uppbyggt med lek, men har blivit så med tiden då lydnadshundar fått bra poäng men inte allvarshundar för det är lite mer okontrollerat då de är mer självständiga. Men åk ner till Tyskland får du se en kultur chock som heter duga. Där skulle knappast våra svenska lydnadshundar ha nåt och hämta hem, men som med allt i Sverige så ska det ändras så det passar oss även om regelverket är utgjort för hela världen men det skiter svenska domare i.

Sen är det nån sport man ska granska så är det väl ändå svenskskyddet för där är det en helt annan sak för man skicka ju faktiskt sin hund mot en civil människa. Vilket man aldrig gör i IPO

Men jag tycker ingen av dessa sporter ska behövas grandskas speciellt hårt igentligen.

Jag tycker man ska ha med alla bitar från första tävlingsstart man gör så är det ju inte stora steg som behövs göra för o sen bli klar för IPOIII.
 
Senast ändrad:
Sv: Malinois

Ska man vara ärlig så är då inte IPO´t uppbyggt med lek, men har blivit så med tiden då lydnadshundar fått bra poäng men inte allvarshundar för det är lite mer okontrollerat då de är mer självständiga. Men åk ner till Tyskland får du se en kultur chock som heter duga. Där skulle knappast våra svenska lydnadshundar ha nåt och hämta hem, men som med allt i Sverige så ska det ändras så det passar oss även om regelverket är utgjort för hela världen men det skiter svenska domare i..


Just precis, allvarshundarna blir svårare att kontrollera.

Jag har släkt i Tyskland så jag är väl medveten om hur den mesta träningen ser ut där :) Det är ju inte allt för ovanligt med stackel och elträning ;) Jag har bekanta som åker ner och tävlar (IPO) sina dobbisar i Tyskland, bland annat, lite nu och då och dom har presterat strålande resultat där nere.
Jag håller i alla fall med dig om att Sverige är ett litet fegt skitland när det gäller skyddssporten, att till exempel inte godkänna Mondioring i Sverige på grund av de skäl som angavs är ju enbart löjligt!
Så fort det handlar om att en hund "biter" en människa (skyddssporterna) så blir ju en del av Sveriges befolkning helt bestörta, "dom är säkert livsfarliga mördarhundar hela bunten"!:rofl:


Men jag tycker ingen av dessa sporter ska behövas grandskas speciellt hårt igentligen.

Där håller jag med dig :) Dom som "busktränar" kommer man inte åt i alla fall.
 
Sv: Malinois

El är förbjudet i Tyskland precis som i Sverige.

Men hellre har jag en allvarsam hund med lite sämre lydnad på men med helvetiska angrepp, för inte fan är det lydnaden i skyddet man blir ihåg kommen av utan sjävla skyddet, angreppen o.s.v.
 
Sv: Malinois

El är förbjudet i Tyskland precis som i Sverige.

Men hellre har jag en allvarsam hund med lite sämre lydnad på men med helvetiska angrepp, för inte fan är det lydnaden i skyddet man blir ihåg kommen av utan sjävla skyddet, angreppen o.s.v.

Du vet väl lika bra som jag att det ena inte alltid utesluter det andra så trots att el är förbjudet betyder det inte att det inte används, detta gäller ju både i Sverige och i Tyskland.

En hund som jobbar med en utpräglad bytesdrift och social kamplust, gör ofta ett mer imponerande arbete och får högre poäng än en hund som jobbar i ren skärpa och försvar, eftersom det sistnämnda alltsom oftast leder till tugg och rusk i ärmen, vilket leder till försämrat helhetsintryck och poängavdrag.
 
Sv: Malinois


En hund som jobbar med en utpräglad bytesdrift och social kamplust, gör ofta ett mer imponerande arbete och får högre poäng än en hund som jobbar i ren skärpa och försvar, eftersom det sistnämnda alltsom oftast leder till tugg och rusk i ärmen, vilket leder till försämrat helhetsintryck och poängavdrag.

Aldrig sagt att jag vill ha en hund som ska gå i rent försvar men det ska uppvisas att det finns en hel del under huven, i hunden bevakningarfaser o direkt driftväxla till byte när den är i bettfas.
 
Sv: Malinois

Om jag inte hade ont i lederna så skulle det flytta in en malle här omgående men nu mår jag inte tillräckligt bra för att kunna träna en malle som jag vill och vet att den behöver.Jag har haft två tervar förut båda med bra mentalitet och korade på 157 resp 211 poäng.Fungerade klockrent med barn.Det skulle aldrig ha fallit någon av dom in att bita först och fråga sen som någon sa.Känner många tervar och en del mallar,ja grönisar med för den delen och visst finns det många med dåliga nerver och som dessutom hamnar i händerna på folk som inte klarar av detta och det är mycket synd.Men majoriteten av dom jag känner och träffat så är det bra hundar.


Det är en skitkul hund att träna med,massor med go och willing to please om jag får säga mitt.
 
Sv: Malinois

Vart tar dom vägen sen då när det vankas stora mästerskap som IPO VM ex om de nu kan mäta sig med Malle och Schäfer

Varför inte ställa sig frågan "vart finns de hundkunniga, engagerade och tävlingsintresserade bruksmänniskorna som kan ge Beauceronen en ärlig chans?" Det räcker tyvärr inte med att ett fåtal uppfödare inriktar sig på 100 % bruksavel med stora drifter, det måste finnas valpköpare som klarar av dessa hundar också, samt vågar visa dem på våra stora tävlingar världen över. När Mallen gjorde sin debut i sverige fanns det en hel del övrigt att önska gällande mentalitet och bruksegenskaper, men inte backade vissa entusiaster för det. Tvärtom, de tog tag i situationen och gjorde det bästa av det hela...och vips så var Mallen en kanon bra brukshund.
Hur många har inte avfärdat Mallen, Schäfern, Dobermannen, Rotweilern osv. som en skithund redan efter bara ha ägt 1 "dåligt" exemplar? Kan man verkligen säga nåt om en hel ras efter det att man ägt en individ ur rasen?
Ska man inte istället vara ödmjuk nog att fråga sig själv om man verkligen NOGA valt RÄTT uppfödare, valp och/eller linje? Kanske avsätta lite tid till att besöka de individer som ÄR bra, för att se detta med egna ögon INNAN man överdriver bristerna i en hel ras?

Nåja, lite tankar från min sida bara:cool:
Är allmänt trött på de som tror de kan få världens bästa hund bara genom att byta ras. Då skulle jag ju haft världens bästa kille just nu;)
 
Sv: Malinois

Dio: Håller med dig! Kan hända att schäfern, BC:n osv är mer framavlade till bra bruksarbete men man ska absolut ge mallen och alla andra belgiska vallhundar öht en chans, för ju fler bra hundar som avlas fram genom omsorgsfull avel, desto fler som kanske vill satsa på den rasen.

Jag är en som inte hänger upp mig på rasen utan individen.:p


(Gud vad flummigt inlägget blev..:crazy: )
 
Sv: Malinois

Kanske avsätta lite tid till att besöka de individer som ÄR bra, för att se detta med egna ögon INNAN man överdriver bristerna i en hel ras?

Jag har tittat på en hemsida som visat upp sina hundar i arbete. Sen har dom en valp där också o dom verkar tycka den är en kanon hund eller nåt, men det blir ju bara dumt o tro nåt liknande om man tittat på den hunden och en Schäfer i samma ålder så är ju den miltals längre i utveckling redan från start.

Jag hoppas givetvis också på fler raser o hoppas det kan komma starkare stammar på både Rottweiler , Dobermann sen Beauceron och Risenschanauzer för dom är svaga nu idags läget.

Jag har själv Rottweiler o skulle vilja att den blev betydligt mycket mer konkurens kraftig mot vad den är i dag, det är ju en ren o skär katastrof på G med dom.
 
Sv: Malinois

Många amatörer som yttrar sig utan något kunnande, roliga att läsa.
Ikea schäfer = sveriges mest framgångsrika hund.
Folk vet ingenting om mallen här inne vad jag kan se.

Den finns i 2 varianter som dom flesta, bruks malle och utställnings malle o där är en jävla skillnad.
Schäfern finns också i båda kategorierna men inte så stor skillnad på dom längre, det är skitsvårt att hitta en vettig schäfer.
Mallen är helt ren och inga sjukdommar eller dåliga gener, den registreras i 150 ex ungefär i sverige och schäfern i 4500-6000 + alla icke registrerade.
Kolla IPO/Skydd ipot 2008 kom mallen 1a schäfern 2a sen följt av 2 mallar och där om något sätter man damphunden (mallen) på prov som är så stökig och jobbig hmmm :S.
Svensk skydd vann en schäfer för en gångskull med knapp marginal följt av 7 mallar sen schäfer på plats 8 resten mallar till 15e plats, alltså 13mallar i sm o 2 schäfrar.

Skummt att dessa skithundar toppar allt ja det mesta för spår o sök ligger dom också i topp.

Mallen sticker i ögonen på alla bruksmänniskor speciellt schäfer folket HAHAHA.
Mallen är för svår för folk iom att den är en arbetsnarkoman och blir jobbig om den inte får jobba. Den lär sig lätt för den vill o söker kontakt för att få jobba. Där med lär den sig felbeteende precis lika lätt så man måste alltid vara konsekvent och veta vad man gör innan man gör något.

Är du nybörjare så köp schäfer, den kan du banka in momentet 2000gånger innan det sitter så du har 1999 försök på dig att träna. Du kan ta bort jakten ganska lätt på schäfern med för du springer ifatt den och berättar för den att det är fyy.
Mallen måste du ta innan 4 månader.

Bruksmallen är inte rädd, den är reserverad det gäller långt ifrån alla. Har med miljöträning att göra. Den biter inte först o tänker sen heller för den vet vad du tänker innan du gör det så den ligger steget före. Lika så i skyddet, man ska veta vad man gör, och den träffar alltid rätt även med bindel för ögonen.
 
Sv: Malinois

Varför går polisen mer o mer över till mallen?
Konstigt att man ser den överallt där det är poliser med eller millitär, speciellt i USA.
 
Sv: Malinois

Tråden är 2½ år gammal. Den användare du försöker diskutera med finns inte längre på forumet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 131
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 851
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp