Mallorca oktober - november?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 1 820

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
För att överleva vintern behöver jag tanka lite mer sol och värme när eländet börjar här, därför letar jag efter något ställe i södra Europa dit jag kan åka några dagar sista veckan i oktober eller den första i november. Jag vill ha sol, 20-25 grader och titta på vatten. Har inga behov av att bada om det inte är i en pool. Däremot sitter jag gärna på en uteservering och tittar på havet eller tar en promenad längst med stranden.

Jag har börjat titta på Mallorca och hittat trevliga hotell nära huvudstaden, då jag gillar städer. Men jag tar tacksamt emot tips om både ställen och bo på och saker att göra. Jag gillar inte att vandra i terräng men tar gärna en busstur runt ön eller någon båttur. Vad gäller mat så är jag vegetarian.

Eller har någon förslag på ett bättre ställe att åka till?

För att överleva vintern behöver jag tanka lite mer sol och värme när eländet börjar här, därför letar jag efter något ställe i södra Europa dit jag kan åka några dagar sista veckan i oktober eller den första i november. Jag vill ha sol, 20-25 grader och titta på vatten. Har inga behov av att bada om det inte är i en pool. Däremot sitter jag gärna på en uteservering och tittar på havet eller tar en promenad längst med stranden.

Jag har börjat titta på Mallorca och hittat trevliga hotell nära huvudstaden, då jag gillar städer. Men jag tar tacksamt emot tips om både ställen och bo på och saker att göra. Jag gillar inte att vandra i terräng men tar gärna en busstur runt ön eller någon båttur. Vad gäller mat så är jag vegetarian.

Har inget tips på rak arm tyvärr, men Mallorca svalnar väl av en den under oktober och det blir fler dagar med regn (om än kanske inte hela dagen).
Så sent som november ligger nog temperaturen under 20 grader en hel del.

På den här sidan kan man se ganska mycket info om väder och bland annat en årsgraf över temperatur.
https://www.vackertvader.se/palma-de-mallorca

Edit: Vet inte om kanarieöarna är varmare?

Vi är ofta på Mallorca just okt-nov och även feb-mars och det kan vara riktigt varmt framförallt på hösten. Senaste åren har vi åkt dit i början av november och det har varit väldigt skönt. Vi gillar inte att vara där på sommaren då det blir alldeles för varmt för oss och för mycket turister, vi är gärna hemma den tiden på året med. Det som är bra med Mallorca är att det alltid finns restauranger och annat öppet, det är mer ett året runt ställe än en sommarturistattraktion så länge man inte bor på turiststränder som i Alcudia eller Magaluf, det finns ett fåtal ställen öppna året runt där med men inte alls som under säsong, däremot är stränderna fina och enda gången vi åker till de stränderna är just off-season.
Vi brukar alltid ha hyrbil och bor i en lägenhet i stan nere vid hamnen men det finns väldigt bra bussförbindelser runt ön och även ett litet tåg som går från Palma till Söller.
Båttur har vi inte gjort.
Ön är om växlande och det finns många fina stränder och söta byar, alltifrån berg till låglänt lantlig miljö. Man kommer absolut mest remote med bil men jag har själv rest runt med buss och då tar man sig enkelt till tex Söller, Valldemosa, Pollenca och andra små orter på vägen.

Har inget tips på rak arm tyvärr, men Mallorca svalnar väl av en den under oktober och det blir fler dagar med regn (om än kanske inte hela dagen).
Så sent som november ligger nog temperaturen under 20 grader en hel del.

På den här sidan kan man se ganska mycket info om väder och bland annat en årsgraf över temperatur.
https://www.vackertvader.se/palma-de-mallorca

Edit: Vet inte om kanarieöarna är varmare?
Har varit på flera av kanarieöarna och skulle gärna se något nytt.

Vi är ofta på Mallorca just okt-nov och även feb-mars och det kan vara riktigt varmt framförallt på hösten. Senaste åren har vi åkt dit i början av november och det har varit väldigt skönt. Vi gillar inte att vara där på sommaren då det blir alldeles för varmt för oss och för mycket turister, vi är gärna hemma den tiden på året med. Det som är bra med Mallorca är att det alltid finns restauranger och annat öppet, det är mer ett året runt ställe än en sommarturistattraktion så länge man inte bor på turiststränder som i Alcudia eller Magaluf, det finns ett fåtal ställen öppna året runt där med men inte alls som under säsong, däremot är stränderna fina och enda gången vi åker till de stränderna är just off-season.
Vi brukar alltid ha hyrbil och bor i en lägenhet i stan nere vid hamnen men det finns väldigt bra bussförbindelser runt ön och även ett litet tåg som går från Palma till Söller.
Båttur har vi inte gjort.
Ön är om växlande och det finns många fina stränder och söta byar, alltifrån berg till låglänt lantlig miljö. Man kommer absolut mest remote med bil men jag har själv rest runt med buss och då tar man sig enkelt till tex Söller, Valldemosa, Pollenca och andra små orter på vägen.
Tack, låter väldigt lovande!

Har inte direkt varit i Palma de Mallorca själv, jo stannat till och tittat på katedralen bara. Men min bror har varit där ett flertal gånger och det verkar vara ett trevligt ställe där man kan kombinera stad och sol och bad. Men årstiden är nog ganska tveksam. Gran Canaria och Teneriffa är ju solsäkra året runt, men ska du hitta städer där lokalbefolkningen finns så är det norra delen av öarna. Och där är det svalare och färre soltimmar. Malaga har jag flugit till några gånger, men egentligen aldrig besökt. Men hört att det är trevligt från flera håll och borde vara bra om man vill ha både stad och bad. Barcelona har jag bara besökt mitt i vintern, men det kan säkert vara ett alternativ om du inte är rädd för att känna dig ovälkommen. Madeira är ju mer av en naturupplevelse, du kommer att sakna stadskänslan tror jag. Italien borde ju vara bra också, men där har jag spenderat väldigt lite tid, så någon annan får tipsa.

Jag har som @Jeps varit i Nerja som ligger längs Spanska solkusten. Var där i November (och i Augusti )och hade fantastiskt väder. Augusti är dock för varmt. November var perfekt för att orka gå långpromenader och besöka närliggande byar. Även Oktober borde vara riktigt bra.
Mallorca borde ha samma klimat.

Jag var på Sardinien (Alghero) i mitten av oktober för några år sen. Helt perfekt, bra väder, strand och stad, allt öppet. Skulle gärna åka tillbaka.
Sardinien var underbart. Vågade inte föreslå då jag var lite osäker på vädret i okt-nov och inte hunnit kolla upp.
Jag var där i mer högsäsong.
Jag var lite utanför en mindre stad eller by inom promenadavstånd. Minns inte var men det kan jag nog kolla upp om ts vill ha mer info.

Har vänner som varit mycket på Sardinien och Sicilien så just de ställena har jag koll på 😀

Hade gärna åkt till Rhodos men så dags på året går det inga vettiga flyg. Byten med långa väntetider.

Liknande trådar

• Hjälp mig att planera min semester!
  • Vart ska vi åka?
  • Prag
  • Gotland i sommar vad har ni för tips?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026

Barn