Män blev nyss ännu äckligare

Bukefalos 30 år!

Det korta svaret där är ja, flickor uppfostras generellt till att bli mer empatiska och socialt ansvarstagande än pojkar.
Ni som har barn av bägge könen, håller ni med om att ni uppfostrar dom olika? För i så fall måste ni ju ransaka er själva och inte bara sitta här och klaga

Jag vill här påminna om att uppfostran inte sker av bara föräldrarna utan av dagis, lärare, ja hela samhället egentligen.
Men det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret. Men hela samhället är väl me påt att man inte ska uppfostra pojkar o flickor olika.

Jag vill här påminna om att uppfostran inte sker av bara föräldrarna utan av dagis, lärare, ja hela samhället egentligen.
Och att flickor och pojkar behandlas olika i samhället är fakta.
Precis, så även om någon skulle lyckas uppfostra sina barn helt jämställt gör övriga samhället att det inte blir samma resultat ändå. Så fort barnet exponeras för samhällets värderingar kommer det bli tydligt att förväntningarna är olika beroende på kön.

Hm... Jag förstår vad du menar! Men det som de twerkande barnen visade upp var inte vad jag direkt menar med dans i de avsnitten och hade definitivt en starkt sexuell underton - de hade massor av andra dansrörelser som inkluderade höfter etc så det var inte direkt nödvändigt för just det. Och självklart ska kvinnor känna sig empowered och uttrycka rå kvinnorkraft, men detta var barn! Små barn. (Och nej, det var inte jag som påpekat och fått twerkandet uppflyttat till 12+, det var flera andra föräldrar som reagerat.)

I övrigt var danstimmarna i den föreningen fantastiska och befriande och väldigt nyttiga på alla tänkbara vis.

Nä. Det är vuxenvärlden och framför allt män som sexualiserar.

Jag vidhåller, oavsett ålder ska en kvinna/flicka kunna dansa och vicka på höfterna hur mycket hon vill utan att det anses vara "för sexigt" och "hon ber om det" :yuck:

Ditt synsätt är det som tvingar flickor/kvinnor att begränsa sig själva, för att inte få oönskad uppmärksamhet av en man.

Men visst, det är väl lika bra att vi slänger på oss en burqa direkt, så föräldrar slipper uppfostra sina söner att uppföra sig som folk :grin:

Precis, så även om någon skulle lyckas uppfostra sina barn helt jämställt gör övriga samhället att det inte blir samma resultat ändå. Så fort barnet exponeras för samhällets värderingar kommer det bli tydligt att förväntningarna är olika beroende på kön.
Exakt.
Sen tror jag att det är komplett omöjligt att ha samma uppfostran på sina barn, alldeles oavsett könsskillnad. Framförallt om det är några år mellan barnen. Olika saker händer i livet vid olika åldrar på barnen och det kommer påverka olika. Och sedan har barnen olika personlighet så även om man gör saker EXAKT SAMMA så kan man nästan garantera att barnen kommer uppfatta det annorlunda. Och därmed så är det annorlunda.

Sen har vi de där sakerna som man nästan måste göra annorlunda. Flickor är mer utsatta för vissa saker, och behöver göras medvetna om det. Visst kan man strunta i det och hoppas på det bästa också, men även det riskerar att ge bestående skillnader på gruppnivå eftersom så hög andel av flickor/kvinnor någon gång blir utsatta för SA.

Och sen har vi skillnaden på barn 1 och barn 2 också. Det kommer vara skillnad. Hur man än vänder och vrider på det.

Men det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret. Men hela samhället är väl me påt att man inte ska uppfostra pojkar o flickor olika.
Jag tror inte hela samhället är med på det, nej.

När jag växte upp lekte vi hej vil, klättrade i träd, byggde kojor, tillverkade egna pilar och bågar som vi sköt med mm och det var aldrig någon skillnad varesig på kläderna eller vilket kön det var, vi lekte tillsammans.

Nu har jag hört till leda att det ursäktas med pojkar är pojkar när de stökar och inte kan uppföra sig i kläder som tillåter trädklättring, medan flickor i i sina trånga små kläder är tillsagda att inte smutsa ner sig.

Jag kommer ihåg på 90-talet på Stureplan när tjejer blev bjudna på privatjet till USA för att gå på fester som "kuttersmycken", allt "betalt". Vi räknade redan då ut vad som förväntades av dem och jag har iaf ett namn på en såpakändis som jag tror tog chansen och blev kvar efter ett namnbyte. Vi kände inte till Epstein då, men vi vet nu att han var här och hämtade med sig tjejer.

Nä. Det är vuxenvärlden och framför allt män som sexualiserar.

Jag vidhåller, oavsett ålder ska en kvinna/flicka kunna dansa och vicka på höfterna hur mycket hon vill utan att det anses vara "för sexigt" och "hon ber om det" :yuck:

Ditt synsätt är det som tvingar flickor/kvinnor att begränsa sig själva, för att inte få oönskad uppmärksamhet av en man.

Men visst, det är väl lika bra att vi slänger på oss en burqa direkt, så föräldrar slipper uppfostra sina söner att uppföra sig som folk :grin:
Meeeen herregud, nu drar du märkliga slutsatser! Jag orkar inte ens argumentera, det är så fånigt. Jag tycker att alla kvinnor ska vara bekväma i sin sexualitet, få uttrycka den som de vill utan "hänsyn" till hur män reagerar etc. Fram med lust och uttryck och, som du skrev, rå kvinnokraft. MEN jag tycker samtidigt att BARN inte ska sexualiseras från tidig ålder - och det twerkande som i det här fallet Miley Cyrus (som jag fö gillar enormt!) drog igång ÄR starkt sexuellt samtidigt som de små barnen som utför det inte har en aning om det. Och det handlar verkligen inte om att de "ber om det". Vi har, tack och lov, kommit en bit från sexualiserande av barn om man t.ex. tar Brooke Shields, som figurerade som 12-åring i Playboy, som "sexig". Det hade aldrig släppt igenom idag.

Osv.

Men jag tänker inte skriva mer om just den saken i tråden.

Det korta svaret där är ja, flickor uppfostras generellt till att bli mer empatiska och socialt ansvarstagande än pojkar.

Inte bara av föräldrarna utan av hela samhället.
Svar ja.
Pojkar är ju pojkar och då ursäktas massor av dåligt uppförande.
Sådant uppförande som aldrig skulle accepteras hos flickor.

Det här är ett stort och grundläggande problem.
Särskilt som mammor, d.v.s. kvinnor, är väldigt duktiga på att driva på det där.
Jag visste att jag skulle få de svaren och självklart vet jag precis det där. Det var därför jag la till "att bete sig som as". Men tråden handlar om grova sexuella övergrepp av män på kvinnor och att koka ner det till att barn uppfostras olika, det håller jag helt enkelt inte med om.

Gruppen kvinnor låter blir att begå grova sexuella övergrepp. Då borde gruppen män också kunna låta bli det.

Ja det sitter så djupt att många inte ens vet om det.

Regler om hur man får dansa har inget med att skydda barnen att göra utan det har att göra med vad vuxna tolkar in i dansen.
Alltså om att skydda vuxna från känslor av obehag.

Och kanske om att uppfostra flickor i att inte locka män.
Män skall inte bli lockande av flickor oavsett vad flickorna gör.

Det här är ett utmärkt exempel på hur just kvinnor håller liv i könsmaktsordningen.

Jag visste att jag skulle få de svaren och självklart vet jag precis det där. Men tråden handlar om grova sexuella övergrepp av män på kvinnor och att koka ner det till att barn uppfostras olika, det håller jag helt enkelt inte med om.

Gruppen kvinnor låter blir att begå grova sexuella övergrepp. Då borde gruppen män också kunna låta bli det.
Men det är där som det börjar.
Med djupt förankrade attityder.

Den att män har rätt att ta för sig och att kvinnor skall agera krockkuddar så att män inte uppför sig illa.

Samhället behandlar pojkar och flickor olika. Att samhället säger att man inte ska göra det är en sak, samhället gör det ändå. Det finns som sagt gott om forskning som visar det.
Ok. Men du skrev att generellt så uppfostras flickor till att vara mer empatiska än pojkar. Det betyder ju att här på forumet sitter ganska många som uppfostrar sina pojkar o flickor annorlunda men ändå är dom skyldiga till att rövhatteriet finns. Så Så i grund o botten är det ju inte kostigt att rövhattar finnas. Men om föräldrarna för en gångs skull skärper till sig och uppfostrar sina pojkar och flickor likvärdigt så försvinner ju problemet. För övriga samhället består ju ochså av föräldrar. Ja, inte alla men majoriteten iaf

Ni som har barn av bägge könen, håller ni med om att ni uppfostrar dom olika? För i så fall måste ni ju ransaka er själva och inte bara sitta här och klaga
Inte efter kön utan bara efter individ.

Men de har ju gått på dagis och i skolan.
Och där påverkas de också.
Just mina barn gick på en skola som var oerhört duktiga på att inte göra skillnad på kön.
Det är jag mycket tacksam för.

Ja, helt ärligt, vem förstår tex alla julsånger och luciasånger? Jag menar, FÖRSTÅR. Eller himlajord och änglamark. Det är ju inget problem. Kanske förstår man dem senare i livet. Kanske inte. Det duger ju inte heller att bara prata och sjunga om sådant som de förstår, med ord som de förstår - när ska de då lära sig nya ord, tex? Såklart går mycket dem förbi, men blir ändå något de lär sig.

Och det är en sak om Lucia går med tunga fjät och himlajorden och änglamarken är underbar, blir uttryck som sätter sig och så att säga normaliseras. Då är ingen skada skedd. Till skillnad från duvetvilkenlåt.

Verkligen.

Sen tänker jag att det, utöver vad barnen eventuellt lär sig eller inte lär sig, handlar om en samhällsnorm oss vuxna emellan. Vilka texter eller sammanhang är ”inte så farliga?” När är man en jobbig-morsa? Är det okej att reagera på saker och hur pratar vi med varandra när något skaver? Jag vill gärna att det ska vara högt till tak, att vi kan fråga saker och uttrycka oro utan att det behöver bli så himla ängsligt och jobbigt. Så därför valde jag också att vända mig till pedagogerna direkt den här gången, i stället för att höra av mig till rektorn. Jag insåg att det såklart är bäst att prata med de som är ansvariga för gruppen och som sannolikt vet mer. Än deras chef.

Nej min sambo, x-man och mina söner uppför sig mycket väl mot andra människor.
De är inte del av problemet på det sättet.

Men de är också omgivna av starka kvinnor som inte accepterar något sådant uppförande.
Min x-man har t.ex. 3 äldre systrar.
Du missade poängen tyvärr.
Jag vet, eller anar, att de är vettiga, men även de vettiga måste ta ansvar och höja sina röster, inte bara kvinnor.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka